Mirksėjimas ilgosiomis šviesomis yra prastas įprotis
Lietuvos vairuotojų nesolidariais tikrai nepavadinsi - jei tik pakelėje stovi policijos automobilis, netrukus apie tai sužino visi. Mirksėdami ilgosiomis šviesomis, vairuotojai tuoj pat perspėja vienas kitą. Tačiau Tauragės AVPK Kelių patrulių būrio vadas Artūras Petkus teigia, kad, taip elgdamiesi, vairuotojai akivaizdžiai parodo, jog pamiršo kelių eismo taisykles, mat tokie veiksmai gali lemti net vairuotojo pažymėjimo praradimą.
Šilališkiai solidarūs - perspėja apie pareigūnus
Ar šilališkiai dažnai „susimirksi“, pasiteiravome kelių mūsų rajono vairuotojų. Žinoma, fotografuotis atsisakė visi – nesinori įkliūti pareigūnams, jei tokiu atveju daromas pažeidimas.
„Pamirksiu šviesomis, kai pamatau pareigūnus. Bet gal tik pirmiems dviem sutiktiems automobiliams. Gal pristabdys, jei greitai lekia, gal užsisegs diržą, padės telefoną ar pan. ir taip išvengs baudos – juk geriau, kai į kišenę, o ne iš jos“, – juokiasi jau daugiau nei 15 metų vairuojantis Arūnas iš Pajūrio.
„Aš visus įspėju. Man nesunku. Taip pat norėčiau, kad ir mane įspėtų. Kartais žmonės išvažiuoja išsiblaškę, pamiršta užsisegti diržą, neįsijungia šviesų. Tai norisi kažkaip perspėti“, – dėstė savo nuomonę Simona iš Vingininkų.
„Tikrai nemirksiu. Kiekvienas mokėmės, lankėme kursus, tad ir kelių eismo taisykles turime žinoti bei jomis vadovautis. Vairuoti privalu atsakingai, tada ir pareigūnų nereikės bijoti“, – Jonas iš Didkiemio vienintelis iš kalbintų vairuotojų pateikė kitokį požiūrį.
Mirksėjimas šviesomis gali turėti blogų pasekmių
Panašu, jog perspėjimas apie patruliuojančius pareigūnus jau įaugęs vairuotojams į kraują. Ir net jauni pamokomi vyresniųjų: sumirksėk, jeigu matai policijos automobilį. Bet ar legalu, mirksint ilgosiomis šviesomis, įspėti kitus vairuotojus apie kelyje stovinčius pareigūnus, klausiame Tauragės AVPK Kelių patrulių būrio vado A. Petkaus.
„Kelių eismo taisyklėse yra nurodyta, kad žibintų šviesų perjunginėjimą, kaip įspėjamąjį signalą, galima naudoti tik vienu atveju – kai norima atkreipti lenkiamo automobilio vairuotojo dėmesį. Taip pat taisyklės numato, jog draudžiama kaip įspėjamąjį signalą naudoti tolimąsias šviesas, jeigu jos gali akinti kitus vairuotojus. Šviesiuoju paros metu transporto priemonių vairuotojai privalo važiuoti su įjungtomis artimosiomis šviesomis arba su įjungtais „dienos žibintais“. Ilgosios šviesos gali būti naudojamos tik tamsiuoju paros metu. Todėl vairuotojai, perjunginėdami jas tiek šviesiuoju, tiek tamsiuoju paros metu, daro pažeidimus.
Už įspėjamųjų signalų naudojimo pažeidimą yra numatyta administracinė atsakomybė – bauda nuo 30 iki 90 eurų. Taip pat gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo 1 iki 3 mėnesių. Manau, vairuotojai turėtų gerai pamąstyti, ar verta pažeidinėti kelių eismo taisykles, norint pranešti apie kelyje esančius policijos patrulius“, - įspėja pareigūnas.
Vairuotojai šiais laikais gali naudotis mobiliosiomis programėlėmis bei navigacijos įrenginiais, kurie įspėja apie priekyje esančius greičio matuoklius. Kokie dar būdai yra populiarūs, informuojant vieniems kitus apie policijos pareigūnus?
