Partizanų vado dukra visada žinojo laisvės kainą
Laiminga tauta, kurios laisvė neaplaistyta krauju, tačiau tokių sėkmės istorijų pasaulyje nėra daug. Didvyriškai ginantis Ukrainai, daugelis apgailestauja, jog 1940-aisiais savo stuburo okupantui neparodė Lietuva. Leidę trypti okupantams savo šventą žemę, lietuviai 1944–1953 m. vykusiose pogrindžio kovose už laisvę neteko 30 tūkst. partizanų bei jų rėmėjų. Kraujas liejosi ir mūsų krašto miškuose, o mūšių su okupantais atgarsiai daugelyje vietovių tebeaidi iki šiol.
Nė vienas gyvas nepasidavė
Praėjusiais metais Volmerinės miške, kurio masyvas plyti tarp kelių Teneniai–Pajūralis ir Jomantai–Ąžuolas, iškilo 1953 m. sunaikinto partizanų bunkerio karkasas. Net aštuonerius metus jame glaudėsi Kęstučio apygardos Butigeidžio rinktinės Dariaus tėvonijos Geležinio Vilko būrio vyrai, vadovaujami Juozo Vaičiulio-Šarkos. Prie pradėto atstatinėti bunkerio aukštai iškilęs atminimo kryžius netoliese žuvusiam šio būrio vadui ir jo bendražygiams – Stasiui Grikšui-Strazdui bei Jonui Pivoriui-Putinui.
„Jau maniau, kad niekada čia neateisiu“, – atsidūsta sunkiai gal 100 metrų nuo artimiausio keliuko atklampojęs devyniasdešimtmetis Stegvilų kaimo gyventojas Vytautas Vaitiekus. 1953 m., netrukus po NKVD šturmo, jis čia buvo atėjęs su gretimo kaimo vyrais. Pasakoja, jog kovo viduryje miške dar buvę sniego, matėsi slidžių išvažinėtas takas, o ant jo – žuvusių vyrų kruvinų rūbų skiautės.
„Prie bunkerio radom nukirstus tris nestorus alksniukus. Nukautus partizanus pririšo už kojų ir vilko gal kilometrą ar daugiau iki Kvėdarnos kelio – ant tos linijos dar mėtėsi kruvinų drabužių likučiai. Atsimenu ir tą dieną, kai NKVD šturmavo bunkerį. 1953-iųjų vasario 23 d. buvau pas dėdę Paskarbiškių kaime. Nuo miško sklido šūvių garsai, o apie 3 valandą popiet išgirdau vyrus šnekant, kad miške uždegtas bunkeris. Paskui žmonės kalbėjo, kad partizanų naikinimo operacijoje dalyvavo trys rusų garnizonai – mašinas paliko ant kelio, o patys šliuožė slidėmis ir apsupo bunkerį“, – pasakoja V. Vaitiekus.
NKVD surengtoje partizanų sulaikymo operacijoje dalyvavo nemažai vietinių stribų. Buvo kalbama, jog norėta visus tris vyrus iš bunkerio paimti gyvus, tačiau sulojo atėjūnus išgirdęs šuniukas, ir partizanai spėjo užimti kovos pozicijas. Ginklų jie turėjo daug, todėl ilgai priešinosi. Pirmas žuvo J. Pivoris-Putinas, antras krito S. Grikšas-Strazdas, J. Vaičiulis-Šarka liko kovoti vienas. Išgirdęs komandą „paimti gyvą“, partizanų vadas nušovė komandavusį enkavedistą ir nusišovė pats.
Tokie yra vietinių gyventojų prisiminimai.
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro istorinio-archyvinio tyrimo išvadose teigiama, jog trys Kęstučio apygardos Butigeidžio rinktinės Dariaus tėvonijos Geležinio Vilko būrio partizanai žuvo 1953 m. vasarį, naktį iš 23 į 24 d. Volmerinės miške įrengtame bunkeryje, esančiame pusė kilometro nuo kelio Teneniai–Kvėdarna. Mūšyje buvo nukautas MGB vidaus apsaugos seržantas Rulin, paimti du 1944 m. gamybos automatai, šautuvas ir trys įvairių tipų pistoletai. Visi šaudmenys kautynių metu buvo išnaudoti.
Tyrimas patvirtino, jog žuvusių partizanų palaikai buvo išvilkti iš miško ir pamesti prie kelio Kvėdarna–Teneniai, vėliau atvežti į Tenenius ir pamesti prie Tenenių Šv. Barboros bažnyčios. Jų užkasimo vieta nežinoma.
