Retesni eksponatai Upynos liaudies amatų muziejuje
![1973 m. kraštotyrininko K. Lovčiko įkurtas Upynos liaudies amatų muziejus „Šilalės artojo“ archyvo nuotr.](/media/k2/items/cache/f8ca3288767754fc758c322791ba6d82_L.jpg)
(Tęsinys. Pradžia Nr. 49)
Su įdomumu perskaičiau knygą „Lietuvos privačių muziejų žinynas“, išleistą 2019 m., sudarytojas Eimantas Kontrimavičius. Knyga suskirstyta pagal Lietuvos etnografinius regionus. Daugiausiai privačių muziejų leidinio sudarytojas rado Aukštaitijoje – net 50, Žemaitijoje – 38, Dzūkijoje – 20, Sūduvoje – 8, Mažojoje Lietuvoje – 5. Pastebėjau, kad Upynos liaudies amatų muziejus turi tokių eksponatų, kurių nėra paminėta privačiuose Lietuvos muziejuose. Pateikiu apie juos žinių laikraščio skaitytojams.
Plunksnų vainikėliai. 1978 m. lankiausi netoli Medvėgalio, Pempių kaime. Jo senbuvė Viktorijja Jacinevičienė Upynos muziejui padovanojo labai įdomų eksponatą – pilnavidurį plunksnų vainikėlį (8x8 cm dydžio). V. Jasinevičienė tvirtino, kad vainikėliui jau apie 150 metų. Jis padarytas Pavandenyje. Vieną tokį vainikėlį moteris atidavė Kaltinėnų vidurinės mokyklos kraštotyrininkams, dar vieną tebesaugo.
Šie vainikėliai – vienas iš pamirštų senovinių vestuvinių papročių. Motina, išleisdama dukrą į marčias, padarydavo vainikėlių tiek, kiek norėdavo sulaukti anūkų. Juos, dukrai nežinant, sudėdavo į pagalves ar patalus, kurie būdavo skirti dukros kraičiui. Įdomu pastebėti, kad iš Upynos kilusi žinoma kraštotyrininkė Marija Čilvinaitė, kuri įvairiose ekspedicijose teiraudavosi apie vestuvinius papročius, apie tokį niekur negirdėjo.
Klausinėjau vyresnių moterų ir sužinojau, jog šis paprotys buvo paplitęs Šilalės, Šilutės, Kelmės, Telšių, Plungės, Jurbarko rajonuose. Pamažu jis keitėsi. Vietoj vainikėlio į pagalves įdėdavo juostele surištą plunksnų pluoštelį, esu girdėjęs, kad įkišdavo rūtų vainikėlius. Sakydavo: „Kad susigyventų“.
Kartą žmona tvarkė pagalves ir vienoje iš jų rado plunksnų vainikėlį (5x5 cm dydžio), nors nei mama, nei bobutė, kurios gyveno Šilalės ir Šilutės rajonuose, tokio papročio neprisiminė. Kai kurios moterys sakė, kad yra radusios pagalvėse tokių vainikėlių, bet galvodavo, jog tai sulipusios plunksnos, ir išpašydavo.
Vainikėliams daryti pirmiausia reikėdavo gabalėlio naminio audeklo. Tada į jį ratuku susmaigstydavo lenktas vištų plunksneles. Taip tampriai sukištos plunksnos laikydavosi. Pirmyn slinkti joms trukdė kitos plunksnos, medžiaga, o atgal neleido pati plunksnų sandara.
Kalvio vario juosta. Seniau kalviai dirbdami liemenį apsijuosdavo 1 arba 2 cm pločio vario juosta. Jų įsitikinimu, tai apsaugodavo nuo radikulito.
Akmeniniai tekėlai. Rinkdamas eksponatus Upynos liaudies amatų muziejui, aptikau net keturis senovinius akmeninius tekėlus (galandimo įrankius). Tai 13–18 cm aukščio, 18–22 cm pločio akmenys su viduryje pragręžta 4–6 cm skyle. Ji buvo gręžiama iš abiejų pusių. Kai kurios skylės nesutampa po 1–1,5 cm. Tekėlams būdavo naudojamas smulkiagrūdis akmuo.
