Kelių asfaltavimas neatšauktas
Praėjusį penktadienį savivaldybėje lankėsi Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas Egidijus Skrodenis. Daugybė numatytų šiemet rajono keliuose atlikti darbų vis dar neprasidėjo, todėl pokalbyje su rajono meru Jonu Gudausku ir Seimo nariu Remigijumi Žemaitaičiu netrūko nei aštrių žvilgsnių, nei karštų diskusijų.
Valdžia „mėto pėdas“
„Kelių būklė Šilalėje yra kaip visoje Lietuvoje, nors kai Vilniuje pradedi kalbėti, kad Šilalei dar kažko reikia, sako, jog norime vos ne dirvonus asfaltuoti“, - tarsi norėdamas paneigti, kad Šilalėje keliai vis tik yra blogi, pokalbio toną bandė užduoti meras J.Gudauskas. Jis piktinosi, jog rajono laikraštis kaltina savivaldybę tuo, ko esą nepadaro valstybės įmonė „Tauragės regiono keliai“.
Todėl pirmiausia reikėtų pasakyti, kad susitikimas su E.Skrodeniu mero darbotvarkėje kažkodėl buvo nurodytas ketvirtadienį, 11 val. ryto. Ar planai pasikeitė, ar meras nenorėjo, jog Kelių direkcijos vadovo išsakytas mintis girdėtų pašaliniai, neaišku, bet darbotvarkė nebuvo pataisyta, o tuo metu, kai jo kabinete vyko aštrios diskusijos, J.Gudauskas oficialiai turėjo dalyvauti bitininkų pasitarime. Visgi ten nenuėjo - savaime suprantama, kad keliai rajono vadovui turėtų rūpėti kur kas labiau už rugpjūtį vyksiančią bitininkų šventę, nors ši – ir respublikinė. Tačiau kai šitaip „mėtomos pėdos“, sugaudyti viešąją informaciją gali nebent profesionalūs sekliai.
Priekaištų meras turėjo ir Seimo nariui R.Žemaitaičiui, atsiėmusiam geroką dozę pylos už tai, kad savivaldybei priskyrė pareigą parengti kelio į Didkiemį rekonstrukcijos projektą. Meras aiškino, jog tai yra valstybei priklausantis kelias, ir juo turi rūpintis „Tauragės regiono keliai“. Visgi niekam nepavyko paneigti ir R.Žemaitaičio pateikto fakto, kad jei rekonstrukcijos dokumentai būtų buvę pateikti laiku, šiemet jau galėtume kalbėti apie viso kelio asfaltavimą. Deja, kol kas turės užtekti tik 2,6 kilometro, o dar beveik 5 km asfaltavimas taps tolimesnės ateities reikalu. Geriausiu atveju apie kelio remontą bus galima pradėti kalbėti ateinančių metų pabaigoje, nes kol kas į Automobilių kelių direkcijos planus jis net nėra įtrauktas.
Iš tiesų, kas gi kitas, jei ne savivaldybė, turėtų rūpintis, kad jos teritorijoje esantys keliai pagaliau sulauktų rekonstrukcijos? O ypač, kai tam atsiranda realių galimybių.
Trukdo skundai ir teismai
Tačiau net ir tų kelių, kuriems jau yra skirtas finansavimas iš programų, tvarkyti neskubama.
Šiemet Šilalės savivaldybėje Automobilių kelių direkcijos lėšomis suplanuota išasfaltuoti bene 13 km žvyrkelių. Pasak Seimo nario, tai yra bene dvigubai daugiau nei kai kuriose kitose aplinkinėse savivaldybėse. Darbai turėtų prasidėti šiais metais ir baigtis ateinančią vasarą.
Iš programos „Zebras“, skirtos asfaltuoti kelius tarp gyvenviečių bei suformuoti asfaltuotas jungtis su pagrindiniais keliais, bus atliekami darbai kelyje Upyna - Pagrybis - Kaltinėnai. Du ruožus numatyta išasfaltuoti kelyje Varniai - Severėnai - Kaltinėnai.
Iš bendros Žemės ūkio ministerijos ir Automobilių kelių direkcijos programos numatyta išasfaltuoti atkarpas per Upyną, Šėrikus, Radiškę, Jaunodavą, Vaičius.
Kiti labai svarbūs keliai, pasak E.Skrodenio, yra Laukuva - Žadeikiai - Kvėdarna, Šilalė - Žadeikiai bei atkarpa iki magistralės. Dėl jų taip pat kyla nesutarimų ir savivaldybėje, ir bendruomenėje: žmonės nerimauja, jog, suteikus pirmenybę vienam keliui, gali smarkiai padidėti eismo intensyvumas per Žadeikius.
E.Skrodenis žadėjo, jog konkursas keliams Laukuva - Žadeikiai - Kvėdarna (4,7 km atkarpa) ir Šilalė - Žadeikiai (7 km) asfaltuoti bus paskelbtas rugpjūčio ar rugsėjo mėnesį. Taigi realu, kad sutartys su organizacijomis bus pasirašytos dar šiemet, o kitąmet turėtų prasidėti darbai. Tiesa, kelio Laukuva - Žadeikiai - Kvėdarna atkarpa nuo 8 iki 12,4 km bus rekonstruojama dar vėliau.
