„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Paštas reikalavimų nekeičia

Apie tai, jog Lietuvos paštas reikalauja, kad paš­to dėžutės būtų ne tik tvarkingos, bet ir perkeltos į lengvai prieinamas vietas, rašėme jau ne kartą. Tačiau mūsų skaitytojai įsitikinę, jog ne visi gali įvyk­dyti tokius nurodymus, o pašto įspėjimas, kad priešingu atveju žmonės negaus laikraščių ar siun­tinių, pasak skaitytojų, pažeidžia jų teisę gauti kokybišką paslaugą.

Angelė BARTAŠEVIČIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

Byra ne tik tiltai, bet ir žvyrkelių pralaidos

Važiuojantieji iš Žadeikių Prapymo link jau keletą mėnesių stebi ties Ymėžės upeliu stovintį ryš­kiaspalvį kelio ženklą. Jį čia įrengusi seniūnija laukia finansavimo, o gyventojai baiminasi, kad grei­čiau ateis nelaimė.

Žydrūnė MILAŠĖ

AUTORĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

Apsileidėliai kaimą verčia pavojingais šiukšlynais

Visuotiniais privatizacijos laikais buvęs „valdiškas“ turtas išdalintas privatiems asmenims. Taip buvusių kolū­kių technika suvažiavo į sodybas, o pastatai tapo kelių kaimynų nuosavybe. Tačiau laikui bėgant paaiškėjo, kad tie sandėliai ar daržinės duoda daugiau vargo, nei naudos, todėl ginčai dažnai baigdavosi vienintele išeitimi – stati­niai buvo nugriauti. Deja, ne visi, o daugiau nei 30 metų riogsantis „turtas“ kelia realų pavojų bei darko aplinką. Ir rū­pintis tuo nėra norinčiųjų. 

„Išsidalijo, ką galėjo panaudoti savo ūkiuose, kai ką išvogė, o griuvėsius paliko. Dabar nei patys ten tvarkosi, nei kitiems atiduoda. Baisu žiūrėti“, – kvietė apsilankyti, anot jos, „černobi­lyje“, t. y. buvusioje fermų ir sandėlių teritorijoje Ža­deikių seniūnijoje, Janina (vardas pakeistas). 

Į pagalbą pasikvietę Žadeikių seniūną Faustą Meiženį mėginome susigaudyti, kas kažkada buvo Prapymo kaime. Vaizdas – išties graudus. Tačiau seniūnas pripažino, jog griuvėsių savininkai nepaveikiami – įspėjimus dėl teritorijos sutvarkymo jis sakė siuntinėjantis nuo 2017-ųjų, bet reakcijos jokios.

„Tuomet į įspėjimą dėl netinkamos priežiūros bei galimos administracinės atsakomy­bės jie pasižiūrėjo kaip į seniūno įpareigojimus viršijantį reikalavimą. Viską išardžiusių ir naudingesnius daiktus pasi­ėmusių žmonių argumentas yra vienas – jie, girdi, neturi pinigų atliekoms pašalinti. Savininkai yra bene aštuoni, pasiūliau kooperuotis, samdyti įmonę, kuri sutiktų specia­lia technika visus likučius sumalti. Net nustebau, bet atsirado žmogus, kuris sutiko atlikti tuos darbus. Tačiau koją pakišo pastatų savininkų gobšumas: jie įsigeidė, kad ir už tas liekanas jiems būtų sumokėta“, – stebėjosi F. Meiženis.

Tad taip ir teberiogso nuo sovietmečio Prapyme fermų likučiai. Tiesa, seniūnas sakė vis tiek neprarandantis vilties rasti būdą, kaip sutvarkyti šį daugiau nei pustrečio hekta­ro valstybinės žemės plotą. Tačiau ir griuvėsių savininkai pasirodė ne iš kelmo spirti. Kadangi šio sklypo valdytoja yra valstybė, o jai atstovauja Nacio­nalinė žemės tarnyba (NŽT), nepatvirtintais duomenimis, būtent iš jos darbuotojų jie ir išgirdo saliamonišką patarimą, kaip atsikratyti galvos skausmo – nebereikalingų statinių. 