Vieną tekėlą Kliūkių kaimo gyventojas Stanislovas Gedeikis rado kasdamas durpes 3 m gylyje. Jį buvo prisitaikęs galandimui. Bet neilgai naudojosi. Nes, anot jo, labai draskydavo geležį. Antras tekėlas buvo aptiktas Gedėliškės k., Gedeikių sodyboje. Kiti du – Upynos apylinkėse. Istorikų, muziejininkų nuomone, tai yra senovės lietuvių galandimo įtaisai. Jiems jau apie 1,5–2 tūkst. metų. Sprendžiant iš to, jog Upynos liaudies amatų muziejuje jų atsirado net keturi, peršasi mintis, kad sodybų pašaliuose gali mėtytis ir daugiau. Tad gerai pasižvalgykime ir jeigu surastumėte, praneškite muziejų darbuotojams. Taip prisidėtumėte prie mūsų tautos kultūros paveldo išsaugojimo.
Šiaudų stogo pradžia. Vienoje pastogėje radau susuktas ir surištas į krūvą dvi šiaudų grįžteles. Tik vėliau sužinojau, kad, dengiant šiaudų stogą, pirmąjį lotą apžabindavo tokiomis šiaudų grįžtelėmis. Uždengus visą stogą, jo apačia po pirmojo loto būdavo puošiama vingiuota grįžtelių linija. Pasakojama, jog vienas gaspadorius ruošėsi dengti šiaudais stogą ir rišo tokias grįžteles. Tuo metu atėjo du vaikinai pirštis jo dukrai. Tėvas abiejų paprašė jam padėti. Tą, kuris geriau grįžteles rišo, pasiuntė į trobą, o su antruoju atsisveikino.
Jaujos kerčia su grabnyčia. Kartą atėjo Ona Grybaitė iš Gegužių nešina jaujos pamatinio rąsto kerčia. Sako: „Tu visokius niekus renki, gal tokio neturi“. Seniau statydami bet kokį pastatą, pamatinio rąsto kerčioje iškaldavo kryželio formos įdubimą, į jį įdėdavo grabnyčios žvakės, kad apsaugotų nuo velnio ir perkūnijos. Ona, ardydama seną jaują, rado tokią kerčią su grabnyčia kryželyje, ją nupjovė ir atnešė į muziejų.
Kartelė ant juostos nuo vištų. Upynos krašte butuose nebūdavo lubų. Ant juostų pastogėse tupėdavo vištos. Jos priteršdavo buto aslą, pasitaikydavo, jog savo „pyragą“ užkraudavo praeinančiam ant nugaros. Žmonės įsigudrino ant juostos užkalti medinę kartį su prismaigstytais kyliais. Vištos nebegalėdavo užtūpti ir turėdavo lėkti ant trobos ar kamaros viškų.
Dūmų kvapas. Prie archeologinių radinių atsisveikindamas su muziejaus lankytojais užduodu klausimą, kuo kvepėjo lietuviai prieš tūkstantį metų. Būna įvairiausių atsakymų, bet mažai kas atspėja. O aš net uosčiau tą kvapą. Per Medsėdžio-Paupynio kaimo senkapį pravažiavo trakorius su nuleistu buldozeriu. Buvo suardytas dvigubas kapas. Surinkau dar rastas įkapes. Tarp jų buvo ir pusiau pertraukta apgalvė-žalvarinė vija, priverta vilnonių siūlų. Pakėliau, nuvaliau smėlį, pauosčiau tuos siūlus. Kvepėjo dūmais. Apgalvė, pragulėjusi smėlyje tūkstantį metų (kraštotyrininko Vlado Statkevičiaus teigimu), buvo išlaikiusi senąjį lietuvių buities kvapą. Senkapis tebėra netyrinėtas.
Klemensas LOVČIKAS,
kraštotyrininkas
(Bus daugiau)