Gyvenimo pynė
„Šilalės artojas“ toliau spausdina ištraukas iš spaudai rengiamos kraštiečio Juozo Stasino knygos „Gyvenimo pynė“. Pristatome antros dalies, pavadintos „Pamario metai“, fragmentus. Autorius kviečia kartu su juo nukeliauti į jo vaikystės ir jaunystės metus.
Žodis apie „atgyvenas“
Vienoje televizijos laidoje buvo išsakyta mintis, kad mes, vyresnioji karta, esame „atgyvena“ ir dabartinio jaunimo nebegalime nei suprasti, nei eiti koja kojon su gyvenimu. Suprask, su „atgyvenomis“ reikėtų pasielgti taip, kaip toje pasakoje: rogutėmis į mišką ir palikti vilkų puotai...
Belieka apgailestauti dėl tokio samprotavimo, guodžia tik mintis, kad daugelis nepritaria tokiems išvedžiojimams. Atlikti tyrimai rodo, jog net 90 proc. apklaustųjų tarp vyresniosios kartos pamatinių vertybių išskiria tokias kaip patirtis, atsakomybė, darbštumas, padorumas, šeima ir meilė Tėvynei. Jas lietuvių tauta paveldėjo iš savo protėvių, jos slypi giliuose tautos moraliniuose kloduose ar, kitaip tariant, turi stiprų genetinį užtaisą. Dėl to lietuviai pasaulyje vertinami kaip darbštūs, pareigingi, padorūs ir savo kraštą mylintys žmonės.
Tačiau šiandien globalizacija mums neša vis stiprėjantį galvos skausmą dėl moralinių priesakų ir tautiškos savasties išsaugojimo. Man regis, šį skausmą, neatidėliojant rytdienai, privalome gydyti tiek valstybiniu, tiek visuomeniniu lygiu, bet didžiausią naštą turi prisiimti šeima. Padėti augančiai kartai susiorientuoti sudėtinguose gyvenimo procesuose, pasitelkus amžių išgrynintas tautos tradicijas bei moralines vertybes, privalome visi. Ilgametė patirtis sako, kad gerų moralinių vaisių gali duoti tik tie medžiai, kurie auga brandžiame, nuolat prižiūrimame medyne: turime kartu su jaunimu tiesti Lietuvos ateities kelią, aplenkiant mums svetimas ideologijas, tarp jų – ir genderizmą.
Tenka girdėti ir kitokią nuomonę, atseit dabar – kitas laikmetis, pasaulis globalizuojasi, senosios vertybės grimzta praeitin, užleisdamos vietą naujoms.
Sutikčiau dėl laikmečio, tačiau pamatines vertybes, kaip tautos išlikimo sąlygą, privalome saugoti, nuolat jomis rūpintis ir perduoti iš kartos į kartą.
Prisimintina, kad jaunosios kartos ugdymo procese svarbu ne tiek tėvų, pedagogų ar valdininkų pamokslavimai, kiek mūsų pačių asmeninis gyvenimo būdas ir aplinka. Ne veltui sakoma, jog obuolys nuo obels netoli tenurieda.
Spaudai ruošiamos biografinės apysakos „Gyvenimo pynė“ antroje dalyje, remdamasis savo „žėrinčios jaunystės“ gyvenimo faktais, subjektyviais pastebėjimais, įspūdžiais, patirtais pokariu, siekiu parodyti jaunuolio kaip asmenybės brandą, iškeldamas į pirmą planą šeimos, gamtinės aplinkos bei visuomenės politinės raidos svarbą.
Kelionė į Okslindžius
Baigiantis Antrajam pasauliniam karui, mūsų šeima persikėlė gyventi į ištuštėjusį pamario kraštą. Tėvai į dvikinkį vežimą sukrovė nedidelę savo mantą, sutupdė būrį vaikų, ir mes visi, žalmargės, pririštos prie vežimo galo, lydimi, iš Radviečio kaimo per Žemaičių Naumiestį patraukėme į sovietinės valdžios nurodytą Šilutės rajono Okslindžių kaimą, prisiglaudusį prie Juknaičių gyvenvietės, kurią sovietmečiu išgarsino sumanus ūkio vadovas Zigmantas Dokšas. Man, penkiamečiui vaikui, ta kelionė buvo be galo ilga, apgaubta baimės ir paslapties skraiste.