„Šie asmenys Žadeikių seniūnijai pateikė raštus, kuriais atsisakė turtinių teisių ir pretenzijų į minėtą statinį. Seniūnija savo ruožtu Prapymo kiaulių komp­lekso akcininkų pareiškimus perdavė NŽT ir paprašė pripažinti statinių likučius bešeimininkiais. Bet netrukus paaiškėjo, jog to padaryti neina“, – vartydamas seniūnijoje surinktus dokumentus, pasakojo F. Meiženis.

Seniūnas krei­pėsi ir į savivaldybės ad­mi­nist­raciją. Pastaroji savo at­sa­kyme raštu patikino, jog statiniai turi savininkus, o „bešeimininkiu negali būti laikomas turtas, kuris pagal nuosavybės liudijimus pri­klauso konkretiems asmenims“. Savivaldybės rašte mini­ma Klaipėdos regiono valstybės archyvo Tauragės filialo turima informacija apie minėtų pastatų privatizavi­mą 1993 m. (nuosavybės teisės liudijimai, aukciono protoko­lai). Todėl vi­sų, kuriems priklauso buvę sta­tiniai, asmenybės yra puikiai žinomos. Tačiau NŽT Šilalės skyriaus vedėjas Romualdas Bukauskas ma­no kitaip.

„Visas turtas privalėjo būti inventorizuotas, o perduodant valdytojams, sudaromos pirkimo-pardavimo sutartys. To nebuvo padaryta, tad dabar yra, kaip yra – kas gali įrodyti, kad buvusias fermas nugriovė būtent tie asmenys? Žinoma, galima bandyti bylinėtis, bet bus be reikalo sugaištas laikas ir į balą išmesta krūva valstybės pinigų. Ką daryti? Reikia sprendimo ne kiekvienoje seniūnijoje ar savivaldybėje atskirai, o visoje Lietuvoje. Tokios problemos, patikėkite, egzistuoja visoje šalyje – vieni susitvarkė, kiti paliko likimo valiai. Žadeikiuose viskas palikta gamtai, ji kuo puikiausiai tvarkosi, o vaikštinėti po tą teritoriją pašaliečiams nėra jokio reikalo“, – įsitikinęs valdininkas.

Tačiau su R. Bukausku Žadeikių seniūnas F. Meiženis kategoriškai nesutinka. Ir NŽT adresuotame rašte jis įspėjo, ir iki šiol kalba, kad griuvėsiai kelia pavojų – ten vis dar lankosi visokio šlamšto rinkėjai, kalbama, jog kai kas į buvusią srutinę netgi atveža gyvulių gaišenas, o visoje teritorijoje yra paliktos atviros ir pavojingos duobės, šuliniai, smailūs geležies likučiai ir t.t. 

Raštu į seniūno raštą atsakęs NŽT vedėjas pats išvardijo bent aštuonių asmenų vardus, pavardes, kurie dalyvavo arba atstovauja tiems, kurie dalyvavo Prapymo kiaulių komplekso pastatų dalių privatizavimo procese, bet tik tiek, daugiau jokių veiksmų niekas nesiima.

„Pažymime, kad Šilalės skyrius (NŽT) prižiūrėti ir sutvarkyti Šilalės rajono savivaldybės Prapymo kiaulių komplekso pastatus (griuvėsius), esančius nesuformuotame žemės sklypo 2,55 ha plote (Žadeikių kadastro vietovės žemės reformos žemėtvarkos projekte pažymėtas – LF324), neturi juridinio pagrindo ir skiriamų iš valstybės biudžeto lėšų“, – rašoma seniūnui adresuotame rašte.

„Šilalės artojui“ R. Bukauskas irgi leido suprasti, jog viešinti šios temos neverta – esą tai nieko nepakeis. Tuo labiau, kad minimoje teritorijoje nieko nedaro ir aplinkosauga. O jeigu prasidės kokie darbai, neaišku, kaip bus su per kelis dešimtmečius gamtai padarytos žalos atlyginimu... 

NŽT vadovas priminė, jog panaši situacija buvo ir Bijotų pašonėje, tačiau jai sutvarkyti buvo skirtas finansavimas, todėl problema išspręsta. 

Kiek tokių sklypų esama visame Šilalės rajone, R. Bukauskas negalėjo įvardinti, bet patikino, kad jie niekam ir nereikalingi. F. Meiženio nuomonė kitokia – pasak seniūno, tokį žemės gabalą beregint pačiuptų bet kuris ūkininkas. 

