Degalų priedai gali ir pakenkti
Prasidedant šaltajam sezonui, vėl kalbama apie riebalų rūgščių metilo esterio (RRME) maišymą į žiemai skirtą dyzeliną. Pateiktas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siekiama įteisinti, kad į visą, net ir žiemai skirtą, dyzeliną būtų privalomai įmaišoma 0,5 proc. RRME. Specialistai teigia, jog toks siūlymas kelia riziką automobiliams ir nekreipiama dėmesio į pasaulinės degalų chartijos rekomendacijas.
Šiuo metu galioja nuostatos, jog į dyzeliną galima pilti iki 7 proc. RRME – iš augalų gaminamų aliejų. Išimtis padaryta žiemos laikotarpiui (nuo gruodžio 1 d. iki vasario 28 d.), kai į 1 ir 2 klasės arktinį dyzeliną RRME maišyti neprivaloma. Siekiama įteisinti, kad į žiemai skirtą dyzeliną būtų privalomai pilama 0,5 proc. RRME, nors kalbama ir apie 5 proc.
Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys teigia, jog didieji automobilių bei variklių gamintojai pasaulinėje degalų chartijoje (angl. – World Wide Fuel Charter) yra nurodę, kad rekomenduojamas RRME kiekis degaluose yra ne daugiau kaip 5 proc. Bet ypač nuogąstaujama dėl biodyzelino su RRME savybių šaltuoju metų laiku.
„Pasaulinės degalų chartijos rekomendacijose nurodoma, jog biodyzelinas su RRME žemoje temperatūroje reikalauja ypatingos priežiūros, nes padidėja jo klampumas, sumažėja takumas, gali paspartėti nuosėdų formavimasis, o susidariusios kietosios dalelės gali sukelti filtravimo problemų. Ilgesnį laiką žemoje temperatūroje sandėliuojamas dyzelinas su RRME dėl skirtingų sudedamųjų dalių tankio išsisluoksniuoja. Kadangi RRME yra sunkesnis už dyzeliną, jis nusėda į talpų dugną, kur sudaro tirštas nuosėdas. Jos užkemša ir degalinių, ir transporto priemonių degalų filtrus, nes jie nėra pritaikyti filtruoti tokios konsistencijos skystį“, - sako V. Šukys.
Problemos - ne tik žiemą
Kaip teigia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) prof. Saugirdas Pukalskas, RRME daroma žala automobilio degalų, variklio sistemai tiksliai nežinoma, nes dėl lėšų bei priemonių trūkumo Lietuvoje nėra atlikta jokių tyrimų. Todėl siūloma atsižvelgti ir vadovautis variklių gamintojų rekomendacijomis.
„RRME yra rūgščių, kurios gali paveikti gumines ar plastikines automobilio detales. Kad sužinotume tikrąją žalą, reikėtų įvairių automobilių dalis tam tikrą laiką laikyti tiesioginiame sąlytyje su degalais. Tokie tyrimai užtrunka ilgai, tačiau negalime jų atlikti, nes pagal įstatymus įsigyti RRME ir jo įmaišyti į dyzeliną gali tik akcizinį sandėlį turinčios įmonės ar organizacijos, o VGTU tokio sandėlio neturi“, – teigia S. Pukalskas.
Grėsmę, jog biodyzelinas su RRME gali neigiamai paveikti degalų sistemos gumines tarpines, nurodo ir didieji automobilių gamintojai. Kadangi dyzelinas su RRME turi savybę sutraukti drėgmę iš oro, gali padidėti korozijos bei mikrobų atsiradimas. Taip pat galima metalų – žalvario, bronzos, vario, švino, cinko – oksidavimosi rizika. Be to, didieji automobilių gamintojai į 5 kategorijos degalus apskritai draudžia maišyti RRME.
„Jokiu būdu negalima viršyti automobilių gamintojų nustatytos biodyzelino normos, nes jeigu kas nors nutiks varikliui, gali būti prarandama automobilio gamintojo suteikta garantija. Tokiu atveju už remontą vartotojai turės mokėti iš savo kišenės“, – įspėja S. Pukalskas.
Ligitas ŽVALIAUSKAS
Nešvarus filtras