„Krovininių automobilių vairuotojai paprastai naudojasi racijomis. Pykstame, jog keliai blogi, bet kai vyksta krovininių automobilių svėrimo akcijos, vairuotojai vienas kitą įspėja, ir tuomet automobiliai su viršsvoriais nevažiuoja. Manau, visi yra pastebėję kelkraščiuose lūkuriuojančius mediena pakrautus krovininius automobilius – jie paprastai laukia, kol baigsis reidai. Kai pareigūnai nebedirba, jie važiuoja ir toliau gadina kelius. Pasitaiko, kai vairuotojai naudoja antiradarus. Už tai yra skiriamos baudos, o antiradarai konfiskuojami“, - sako Tauragės AVPK Kelių patrulių būrio vadas A. Petkus.
Be to, pasak pareigūno, bandymas perspėti apie priekyje stovinčius pareigūnus gali turėti ir skaudžių neigiamų pasekmių.
„Įsivaizduokite, kad už vairo sėdi neblaivus vairuotojas, jūs jį perspėjate, jis nusuka į kitą gatvę ir sukelia eismo įvykį, kurio metu žūva ar sužalojamas žmogus. Manau, tas vairuotojas, kuris jam pablyksėjo, taip pat turėtų jaustis kaltas, nes per jo „gerumą“ nukentėjo niekuo dėtas žmogus. Praktikoje yra pasitaikę atvejų, kai pareigūnai dirba viename kelyje, o visai netoli įvyksta skaudi nelaimė. Ir kaip dažnai paaiškėja, tiriant tokias avarijas, kaltininkas tiesiog norėjo išvengti policijos pareigūnų patikrinimo. Kalbu tik apie eismo įvykius, o kiek dėl to yra pervežama pavogtų daiktų, kontrabandos, pasprunka ieškomi asmenys ir t. t.
Tačiau reikia pripažinti, jog „mirksinčių“ vairuotojų mažėja. Tam įtakos turi visuomenės sąmoningumas: supraskime, kad pranešti policijai apie teisės pažeidimą nėra skundimas, tai – pareiga“, - teigia pareigūnas.
Jis sutinka ir su tuo, jog daugelis, gavę vairuotojo pažymėjimą, daugiau kelių eismo taisyklių knygelės nė neatsiverčia. Todėl prašome priminti, kokie dar pažeidimai dažnai daromi, negalvojant ne tik apie rimtas pasekmes, bet ir apie galimybę netekti teisės vairuoti.
„Pažeisti ištisinę liniją buvo draudžiama visada, tačiau nuo šių metų sausio 1 d. įsigaliojus naujam Administracinių nusižengimų kodeksui (ANK), už tai taikoma didesnė bauda, taip pat yra skiriamas teisės vairuoti atėmimas nuo 3 iki 6 mėn. Kažkodėl kai kuriems vairuotojams atrodo, jog lenkti per ištisinę liniją galima, jei priekyje važiuojanti transporto priemonė važiuoja mažesniu negu 30 km/val. greičiu. Tačiau tą daryti draudžiama. O kelio ženklo „Lenkti draudžiama“ galiojimo zonoje leidžiama lenkti tik pavienes transporto priemones, važiuojančias mažesniu nei 30 km/val. greičiu. Dauguma vairuotojų klysta, manydami, kad tai tas pats. Taip nėra - ištisinė linija draudžia bet kokiu atveju išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą“, - primena taisykles pareigūnas.
Išmaniaisiais telefonais „apsiginklavę“ bei socialiniais tinklais besinaudojantys vairuotojai buriasi į viešas ir uždaras grupes, kuriose stengiasi informuoti apie eismą stebinčius patrulius. Tiesa, „Facebooke“ pavyko aptikti tiktai vieną - „Kur stovi policija Šilalėj“. Tačiau vos 26 narius vienijanti vieša grupė pranešimų apie patruliuojančius pareigūnus neskelbia. Panašu, kad mūsų rajono vairuotojams vis dar priimtinesnis visuotinai suprantamas mirksėjimas ilgosiomis šviesomis. Vis dėlto, remiantis Tauragės AVPK Kelių patrulių būrio vado A. Petkaus aiškinimu, važiuojantieji tvarkingais automobiliais ir besilaikantieji kelių eismo taisyklių neturėtų įspėti galimų pažeidėjų. Tuo labiau, jog taip rizikuojama užsidirbti baudą ar net netekti vairuotojo pažymėjimo.
Morta MIKUTYTĖ
AUTORĖS nuotr.