„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Vasara prisotinta kultūros renginiais

Praėjusią savaitę Lietuva minėjo „Lituanicos” skrydžio 90-metį, Ni­do­je surengtas Thomo Manno fes­­tivalis, jubiliejų šventė Lauku­va. Renginių netrūksta ir šią sa­vaitę, o jų ieškoti toli nereikia – Bilionių etnografinėje sodyboje „Gyvenims“ rengiamas tau­to­dailės pleneras „Šimt­mečio vei­dai ir vaizdai“, prie Paršežerio vyksta tradicinė etnokultūros sto­vykla „Etnokultūros kūrybinės dirbtuvės“, savaitgalį kviečia Bijotų dvaro festivalis ir Medvėgalio menų festivalis.

Prieš 90 metų, 1933 m. liepos 15 d., Lietuvos lakūnai Steponas Darius ir Sta­sys Girėnas, garsieji „Lituanicos“ pilo­tai, be nusileidimo skridę 37 val. 11 min., įveikė 6411 kilometrų. Tai buvo ant­ras tuo metu skrydžio be nusileidimo pasiekimas aviacijos pasaulyje, įėjęs į transatlantinių skrydžių istoriją. Lietuvai svarbiam įvykiui paminėti surengtos didelės ir įspūdingos šventės Jud­rėnuose, Vytogaloje, Kaune – ne tik su daugybe žiūrovų, amatininkų, bet ir su įspūdingais lakūno Jurgio Kairio pasirodymais, Lietuvos kariuomenės karo aviacija, Lietuvos karo akademijos kariūnais. O legendinių lakūnų vardą garsina ir „Laikas kilt“ sklandytojai – trys vyrai tęsia bemotorių skrydžių sklandytuvais ciklą ir šį rugpjūtį kelia sau didžiausią iš iki šiol buvusių iššūkį sklandytuvais pasiekti Portugalijos krantus skalaujantį Atlanto vandenyną. Skrydžio atstumas – 4000 km, kuriuos pilotai sieks įveikti per 10 dienų.

Nidoje įvyko 27-asis tarptautinis T. Man­no festivalis, kurio programa ap­ėmė kamerinės muzikos koncertus, ki­no vakarus, diskusijas bei parodas, ren­giamas skirtingose kurorto kultūros erd­vėse, buvo organizuojamas žygis-ekskursija, fotografijų ir esė konkursų rezultatų pristatymai. Šiųmečio renginio tema – „Kultūros kraštovaizdžiai. Svetimas“.

Žagarėje surengtas garsusis vyšnių festivalis – vyko koncertai, plenerai, parodos, kaliausių klubo veiklos. Šiais metais Žagarė mini 825-ajį gimtadienį, tad vyšnių festivalis tapo svarbiau­siu renginiu, įprasminančiu šią sukaktį. 

Liepos 21-osios vakarą į Bijotus laikinai persikels Brodvėjus – čia skambės linksmas, nuotaikingas Klaipėdos muzikinio teatro miuziklas „Šaunuolynas“. Tai spektaklis tiems, kurie mėgsta šmaikštų humoristinį stilių: miuzik­las puikiai subalansuoja veiksmą, dainas bei juokingus dialogus, kurie suteikia galimybę pasinerti į netikėtą ir smagų vienuolyno pasaulį. Miuziklas vyks nuo 21 val., nemokamas. 

Kitą dieną, liepos 22-ąją, laukia dar daugiau koncertų bei renginių: nusikelti į Paryžių kvies programa „Cafe de Paris“, romų teatras „Sare Roma“ vilios savo uždegančiomis aistringomis dainomis ir šokiais, dainuos Vytautas Šiškauskas, linksmins „Bijotaičiai“ ir „Do­bilas“, vaikų bei jaunimo folkloro ansamblis „Inkstiliuks“, „Sanremo Junior 2023” festivalio dalyvė Viltė Kirstukaitė, pasirodys Šakių cirko mokyklos auk­lėtiniai ir kt. Festivalio rengėjai šeštadienį visų laukia nuo 17 val.

Kotryna PETRAITYTĖ

Autizmo spektro sutrikimas – ne nuosprendis

 

Higienos instituto duomenimis, 2021 m. Lietuvoje bu­vo 4082 autistiški žmonės. Tai reiškia, kad vienam iš 135 vaikų Lietuvoje nustatyta viena iš autizmo spektro diagnozių. 

Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė Kristina Košel-Patil atkreipė dėmesį, jog per aštuonerius metus – nuo 2013 iki 2021-ųjų – autizmo atvejų padaugėjo beveik 400 proc. 

Kitoks pasaulio suvokimas

Remiantis medicininiais šal­tiniais, autizmo spektro sutrikimai yra raidos sutrikimai, kurie prasideda vaikystėje ir trunka visą gyvenimą. 

„Autistiški žmonės dažnai pa­tiria sunkumų dėl socialinio konteksto suvokimo, yra linkę laikytis rutinos ir gali turėti jutiminių sistemų ypatumų“, – sakė „Lietaus vaikai“ atstovė K. Košel-Patil, pabrėždama, jog kiekvienam autistiškam žmogui šis sutrikimas pasireiškia savaip. 

Jos nuomone, autizmas yra ki­toks mus supančio pasaulio suvokimas: „Tokie žmonės kitaip patiria ir suvokia ap­linką. Man atrodo, kad reikia suprasti šį dalyką ir visada prisiminti tai bend­raujant ar dirbant su autistiškais žmonėmis. Jie nepasirenka kitaip mąstyti ar jausti – tai yra duotybė“.

Pirmus autizmo požymius tėvai dažniausiai pastebi, kai vaikui sueina 18–20 mėn. „Raudonų vėliavėlių“ gali būti įvairių – nuo mažylio nežiūrėjimo į akis, nereagavimo į savo vardą iki lėto kalbos įgūdžių vystymosi. 

„Jei dėl kažko neramu vaiko raidoje, galima internete surasti „M-CHAT“ testą – tėvų klausimyną. Surinkus aukštus balus, siūlyčiau tėvams nedelsiant kreiptis į šeimos gydytoją prašant siuntimo pas raidos pediatrą“, – rekomendavo K. Košel-Patil. 

Autistiški mokiniai – įvairūs 

„Lietaus vaikų“ valdybos pirmininkės teigimu, daugiau nei 90 proc. mokinių, kuriems nustatyti specialieji ugdymo poreikiai, lanko bendrojo ugdymo mokyklas ir tai yra vienas iš aukščiausių skaičių Europos Sąjungoje. 

