Jauną menininkę fotografija išlaisvina iš kasdienybės pančių
Iš Šilalės kilusi fotografė Evelina Audinytė, savo kūriniais siekianti prisiliesti prie kiekvienos vienišos ar savyje pasiklydusios asmenybės, įsitikinusi: „Fotografija išlaisvina iš kasdienybės pančių, kurie tvirtai mus laiko baimėje“.
Jos manymu, nuotraukomis galima papasakoti daug daugiau, nei žodžiais, o paviršutiniški kadrai tėra nublukinta ir nuobodi apgaulė, kurią siūlo dauguma kūrėjų. Nors Evelinos kūriniais daugiausiai galima grožėtis socialiniuose tinkluose, rugpjūčio 12–13 d. Tauragės pilyje įvyko ir pirmoji merginos darbų paroda. „Menų feste“ kartu su Evelina savo kūrinius pristatė ir daugiau jaunų menininkų. Renginio emocijoms atslūgus, mergina su „Šilalės artojo“ skaitytojais dalinasi mintimis apie kūrybą bei kelią, atvedusį iki fotografijos meno.
– Gimėte ir užaugote Šilalėje. Kaip gimtasis miestas padėjo formuotis meninei asmenybei?
– Šitame krašte iš esmės prasidėjo mano fotografijos kelias. Nors gyvenu ne pačioje Šilalėje, dažnai joje lankiausi, nes rasdavau daugybę objektų, kurie man buvo fotografuotini, žavūs, traukiantys dėmesį, be to, ne kartą idėjos gimdavo tiesiog vaikštant miestelio gatvėmis ir fiksuojant nepažįstamuosius. Galbūt tai ir padėjo atrasti savo fotografinę asmenybę, kaip tylią detalių stebėtoją, įkvėptą gimtų vietų bei žmonių artumo ir grožio, savitumo.
– Kaip gimsta idėjos fotosesijoms?
– Idėjos dažniausiai lūkuriuoja galvoje po filmų peržiūrų, perskaičius knygą. Užfiksuotas momentas, filmo scena, kuri įstringa į atmintį, eilutė knygos, kuri dienų dienas „vaikšto“ su manimi ir užsisuka tarsi plokštelė galvoje, ir šias mintis, įkvėpimus man norisi įamžinti nuotraukomis. Žinoma, mano fotografijoje taipogi yra daugybė gamtos motyvų, kurie atsikartoja. Gamta ir gimtoji žemė man duoda peno idėjoms.
– Ar turite savo metodų, kaip išgauti geriausią kadrą bei išryškinti subtilias detales?
– Yra daugybė techninių dalykų, kurie yra svarbūs, tačiau apie juos nekalbėsiu, nes to galima lengvai išmokti, tiesiog stebint videoįrašus, domintis, skaitant. Aš gi kliaujuosi intuicija ir savo akimi, kuri viską regi šiek tiek kitaip: truputį giliau, sakyčiau, už suvokimo ribų. Pamačiusi tinkamą vietą, jau žinau, jog kadras išeis puikus – galbūt tai yra patirtis ir nesiskyrimas su fotoaparatu nuo vaikystės, gal – paprasčiausias matymas bei supratimas, kaip turi būti, kad būtų gerai...
– Ką kūrybos procese mėgstate labiausiai?
– Mylimiausia fotografijoje man yra tikrumo momentas, akistata su savimi. Čia aš galiu būti šimtu procentų savimi. Būtent per fotografiją atsiskleidžia ir mano kitoniškumas, kuris visą laiką trukdė realiame pasaulyje. Fotografija išlaisvina, jos dėka nebijau būti savimi, nes nuotraukos kalba daugiau, nei žodžiai – žodžiais gali „apeiti“ savo pajautimus, sumeluoti, o fotografijose viskas labiau tikra.
– O kokių temų savo darbuose vis dėlto neliečiate?
– Mano fotografijos nėra dedikuotos paviršutiniškumui, todėl niekada nesistengiu liesti „tobulo gyvenimo“ temų, kurias dalis fotografų labai mėgsta. Man nuobodi tobulybė. Ja ir netikiu, todėl mano užfiksuotuose kadruose niekada nebus brangių mašinų, prašmatnių vakarienių, nugludintų, neskoningai atrodančių modelių ar kito panašaus pigaus turinio.
– Kas yra jaunos fotografės idealas, įkvėpimas kurti?
– Mane įkvepia režisieriai, kurių filmai ne kartą davė genialių idėjų. Pavyzdžiui, man labai artima Adrej Tarkovsky, Ingmar Bergman, Jim Jarmusch kūryba. Šių didžių žmonių mąstymas bei matymas įkvepia ir skatina susitelkti į detales savo darbuose – jos mano kūrybos kertinis taškas.
– Praėjusią savaitę pristatėte savo kūrinių parodą Tauragėje. Kokią istoriją šitie darbai pasakojo lankytojams?
– Savo kūryba nuo pat pradžių gvildenu temas, kurios dar gąsdina žmones ir išmuša iš vėžių – mano nuotraukos apie liūdesį, neviltį, taip pat nevengiu ir iš labai arti mėginu prisiliesti prie psichinės sveikatos temų. Fiksuoju žmogiškąją būtį, savo fotografijomis stengiuosi kelti egzistencinius klausimus, į kuriuos žmonės ieško atsakymų nuo gimimo iki kol užmerkia akis amžinybei. Tai tarsi atsisukimas į žmogiškąjį save – pažeidžiamą ir trapų, tačiau kupiną vilties ir gebėjimo matyti grožį bei šviesą. Todėl fotografijos, eksponuotos Tauragėje, buvo būtent apie tai: apie ieškojimus, atradimus bei praradimus, bet per pačią žmogiškiausią pusę.
– Kokie pirmieji menų festivalio įspūdžiai?
– Festivalis sujungė talentingus ir potencialius žmones – stebėdama parodas bei koncertus supratau, jog visus juos jungia vienas tikslas – skleistis per kūrybą ir pasakoti istoriją savo pasirinkta meno forma. Žavėjausi kiekvienu parodoje dalyvavusiu menininku: visų darbai skyrėsi specifika, tačiau yra unikalūs, kaip ir patys kūrėjai. Džiaugiuosi, kad Tauragė stengiasi suburti jaunuosius kūrėjus ir leidžia jiems dalintis savo darbais su kitais. Tai buvo ypatinga patirtis, kurios niekada nepamiršiu.
– Kokia yra įdomiausia mintis, kuria vadovaujatės, o galbūt norėtumėte patarti ir kitiems kūrėjams?
– Galbūt ne įdomiausia, bet iki skausmo aiški mintis, kurią kartoju visiems žmonėms: „Būkime savimi“. Niekada nesekime kitų keliu, niekada nebandykime atkartoti savo kūryba kitų žmonių. O fotografija irgi yra „apie buvimą savimi“, gražiausias būdas atskleisti tikrąjį save, nebijoti atsiverti pasauliui, parodyti savo jautriausias puses. Tai yra didžiausias žmogaus unikalumas ir duotybė šiame pasaulyje. Tiesa, kai valdo galia ir cinizmas, neretai tai pavadinama silpnumu.
Greta GAILEVIČIŪTĖ
„Šilalės artojo” praktikantė, Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto žurnalistikos bakalauro studijų programos II kurso studentė
Nuotr. iš pašnekovės albumo