Kol kas nėra pasirašyta nė vienos gyvenviečių asfaltavimo sutarties. Viskas užtruko, pasak Kelių direkcijos vadovo, dėl to, jog viešųjų pirkimų procedūros yra ilgos bei sudėtingos, konkursuose dalyvauja daug organizacijų ir dažnai tos, kurios juos pralaimi, skundžia priimtus sprendimus.
Tačiau yra ir geroji reikalo pusė. Kadangi dar neprasidėjo europinių projektų bumas, kelių asfaltavimo konkursuose dalyvauja ne kelios, o bent keliolika įmonių bei siūlo atlikti darbus už gerokai mažesnes kainas nei yra suskaičiuotos sąmatose. Kartais jos sumažėja trečdaliu ar netgi daugiau. Sutaupytos lėšos skiriamos kitiems žvyrkeliams tvarkyti.
Kad ir kaip ilgai užsitęsė konkursai, E.Skrodenis užtikrino, jog jie jau baigėsi, sutartys bus netrukus pasirašytos, ir visi darbai, kurie buvo numatyti šiemet, bus atlikti. Kad žmonės tuo neabejotų, jau po kelių savaičių ten, kur vyks asfaltavimas, atsiras informaciniai stendai su darbų atlikimo grafikais bei aiškiai išdėstytu finansavimu.
Netrukus turėtų būti pradėti įgyvendinti ir eismo saugumo projektai: šilališkiai sulauks dar trijų kalnelių ir dar vienos žiedinės sankryžos. Įrengus ją, kur kelias Šilalė - Laukuva kertasi su Struikų gatve, Šilalė iš visų pusių bus „sužieduota“. Kelyje Balsiai - Kaltinėnai - Kražiai, ties pavojingu posūkiu, atsiras metaliniai atitvarai.
Šiemet kelininkai rajono keliuose yra numatę atnaujinti 10 km dangos, rekonstruoti 2 km asfalto kelyje Laukuva - Šilalė, o ateinančiais metais remontuos 7,5 km kelio Kvėdarna - Švėkšna - Saugos: nuo Pajūralio iki Švėkšnos miestelio ribos.
Automobilių kelių direkcijos vadovas tvirtino, jog tokių kelių atnaujinimo darbų kasmet bus atliekama ne po 200 km, kaip anksčiau, o po 1000 km, nes tik taip galima išsaugoti turimą kelių tinklą.
Kaimą džiuginanti ateitis
Pasak E.Skrodenio, šiemet šalyje numatyta išasfaltuoti 115 gyvenviečių ir beveik 500 km žvyrkelių. Iš viso Lietuvoje yra apie 7 tūkst. km žvyrkelių, bet apie 2 tūkst. km niekada nebus asfaltuojama, nes jie veda į jau nugriuvusias fermas arba ūkininkų laukus. Automobilių kelių direkcijos vadovas įsitikinęs, kad jei žvyrkelių asfaltavimui pinigų nemažės, apie 2022 metus visi pagrindiniai kaimo keliai jau galėtų būti išasfaltuoti.
„Toks yra šios Vyriausybės prioritetas. Geri keliai yra labai svarbu. Ne tik dėl to, kad reikia nuvažiuoti į mokyklą, ambulatoriją ar kultūros įstaigas, bet ir todėl, jog visiems atsibodo gyventi dulkėse. Kur tik išasfaltuojame, visur pastebime, kaip atsidaro langinės - grįžta į tėvų sodybas jauni žmonės, kaimas atgyja“, - tvirtino E.Skrodenis.
Automobilių kelių direkcijos planuose įrašytas ir kelias Kvėdarna - Žadeikiai - Nevočiai. Šiais metais planuojama skelbti jo rekonstrukcijos viešųjų pirkimų konkursą, tačiau darbai bus atliekami trimis etapais. Konkursą numatoma rengti ir keliui Jomantai - Visdžiaugai remontuoti. Tolimesnius planus derinti žadama rudenį.
Šilalėje išrinktas Seimo narys informavo, jog koalicijoje nuspręsta finansavimą vietinės reikšmės keliams didinti 20 proc. Suskaičiuota, kad tokiu atveju kasmet pavyktų papildomai išasfaltuoti dar po 228 km žvyrkelių.
„Žvyrkelių asfaltavimas yra viena pagrindinių veiklos sričių. Jeigu finansavimas padidėtų, jau kitais metais mūsų rajone būtų galima kalbėti apie kelių Visdžiaugai - Jomantai, Laukuva - Juodainiai, Obelynas - Varsėdžiai, Kaltinėnai - Palentinis asfaltavimą, o 2017-ųjų pabaigoje skelbti konkursą keliui į Didkiemį asfaltuoti“, - sakė R.Žemaitaitis.
Seimo narys džiaugėsi, kad po devynerių metų pertraukos Šilalės rajono keliai pagaliau sulaukė didelių investicijų - bus asfaltuojama net 13 km žvyrkelių. Ar tie prioritetai išliks ir po Seimo rinkimų, dar anksti spręsti, bet jis užtikrino, jog, tvirtinant ateinančių metų valstybės biudžetą, keliams asfaltuoti skiriamų lėšų padaugės.
Daiva BARTKIENĖ
AUTORĖS nuotr.