Praeities atmintys šiandien
![J. Jasudas (kairėje) su giminėmis savo sodyboje, Kiaukų k., 1963 m. Iš knygos „Šilalės krašto kryždirbiai ir dievdirbiai“, 2008 m.](/media/k2/items/cache/8b42b4b5351e595c249bbf3bfb504cdf_L.jpg)
Prigimtinis kaimo žmonių bendravimas – didžiulė ir nuolatinė dvasinė įkrova, kai iš senolių rankų vaikaičiams buvo perduodamas grožio supratimas, papročių įvairovė, tautosakos savitumas, šeimų darna ir įgimtas etinis gėris. Tiktai Lietuvos kaimas išsaugojo tarmes ir šnektas, dainavimo bei muzikavimo pomėgį, darbų įpročius. Tėvai saugojo vaikus nuo melo, iš mažystės pratino prie žemės darbų, o kaimo daraktoriai carizmo priespaudos ir spaudos draudimo metais slapčiomis mokė vaikus rašto, skaičiavimo, amatų pradmenų. Dažnai kalvio sūnus ar audėjos dukra pasekdavo tėvų pėdomis, smuikininkas įsprausdavo anūkėliams į rankas smuiką, kad plačiau skleistųsi ir ryškėtų įgimti gabumai, tampantys viso gyvenimo prasme, specialybe bei laisvalaikio įprasminimu. Kaimas gebėjo dirbti, kurti ir džiaugtis. Senojo kaimo patriarchalinės paliktys – tai kalbos vaizdinijos, šeimų papročiai, dainingumo tradicijos. Svarbiausia – sava gyvensena ir savita jausena.
Kai sykį apie 1967 metus su dailininku ir fotografu Rimantu Dichavičiumi neskubomis pravažiavome Balsių–Upynos vieškeliu, stebėjomės dievdirbių menininkų estetiniais pajautimais. Toje pakelėje dar buvo pilna ornamentuotų kryžių, koplytėlių, stogastulpių. R. Dichavičius visa tai rūpestingai fotografavo, eskizavo bloknote šių sakralinių objektų formų įmantrumus, paslaptingą išorinę skulptūrėlių raišką. Iki šiol menasi jo žodžiai, kurie sąmonėn įsirėžė kaip giesmė ar malda: „Tai mūsų tautos dvasios poema, kultūros palikimo stebuklai, pirmykštės kultūros reliktai, medžio drožybos prakalbos, dvasios taurumo ir tvarumo kūriniai, sąžinės balsas“.
Ne kartą keliavau šiuo baltuoju vieškeliu ir visąlaik žavėjausi kaimo menininkų talentu, jų gūsingais jausenos proveržiais, supratingumu, meninės kalbos išraiškingumu. Tai neužmirštama, nes tai buvo pirmieji liaudies meno apmąstymai. Tai prigimtinis ir pirmapradis balsas, dieviškasis dvasios šauksmas, grožio pajautimas, viltingas noras kalbėti paprastai, visiems suprantama gentine šnekta.
Pažintinė praeities kaimo kultūra – tai rasti savyje naujų kūrybinių jėgų, kalbėti nūdieniškai, prieš akis regint didžiąją praeities laikų tos kultūros panoramą. Sunku bū-
tų dabar dar ką nors bepridurti prie minėtų pastebėjimų.
Laikas iš žmogaus atminties sugeba daug ką ištrinti, nes dvasios saugyklose pasilieka tik pirmieji būties potyriai, tarsi vaikystėje išmokti katekizmo poteriai, tarsi sąmonėn giliai įspausti patriarchalinio kaimo įrėžiai, šiandien vis suspindintys naujomis spalvomis ir garsais. Štai teko lankytis pas talentingąjį Kiaukų kaimo dievdirbį Jeronimą Jasudą, daugelio skulptūrų autorių, mokėjusį suvaldyti klevo ir liepos medį, akmens sunkį, savotiškas betono išliejas. Visa tai buvo sudėta į apylinkės sakralinės dailės paminklus. Pamatinė kaimiečio dailininko prigimtis prabilo beveik profesionaliąja kūryba, įamžinusia kaimo valstiečio dvasinę kalbą.
Tais pačiais metais (apie 1968 m.) į magnetinę juostelę įrašiau didoką pluoštą šilališkės dainininkės B. Jankauskienės dainų. Ji dainavo nepaprastai subtiliai, netgi pakylėtai, tarytum kalbėtųsi su savo jaunystės dienomis, kuomet kaimas dar buvo pilnas papročių paprastumo, kasdienės išminties gaivumo, pavasario, vasaros ir rudens darbų tvarumo. Iššifravęs tekstus iš tos juostelės, visa tai dovanojau Literatūros ir tautosakos instituto folkloristėms, kaupiančioms didįjį lietuvių tautos dainyno archyvą. Juk buvo dainuojama nuo seniausių laikų, nuo pirmųjų pagonybės žingsnių iki pat šių dienų. Tautosakoje išsisaugojo kasdieninės buities ir būties reiškiniai, esminiai gyvensenos ir jausenos bruožai. Tarpusavio bendravimas buvo kilniausias senolių palikimas, atminties pragiedruliai, asmeninės grožio bei gėrio, tikėjimo ir meilės išraiškos. Vaikai ilgai laikėsi senolių rankų, kurios perdavė ne tiktai kūno šilumą, bet ir svarbiausias dvasios pajautas.
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
Vilnius
(Bus daugiau)