Logo
Spausdinti šį puslapį

Skirstant paramą, diskriminuojami vyresni asmenys

Lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad Žemės ūkio ministerija, įgyvendindama Lietuvos kaimo plėtros prog­ramos priemonę „Ūkio ir verslo plėtra“, diskriminuoja vyresnius asmenis. Tyrimas buvo pradėtas, gavus dvie­­jų pareiškėjų skundus dėl to, jog paraiškų paramai gauti vertinimo taisyklėse numatyta vertinimo sistema yra palankesnė jaunesniems asmenims.

Priemonė „Ūkio ir verslo plėtra“ yra skirta skatinti socialinę įtrauktį, skurdo mažinimą bei ekonominę plėtrą kaimo vietovėse. Ją įgyvendinant, kasmet skelbiamas konkursas, kurio nugalėtojams gali būti skiriama iki 40 tūkst. eurų parama verslo planui įgyvendinti. Paraiškų paramai gauti vertinimo taisyklėse nurodyta, kad paramą gali gauti tie asmenys, kurių paraiškos surenka aukščiausią balą. Taisyklės numato, jog pareiškėjams iki 29 metų skiriami papildomi 25 balai, nuo 30 iki 40 m. – 15 balų. Taip pat papildoma paraiškų atrankos eilė sudaroma pagal pareiškėjų amžių (pirmumas teikiamas jaunesniems). 

Žemės ūkio ministerija taip pat dalyvauja Nacionalinės jau­nimo politikos 2011-2019 m. plėtros programos įgyvendinime. Ministerija yra numačiusi remti jaunų žmonių verslumą, įgyvendinant bei finansuojant jaunimo verslumui ugdyti ir skatinti skirtus projektus. Jaunimas, kaip papildomai remtina grupė, taip pat numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamente dėl paramos kaimo plėtrai teikimo.

Lygių galimybių kontrolierė tyrimo metu aiškinosi, ar paraiškų vertinimo taisyklių nuostatos neprieštarauja Lygių galimybių įstatymui, kuris numato visoms valstybės institucijoms pareigą užtikrinti, jog teisės aktuose būtų įtvirtintos lygios teisės bei galimybės, nepaisant amžiaus. Lygių galimybių įstatymas numato, kad tiesiogine diskriminacija nelaikomi įstatymų nustatyti apribojimai dėl amžiaus, kai tai pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis. todėl tyrimo metu taip pat buvo vertinama, ar ministerijos vykdomos programos tikslo – remti jaunų žmonių verslumą – yra siekiama tinkamai. Nevienodas asmenų traktavimas dėl amžiaus gali būti pateisinamas, tik įvertinus visas aplinkybes bei užtikrinus, jog toks nevienodas traktavimas yra būtinas, pagrįstas bei proporcingas.

Tyrimo metu nustatyta, kad tikslas remti jaunus asmenis yra teisėtas ir nėra laikytinas diskriminaciniu. tačiau atsižvelgiant į tai, jog vyresni žmonės dažniau susiduria su diskriminuojančiais, socialinio teisingumo bei pagarbos stokojančiais darbo santykiais, šio tikslo siekiama netinkamomis priemonėmis. Kaimo plėtros reglamente nustatytas tikslas didinti užimtumą, teikiant paramą, yra ne mažiau aktualus ir vyresniems asmenims. Dėl šios priežasties paraiškų vertinimo taisyklėse įtvirtinta papildomų balų paraiškoms dėl pareiškėjų amžiaus skyrimo tvarka, taikoma išimtinai tik jauniems žmonėms, yra neteisinga ir neproporcinga vyresnio amžiaus asmenų atžvilgiu, kurių nedarbo lygis (virš 55 m.) netgi viršija papildomai remiamų asmenų (iki 40 m.) nedarbo lygį.

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė teigia, jog vyresnių žmonių užimtumo problemos yra ne mažiau svarbios nei jaunų, todėl būtina numatyti lygiavertę paramą visoms diskriminacijai jautrioms socialinėms grupėms, siekiant skatinti užimtumą bei kurti kokybiškas darbo vietas kaimo vietovėse.

Atlikusi tyrimą, kontrolierė kreipėsi į Žemės ūkio ministeriją, siūlydama keisti Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemonės „Ūkio ir verslo plėtra“ veiklos srities „Parama ekonominės veiklos pradžiai kaimo vietovėse“ paraiškų vertinimo tvarką.

Mintautė JURKUTĖ

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vyriausioji specialistė viešiesiems ryšiams

Atnaujinta Antradienis, 24 sausio 2017 09:04
2016 © „Šilalės artojas“ – Šilalės rajono laikraštis. Visos teisės saugomos