Vėlyvo rudens diena jau vakarėjo, ir mūsų su kaupu prikrautas dvikinkis vežimas, traukiamas dviejų gerai įmitusių arklių, palengva slinko pažliugusiais Žemaitijos keliais, besiraitančiais per gūdžias girias.
Karaliaučiaus pusėje dar girdėjosi patrankų kanonados, lydimos ilgais prožektorių šviesų stulpais tamsiame dangaus skliaute. Apmūturiuoti susigūžę sėdėjome vežime ir su vaikišku smalsumu stebėjome juos, besikryžiuojančius toli, kaip mums tuomet atrodė, pačiame pasaulio krašte. Tie įspūdingi šviesos stulpai tamsioje nakties padangėje ne tik žavėjo, bet ir žadino baimę bei nerimą.
Iš tėvų ir kaimo gyventojų pasakojimų žinojome, jog kažkur dar vyksta karas, žūsta žmonės, siaučia plėšikavimai. Suaugusiųjų paskleisti įvairūs būti ar nebūti gandai pasiekdavo ir mūsų, vaikų, ausis. Ne kartą girdėjome šnekant, jog kaimuose naktimis siautėja plėšikai, žmonėms, keliaujantiems miškingomis vietovėmis, kelią pastoja iš armijos dezertyravę kareiviai, kurie atima ne tik vertingesnius daiktus, bet ir drabužius, o jei kuris nors bando pasipriešinti, tai ir gyvybę praranda.
Mūsų kelionėje į Okslindžius arklius vadeliojantis tėvas, Pirmojo pasaulinio karo dalyvis, gaubė mus ramybe – vežime už jo sėdėjome kaip už mūro.
Šiandien, prisiminęs tėvą, galvoju, kad vyriškumą ir tvirtą charakterį jis paveldėjo ne tik iš protėvių, bet, matyt, didžia dalimi šias savybes išsiugdė tarnybos carinės Rusijos kariuomenėje metu ir nelaisvėje Europos lageriuose. Akistata su mirtimi žiauriose durtuvų kautynėse, karo belaisvio dalia jį užgrūdino ir išmokė branginti gyvybę bei vertinti žmones pagal jų moralines, dalykines savybes: drąsą, ryžtingumą ir padorumą.
Po ilgos, bauginančios, bet įspūdingos kelionės paryčiais mūsų vežimas laimingai įriedėjo į Okslindžių kaimą, pavaldų Juknaičių valsčiaus administracijai. Kaimas pasitiko ištuštėjęs. Artėjant raudonajai armijai, beveik visi okslindiškiai, kaip ir daugybė Klaipėdos krašto gyventojų, kartu su Vermachto kariuomene traukėsi Vakarų link. Ne visiems šišioniškiams pasisekė išvengti iš Rytų artėjančios karo audros. Daugelis jų, nespėjusių pabėgti nuo bombų sprogimo ir kulkosvaidžių krušos, atgulė pakelėse, laukuose, miškuose bei krūmynuose.
Okslindžiuose pajutome ką tik praūžusio karo audrą ir išvydome jos pėdsakus. Kai kurios sodybos buvo gerokai aplamdytos, kiemuose be priežiūros šlaistėsi alkani šunys, katės, tai vienur, tai kitur kapstėsi naminių paukščių pulkeliai. Prie tvartų ir kluonų likę tvarkingai išrikiuoti ūkiniai padargai: šienagrėbės, plūgai, akėčios, javapjovės, kuliamosios ir kitas inventorius. Jautėsi sumanių bei darbščių šeimininkų ranka.
Tvarkingos medinės ar raudono mūro sodybos, išsibarsčiusios Okslindžių kaime bei Juknaičių valsčiaus apylinkėse iki pat Šilutės miesto, šišioniškių dar vadinamo Šilokarčema, puošė kraštovaizdį ir liudijo apie pavyzdingą čia gyvenusių žmonių ūkininkavimą. Su meile bei sumanumu puoselėtas sodybas šišioniškiai paliko bijodami Stalino kareivių keršto už Hitlerio sumanytą ir žmonėms primestą pasibaisėtiną avantiūrą.
Juozas STASINAS
(Bus daugiau)