„Tačiau, jei pažiūrėsime, koks procentas vaikų su negalia yra integruoti, tai vaizdas visai kitoks – dabar 57 proc. tokių mokinių lanko specialiąsias mokyklas. Manau, tėvai tiki, jog tokioje mokykloje vaikas gaus daugiau bei kokybiškesnės pagalbos, bus ugdomas mažoje klasėje ir prižiūrimas visą dieną bei atostogų metu. Be to, dažnai tėvai renkasi specialųjį ugdymą po patirtų patyčių, psichologinio smurto ir nesėk­mių bendrojo ugdymo įstaigoje“, – teigė K. Košel-Patil. 

Tačiau ji pabrėžė, kad autistiški mokiniai yra labai įvairūs. Daliai labai gerai sekasi bendrojo ugdymo mokyklose, dalis gerai jaučiasi bendrose klasėse, kai gauna reikalingą bei kompetentingą pagalbą, o kiti dėl įvairių priežasčių renkasi specialiąsias klases ir mokyklas. 

„Nėra universalaus sprendimo ir mes pasisakome už galimybę šeimai pasirinkti tarp kokybiškų variantų“, – tikino spe­cialistė ir kaip vieną pagrin­dinių šiandienos išbandymų įvardijo visuomenės bei švietimo bend­ruomenės supratimo apie autizmą stoką.

Jos nuomone, trūksta specia­listų ir mokytojų, kurie būtų paruošti darbui su autistiškais mokiniais: „Mokyklos stokoja resursų, kompetencijos, o kartais – ir noro atliepti autistiško vaiko poreikius“, – sakė specia­listė.

Ji akcentavo kad LASUC Sutrikusios raidos vaikų konsultavimo skyriaus atsiradimas – geras žingsnis pirmyn: „Tai vie­ta, kur ruošiamos autistiškų mokinių ugdymo metodinės medžiagos, skirtos mokyk­loms, organizuojami mokymai bei kiti renginiai“. 

Daug kartų išgirdo „ne“ 

„Vilniaus lietaus vaikų“ vadovė Beata Veselienė augina aštuonerių metų sūnų Benediktą, kuriam nustatytas autizmo spektro sutrikimas. 

Nors gimdymas buvo sklandus ir kūdikis buvo įvertintas aukščiausiais balais, įtarimų, jog kažkas yra ne taip, kilo vaikui pradėjus lankyti darželį. 

„Būdamas dvejų, Benediktas dar nekalbėjo. Dėl to lankė­mės pas įvairius specialistus, kol galiausiai išgirdome diagnozę – autizmas. Tuomet atrodė, kad žemė slysta iš po kojų. Bandžiau „suremontuoti“ sa­vo vaiką, nežinojau, ką daryti, į kokius specialistus kreip­tis, kad sūnus kuo greičiau gautų kompetentingą pagalbą ir nereikėtų laukti kelis mėnesius“, – pasakojo B. Veselienė, prisimindama, ką išgyveno išgirdę šią diagno­zę.

Pasak mamos, sūnus yra jautrus kvapams, garsams, itin išrankus maistui, turi daug sensorinių sunkumų. Kol buvo mažas, visas savo emocijas ir norus išreikšdavo garsiu rėkimu, tačiau dabar jau gali įvardyti, ko no­ri. 

B. Veselienės teigimu, išrink­ti mokyklą Benediktui buvo sunku – daug kartų ji išgirdo „ne“. Bet po ilgų ieškojimų ji galiausiai rado tokią bend­rojo ugdymo įstaigą, kurioje berniukas jaučiasi gerai. Šiemet Benediktas sėkmingai bai­gė antrą klasę. Viena iš jo stip­rybių – anglų kalba.

„Mums nereikia gailesčio, nes mano vaikas nėra ligoniukas. Manau, jog kai kurie bijo autistiškų žmonių, nes jų nepažįsta. Tačiau privalome suprasti, kad visi esame skirtingi ir savaip nuostabūs“, – akcentavo B. Veselienė. 

Daugiau informacijos apie autizmo spektro sutrikimą galima rasti interneto svetainėse www.asociacija.lietausvaikai.lt, www.pagalbasau.lt. 

BIJOTŲ DVARO FESTIVALIS PRISTATO MIUZIKLO VAKARĄ

LIEPOS 21 D., 21 VAL., neįtikėtinos sėkmės visame pasaulyje sulaukęs  kompozitoriaus Dan
Goggin miuziklas - „Šounuolynas“.

Atlieka -  Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistės ir orkestro
grupė.

  „Šaunuolynas“ yra puikus pasirinkimas tiems, kurie mėgsta
šmaikštų humoristinį stilių ir nori praleisti smagų vakarą.

Muzika ir komiškos interliudijos pulsuoja linksmybėmis ir didžiuliu
noru priversti Jus kvatotis!

Pagrindiniai rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba ir Šilalės rajono
savivaldybė

RĖMĖJAI:

• Bertašių Šeimos Ūkis;

• Šilalės rajono tarybos narys Viktoras Stancelis;

• Bendrovė „Arvaga“

INFORMACINIAI RĖMĖJAI:

• Laikraštis „Šilalės artojas“

• Laikraštis „Tauragės žinios“

• Laikraštis „Kelmės BIČIULIS“

• Regioninių radijo stočių asociacija

• Tauragės radijas 98,2 FM

PARTNERIAI:

· Bijotų seniūnija

· Bijotų bendruomenė

· Vlado Statkevičiaus muziejus

· Šilalės gidų asociacija

· Všį „Žaliasis regionas“

Susitikime Liepos 22 dieną - Bijotuose – prie istorinių Baublių!

Daugiau informacijos: www.bijotai.lt

Video įrašas: https://we.tl/t-dTzWu2e6ps 

Ant marių kranto pristatoma „Carmina Burana“ apjungs dvi nesuvaldomas stichijas – jūrą ir žmones

Fotomenininkas, filmų kūrėjas Martynas Norvaišas kartu su kūrybine komanda ruošiasi videografinio spektaklio pagal to paties pavadinimo Carlo Orffo sceninę kantatą „Carmina Buranapremjerai. Vaizdo projekcijų dailininkas poetiškai tyrinėja žmonių ir jūros sąsajas, kurias jam padės atskleisti ne tik įprasta filmavimo technika, bet ir termovizoriai bei infraraudonųjų spindulių kameros.

