Praeities atmintys šiandien
(Pabaiga. Pradžia Nr. 15)
Kur bevaikščiosi po dūnininkų žemę, kokiais keliais ir keleliais benueisi, visur iš ryškių gamtovaizdžių iškyla piliakalniai su švelniu paviršiaus siluetu, su klevų, blindžių ar uosių kupsteliais. Juos visus nupėdavo smalsusis Vladas Statkevičius, uolusis Karšuvos žemės praeities žinovas. Jo pėdomis netrukus pasekė upyniškis kraštotyrininkas Klemensas Lovčikas, plačiau domėjęsis kaimo būtimi, bei Antanas Brazauskas, iš visų pakampių tempęs medžio drožinius, spaudos leidinius. Jis viską gabeno į gimtojo Antšunijos kaimo tėvų sodybą, tikrą muziejinį paruoštuką rytdienos studijoms bei etnografiniams aprašymams.
Nuo šios trijulės mažai kuo atsiliko mokytojai V. Petkevičius, B. Garalevičienė, M. ir Z. Dargevičiai, J. Vėlavičienė, K. Šetkus, O. Gečienė, I. Masteikienė, A. Katauskas, R. Žulkutė. Tai žmonės, gerai pažinę žemaičių prigimtinius papročius, gyvenimo būdą, dar išsilaikiusius iki XX a. vidurio. Tik sovietų okupacijai įsiveržus į mūsų tautos gyvenimą, visa tai gerokai apniuko, buvo sumaitota ir sugriauta.
O juk žemaitis garbino medį ir akmenį, sodybas nuo šiaurės vėjų puošė sodais ir eglių sodinukais. Kone kiekvienas kaimas turėjo savo medžio drožėją-dailidę, dievdirbį, kurių koplytėlių ir koplytstulpių įvairovė bei unikalus savitumas skleidė šventąją dvasios aurą ir pasididžiavimą savo kūriniais. Užėję į Didkiemio, Pajūrio, Varsėdžių, Kvėdarnos, Požerės bažnyčias, iki šiolei išvysime tapytines drobes, kurių sakraliniai atvaizdai taip priminė tėvų, giminių, kaimynų veidus – liūdnokus, susimąsčiusius, laiko raukšlėmis nusėtus. Tai didžioji meno mėgėjų kūrybos viršūnė, suradusi savo vietą muziejuose, asmeninėse kolekcijose, meno rinkiniuose.
Jeigu Balsių–Upynos vieškelis dar iki šiol tebesaugo mažąją sakralinę architektūrą, tai Šilalės–Kvėdarnos–Pajūralio pakelės buvo šluote nušluotos sovietinių partokratų, ateizmo „pranašų“, bedvasių ideologų rankomis. Pokariu čia buvo urmu deginami ornamentuoti kryžiai su dievukais, taip buvo sužalotas ir išniekintas kraštovaizdis bei unikaliausias donininkų dvasios kultūros paveldas.
Kiekvienas žemaičių kaimas – tai uždaras bendruomenės gyvenimas su jausenos subtilybėmis bei dvasios ypatumais. Čia žymių žmonių gimtinės (Lembas, Vytogala, Kusiai, Laukuva, Pajūris), čia savitas šeimų paprotynas, vingrios upės ir neklaidūs vieškeliai. Kaimas labai daug dirbo ir suformavo savo darbų bei švenčių kalendorių. Čia skamba tarmės žodis, minties skaidra. Koks kaimų pavadinimų grožis: Sodalė, Drobūkščiai, Kūtymai, Dirkintai, Jucaičiai, Mišučiai, Pazimkalnis. O kokias dainų pynes išvingruoja tų kaimų sodiečiai, menantys partizanų kovas, tremtis, žudynes, jaunystės svajas.
Šilalės miesto pakraštyje gyveno tvarkinga Petro ir Marijos Brinkių šeima. Aš ir žurnalistas Romas Masteika nuomojomės pas juos butą jaukiuose antro aukšto kambarėliuse. Po vakarienės šeimininkas dažnai pasakodavo apie savo vaikystę bei jaunystę sename žemaičių kaime. Taip atsivėrė ne viena jo gyvenimo paslaptis: kaip pramogauta, kokių būta švenčių bei apeigų, kaip auginti rugiai ir kepta naminė duona ant kopūstlapių bei ajerų. Taip praeitis sugrįždavo į dabartį.
Gyvenimas Šilalėje tekėjo įprastu ritmu, didėjo knygų spinta, plėtėsi meninis akiratis, laisvalaikis įstrigdavo meno saviveikloje, kraštotyriniuose darbuose, kelionėse po rajoną, Žemaitiją bei Europą. O laikraštis „Artojas“ visada buvo (ir tebėra) itin nuoširdus kultūros bičiulis, kaimo atminčių saugotojas. Laikas neištrynė turiningiausių praeities puslapių.
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
Vilnius