Ilgai slėpta šeimos istorija
Nuo tų įvykių praėjo jau beveik 70 metų. Bunkerį slėpę medžiai seniai nukirsti, pasodinti ir jau užaugo kiti, tik dangų remianti dvikamienė liepa dar tebesaugo prisiminimus apie kadaise po ja sėdėjusių vyrų planus ir svajones, meilius jaunų žmonių šnabždesius ir išlietas ašaras dėl prarastos tėvynės, netektų artimųjų.
Ne pirmą šimtmetį skaičiuojanti liepa galėtų tapti ir partizanų ryšininkės Stasės Grikšaitės meilės būrio vadui J. Vaičiuliui-Šarkai liudininke.
„Visi žinojo, kad Stasė draugauja su Juozu iš Bikavėnų. Abu mano dėdės buvo medžiotojai, tai imdavo mudu su Grikšų Stasiu už varovus. Po vienos medžioklės sutikom Šarką su Stase, užsikabinusia ant krūtinės Juozo automatą. Gal pusvalandį kalbėjomės apie tai, kas darosi Lietuvoje, pasakojau, ką girdėjome iš Amerikos kalbant per radiją – visas kaimas susirinkdavo į mūsų trobą tų žinių pasiklausyti. Juozas apgailestavo, jog amerikonai tik šneka ir šneka, o partizanų miškuose mažėja. Sako, nežinau, kaip reikės išsilaikyti. Baisiai tada juos NKVD spaudė: Teneniuose, Pajūryje, Kvėdarnoje – visur buvo stribų būstinės“, – pasakoja V. Vaitiekus.
Vytauto pasakojimai Jomantuose gyvenančiam verslininkui Kęstučiui Tarvydui padeda atkurti savo mamos O. Grikšaitės-Tarvydienės ir jos brolio S. Grikšo-Strazdo istoriją.
Apie tai, kad mama buvo partizanų ryšininkė ir susilaukė būrio vado J. Vaičiulio-Šarkos dukros, Kęstutis sako labai ilgai nežinojęs. Net tada, kai pykdavo mokykloje pravardžiuojamas „bandituku“, mama jam nieko neaiškindavo, tik sakydavo: „Čia ne tie dalykai“.
S. Grikšaitė-Tarvydienė apie savo prarastą dukrą prakalbo tik tuomet, kai Lietuvoje kilo Sąjūdis, atsirado viltis atsikratyti okupacinio režimo.
„Žinojau, jog kažkur turiu seserį, mama apie tai buvo sakiusi, bet kol nepradėjo byrėti geležinė sovietų sąjungos tvarka, apie tai ji praktiškai nekalbėdavo. Gal jau ir pati nežinojo, kur gyvena vyriausia jos duktė Onutė – galiu spėti, jog ta informacija buvo įslaptinta“, – sako K. Tarvydas.
Vienintelis įkaltis – nuotrauka
Sesers paieškos K. Tarvydui padėjo atkurti skaudžią pokario istoriją. Paaiškėjo, kad 1950 m. Geležinio Vilko būrio ryšininkė S. Grikšaitė buvo suimta ir dukrą Onutę pagimdė Klaipėdos kalėjime.
Po karo prasidėjus represijoms ir paskelbus mobilizaciją, didelė dalis šio krašto jaunimo išėjo į mišką priešintis okupacinei valdžiai. Grikšai buvo ūkininkai, pas juos atėję partizanai aiškiai pasakė, jog galimybės tik dvi: arba kovoti už laisvę, arba eiti prieš savo tautą bendradarbiaujant su okupantais.
„Mamos brolis Stasys išėjo į mišką, o Stasė tapo partizanų ryšininke. Ji pasakojo, kad informaciją gaudavo iš draugės, kurios pavardės niekada neminėjo arba aš to neatsimenu, o ji tik nešdavo maistą miške buvusiems vyrams. Mama turėjo ir karišką aprangą, ir ginklą, buvo su vyrais nusifotografavusi. Ta nuotrauka ją išdavė. Iš draugės sužinojusi, kad jos namuose planuojama daryti kratą, viską išslapstė ir sunaikino, bet nuotrauka liko prie dokumentų. Kai NKVD apsupo namus, ji dar spėjo nubėgti į tualetą, suplėšė nuotrauką ir sumetė į išmatų dėžę. NKVD nieko daugiau nerado, bet išvalę tualetą, surinko nuotrauką iš gabaliukų, ir ji tapo vieninteliu įrodymu, jog mama bendradarbiavo su partizanais“, – ne kartą girdėtą šeimos istoriją prisimena verslininkas.
