Ar mokytojams tikrai reikia tokių konferencijų?
Mokyklose nuaidėję simboliniai varpelio dūžiai paskelbė naujų mokslo metų pradžią. Juos Šilalės rajonas pradėjo gerokai „nukraujavęs“: durų nebeatvėrė Bijotų Dionizo Poškos bei Tenenių pagrindinės mokyklos, tapusios daugiafunkciais centrais, kitose ugdymo įstaigose klasės irgi gerokai aptuštėjo. Aptarti, kaip dirbs ir spręs iškilusias problemas, rajono pedagogai prieš pat rugsėjo 1-ąją rinkosi į kasmetinę konferenciją. Tačiau beveik nieko konkretaus neišgirdę, daugelis jų išsiskirstė nusivylę beprasmiškai praleistu pusdieniu.
Nors konferencijos darbotvarkėje buvo skelbta, jog sveikinimo kalbas naujų mokslo metų proga rėš visi rajono valdžios atstovai, į renginį pavėlavęs vienintelis atvyko meras Jonas Gudauskas. Bet ir jis teisinosi ką tik grįžęs iš komandiruotės Ukrainoje. Tiesa, dalis salėje sėdėjusių pedagogų turbūt net apsidžiaugė - be politikų šnekų buvo sutaupyta laiko, ir konferencija baigėsi daug anksčiau nei planuota.
Susirinkusieji išklausė pranešimus, kuriuos skaitė Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vedėja dr. Loreta Žadeikaitė, Mokyklų tobulinimo centro direktorė Eglė Pranckūnienė bei savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Rasa Kuzminskaitė.
L. Žadeikaitė pristatė nuo rugsėjo 1-osios įsigaliojusį pradinio, pagrindinio bei vidurinio ugdymo programų aprašą, pasidalijo patirtimi iš tarptautinių konferencijų. Anot jos, sveikintina, kad mokyklos noriai dalyvauja įvairiuose mokinių ir mokytojų tobulėjimui skirtuose projektuose, priima naujus iššūkius, tačiau, mėtantis tarp kelių skirtingų projektų, ugdymo įstaigos kartais nesugeba išnaudoti visų galimybių ir, pasibaigus projektinei veiklai, nebetęsia to, kas pradėta.
Kalbėta ir apie mokymosi pasiekimus. Pasak lektorės, vaiko pasiekimai neturėtų būti matuojami vien pažymiais ar dalyvavimu olimpiadose: reikėtų atsižvelgti ir į bendrą jo pažangą, elgesį. Beje, jau kuris laikas pačios mokytojų profsąjungos siūlo grąžinti vaiko elgesio vertinimą pažymiu, bet šis siūlymas, anot L. Žadeikaitės, yra labai kontraversiškas: mokinys gali per daug koncentruotis į savo matomą įvaizdį, o ne į mokymąsį.
L. Žadeikaitės nuomone, kad įvertinimai gerėtų, būtina daugiau dėmesio skirti atskirai kiekvieno vaiko mokymuisi, labiau orientuotis į individualumą, personalizuotą ugdymą. Svarbi yra ir mokymosi aplinka.
E. Pranckūnienė daugiau kalbėjo apie mokytojo vaidmenį, kėlė klausimą, kas džiugina ir kas liūdina mokytojus šiandien. Deja, iš salės pavyko išgirsti daug daugiau liūdinančių dalykų nei džiuginančių. Optimistiškų natų buvo mažai ir pačiame pranešime: kalbėta, kaip pakelti pedagogo profesijos prestižą, stiprinti autoritetą, kaip nepasiduoti negatyvioms emocijoms ir kaip svarbu morališkai palaikyti savo kolegas.
Klausantis pranešėjos, susidarė įspūdis, jog stengtis nepalūžti bus vienas pagrindinių šių metų mokytojų iššūkių. Deja, jokių konkretesnių patarimų, problemų sprendimo būdų niekas iš lektorių taip ir nepasiūlė. R. Kuzminskaitė, kalbėjusi trumpai ir filosofiškai, tik pakritikavo prieš keletą metų pasirodžiusius standartizuotus testus, pagyrė pradinių klasių mokytojus, susivienijusius į bendrą klubą, ir pavirkavo, kad kitiems kolegoms vienybės jausmo dar trūksta.
Konferencijos pabaigoje tuščių vietų salėje buvo gerokai daugiau nei pradžioje: daugelis pedagogų, neapsikentę nuobodžių ir beprasmių kalbų, patyliukais išsiskirstė. Akivaizdu, jog mokytojams reikia ne sausų šnekų, o realaus žinojimo ir tikėjimo, kad kažkas yra ir bus daroma. Dabar gi susidaro įspūdis, jog konferencija surengta tik iš tradicijos, „kaip kiekvienais metais“...
Birutė PALIAKIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.