Šilalės savivaldybės administ­racija paaiškino, kad „pastatai, turto privatizavimo laikotarpiu nupirkti (pagal pajus) fizinių ar juridinių asmenų, neturi turto, kuris neturi savininko (ar kurių savininkas nežinomas), statuso“. Kitaip tariant, savivaldybė palaiko seniūno

F. Meiženio poziciją – griuvėsių savininkai yra atsekami. Tuo labiau, jog, anot administ­racijos direktoriaus Andriaus Jančausko, nuo 2019-ųjų rajone yra sudaryta Šilalės rajono teritorijoje esančių statinių nepriežiūros atvejų ar galimos avarinės būklės požymių nustatymo komisija, o nuo 2021-ųjų veikia ir Šilalės rajono savivaldybės teritorijoje esančio nekilnojamojo turto, kuris yra nenaudojamas, neprižiūrimas ir apleistas, būklės nustatymo komisija. Rodos, jos irgi galėtų imtis kokių nors sprendimų. Tačiau visa atsakomybė permetama seniūnams.

„Seniūnijų teritorijoje esančių apleistų pastatų savininkams įspėjimus rašo seniū­nai“, – seniūnų teisę ir pareigą rūpintis tvarka atstovaujamoje teritorijoje akcentavo administ­racijos vadovas. 

Žydrūnė MILAŠĖ 

AUTORĖS nuotr.

Valdininkai mėgsta keliauti?

Nuo dabartinės kadencijos pra­džios dar nepraėjo nė 100 dienų, tačiau pirmieji naujos valdžios po­mėgiai jau ryškėja – politikai pa­mė­go keliones į užsienį, nors išvykos, kuriose dalyvauja ir savivaldybės admi­nistracijos darbuotojai, rajono biu­­džetui kainuoja ne­­ma­žai. Be to, ryškėja ir dar viena dabartinių val­­­dininkų silpnybė: prieš rinki­mus ža­dėję dirbti viešai ir skaidriai, savi­valdybės klerkai viešumo sten­gia­si iš­vengti ir gyventojų apie sa­vo keliones neinformuoja. 

Daiva BARTKIENĖ

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

Latvija drąsesnė už Lietuvą

Dar visai neseniai rašėme, kad len­kai, o paskui ir latviai nutarė Ka­liningradą pervadinti į Kara­liau­čių (lenkiškai Królewiec), kad Len­ki­jos prokuratūra užblokavo apie 1,2 mln. dolerių iš Rusijos am­ba­sa­dos pre­kybos atstovybės sąs­kai­tos, kad iš patalpų Varšuvoje iš­kel­dinama rusų diplomatų vaikų mo­kykla prie Rusijos ambasados. Da­bar gi atėjo laikas apsispręsti Lat­vijoje gyve­nan­tiems Rusijos pilie­čiams, kurie taip ir neišmoko latvių kalbos pag­rindų.

Česlovas IŠKAUSKAS

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

Kelių priežiūra priklauso nuo požiūrio į gyventojus

Nors sakoma, kad Lietuvoje nie­kada nebus taip, kaip Vokietijoje, kur net į laukus veda asfaltuoti ke­liu­kai, gyvenantys kaime nori bent minimalaus patogumo, todėl ke­liai tampa nuolatine diskusijų ir skun­dų tema. Valdininkai ginasi, jog ke­lius prižiūri tiek, kiek turi tam pi­ni­­gų, bet iš tiesų kelių prie­žiū­ra pri­klau­so ne nuo pinigų kie­kio, o nuo po­žiū­rio į žmones. 

Daiva BARTKIENĖ

AUTORĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

 

Renginys „Su Lietuva širdy“

Maloniai kviečiame rugpjūčio 5 d. (šeštadienį) į Lietuvos tremtinių, politinių kalinių ir Laisvės kovų dalyvių sąskrydį „SU LIETUVA ŠIRDY“, vyksiantį Ariogaloje, Raseinių rajone.

PROGRAMA

10 val. Šventinė eisena į Dubysos slėnį.

10.45 val. vėliavų pakėlimo ceremonija.

11 val.  šv. Mišios tremtinių, politinių kalinių ir laisvės kovotojų pagerbimui.

12 val. sąskrydžio aukuro įžiebimas, šventės atidarymas. Sąskrydį sveikina Šakių „Varpo“ mokyklos moksleiviai.