Pasak K. Tarvydo, NKVD neturėjo jokių įrodymų, kad S. Grikšaitė bendravo su partizanais, tik tą nuotrauką, kurioje jie buvo kartu nusifotografavę. Saugumiečiams ji teisinosi, jog tai jaunystės draugai, nežinojo, ką jie veikia.
„Vežant į apklausą, ją, kaip baisią nusikaltėlę, per mišką lydėjo dvi ginkluotos rusų padvados. Staiga prasidėjo apšaudymas, pribėgęs vyras partizano uniforma pradėjo klausinėti: „Kur, tave, Stasele, veža“.
Po susišaudymo ji buvo nuvesta į partizanų bunkerį, kuriame pamatė partizanų rūbais vilkinčią savo informatorę – buvo aišku, kad pateko į pasalą. Tačiau abi apsimetė viena kitos nepažįstančios. Bet S. Grikšaitė buvo nuteista 10 metų kalėti už tėvynės išdavimą.
Žinau tik tiek, kad kalėjime ją taip smarkiai kankino, reikalaudami pasakyti, kur yra brolis Stasys, jog mama norėjo pasikarti. Nusikirpusi savo ilgas kasas, susipynė virvę ir užnėrė kilpą ant lango grotų. Išgelbėjo kartu kalėjusi moteris – mama sakė, kad po to jos nebemušė, kankinimai baigėsi“, – pasakoja K. Tarvydas.
Mergaitę priglaudė svetimi
Lietuvos ypatingasis archyvas patvirtino, jog KGB sudarytoje baudžiamojoje byloje yra duomenų, kad S. Grikšaitė, gyvenusi Paskarbiškių kaime, 1950 m. liepos 10 d. buvo suimta ir kalinama Klaipėdos apskrities kalėjime. Tų metų spalio 17 d. kalėjimo medicininėje pažymoje rašoma, jog „Stasė Grikšaitė, Antano, g. 1929 m., gali būti kviečiama apklausti (praėjus 13 dienų po gimdymo kalinės būklė gera).“
1950 m. lapkričio 5 d. okupacinės saugumo ministerijos kaltinamojoje išvadoje nurodyta: kad „S. Grikšaitė nuo 1949 m. pavasario iki suėmimo palaikė nusikalstamą ryšį su nacionalistinio ginkluoto būrio vadais: J. Vaičiuliu-Šarka, P. Balčiumi-Pušimi ir kitais, kurie lankydavosi jų namuose, teikė jiems maisto produktus, lankydavosi miške jų slėptuvėse, kartu su jais fotografavosi“.
Ypatingasis pasitarimas (žmonių vadintas „troika“) 1951-ųjų vasario 3 d. nubaudė laisvės atėmimu 10 metų, bausmę atliekant pataisos darbų lageryje. Birželio mėnesį S. Grikšaitė buvo išvežta į Ozerlagą (Taišeto stotis, Bratskas), 1954 m. – į Dubravlagą. 1956-aisiais, panaikinus teistumą, iš ten buvo paleista ir grįžo į Tauragę.
Lietuvos ypatingojo archyvo pažymoje nurodyta, jog kalėjime gimusią S. Grikšaitės dukrą Onutę augino „pilietis Juozas Bandorskis, gyvenęs Piliakalnio apylinkės Stigralių kaime“. Lietuvos ypatingajame archyve yra LTSR Šilalės r. darbo žmonių deputatų tarybos vykdomojo komiteto 1954 m. liepos 31 d. pažyma, kurioje nurodyta, kad „Juozas Bandorskis, Jono, ir Stasė Grikšaitė, Antano, nėra giminės“.
Kaip Onutė atsirado pas Bandorskius, beveik nežinoma. Stasės sesuo Zita pasakojo, jog 9 mėnesių mergytę tris paras naktimis vežė iš Klaipėdos kalėjimo – dieną prisiglausdavo pas žmones, prašydavo vaikui pieno, o sutemus pradėdavo sunkią kelionę gimtinėn. Našlaitę priglausti sutiko savo vaikų neturėję Bandorskiai.
„Galiu tik spėti, kad vaiko paėmimu iš Klaipėdos kalėjimo pasirūpino pats Juozas. Mama nuolat man kartodavo, jog negalima visų žmonių vienodai vertinti, nes ir tarp blogų yra gerų, ir tarp gerų atsiranda blogų. Net ir „stribynuose“ partizanai ir jų ryšininkai turėjo draugų, kurie teikdavo jiems informaciją, įspėdavo apie būsimas KGB operacijas“, – sako savo mamos istoriją po trupinėlį atkuriantis K. Tarvydas.