Rugpjūčio 11 d. 22.30 val. senojo elingo erdvę užvaldys ir ją beveik neatpažįstamai transformuos Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro videografinis spektaklis „Carmina Burana, apvaikinuosiantis IIIiąjį Tarptautinį Klaipėdos festivalį. Videografinį spektaklį pagal gerai žinomą kantatą sumanę menininkai – režisierius Dalius Abaris, muzikos vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas, scenografė Sigita Šimkūnaitė, kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė puikiai žinomi Klaipėdos publikai. Norint įsivaizduoti didingą elingą užliesiančios kantatos mastelį pakanka paminėti, kad premjerą rengia „Skrajojančio olandorežisierius D. Abaris. Už šio kūrinio režisūrą, pristatytą senajame elinge prieš trejus metus, D. Abaris 2021 m. buvo įvertintas „Auksiniu scenos kryžiumi.

Apie pasiruošimą spektakliui pasakoja D. Norvaišas.

Ar „Carmina Buranataps pirma kūrybine veikla Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre? Ne pirmą kartą bendradarbiaujate su režisieriumi Daliumi Abariumi ir jo talentinga bei daugybę apdovanojimų pelniusia komanda?

Iki šiol KVMT esu fotografavęs ir filmavęs spektaklio „Dona Kichotė“ promo medžiagą. Su režisieriumi Daliumi Abariumi, scenografe Sigita Šimkūnaite, kostiumų dailininke Sandra Straukaite ir šviesų dailininku Andriumi Stasiuliu darbinėje veikloje susipažinau statant ansamblio „Lietuvamuzikinę dramą „Sakmė apie dovanotą širdį. Videografinis spektaklis pagal to paties pavadinimo Carlo Orffo sceninę kantatą „Carmina Burana antras mūsų bendras darbas.

Esate vaizdo projekcijų dailininkas. Kas yra jūsų darbo priemonės?

Esu operatorius ir fotografas, tad teatre kuriant projekcijas pagrindiniu mano darbo įrankiu tampa kameros. Nenaudoju kompiuteriu generuotų vaizdų. Reikalingos medžiagos ieškau tikrame pasaulyje, bandau dokumentinėse situacijose atrasti grafiškus vaizdus, kurie gerai atrodytų scenoje, intensyvumu nenustelbtų veiksmo. Siekiu, kad vaizdiniai nebūtų abstraktūs ir turėtų savą naratyvą, atsirandantį iš to, kaip vaizdai jungiasi ir sąveikauja tiek tarpusavyje, tiek su kūrinio medžiaga, tiek su scenovaizdžiu.

Kantatos „Carmina Burana“ pavadinimą seka prierašas „Pasaulietiškos dainos solistams, chorui, instrumentams ir magiškiems vaizdams“. Todėl ieškojau būdų ekranuose parodyti tai, ko plika akis nemato – filmavimui naudosiu ne tik įprastą techniką, bet ir termovizorių bei infraraudonųjų spindulių kamerą.

Kiek užtrunka pasiruošimas tokiam didžiuliam spektakliui kaip „Carmina Burana? Ar pasiruošimą įtakoja tai, kad jis bus rodomas lauke, leidžiantis saulei, ant marių kranto?

Pirmieji kūrybinės komandos susitikimai ruošiantis šiam spektakliui įvyko dar pavasarį. Kalbant apie vizualizacijas dabar prasideda intensyvus gamybos etapas pasiruošimas filmavimui, pats filmavimas, montažas, postprodukcija. Vaizdo idėją formuoja ir spektaklio aplinka – Klaipėdos elingas, įsikūręs ant marių kranto. Ekranuose bus uostamiesčio fragmentų – švyturys, jūra: ir audringa, ir rami, ir naktį, ir ryte. Filmavimo herojumi taps ir Muzikinio teatro choras. Spektaklio metu choro artistai veiks ir scenoje, ir pasirodys filmuotuose vaizduose ekranuose. Jūrą ir žmones gretinu ir rodau kaip nesuvaldomas stichijas. Nesinori pernelyg daug atskleisti – visų laukiame premjeroje.

Videografinis spektaklis vaizdo, garso ir didelio kolektyvo scenoje visuma. Ar muzika yra svarbiausias kūrybinis variklis?

Aš į spektaklį „Carmina Burana“ žiūriu ne tik kaip į klasikinę muziką. Man atrodo, kad tai unikalus laiko sukurtas konceptualus kūrinys. Tekstus parašė klajokliai poetai dar tryliktame amžiuje, Carlas Orffas juos interpretavo savaip ir sudėjo į kantatą dvidešimtojo amžiaus pradžioje. Po šimto metų interpretacijos toliau kuriamos bei įkvepia vis naujus kūrėjus, kurie tampa lyg tų klajoklių poetų bendradarbiai. Muzika ir tekstas nesikeičia, bet „Carmina Burana“ turi savybę laisvai pasiduoti interpretacijoms. Tai žavi ir įkvepia.

Kiek jūsų darbe kūrybinės laisvės?

Labai priklauso nuo režisieriaus, nuo komandos. Iki šiol niekada netrūko kūrybinės laisvės, kaip ir ruošiantis spektakliui „Carmina Burana. Visi prisidedame, kad sukurtume gražų vaizdinį, kalbame apie pasaulį, kuriame gyvename dabar ir siekiame, kad šis spektaklis būtų suprantamas visiems.

Kalbino Žaneta Skersytė

III-iasis tarptautinis operos ir klasikinės muzikos festivalis

III-iasis Klaipėdos festivalis, liepos 28–rugpjūčio 11 dienomis grįžtantis į Pauliaus Lindenau elingą, bus išskirtinis savo turiniu, prasmingomis dedikacijomis ir noru kitu kampu atskleisti senosios laivų statyklos didybę.

PROGRAMA

Liepos 28 d. 20 val.