Svečių sveikinimai:J.E. Prezidentas Gitanas Nausėda, Premjerė I. Šimonytė, Kardinolas S. Tamkevičius, Europos Parlamento narys prof. Liudas Mažylis, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. ArūnasBubnys, Raseinių rajono savivaldybės meras Arvydas Nekrošius,  LPKTS pirmininkas dr. Gvidas Rutkauskas,Svečiai iš ,,Inter-Asso”  Inter- Asso: delegacija iš Austrijos, Vokietijos, Lenkijos, Latvijos – trumpas pasveikinimas scenoje.

12.30 val. jungtinio tremtinių choro koncertas.

Preliminari renginių programa rugpjūčio 5 d. Ariogaloje:

Didžioji palapinė

13.00 val. susitikimas su LR Seimo nariais :

dalyvauja Audronius  Ažubalis- žurnalistas, Lietuvos politinis veikėjas, buvęs LR užsienio reikalų ministras, prof. Valdas Rakutis, Lietuvos karo istorikas

13.30 val. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus darbuotojų parengtos parodos ,, Laikom frontą!» pristatymas – LGGRTC, R. Driaučiūnaitė

14 val. -  14.30 val. – knygos ,,Raudonos aguonos tarp bėgių’’ pristatymas. Dalyvauja knygos sudarytoja Marija Semaškaitė Boharevičienė, Vytautas Bagdonas – (JAV, Čikaga).

14.30 – 14 50  val. parodos ,,Skausmo ir vilties laiškai iš šalčio žemės‘‘ - pristatymas. Prof. Liudas Mažylis.

14.50 – 15.20 val. knygos ,,Childhood in forced exile”- pristatymas. Dalyvauja knygos sudarytojas Stanislovas Abromavičius, leidėjai – LPKTS (Valdybos nariai).

15.20 – 15.40 val.,, Keliautojo žinynas” , Vytenis Almonaitis. Knygų pristatymas.

Diskusijų ir filmų palapinėje –

13 val. – susitikimas su Europos Parlamento nariais:

Rasa Juknevičienė - Europos Parlamento narė, Kovo 11-osios akto signatarė, buvusi Krašto apsaugos ministrė.

Prof. Liudas Mažylis  - Europos Parlamento narys, Lietuvos mokslininkas, Kauno Vytauto Didžiojo universiteto profesorius, politikos ir visuomenės veikėjas.

14.00 val. – 16.00 val. Dokumentinių filmų „JUOZAS JAKAVONIS-TIGRAS“ ir  ANTANAS LUKŠA  ,,LAIKOM FRONTĄ’’ pristatymas (aut. E. Strončikas).

Slėnyje, palapinėje: LGGRTC ir LPKTS knygynėlis – nuo 10 - 16 val.

14 val. šventinė popietė. Groja Jungėnų kapela „Vėl gegužio žiedai, koncertuoja „Žvaigždžių kvartetas, Vilniaus senjorų ansamblis „Romantikai“

16 val. sąskrydžio vėliavos nuleidimas.

Dr. Gvidas Rutkauskas

Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos pirmininkas 

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro premjeroje atgims ne tik istorinės asmenybės, bet ir Taravos Anikė

Minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-metį, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro istorijų operos „Klaipėda“ pasaulinėje premjeroje atgis ne tik šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenę lietuvininkai ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusieji, bet ir Taravos Anikė. Premjera istoriniame Pauliaus Lindenau elinge – jau rugpjūčio 4-ąją, 21.30 valandą.