Niekada nesijautė sava
K. Tarvydas savo sesers ieškojo dvejus metus, nors ji gyveno vos už pusšimčio kilometrų nuo Jomantų – Šilutėje.
Baigusi Kvėdarnos vidurinę, Onutė Grikšaitė įstojo į medicinos mokyklą, vėliau studijavo Šiaulių pedagoginiame institute kalbos defektologiją ir nuo 1975 m. dirbo logopede Šilutės mokyklose.
Onutė sako nuo mažens žinojusi, jog Bandorskiai nėra jos tėvai, žinojo, kad mama buvo kalėjime.
„Jie gyveno sunkiai, bet buvo geri žmonės. Tačiau mane visą laiką persekiojo jausmas, jog esu nei sava, nei svetima. Atrodė, kad niekur nepritampu. Ir dabar, kai manęs prašo papasakoti apie tėvą, mamą, su skausmu prisimenu vaikystę. Nenoriu, jog kas nors žinotų, kas esu – geriau būtų viską pamiršti ir ramiai gyventi, kaip visi žmonės. Per daug skaudūs man tie prisiminimai. Kas mažai nukentėję, lipa ant bačkos, o smarkiai nukentėję dažniausiai tyli. Kai mano vyras Ričardas kviečia ką nors žiūrėti apie pokarį, nenoriu – man baisu ir skaudu. Bet atsitiko taip, kad dabar ir vėl svarbu, kas vyko, kodėl vyko, todėl turime visi kalbėti apie tai, kokia kruvina, skaudi, likimus laužanti yra kova už laisvę – ir siekti, jog nereikėtų dar kartą už ją kovoti“, – sako O. Tubutienė.
Atminimą sulygino su žemėm
Onutės senelis Antanas Vaičiulis ūkininkavo Bikavėnuose, kur buvo ir jo žemės. Muzikantas iš prigimties, Oginskio dvare mokėsi muzikos, grojo orkestre. Išvažiavęs į Ameriką, užsidirbo pinigų, kad galėtų išpirkti prarastą tėvų ūkį, ir jau senbernis būdamas vedė 18 m. panelę. Su ja susilaukė šešių vaikų – keturių sūnų ir dviejų dukrų.
Po karo visi keturi A. Vaičiulio sūnūs išėjo į mišką ginti Lietuvos: Antanas pasirinko slapyvardį Tigras, Jonas – Jurginas, Vincas – Papartis, o jauniausias Juozas-Šarka tapo partizanų būrio vadu. Vaičiuliai priklausė Žvingių apylinkėse susiformavusiems partizanų būriams ir kovodami žuvo 1946, 1950 ir 1953 m. Jų pavardės įamžintos paminkle Pajūriškių kapinėse.
„Mama buvo ryšininkė, pati ginklu nekovojo, tik pagelbėdavo vyrams. Bet oi, kokia ji buvo drąsi – ne vieną kartą yra išsisukusi nuo KGB pinklių. Nesureikšmindavo sunkumų, nebijojo skausmo. Kai klausiau, kaip ji ten kalėjime, nėščia, išgyveno, tai pasakojo, kad neskaudžiai, „tik per rankas mušdavo“, – mamos ištverme stebisi Onutė.
Prasidėjus Sąjūdžiui, Onutė su artimaisiais degino žvakeles ir meldėsi prie Kvėdarnos „stribyno“ – dviejų aukštų raudono pastato, prie kurio pokario metais nuolat gulėdavo nukautų partizanų kūnai. Kartu su iš Karagandos grįžusiu dėde Stasiu Geču ir teta Ona Vaičiulyte giedojo Lietuvos himną.
„Netrukus po to tą dviejų aukštų raudonų plytų mūrą nugriovė, išlygino žemę – gal kad žmonės nerastų šuliniuose sumestų lavonų kaulų“, – svarsto O. Tubutienė.
Moteris įsitikinusi, jog būtų lengviau, jei žinotų, kur palaidotas tėvas. Nors archyvuose žinių apie tai nėra, žmonės kalba, kad jo kūnas gali būti užkastas Šilalės milicijos kieme – toje vietoje dabar stovi gėlių paviljonas.
„Kasant pamatus, tikriausiai ir kaulelius sutraiškė – nieko iš žmogaus neliko“, – pergyvena partizanų vado duktė.
KGB nepaleido iš akiračio
Pokaryje ir partizanų dukrą auginę Bendorskiai sulaukdavo veidus išsipaišinusių nekviestų „svečių“ – tokie viską, ką žmonės turėdavo, iš namų išnešdavo.
