Mokytojo darbo sėkmė – profesionalumas ir meilė vaikui
Kai kurie vis dar galvoja, kad mokytojo profesija – pavydėtina: ilgos atostogos, trumpa darbo diena. Bet tai tik išoriškai matomas vertinimas. Iš tiesų mokytojo darbas yra sunkus ir atsakingas: jam patikėta mokyti, auklėti jauną žmogų, brandinti asmenybę, motyvuotą, atsakingą, gebančią įveikti visus iššūkius. Taigi koks tvirtas psichologiškai, emociškai ir fiziškai privalo būti mokytojas, kad galėtų visa tai įskiepyti savo mokiniams. Ne veltui JUNESCO iniciatyva kasmet minima tarptautinė Mokytojų diena. Ji neatsiejama nuo įvairiaspalvės rudens gamtos paletės.
„Mokytojo diena... Suvirpa širdis, matant vaikų jaudulį, kai jie rengia šventę savo mokytojui, auklėtojui. Girdint, kaip jų lūpose skamba žodžiai, posmai... Pedagogams brangiausios šventės – Rugsėjo pirmoji ir Mokytojų diena yra labai mielos, jautrios“, – sako Laukuvos Norberto Vėliaus gimnazijos biologijos mokytoja Virginija Ačienė, pridurdama, jog Paskutinio skambučio šventės, išleistuvės suteikia liūdnesnių, ilgesingesnių, nors vis tiek malonių akimirkų.
Kol vis dar vyksta kontaktinis mokymas ir vaikai sėdi klasėse, pašaliniams į patalpas eiti nerekomenduojama. Su mokytoja po to, kai ji su savo auklėtiniais penktokais nusifotografuoja prie šiemet su Miškininko būreliu, kuriam vadovauja, pasodintos pušaitės, kalbamės ant suoliukų sporto aikštyne, o rudeninis vėjas taip įsišėlsta, jog kartais net apkurtina.
„Auginu jau ketvirtą savo auklėtinių laidą, visus – nuo penktos klasės. Pastaroji yra labai vyriška: iš 20 mokinių net 13 berniukų. Labai džiaugiuosi visais auklėtiniais, kuriuos jau išleidau į gyvenimą: jie baigę mokslus, turintys darbus, sukūrę šeimas ir, svarbu, nėra nuklydusių. O svarbiausia – geri žmonės. Užauginti gerą, darbštų žmogų yra mokytojo darbo prasmė. Labai mieli, linkę bendrauti, susitikti. Smagu klausytis istorijų, nutikimų, kurių net neįtarei kada nors buvus“, – šiltais prisiminimais dalijasi pedagogė.
Kodėl mokytoja? Kodėl būtent biologija?
„Paatvirausiu, – šypsosi Virginija. – Labiausiai mokykloje patiko biologija ir kūno kultūra. Svajojau apie medicinos studijas, tai artima sritis biologijai apskritai. Bet tais laikais į mediciną būdavo dideli konkursai, sunku juos įveikti. Mokytojai buvo suinteresuoti, kad kuo daugiau abiturientų įstotų į aukštąsias mokyklas. Todėl svarsčiau, ką pasirinkti. Pasirinkau biologijos studijas Vilniaus pedagoginiame institute ir sėkmingai baigiau“.
Virginijai smagu ir labai paglosto širdį, kai jos dėstomas dalykas jos auklėtiniams nurodė gyvenimo kelią.
„Ne vienas mano mokinys yra įgijęs gydytojo profesiją, nemažai baigė miškininkystės mokslus, nors ne visi dirba pagal specialybę. Kiekvienais metais yra dvyliktokų, kurie laiko valstybinį biologijos egzaminą, nes tai reikalinga jų studijoms. Praėjusį pavasarį, nors ir buvo pandemija, visi sėkmingai juos įveikė. Džiugina, kad mano auklėtiniai atsakingai, motyvuotai renkasi egzaminus, turi konkrečių tikslų ir jų kryptingai siekia.
Kaip sekasi motyvuoti? Manau, nepasigirsiu sakydama, jog esu reikli, darbšti. Vaikams bandau įteigti, kad jei dirbi pats – ir mokytojas su tavimi dirba. Tik tuomet ateina atpildas: jeigu sieki, ir pasieki. Motyvacija „pasiduoda“ gana nelengvai, bet būnant atkakliam, ji pasiekama“, – įsitikinusi mokytoja.
Žinoma, sako pedagogė, yra tokių, kuriuos reikia tempti, ypač žemesnėse klasėse. Todėl, jos nuomone, gal būtų geriau, jei nemotyvuotas mokinys jau po dešimtos klasės rinktųsi profesiją – naudingiau ir tėvams, ir visuomenei. Bet čia pat mokytoja svarsto, jog gali būti, kad tėvams ramiau, kai vaikas kuo ilgiau būna arčiau jų – taip jis saugesnis.
„Mokytojo įtaka vaikui yra didžiulė. Mokytojas motyvuoja visur. Štai su penktokais nagrinėjame temą „Asmens higiena“. Stengiuosi ne tik perduoti tai, kas vadovėlyje, bet ir atvirai kalbamės, aptariame žmogaus fiziologiją, anatomiją. Noriu perduoti kuo daugiau elementarių žinių, kad jie galėtų geriau save pažinti, suformuoti sveikus įpročius“, – sako Virginija.
Peržengęs mokyklos slenkstį, atsiduri tarsi bičių avilyje – ausis užgula kalbų, juoko, šūksnių garsai. Čia gyvena vaikai. O jie dabar, anot mokytojos, daug judresni, laisvesni. Labai pasitikintys savimi, turintys savo nuomonę.
