Mokytis galima ir be vadovėlio
Kinų patarlė byloja: „Išgirdau – užmiršau, pamačiau – įsiminiau, padariau – išmokau“. Tikslui „padariau-išmokau“ pasiekti labiausiai tinka projektinė veikla. Tokia veikla šiemet buvo pasiūlyta Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos I ir II klasių mokiniams. Iš gausybės mokytojų pateiktų temų jie rinkosi labiausiai patikusias, sudominusias. Visus mokslo metus gimnazistai, bendradarbiaudami su pedagogais, tyrė ir sprendė įvairias problemas, naudojosi įvairiais informacijos paieškos būdais, mokėsi priimti sprendimus, išreikšti ir apginti savo nuomonę. Birželio pradžioje geriausių darbų autoriai susirinko į konferenciją „Labora“ (lot. „dirbk“).
Gimnazijos direktorius Stasys Norbutas akcentavo tiriamojo darbo svarbą – anot jo, mokytis galima, ir neatsiverčiant vadovėlio. Biologijos mokytoja Gida Zobėlienė priminė, jog pirmieji projektiniai darbai mūsų gimnazijoje buvo atlikti jau 1998 metais. Dabar kelerius metus iš eilės vyksta respublikinės gamtos mokslų konferencijos „Stebėk, pažink, suprask ir taikyk“.
Istorijos mokytojas Bijūnas Paulius pristatė socialinių mokslų tiriamuosius darbus bei jų autorius. Susirinkusieji išgirdo daug įdomios informacijos apie moksleivių bendravimą internetinėje erdvėje, apie kylančias grėsmes – elektronines patyčias, kurias sunku kontroliuoti, apžvelgti didžiausi netolerancijos židiniai pasaulyje ir priežastys, dėl ko jie įsiplieskia. Supažindinta su internetinės apklausos, kuri buvo atlikta įvairiose šalies gimnazijose, rezultatais ir prieinama prie išvados: mokykla nepakankamai ugdo moksleivių toleranciją.
Gimnazistai pasidomėjo ir savo miesto praeitimi – kaip vyko partizanų pasipriešinimas Šilalės krašte, kokia buvo žydų situacija, ar žmonės domisi jų istorija. Mokytoja Irena Gabrielaitienė pasidžiaugė, jog dauguma tiriamųjų darbų rašomi ir pristatomi lietuvių kalba, skirtingai nei studentų darbai, kuriems privalomas ir angliškas variantas.
Visus sudomino pirmokių atliktas gimnazistų vardų tyrimas. Paaiškėjo, jog populiariausi vardai – Gabija (net 12 mergaičių) ir Lukas (8 vaikinai), nedaug atsilieka ir Gabrielė, Greta, Margarita, Karolina, Viktorija bei Matas, Dovydas, Deividas, Rokas. Rečiausi vardai – Sigrida, Aira bei Denas, Ernandas, Neilas.
Mėgstantys laisvalaikį leisti su knyga mielai pasidalijo skaitymo malonumais, perskaitė labiausiai patikusias citatas, privertusias susimąstyti ir visus sėdinčius salėje („Su trupučiu kantrybės ir daug meilės galima pakeisti pasaulį“, „Žmogus tampa laimingas keisdamasis pats, o ne keisdamas savo aplinką“). Moksleiviai tiriamuosiuose darbuose atskleidė, jog svarbu pažinti ne tik savo krašto, savo tėvynės istoriją, bet patyrinėti ir šeimos, giminės praeitį, o tai geriausiai pavyksta įsigilinus į senas fotografijas.
Konferencijoje sužinota, jog Šilalės rajono didesnėse seniūnijose yra 284 skirtingų pavadinimų gatvės.
Net septynis skirtingus projektus moksleiviai pristatė iš informacinių technologijų srities: pademonstravo, kaip pačiam susirinkti kompiuterį, palygino PUPP matematikos užduotis, buvusias per pastaruosius trejus metus, patarė, kaip sudaryti testo klausimyną, naudojant Google Forms sistemą, supažindino su Windovs operacinių sistemų raidos istorija.
Antrokės gimnazistės atliko įdomų dviejų klasių (Id ir IIe) moksleivių fizinio aktyvumo tyrimą. Paaiškėjo, kad jaunesni moksleiviai yra aktyvesni – net 60 procentų pirmokų aktyviam poilsiui kasdien skiria bent po pusvalandį.
Anglų kalbos mokytoja Sigita Paulauskienė pasidžiaugė moksleivių drąsa, kadangi ne visi rengę pranešimus išdrįsta juos pristatyti auditorijai.
Iš gamtos mokslų srities išklausėme tris pranešimus: koks rūkančiųjų skaičius tarp I ir II klasių mokinių, kaip iš drabužių pagaminti ekovatą, koks nitratų kiekis aptinkamas ekologinio ir neekologinio ūkių dirvožemiuose.
Visi konferencijos dalyviai – tiek mokytojai, tiek moksleiviai, tiek jų tėveliai – balsavo už jiems patikusius pranešimus. Daugiausiai balsų gavo Ic klasės moksleiviai Arnas Šedbaras ir Nojus Brazauskas, IIe ir IId – Vakaris Cibulskis ir Rokas Kinderis bei Ib – Greta Jokubauskaitė. Jie apdovanoti atminimo dovanėlėmis, visiems dalyviams įteikti padėkos raštai ir rašikliai.
Laimutė ŠMIDTIENĖ,
lietuvių kalbos mokytoja, Jaunųjų žurnalistų būrelio vadovė
AUTORĖS nuotr.