Iš stažuotės Airijos mokyklose fragmentų
Turbūt dažnas iš dirbančiųjų švietimo įstaigose, esant progai, pasidomi kitų šalių mokyklų perspektyvinėmis idėjomis, mokymo bei auklėjimo temomis. Klaipėdos rajono Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos pedagogų pasitarimo metu buvo pristatytos direktorės Laimos Navickienės stažuotės Airijos Respublikoje įžvalgos su komparatyvistikos elementais.
Galimybė tiesiogiai susipažinti bei perteikti savo gimnazijos bendruomenei minėtos šalies švietimo sistemos štrichus atsirado atitikus tam tikrus projektinius kriterijus. Airijos švietimo sistemoje, kaip ir pas mus, dabar vyksta ugdymo turinio atnaujinimo reforma, kurios tikslas nukreiptas ne į galutinius rezultatus – egzaminus, dabar laikomus po kiekvieno trimestro, bet į mokinių savijautą. Airijoje pedagogė L. Navickienė buvo lankiusis prieš porą dešimtmečių, tad dabar turėjo progos įvertinti tenykštės ir mūsų švietimo sistemos pokyčius. Dabartinės stažuotės metu pabuvota keturiose skirtingose mokyklose: pradinėje, bendruomeninėje, katalikiškoje mergaičių ir Šv. Vincento berniukų koledže. Išskyrus privatų koledžą, fizinės įstaigų aplinkos yra labai paprastos, mokyklose privalomos mokinių uniformos, tačiau visur pabrėžiama, jog svarbiausia yra vaikų dvasinė savijauta. Ir tai akivaizdžiai pastebima.
Tačiau kai kuriose srityse, pavyzdžiui, vertinant mokyklos skaitmenizaciją, mūsų gimnazijos direktorė sako pasijutusi atstove modernios europinės šalies, į kurią Airija gali lygiuotis. Ten iki šiol tebėra atskiri mokinių popieriniai dienynai, iš kurių informaciją privaloma perkelti į duomenų bazes. Žinoma, tai yra ir papildomas biurokratinis darbas. Klasėse dažniausiai yra vienas mokytojo kompiuteris, mokiniai informacijos šaltinius pasiekia telefonų ir planšečių pagalba. Privačioje mokykloje bendrojo lavinimo mokslas vaiko tėvams kainuoja apie 600 eurų per mėnesį. Bendri valstybinio ir privataus švietimo sektorių bruožai – griežti susitarimai ir mokytojo prestižas. Rutininis pavyzdys, stebint istorijos pamoką: užfiksavus, jog naudojamasi telefonu ne pagal paskirtį, mokytojas be jokių diskusijų ir „debatų“ jį iškart paima, o grąžintas jis bus tik tėvams su atitinkamu įrašu.
Stažuotės dalyvei taip pat teko gilinti patirtis su Švietimo centro mokymo tarybos bei pagrindinio ugdymo mokytojų atstovais pedagogų pritraukimo bei įdarbinimo temomis. Jos šiuo metu aktualios ir Lietuvoje. Airijos studentai, baigę pedagogines studijas, registruojasi Mokymo taryboje, prisiimdami įsipareigojimą dalyvauti „Tilto“ (Droichead) programoje, kuri yra reglamentuota įstatymais ir centralizuotai veikia visoje šalyje. Į šią programą, teikiant pagalbą nacionaliniu lygiu, įtraukti patirties turintys mokytojai-mentoriai, mokyklų direktoriai. Padėti pradedantiems pedagogams, vartojantiems anglų ir airių kalbas, paskiriami du mentoriai – dalykinis ir administracinis, kurie kartu sudaro metinį planą, aptaria darbus ir veiklas bei pan. Mentorių pareiga yra, laikantis visapusės pagarbos, pasitikėjimo, lygiateisiškumo principų, padėti patirties neturintiems mokytojams įsilieti į kolektyvą, įgyti atitinkamas praktines kompetencijas, siekti profesinės brandos. Po metų mentoriai teikia išvadas Mokymo tarybai dėl tolimesnių pradedančio pedagogo perspektyvų.
Vidutinis metinis mokytojo atlyginimas Airijoje siekia apie 38–58 tūkst. Eur iki mokesčių, mokyklos direktoriaus darbo užmokestis sudaro 130–150 tūkst. Eur. Akivaizdu, jog tai leidžia gyventi oriai, turint omenyje ir mažesnius šios šalies mokesčius (20 proc.) ir, pavyzdžiui, netgi nemokamą vandenį. Tad atitinkamai įvertintas bei pripažintas darbas Airijos švietimo sektoriuje yra pageidautinas, nėra net kalbų apie mokytojų trūkumą. Beje, net pusę dirbančiųjų švietimo sistemoje sudaro vyrai...
Tokios tad Airijos realijos, kurias po neformalių diskusijų mokymo bei auklėjimo, pradedančių pedagogų, mokytojų statuso ir darbo apmokėjimo temomis užfiksavo Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos direktorė L. Navickienė. Pedagogė juokavo, jog galbūt mes, dirbdami tokiomis sąlygomis, neturėtume kur dėti pinigų…
Tiesa, panašus mentorystės modelis iš dalies buvo taikomas ir pas mus. Bet visgi reikėtų šias veiklas labiau reglamentuoti bent mokyklos lygiu, o Lietuvoje tiktų nacionaliniu lygmeniu ir norminiais aktais įteisintas Airijoje veikiantis švietimo modelis. Žinojimas neturi ribų, tik reikia norėti žinias panaudoti...
Arūnas MIKALAUSKAS,
istorijos mokytojas
L. NAVICKIENĖS nuotr.