KARO IR TAIKOS DAINOS

Jungtinis Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro atlikėjų koncertas

Solistai:

Olena Arbuzova (sopranas, Ukraina)

Beata Ignatavičiūtė (sopranas)

Valeriia Tulis (sopranas, Ukraina)

Mindaugas Rojus (baritonas)

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro choras (Ukraina)

Muzikos vadovas ir dirigentas Tomas Ambrozaitis

Dirigentas Sergiy Didok (Ukraina)

Koncerto vedėja Dalia Kužmarskytė

Koncerto programoje – šiandien ypač aktuali karo ir taikos tema – skambės šiai temai skirti įvairių laikotarpių ir šalių kompozitorių vokaliniai–instrumentiniai kūriniai balsams, chorui ir simfoniniam orkestrui. Programą drauge su Klaipėdos valstybiniu muzikinio teatro simfoniniu orkestru atliks KVMT solistai ir choras bei svečiai iš Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro (Ukraina) – solistai ir choro artistai. Diriguos programos sudarytojas, KVMT vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis, KVMT vyriausiasis chormeisteris Vladimiras Konstantinovas ir svečias iš Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro, dirigentas Sergiy Didok.

Rugpjūčio 4 d. 21.30 val.

Loreta Narvilaitė

Vladimiras Konstantinovas

Donatas Bielkauskas

Kristijonas Lučinskas

KLAIPĖDA

3 veiksmų istorijų opera (atliekama be pertraukų)

Libreto autorius Arvydas Juozaitis

Muzikos vadovas ir dirigentas Tomas Ambrozaitis

Režisierius Gytis Padegimas

Scenografė ir kostiumų dailininkė Birutė Ukrinaitė

Šviesų dailininkas Andrius Stasiulis

Choreografė Aušra Krasauskaitė

Choreografo asistentas Darius Berulis

Chormeisteris Vladimiras Konstantinovas

Vaidmenys ir atlikėjai:

Jonas Budrys – Valdas Kazlauskas

Martynas Jankus – Mindaugas Rojus

Ėtmė Simonait – Rita Petrauskaitė

Ėvė Simonait – Ernesta Stankutė

Ernestas Galvanauskas – Aurimas Raulinavičius

Erdmonas Simonaitis – Šarūnas Šapalas

Vilius Gaigalaitis – Šarūnas Juškevičius

Vilius Gaigalaitis – Evert Sooster

Gabrielis Žanas Petisnė –  Giedrius Gečys

Petisnė Moteris –  Beata Ignatavičiūtė

Elzė Jankutė –  Rosana Štemanetian

Katrė – Judita Butkytė-Komovienė

Vincas Krėvė – Kęstutis Nevulis

Vydūnas / Karys savanoris - Martynas Stankevičius

Mikas Bajoras - Virginijus Pupšys

Steponas Darius - Gytis Šimelionis

Petisnė adjutantas - Vytautas Bytautas

Anikė - Anna Chekmarova

Anikė – Yuliia Kovalenko

Šišioniškė dvasia – Vaida Galinskienė

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupės artistai

2023–iaisiais minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100–metį, Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras keturiems Klaipėdoje gyvenantiems kompozitoriams užsakė sukurti operą, kurioje atgytų šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenusių senųjų lietuvininkų ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusių lietuvių siekiai, ypatinga vietos ir laiko dvasia. Pasak operai libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba.

Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui kuria du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų kuriamose scenose gyvas orkestro skambesys jungiamas su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skambės ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėlioja daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

Rugpjūčio 11 d. 22.30 val.

Carl Orff

CARMINA BURANA

Videografinis spektaklis

Muzikos vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas

Dirigento asistentas Dmitrijus Zlotnikas

Režisierius Dalius Abaris

Režisieriaus asistentė Rūta Bunikytė

Scenografė Sigita Šimkūnaitė

Kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė

Vaizdo projekcijų dailininkas Martynas Norvaišas

Šviesų dailininkas Andrius Stasiulis

Grimo dailininkė Aira Braždienė

Garso ir vaizdo režisierius Jonas Raudonius

Chormeisteris Vladimiras Konstantinovas

Atlikėjai:

Rita Petrauskaitė (sopranas)

Mindaugas Jankauskas (tenoras)

Farshad Abbasabadi (baritonas)

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Kauno valstybinis choras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

XX a. vokiečių kompozitoriaus Carlo Orffo kantata „Carmina Burana“ – vienas įspūdingiausių pasaulio muzikos šedevrų. Kūrinys sukurtas paties kompozitoriaus parašytu libretu, panaudojant dvidešimt keturis viduramžių laikotarpio eilėraščius iš 1803 m. Bojerno vienuolyne atrasto rankraščio „Codex Buranus“. Bene žinomiausia kantatos „Carmina Burana“ dalis – pakilus choras „O Fortuna“, pradedantis ir užbaigiantis kūrinį. Kantatos tekstuose paliečiama daugelis iki šiol savo svarbos nepraradusių temų: sėkmės ir turtų nepastovumas, greita gyvenimo tėkmė, grįžtančio pavasario džiaugsmas ir trumpalaikiai malonumai, kuriuos teikia girtavimas, gausus maistas, azartiniai žaidimai ir kūniška meilė. Pasaulietiškų dainų rinkinys kantatoje pateiktas lotynų ir vokiečių aukštaičių kalbomis. Muzika nukreipta į klausytojo širdį, išraiškinga, siautulinga, kartais lyriška ir geidulinga.

Kantatos „Carmina Burana“ premjera įvyko Frankfurte prie Maino 1937 m. Po jos kompozitorius C. Orffas savo leidėjui yra parašęs: „Viskas, ką esu sukūręs ir ką Jūs, deja, išleidote iki šios dienos, gali būti sunaikinta. Mano darbai prasidės nuo „Carminos Buranos“.

Kūrinio „Carmina Burana“ atlikimas reikalauja didžiulių pajėgų ir aukštos atlikimo technikos. Kūrinys sukurtas dideliam ir neįprastos sudėties orkestrui, dvigubos sudėties mišriam chorui ir trim solistams: sopranui, tenorui ir baritonui.

Kantatoje kompozitorius tarsi žaidžia judesiu, garsu, šokiu, daina ir vaizdine scenos magija. C. Orffas teatrą laikė visų menų sinteze ir siekė jungtinio sceninių įspūdžių poveikio žiūrovui. „Carmina Burana“ – kūrinys sulaukęs gausybės žanrinių interpretacijų, grotas, dainuotas, vaidintas ir šoktas visuose pasaulio žemynuose.