„Istorijų operos „Klaipėda“ herojai – Martynas Jankus (spaustuvininkas), Ieva Simonaitytė (rašytoja), Vilius Gaigalaitis (kunigas), Ernestas Galvanauskas (LR ministras pirmininkas) ir kiti – ne išgalvotos, o istorinės asmenybės. Tad ir jų įvaizdžiai (kostiumai, grimas, šukuosenos) įgyvendinti įdėmiai studijuojant scenografės bei kostiumų dailininkės Birutės Ukrinaitės pateiktus eskizus. Operoje daug atlikėjų, todėl pasiūta daug kostiumų, vešlių barzdų, ūsų atitinkančių to laikmečio stilistiką. Kadangi Klaipėdos prijungimas prie Lietuvos vyko žiemą – siuvyklai teko užduotis ne tik aprengti solistus dailiais kostiumais ir suknelėmis, bet ir pasiūti viršutinius rūbus. Moterims buvo siuvamos muftos. Teko pasidomėti ir karių uniformomis",- pasakoja KVMT Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Ir dar apie vieną svarbų personažą. Laikas bėga... Žmonių, kūrusių Klaipėdos krašto istoriją, jau nebėra, tačiau iki šių dienų turime savo gimtojo miesto simbolį, stovintį pačiame centre, Teatro aikštėje. Taravos Anikė - jaunutė mergaitė, be galo gražus, trapus ir plastiškas personažas, įkūnytas teatro baleto šokėjos, tikrai išsiskirs iš visų operoje dalyvaujančių atlikėjų. Kad išgauti autentišką vaizdą buvo nukopijuotas skulptūros rūbas. Sudėtingiausias uždavinys - visas detales pasiūti iš vieno audinio, tačiau išgauti vaizdą lyg tai būtų siūta iš skirtingų faktūrų medžiagų. Baltų plaukų kasa, baltas grimas ir net rankoje laikoma trapi gėlelė... Tokią Anikę sukūrė spektaklio kostiumų dailininkė ir scenografė B. Ukrinaitė, o Kostiumų ir grimo skyriaus darbuotojams šią teko viziją paversti realybe. Jų rankų dėka atgijo Anikės skulptūra",- didžiuojasi Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Pasak operai „Klaipėda“ libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba. Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui rašė du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų sukurtose scenose gyvas orkestro skambesys jungiasi su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skamba ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėliojo daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

KVMT inform.

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro premjeroje atgims ne tik istorinės asmenybės, bet ir Taravos Anikė

Minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-metį, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro istorijų operos „Klaipėda“ pasaulinėje premjeroje atgis ne tik šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenę lietuvininkai ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusieji, bet ir Taravos Anikė. Premjera istoriniame Pauliaus Lindenau elinge – jau rugpjūčio 4-ąją, 21.30 valandą.

„Istorijų operos „Klaipėda“ herojai – Martynas Jankus (spaustuvininkas), Ieva Simonaitytė (rašytoja), Vilius Gaigalaitis (kunigas), Ernestas Galvanauskas (LR ministras pirmininkas) ir kiti – ne išgalvotos, o istorinės asmenybės. Tad ir jų įvaizdžiai (kostiumai, grimas, šukuosenos) įgyvendinti įdėmiai studijuojant scenografės bei kostiumų dailininkės Birutės Ukrinaitės pateiktus eskizus. Operoje daug atlikėjų, todėl pasiūta daug kostiumų, vešlių barzdų, ūsų atitinkančių to laikmečio stilistiką. Kadangi Klaipėdos prijungimas prie Lietuvos vyko žiemą – siuvyklai teko užduotis ne tik aprengti solistus dailiais kostiumais ir suknelėmis, bet ir pasiūti viršutinius rūbus. Moterims buvo siuvamos muftos. Teko pasidomėti ir karių uniformomis",- pasakoja KVMT Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

 

Ir dar apie vieną svarbų personažą. Laikas bėga... Žmonių, kūrusių Klaipėdos krašto istoriją, jau nebėra, tačiau iki šių dienų turime savo gimtojo miesto simbolį, stovintį pačiame centre, Teatro aikštėje. Taravos Anikė - jaunutė mergaitė, be galo gražus, trapus ir plastiškas personažas, įkūnytas teatro baleto šokėjos, tikrai išsiskirs iš visų operoje dalyvaujančių atlikėjų. Kad išgauti autentišką vaizdą buvo nukopijuotas skulptūros rūbas. Sudėtingiausias uždavinys - visas detales pasiūti iš vieno audinio, tačiau išgauti vaizdą lyg tai būtų siūta iš skirtingų faktūrų medžiagų. Baltų plaukų kasa, baltas grimas ir net rankoje laikoma trapi gėlelė... Tokią Anikę sukūrė spektaklio kostiumų dailininkė ir scenografė B. Ukrinaitė, o Kostiumų ir grimo skyriaus darbuotojams šią teko viziją paversti realybe. Jų rankų dėka atgijo Anikės skulptūra",- didžiuojasi Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Pasak operai „Klaipėda“ libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba. Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui rašė du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų sukurtose scenose gyvas orkestro skambesys jungiasi su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skamba ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėliojo daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

KVMT inform.

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą