Sukilimas: jo šlovė ir šešėliai
Prieš 80 metų įvykęs Birželio sukilimas pirmiausia buvo labai svarbus simbolinis gestas. Sutinku, kad, žvelgiant iš dabarties pozicijų ir žinant apie Holokausto siaubą bei smurtinį nacizmo pobūdį, labai norisi „apvalyti“ sukilimą nuo dalies „piktžolių“. Tačiau būtų didelė neteisybė nepripažinti psichologinės ir simbolinės jo reikšmės.
Nepamirškime, kaip nyko Lietuvos gyvybingumas bei savivertė. Vienas po kito sekė net trijų valstybių ultimatumai ir vienas grėsmingesnis už kitą. Pirmiausia Lenkija pareikalavo užmegzti su ja diplomatinius santykius ir nekelti Vilniaus krašto klausimo. Netrukus Vokietija atplėšė Klaipėdos kraštą, ir sovietai pareikalavo įsileisti jų kariuomenę. Visi šie ultimatumai buvo labai skaudūs. Tačiau ypatingai gniuždantis buvo sovietų reikalavimas, kurį Lietuvos politinis elitas svarstė iki paryčių. Prezidentas Antanas Smetona negalėjo su juo susitaikyti, bet tegalėjo tyliai pasitraukti iš Tėvynės, kuri buvo paaukota be jokio šūvio. Tie, kurie buvo prisiekę prisiimti atsakomybę už Lietuvos likimą, pasirodė esantys bailiai ir patys sukūrė prielaidas sovietiniam propagandiniam mitui apie entuziastingą bei savanorišką Lietuvos prisijungimą prie sovietų sąjungos.
Valstybė sunyko, regis, grįžo į Rusijos imperijos laikus, į Vakarų krašto statusą. Bet ne mažiau baisus smūgis buvo masiniai trėmimai. Sovietiniame kalėjime prasidėjo susidorojimas su politine lietuvių tauta.
Šiame kontekste birželio 23 d. per Kauno radiofoną perskaitytas atsiliepimas, plazdančios trispalvės ir apie naują viltį skelbiantys bažnyčių varpai buvo tarsi prisikėlimas. Kita vertus, visas sukilimas tęsėsi tik savaitę, kol vokiečių kariuomenė užėmė Lietuvos teritoriją. Pagrindinis tikslas buvo atkurti nepriklausomą Lietuvos valstybę. Būta nepagrįstų vilčių, jog Vokietija galėtų tapti sąjungininke. Žvelgiant iš dabarties pozicijų, tokie lūkesčiai atrodo nepaprastai naivūs. Tačiau nepamirškime, kad Laikinoji vyriausybė ir eiliniai sukilėliai buvo sovietų pasitraukimo euforijoje.
Vokietijai Lietuvių aktyvistų frontas (LAF) ir sukilimas buvo patogūs įrankiai, kuriuos rėmė tol, kol sovietai pasitraukė. Toliau nusprendė „parodyti vietą“. Tiesą sakant, galima net pasidžiaugti, jog nacistinė Vokietija nekoketavo su lietuviais, nepriėmė siūlymo kartu kautis prieš sovietų sąjungą. Tai būtų lietuvius pavertę vokiečių kolaborantais, o dabar netrukus buvo galima konstatuoti, kad nei sovietų sąjunga, nei nacistinė Vokietija nėra Lietuvai draugiškos valstybės. Tiesa, tai nesutrukdė nemažai daliai sukilėlių, ypač pirmosiomis dienomis, garsiai reikšti paramą Vokietijai. Taip pat kilo smurto banga prieš civilius, kurie bandė įsipatoginti sovietų okupacijos laikotarpiu. Būta ir ryškių antisemitizmo blyksnių, nes žydai buvo tapatinami su sovietų valdžios bendrininkais, taip pat neabejotinai veikė ir nacistinis rasizmas.
Ar visi šie šešėliai užgožia sukilimo pozityvią vertę? Ne, jei tik nebandysime viską istorijoje vaizduoti vien „juodai“ ir „baltai“. Pernelyg primityvu visą istoriją vertinti iš dabartinio žinojimo pozicijų ir dar pasitelkti „atmetimo kultūros“ (cancelation culture) logiką, kai kuris nors netinkamas poelgis užgožia viską, kas yra padaryta gero. Kita vertus, pripažįstant sukilimo moralinę svarbą bei išreiškiant pagarbą tiems drąsiems politiniams veikėjams, kurie norėjo išryškinti lietuvių laisvės siekį, turime nebijoti kalbėti ir apie klaidas ar net gėdingus veiksmus.
Kiekviena okupuota tauta turi teisę sukilti ir priešintis okupantams. O tai yra labai svarbus argumentas, vertinant sukilimą. Kartu, kalbėdami apie jį, privalome mokytis iš klaidų bei pripažinti, kad pasitikėjimas nacistine Vokietija neturėjo jokio pagrindo, o dalis sukilėlių suteršė savo vardą smurtu, kuris negali būti pateisinamas jokiu kilniu siekiu kovoti už savo Tėvynę.
Istorinėje atmintyje labai svarbu išlaikyti balansą ir nebijoti nepatogių temų. Tik tada mes iš tiesų iš praeities galėsime semtis stiprybės. Taip pat svarbu nesigėdyti praeities, atsisakyti kategoriškų vertinimų ar net smerkimo tų žmonių, kuriems teko priimti sprendimus sudėtingų dilemų situacijoje, skirtingai nei mes, vertintojai, neturint galimybės pažvelgti iš platesnės perspektyvos.
Todėl ir 1941-ųjų birželio sukilimą turime minėti kaip herojišką veiksmą bei juo didžiuotis. Bent jau ta jo dalimi, kuri buvo nukreipta už Tėvynę ir jos laisvę, o ne prieš tikrus bei menamus priešus. Taip pat nebijokime pripažinti, jog LAF dokumentai buvo paveikti noro įtikti Vokietijai ir, deja, ne visi sukilimo organizatoriai sugebėjo atsiriboti nuo karingo antisemitizmo. Kita vertus, jei mes matysime tik šešėlius, tai visuose XX a. karuose nerasime herojų, tik nusikaltėlius. O tai būtų tikrai neteisinga.
Andrius NAVICKAS
Seimo narys, rašytojas, filosofas
LGGRTC nuotr. Lietuvių sukilėliai. 1941 m. birželis