Kantatos režisierius Dalius Abaris Klaipėdos festivalyje vyksiantį pasirodymą vadina videografiniu spektakliu. Pasak jo, žiūrovus turėtų stebinti spektaklio visuma: dinamiška ir efektinga C. Orffo muzika, milžiniškos senojo elingo konstrukcijos, įspūdingo dydžio choras, reikalingas šiam veikalui atlikti, teatro orkestras, solistai, mimanso artistai. „Jau vien to pakaktų, kad „Carmina Burana“ kurtų įspūdį, o mes su talentingąja scenografe Sigita Šimkūnaite pasistengsime šią visumą suvaldyti ir įvilkti į viską apjungiantį rūbą“, – sako režisierius.

Koncertas KARO IR TAIKOS DAINOS

Tarptautinis Klaipėdos festivalis pristato: senajame laivų elinge
liepos 28 d., 20 val., jungtinis Klaipėdos valstybinio muzikinio
teatro ir Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro atlikėjų
koncertas KARO IR TAIKOS DAINOS.
Koncerto programoje skleisis šiandien ypač aktuali karo ir taikos tema
– skambės šiai temai skirti įvairių laikotarpių ir šalių
kompozitorių vokaliniai-instrumentiniai kūriniai balsams, chorui ir
simfoniniam orkestrui.

Programą drauge su Klaipėdos valstybiniu muzikinio teatro simfoniniu
orkestru atliks KVMT solistai Beata Ignatavičiūtė (sopranas),
Mindaugas Rojus (baritonas) ir choras bei svečiai iš Kyjivo
nacionalinio akademinio operetės teatro (Ukraina) – solistės Olena
Arbuzova (sopranas), Valeriia Tulis (sopranas) bei Kyjivo akademinio
operetės teatro choro moterų grupė. Diriguos programos sudarytojas,
KVMT vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis, KVMT vyriausiasis
chormeisteris Vladimiras Konstantinovas ir svečias iš Kyjivo
nacionalinio akademinio operetės teatro, choro dirigentas Sergiy Didok.

Koncerto vedėja Dalia Kužmarskytė

Plačiau apie koncertą https://wetransfer.com/downloads/077e8dbe62047566a9b81c60e5e0b3ec20230711061801/7da7b2?utm_campaign=TRN_TDL_09&utm_source=sendgrid&utm_medium=email&trk=TRN_TDL_09&fbclid=IwAR1FFkboN1u_9mHIMdKXhGLiTL0enmkshmNbbU_s07rDrvRFr0UkuZjk2U8

Bilietų įsigijimui: https://bit.ly/3r1gNZH?fbclid=IwAR1_2gSHUyR7hjFFapO8lhuuONwtz5jc3jtKGrkhjQfHUxUoLDAJfRD_XPA

Sporto aikštynų užtektų, tereikia juos sutvarkyti

Temą šiam rašiniui pasiūlė skaitytojai, stebėję internetu transliuotą naujojo daugiabučių kvartalo pri­statymą. Jo metu iškelta idėja daugiabučių kieme įrengti ir krepšinio aikštelę. Nors projektuotojai ban­dė šilališkius „sportininkus“ atvesti į protą, o dalis blaiviau mąstančiųjų priminė, kad sporto aikštelių mies­te netrūksta, vis tik iniciatoriai rankų nuleisti ne­žada – tikino sieksiantys, jog aikštelė atsirastų.

Žydrūnė MILAŠĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo" Nr. 53

Pašarų verslo plėtra – nauda ir ūkiams, ir rajonui

Bokštų kaimo pakraštyje įsikūrusi UAB „Raudoniai“ liepą pradėjo įkurtuvėmis: pra­ėjusią savaitę atidarytas didžiulis pašarų saugojimo ir realizavimo sandėlis su bui­tinėmis patalpomis. Įmonės vadovas Tomas Raudonius tikisi, kad šiuo nelengvu vers­lui laikotarpiu daugiau nei 1,5 mln. eurų investicija paskatins pašarų gamybos plėtrą ir suteiks energetinį užtaisą darniai dirbančiam kolektyvui.

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo" Nr. 53

Agresoriai savęs neišteisins

Nelengva kalbėti apie Rusijos karinę agresiją Ukrainoje, bet būtina, nes tai yra kiekvie­no blaiviai mąstančio piliečio atsakomybė prieš žmoniją, sąžinę, savo tautą. Lietuva bene geriausiai pažįsta šią, kažkada vadintą „broliška“, šalį, kurios pasaulinės ekspansijos, mažų tautelių užgrobimo faktai, nevienakartis mūsų krašto naikinimas žinomas nuo senų senovės, nuo XVIII amžiaus iki praėjusio pabaigos žudynių. Juk kone kiekviena Lie­tuvos šeima yra patyrusi masines deportacijas į Sibirą, pokario tremtis į Šiaurės ledjūrio tundras, į Vorkutas ir Intas. Tačiau, atrodo, demokra­tinis pasaulis tik šiandien pradeda atsikvošėti ir suvokti šios naftos bei dujų „karalienės“ beatodairiškas užmačias, smurtą ir politinius gąsdinimus. Visa tai aiškiausiu būdu tarsi yla iš maišo išlindo praėjusių metų vasario 24-ąją, kai buvo pradėtas nuožmus karas Ukrai­noje, sie­kiant sunaikinti taikią šalį, pasukusią demokratijos keliu.

Tautos didžiuojasi savo istorine praeitimi, kultūros palikimu, žmonių kūrybiniais darbais ir kovų žygdarbiais, gamtos turtais. Tai natūralu, nes tuo parodomas tautos individualumas bei išskirtinumas. Daug būtų galima kalbėti apie Lietuvą, kurios kultūra ir menas žinomi daugelyje pasaulio šalių. Deja, lietuvių tauta istorijos bėgyje daugybę kartų buvo pažeidžiama ir sužeidžiama, nes ją su­po didelės Europos valstybės – Lenkija, Vokietija, Švedija, palikusios skaudžių, nepamirštamų agresijos puslapių. 

Tačiau Rusija paliko daugiausiai grobuoniškų pėdsakų, netekčių bei skriaudų. Ši didžiulė tauta, azijietiškai slaviškos že­mės palikuonys, amžių amžiais tęsė savo agresijas, užkariavimus, grobdama bei naikindama artimiausius kaimynus, juos aneksuodama, rusindama tai, kas buvo mums, lietu­viams, sava ir savita. XIX a. sukilėliai, knyg­nešiai, XX a. savanoriai bei partizanai buvo žudomi, pūdomi kalė­ji­muo­­se ir lageriuose, tremiami į ne­užmatomai plačias Rusijos žemes. Šiaurė ir Sibiras nukloti lietuvių kaulais, o gimtoji žemė sugėrė nekaltų žmonių kraują. 