„Partizanų vardu veikė ir tie, kurie plėšikavo, eidavo per kaimus gąsdindami žmonės. Tėvai pasiskundė partizanams, ir kitą dieną daug kas buvo atnešta atgal. Skaudu buvo, jog visą sovietmetį partizanus žmonės vadino banditais. Kvėdarna maža, žmonės žino, ką kitame miestelio gale gyvenantys pusryčiams verda, ir mano tėvų istorija niekam nebuvo paslaptis – toje pačioje klasėje su manimi juk mokėsi ir vaikai, kurių tėvai buvo dirbę NKVD“, – sako moteris.
Visa stebinčią KGB akį ji pajuto ir tuomet, kai su artimiausiais žmonėmis pasidalijo svajonėmis studijuoti teisę. Į kaimynų ūkį pasisemti vandens ateidavęs žmogus įspėjo: „Turėsit labai daug sunkumų, patarčiau nestoti“.
„Tada nesusimąsčiau, iš kur jis žino, ir kodėl įspėjo, dabar aišku, iš kur jo „draugiškumas“, – sako Onutė.
Svetimų užauginta moteris neslepia, jog visą laiką jautė nuoskaudą, kad ją, tokią mažą, tik 9 mėnesių, mama paliko svetimiems. Kai grįžo iš lagerio, mergaitė jau buvo paaugusi, pripratusi prie savo šeimos – ir liko joje gyventi.
„Kai dabar pagalvoju, gal kartu su mama išvežta į lagerį ir nebūčiau gyva likusi. Žmonės pasakoja, kad tai tėvas sumanė mane taip išgelbėti. Negaliu keikti likimo: man gyvenime sekėsi. Manęs niekas bandituke nevadino, neskriaudė. Tačiau žmonės, kurie mane augino, nuolat įspėdavo, jog nesikiščiau į jokius konfliktus, jei kas ir pasakytų ką nors, patylėčiau“, – sako Onutė.
Šeimoje, kuri ją augino, visi buvo muzikantai, vakarais galiojo tradicija pagroti, dažnai ir jaunimas susirinkdavo pašokti. Pasak Onutės, namuose galiojo šventa taisyklė vakarais aklinai užtraukti pierankėles, o rytą dažnai po langais atsirasdavo ištryptų pėdų...
Istorijos reikia ateities kartoms
„Nepriklausomybės atkūrimas mums ir visai mūsų giminei buvo labai svarbus įvykis, ypač dėl to, jog pradėjo keistis požiūris į tuos žmonės, kurie vargo miškuose, išgyveno persekiojimus ir paaukojo savo gyvybę už Lietuvą. Bet to pykčio ir dabar dar labai daug. Turi ne viena karta pasikeisti, kad pokaris nekiršintų žmonių“, – mano O. Tubutienė.
Jos brolis K. Tarvydas yra vienas pagrindinių Volmerinės miško bunkerio atstatymo rėmėjų, tačiau darbai nutraukti neapibrėžtam laikui – kol bus parengta valstybinio miško taksacija.
„Tikiuosi, kad tremtiniams pavyks įamžinti laisvės kovotojų atminimą. Jau nemažai padaryta bendrai visų pastangomis, bet dar reikės ne tik bunkerį atstatyti, aplinką sutvarkyti, bet ir keliuką nutiesti – juk turi būti privažiavimas prie atminimo vietų. Žinau, kad yra labai daug pasipriešinimo, nenoro. Ne tiek dėl kokių nors priešiškų pažiūrų, bet iš gryno tingėjimo. Išgirstu klausimų, kas prižiūrės? Vaikus iš mokyklų atveš, jie galės prižiūrėti – ir tai būtų pati geriausia Lietuvos laisvės kovų istorijos pamoka“, – įsitikinęs verslininkas.
K. Tarvydas sako, jog dažnai bando atsakyti į daugelį kankinantį klausimą: „Kam mes gyvename?“ Sakome, kad dėl vaikų, norime jiems kažką palikti. Jei tikrai, pasak Kęstučio, gyvename dėl vaikų, tai geriausias palikimas jiems yra tėvų, senelių istorija.
„Matau, kaip jiems tai įdomu, nes tokių dalykų mokykloje beveik nepasakoja. Gailiuosi, kad anksčiau, kol buvo gyva mama, daug ko nepaklausiau, liko daug dalykų, kurių dabar jau niekada nesužinosime“, – sako pokario šūvių aidus miškuose tebegirdintis verslininkas.
Daiva BARTKIENĖ
AUTORĖS ir K. TARVYDO archyvo nuotr.