„Tai yra sveikintina, bet ne visada kategoriška nuomonė yra gerai. Todėl mokytojas privalo skatinti surasti kompromisą. Laikai keičiasi, keičiamės visi, o vaikai yra visuomenės atspindys. Ir tas dabar vyraujantis piktumas, susiskaldymas juos taip pat veikia. Tad mokytojas turi įdiegti ir puoselėti pamatines vertybes, nes jos yra gyvenimo pagrindas. Iš šeimos ir mokyklos vaikas jas išsineša į gyvenimą ir jomis vadovaujasi“, – pedagogo profesijos svarbą nusako Virginija.
O kad tą misiją įgyvendintumei, anot pašnekovės, ypatingą reikšmę turi meilė vaikui.
„Turi jį mylėti, jis turi rūpėti – antraip vargu ar gali būti mokytoju. Reikia vaiką paskatinti, juo pasirūpinti, stengtis padaryti jį kitokį, jeigu būtina. Kol dar laikas, nes paskui gali būti vėlu...
Tačiau kiekvienas vaikas turi krislelį nuoširdumo, nekalbant apie tuos, kurie juo spinduliuoja. Kartais jie varžosi tai parodyti, pademonstruoti, bet jauti. Mokytojas ir tai savybei turi padėti atsiskleisti – juk yra klasės valandėlės, išvykos, žygiai. Neformali ugdymo aplinka vaikus išlaisvina, jie tampa atviresni, imi geriau juos pažinti. Tai leidžia mokytojui labiau juos pasiekti, ugdyti, formuoti.
Pasitaiko įvairių situacijų, bet ne beviltiškų. Stengiuosi rasti bendrą kalbą su tėvais: puikiai sutariame, bendraujame, skambiname vieni kitiems, aiškinamės, kai iškyla kokių nors sunkumų. Labai vertinu tėvų pastangas paveikti vaiką, ieškoti sprendimų, išeičių“, – šypsosi mokytoja.
Nemažas iššūkis mokytojams, mokiniams bei jų tėvams buvo dėl pandemijos paskelbtas karantinas ir įvestas nuotolinis mokymas(is).
„Patyrėme daug įtampos, streso. Išklausėme daugybę seminarų, labai pagelbėjo gimnazijos informatikos mokytojai. Reikėjo labiau kontroliuoti mokinius: būdavo, jog kuris ir neprisijungia prie pamokos. Tada skambini, ieškai, kodėl nedalyvavo, gal kas atsitiko. Nelengva buvo ir fiziškai, ir morališkai. Gal kai kam atrodo, kad pamokos baigiasi – ir mokytojas laisvas. Nieko panašaus. Niekada nedelsiu patikrinti vaikų darbus – esu tos nuomonės, kad mokinio triūsas turi būti įvertintas, jis laukia pažymio. Po to reikia ruoštis rytdienos pamokoms, ir taip ateina dešimta vakaro... Suskaičiavau, jog kas savaitę turiu maždaug po 200 mokinių“, – pasakoja Virginija.
Mokytojos pastangų reikalauja ir Miškininkų būrelis, kuriam ji vadovauja nuo pat darbo gimnazijoje pradžios.
„Perėmiau jį iš mokytojos Varnelytės. Būrelio veikla šiek tiek prigeso, kai buvo panaikinta miškų urėdija. Ji mus globodavo, organizuodavome daugiau renginių. Dabar sukamės savo išgalėmis.
Gimnazijos mokiniai dar labai domisi sportu, kai kurie lanko Muzikos mokyklos vedamas pamokas, šokių būrelį, informatikos, robotikos užsiėmimus. Pandemija riboja ir judėjimą. Bet mes su penktokais bei jų tėveliais karantino metu buvome nusimatę iššūkį judėti! Stengėsi visi. Per Turizmo dieną surengėme žygį aplink Dievyčio ežerą. Patyrėme gerų emocijų, nors ir pavargome“, – dalijasi mokykline kasdienybe Virginija.
Mokytojos sukauptas turtas – 37-eri darbo metai, ir šis solidus bagažas suteikia pedagogei neįkainojamos patirties.
„Visada prisimenu savo darbo pradžią tuometinėje Šilalės antrojoje vidurinėje mokykloje, dabar – Dariaus ir Girėno progimnazijoje. Iškart gavau penktokų klasę – tikrų tikriausių nenuoramų. Teko įveikti nemažų iššūkių, reikėjo tvarkytis. Esu labai dėkinga tuomet sutiktiems pedagogams, kurie man, jaunai ir be patirties, mielai bei geranoriškai dalijo patarimus, pamokymus, gelbėdami sunkesnėse situacijose ramino ir guodė. Daug šiltų prisiminimų išliko apie kolegas, sutiktus dirbant Obelyno pagrindinėje mokykloje, mieli ir dabartiniai mano bendradarbiai.
Labai džiaugiuosi visais, kurie buvo ir yra mano gyvenime. Ypatingai atsižvelgdama į kasdienybės iššūkius, linkiu visiems kolegoms didelės ištvermės, sveikatos, energijos, optimizmo, vilties ir išlikti kūrybingiems. O buvimas tarp vaikų teskatina ilgai išlikti jaunatviškiems“, – Mokytojų dienos išvakarėse kalbėjo Laukuvos Norberto Vėliaus gimnazijos biologė V. Ačienė.
Eugenija BUDRIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.