Tai tebesitęsia ir XXI a. Sunku įsivaizduoti šitą brutalią, antihumanišką šiandieninę Rusijos agresiją Ukrainoje, kai pamintas bet koks žmogiškumas, o cinizmo ir genocido atrūgos peržengia visas ribas, kai masiškai ir planingai norima sunaikinti savo kaimynę, pasukusią laisvės ir nepriklausomybės keliu. Tokį pasauliui gerai žinomą naikinimo, žudynių bei smurto mastą buvo pasiekęs vokiškasis fašizmas, tiesa, viešai pasmerktas Niurnberge, nuteistas ir sunaikintas. Ne veltui šiandien pažangusis pasaulis tokį pat galą pranašauja ir Rusijos imperijai, kuri, iš dalies padėjusi įveikti fašizmą, bet nieko iš to nepasimokiusi, imasi dar žiauresnių metodų.

Reikia tikėti pažangaus pasaulio valia ir galia, kad teisingumas žemėje bus atkurtas, o baisusis XX a. maras – rusiškoji komunistinė ideologija, pasiekusi visišką išsigimimo lygį, bus viešai prikalta prie kryžiaus, nuteista ir amžiams pasmerkta. Priešingu atveju ši nepasotinama hidra gali vėl užsiauginti naujų galvų, jei jos nebus nukirstos dabar.

Praėjusių metų vasario 24-oji visam pasauliui atskleidė tikrąjį imperiškosios valstybės veidą. Gal pažangioji Europa pagaliau jau pažino šį agresorių, kuris vis labiau ima diktuoti savo grobikiškas sąlygas, neretai vedžiodamas už nosies kai kurių Europos šalių vadovus. Kol rimtai pasipriešinti rusiškajam fašizmui pasaulis neranda būdų, rusai ir toliau žudo taikią ukrainiečių tautą. Karas yra didžiausias nusikaltimas žmonijai, sąžinei, dorovei ir protui, o agresorius turi būti griežtai baudžiamas ir naikinamas iš pašaknų. Kur toji pasaulio tiesa, teisė (išmintis), kuri pateiktų griežčiausią nuosprendį šiuo metu pačiai žiauriausiai, antidemokratiškai vals­ty­bei? Laikas nelaukia, karas nesibaigia, Ukraina jo dar nelaimėjo.

Istorija po laiko negali būti apskundžiama ar pasmerkiama amžiams. Pasmerkiami istoriniai vadeivos, imperatoriai, carai, prezidentai ir visokie kitokie karvedžiai – žmogžudžiai, kurių kasdienybė nužymėta grobimais, kalinimais, naikinimu, masiniu genocidu. Rusijoje būta visko, joje iki pat šių dienų nepaprastai daug melo, šovinizmo ir demagogijos, politinio šantažo. Jai buvusios „broliškos“ tautos tapo rakštimi, todėl Rusijos ideologai šnipinėja, šmeižia, kėsinasi į Baltijos šalis, Užkaukazę bei Vidurinę Aziją. Demok­ratinis pasaulis vis labiau nusigręžia nuo savanaudės did­valstybės, jos nutolusiuose pakraščiuose gyvenantys žmonės skursta, laisvėjančios idėjos yra persekiojamos, slopinamos. Radijo ir televizijos stotys perpildytos pagiežos, dezinformacijos, istorinių iškraipų bei klastočių. Ir tai tęsiasi epochų epochomis. Rusų tautos dvasinio ir politinio išsigimimo neįmanoma paaiškinti kagėbistinio valdymo galiomis, o vadi­na­ma didžioji tauta yra užguita ir „užzombinta“. Netgi tam tikri visuomeniniai, kultūriniai pragiedruliai neįkvėpė jos atsikvošėti, susiburti, išsivaduoti iš vergiškos priespaudos.

Rusija stovi ties kracho riba, o ukrainiečių ryžtas bei kovingumas turi atvesti juos iki pergalės, nugalėjus pikčiausią pasaulio priešą. Šlovė Ukrainai...

Aleksandras ŠIDLAUSKAS

Eldorado BUTRIMO nuotr.

Rašytoja D. Latvė: „Kol kas mes saugome pasaulį“

Išėję gyvenimo keliais ne visi prisimena savo šaknis ir ne visiems norisi širdies kampelyje išsaugoti nostalgiją gimtajam kraštui. Tačiau prieš keletą metų lietuviškoje gro­žinėje literatūroje iškilęs naujas vardas – ši­lališkė Diana Latvė, kūrybiniu pseudonimu pasirinkusi sutrumpintą mer­gautinę pavardę, mintimis mielai grįžta į gimtąjį mies­tą. 2021 m. Rašytojų sąjungos leidyklos išleistas jos no­­velių romanas „Mėmelio gaisras“ kviečia į kelionę se­nojo uostamiesčio gatvėmis, o šiemet pasirodęs romanas „Gar­mėjimas“ skaitytojus veda Žemaitijos kuni­gaikštystės keliais, verčia vaizduotę veiksmo intrigoje at­rasti užuominų ir apie praeities Šilalę. 

– Užaugote Šilalėje. Kokie prisiminimai iš to laikotarpio labiausiai įstrigo atmintyje? Ar turite progų ir galimybių bent retkarčiais sugrįžti į gimtąjį kraštą?

– Gimiau ir augau jaukiame Šilalės miestelyje. Jau vaikystėje pastebėjau ūkiškumą, švarą ir tvarką, lygindama jį su kitų rajonų centrais, kurie nebuvo rūpestinga ranka puoselėjami, nebuvo valomi šaligatviai, dažomi namai ar tvarkomos aikštės. Labiausiai žavėjausi rekreacine miestiečiams skirta erdve –

pušynu, kur vykdavo įvairūs renginiai, koncertai, gegužinės. Mus dar darželio auklėtinius vesdavo ten pasivaikščioti, aš, pamenu, žvalgydavausi į pušų viršūnes baimindamasi lūšies, nes čia turėjo veistis vaikystės pasakų gyviai. Manau, švenčių tradicijos ir pušynas tebėra miestiečių atgaiva.

Baigiau Šilalės vidurinę mokyklą (dabar Simono Gaudėšiaus gimnazija). Mokinių tuo metu buvo per 1000, pusmetį netgi mokėmės dviem pamainomis, skambučiui suskambėjus, iš klasių pasipildavo srautai, ant laiptų jie susidurdavo priešpriešiais, todėl „eismas“

buvo reguliuojamas, nustaty­ti vienkrypčiai judėjimai, o kai kuriuos kabinetus iš vieno priestato iki kito pasiekdavome tik pertraukai baigiantis. Sakyčiau, buvo linksma ir nenuobodu. Po pamokų įsigudrindavome likti vestibiuliuose, kurdavome, režisuodavome improvizuotus spektaklius, vaidindavome panašiai, kaip dabartiniai paaugliai namie filmuoja siužetus „Tik-tokui“. Niekas nepasikeitė, išskyrus techno­logijas. Šiuolaikiniai vaikai dau­giau gyvena virtualybėje, nei realiame gyvenime, jų pasau­lis suskilo į dvi dalis. Bet kitaip nebus, nes viskas modernėja. Ir kol kas mes saugome pasaulį, vėliau jie pasiskirstys rolėmis, kas tai darys. 

Šilalėje baigiau ir muzikos mo­kyklą (dabartinę Šilalės me­no mokyklą). Senoji muzi­kos mokykla buvo labai jaukus mielas nameliukas, kūrenamas krosni­mis. Nuo tų krosnių ji, mūsų džiūgavimui, ir užsidegė. Supleškėjo medinės dalys, liko sienos, sulieti šlapi muzikos instrumentai, mokytojams tikrai nebuvo linksma. Per porą metų toje pačioje vietoje pastatė naują menų mokyklą. Statybų metu repetuodavome vidurinės mokyklos vestibiuliuose ir klasė­se, o koncertuoti miestelėnų džiaugsmui, nešini muzikos instrumentais, droždavome per visą miestelį iki kultūros namų. Nauja mokykla jau nebeatrodė tokia jauki – klasės griežtai rakinamos, koridoriuose nestovėjo instrumentai. Ana, senoji, turėjo kažkokią ypatingą aurą suburti mus laisvoms instrumentinėms improvizacijoms. 

Klausiate dėl sugrįžimų? Anks­čiau lankydavausi dažnai, bet kai pardavėme tėvų namus, neliko kur atvažiuoti. Pernai bu­vau pakviesta į gimnazijos šimtmečio minėjimą, susitikau su klasės auklėtoja Aušrele Baub­lie­ne, buvo tikrai labai šauni šven­tė.

– Ar vaikystė ir jaunystė Šilalėje padėjo gyvenimui vertybinius pamatus? Turėjo įtakos charakteriui, pomėgiams, požiūriui į gyvenimą, siekiams susiformuoti? 

– Vaikystė ir jaunystė yra pamatas žmogaus formavimuisi. Pasakyk, kaip tuo metu gyvenai, pasakysiu, kas esi. Tuo grindžiamas psichologijos moks­las. Mano vaikystė buvo laiminga, buvau mylimas pagrandukas, turėjau mylinčius tėvus ir vyresnes seseris, tvirtas šeimos tradicijas bei teisingą požiūrį į sovietinę santvarką ir pasaulėžiūrą. Mano tėvai Antanas ir Bronislava Latviai buvo ilgamečiai Šilalės vidurinės mokyklos mokytojai. Tėvelis labai mėgo knygas, iki mirties buvo Šilalės bibliotekos skaitytojas, mūsų namuose taip pat buvo didžiulė biblio­teka. Paauglystėje ją perskaičiau du, o kai kurias knygas net tris kartus, vėliau įnikau į tėvelio knygas, iš bibliotekos atsineštas. Taip susipažinau su visais to meto naujausiais lietuvių, lat­vių, estų ir kitais verstiniais prieinamais leidiniais. 

Tarpukariu tėvelis baigė Raseinių gimnaziją, rašė eiles, sla­pyvardžiu spausdino jas to me­to leidiniuose. Metai prieš karą jis įstojo į Vilniaus universitetą, tačiau užėjus sovietams, kaip buožės vaikas, buvo išmestas be teisės mokytis Universitete. Kadangi po karo trūko mokytojų, o smetoninės gimnazijos auklėtiniai beveik prilygo kai kuriems universitetams, tėvelis mokytojavo ir sutiko mano mamą – ji buvo jo mokinė. Sovietinėje santvarkoje tėvelis labai kentėjo, kadangi nešlovino sovietinio režimo, buvo ramus ir padorus mokytojas, mokiniai jį labai mylėjo. Šeimoje esu jauniausia, mano vidurinė sesuo, dabar jau šviesaus atminimo, buvo puiki atlikėja, skaitovė, įvairių konkursų laureatė, ją kvietė dirbti televizijos diktore, bet tėvelis liepė visoms pirmiausia įgyti profesiją. Vyriausia sesuo taip pat rašo knygas. 

– Esate biologė. Kas nulėmė, kad rinkotės tokią specialybę? Ar darbas Jūrų muziejuje  bent kiek susijęs su kūryba?

– Tapau biologe, nes, jei atvirai, nežinojau, kokią specialybę rinktis. Man sekėsi beveik visi dalykai, tačiau biologija turi daug specializacijų, suteikia didesnį pasirinkimą. Gamta inspiruoja kūrybą, o gamtos mokslų žinios suteikia galimybę patikimai žongliruoti kūrybiniuose siužetų vingiuose. Mano darbas muziejuje kūrybai nei padeda, nei trukdo, jis yra grynai administracinis. O šias abi sritis griežtai atskyriau mergautiniu pseudonimu ir jų nepainioju.

– Kada susidomėjote istorija? Kodėl būtent Klaipėdos krašto? Klaipėda – meilė iš pirmo žvilgsnio ar „iš reikalo“? Kas šiame mieste žavi, kad jau sugulė į dvi knygas? 

– Darbas muziejuje neišvengiamai susijęs su istorija: kolegos, ekspozicijos, renginiai. Atvykau į Klaipėdą po studijų kartu su vyru, kuris kilęs iš Klaipėdos, krantotyrininku (o krantai gi prie Baltijos ir Kuršių marių). Prisipažinsiu, iš pradžių miestas nesužavėjo: sovietiniai pastatai, senamiestis vien nuotrupos, kiaurai perpučiamos vėjo. Klaidžiodavome gatvėmis ieškodami inkliuzų – senojo miesto gabalėlių. Jie buvo gražūs, bet nebylūs, todėl svetimi... 

Klaipėda labai skiriasi nuo kitų Lietuvos miestų, nes neturi tęstinumo, ji tarsi sudėta iš dviejų atskirų miestų – Mėmelio ir sovietinės Klaipėdos, praeitis ir dabartis griežtai atkirstos viena nuo kitos. Mėmelis man buvo tarsi Troja, kurią reikėjo atrasti, iškapstyti iš po sovietinių daugiabučių mikrorajonų, nevykusių senųjų gat­vių užstatymo elementų. Šis miestas – neįtikėtino neūkiškumo ir sąmoningos nemeilės išraiška, makab­riškumo pavyzdys, kur senuose griuvėsiuose laidojami nauji, ant nau­jų statomi naujesni, ir gaunasi nei velnias, nei gegutė. Gal aš čia per stipriai, tačiau iš dabarties taško žiūrint, galima tai pateisinti: po karo, kai į ištuštėjusią Klaipėdą buvo atkelti daugiatautės sovietų sąjungos gyventojai, jie norėjo pamiršti svetimą kultūrą, kuri badyte badė akis, todėl miestas buvo daugiau griaunamas, nei puoselėjamas. Pavyzdžiu galėtų būti Gdanskas, kur lenkai atstatė karo metu suniokotą senamiestį.

Senąjį Mėmelį atradau ty­rinėdama J. K. Zembrickio knygas, istorinius šalti­nius, ieškodama minčių ir te­mų savo debiutiniam novelių romanui „Mėmelio gaisras“, ir pažinusi iš karto jį įsimylėjau. Tai buvo turtingas, gražus ir klestintis miestas. Antroji knyga „Gar­mė­jimas“ nėra apie Klai­pėdą. Šios knygos geografija tiesiasi išilgai Ne­muno per Prū­siją nuo žemupio, per Žemaitijos kunigaikštystę iki Karūnos žemių Vil­niuje. Kartu su knygos veikėjais skaitytojai atras Tilžę, pabuvos mūšio laukuose, gyvens Jur­barko miškuose, iš Jur­barko prieplaukos vytinėmis leisis Nemunu aukštupiu, pasieks Veliuoną, Kauną ir Vilijos upe – Vilnių.

Tiesa, mane žavi Klaipėdos kraštas, Mažosios Lietuvos gamta, nevaldomi vandenys, pelkynai, paukščiai, senove dvelkiantys neatrasti kampeliai.

– Ar galima tikėtis, jog ka­da nors ateis laikas ir Žemaitijos istorijai analizuoti? Parašėte knygą apie XVI a. Žemaitijos bajorų gyvenimą, ta­čiau ji vis dar yra stalčiuje. Ko jai dar trūksta?  

– Pirmasis neįvykęs mano romanas buvo apie Žemaitijos bajorų meilę ir mirtį. Jame nemažai vietos paskyriau ir Šilalės kraštui: Orvydų dvaras, senosios girios, stiprios žemaičių moterys, kūlgrindos ir nusausinti Parlos pelkynai, kuriuos savo tiriamuosiuose darbuose aprašė Šilalės kraštotyrininkas Vladas Statkevičius. Tuo metu neturėjau patirties valdyti ilgus tekstus, veikėjai tarsi savaime ėmė daugintis, gyventi atskirus gyvenimus būtent to­se vietose, kur jie panorėjo. Ne aš juos valdžiau, jie valdė ma­ne. Knygos neketinu perrašyti – čia kaip su namu, kai leng­viau pastatyti naują, nei rekonstruoti seną. Atskirus „neįvykusios“ knygos epizodus pa­naudoju kituose savo kūriniuose. Keletą jų rasite ir romane „Garmėjimas“.

– Kaip manote, kurios knygos – elektroninės ar įprastos popierinės, dažais kvepiančios, yra mūsų ateitis? Koks skaitymo būdas Jums priimtiniausias? Ar dar perkate ir skaitote, pavyzdžiui, laikraščius? 

– Ateitis bus įvairi. Elektroninės knygos patogios kelionėse. Bet neabejotinai išliks senoji spausdintinė knyga, nes ji turi formą, skonį ir kvapą. Jau dabar (tikiu, jog ir ateityje) smagu spausdintas knygas dovanoti. Dar yra audiovizualinės knygos. Štai ir „Memelio gaisrą“ išleido ELVIS (Elektroninių leidinių valdymo informacinė sistema) – tai virtuali bib­lioteka, skirta žmonėms, negalintiems skaityti įprasto spausdinto teksto. Pati skaitau nedaug, tik tokias knygas, kurios pasižymi turtinga žodžių bei sakinių išraiška, nepaliauju žavėtis Lotynų Amerikos literatūra. Patinka man ir įgarsintos knygos, nes jos taupo laiką.

Mūsų namuose visada būdavo „Artojas“ – man labai gražus tas pavadinimas, džiaugiausi, kad jo niekas nesusovieti­no, nepakeitė. Tačiau dabar laikraščių neperku, esu bjau­ri internetinės spaudos ant­raščių skaitytoja. Sako, jog tai nė­ra gerai, bet kitaip negaliu, bjau­riuosi kai kurios šiuolaikinės spaudos neraštingumu.

– Ar esate labai griežta savo kūrybos vertintoja? Ko reikia, kad knyga patrauktų skaitytojus, o istorija iš nuobodaus datų ir įvykių sąrašo taptų int­riguojančia legenda, kokias ir kuriate savo knygose?  

– Iš tiesų esu griežta savo tekstams. Skaitytojai yra įvairiausi, su įvairiausiais norais bei įgeidžiais. Vieni mėgaujasi tekstu, lėtai besivystančia istorijos eiga, kitiems reikia netikėto kampo, posūkio, intriguojančios istorijos. Aš mėgstu ir viena, ir kita, bet būtina viską pasūdyti stipria literatūrine raiš­ka. Tačiau tai, kas tinka istori­nėms mokomosioms knygoms ar enciklopedijoms (wikipedi­jai), t. y. datų ir įvykių sąrašams, netinka literatūrai. Mokomosios, tiriamosios istorinės knygos supažindina tik su konkrečiais faktais, o skaitydami grožines knygas skaitytojai patiria dar ir jausmus. Galima sakyti, jog literatūra mus supažindina su faktais per jausmus. Būtent jausmai yra ta detalė, kad nuobodi istorija virstų literatūra. Žinoma, dar ir geras siužetas.

Daiva BARTKIENĖ

Nuotr. iš pašnekovės albumo

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą