Sudėtingo gyvenimo puslapiai

(Pabaiga. Pradžia Nr. 85)
Atmintis vis nukelia į Šilalę, kur teko dirbti Švietimo, paskui – Kultūros skyriuose. Tai galimybė mintimis vėl susitikti su buvusiais bendradarbiais, įvertinti savo darbą bei pasidžiaugti įveikus sovietinę biurokratinę apsuptį...
Tuometinio rajono laikraščio „Artojas“ korespondentas žurnalistas Romas Masteika ėmė vadovauti šilališkių tėviškėnų klubui, rašė apie kiekvieną iš šio rajono kilusį šviesuolį kūrėją, menininką, įvyko daug susitikimų su šiomis asmenybėmis. Tai pagyvino šilališkių laisvalaikį, ugdė jų kūrybines pagavas, skatino dvasinio pasaulio ūgsmą. Kultūros darbuotojų iniciatyvas norom nenorom rėmė kai kurie rajono ideologai. Deja, jie dažniau kalbėdavo ne apie pasiekimus, o apie vis dar esančius trūkumus. Iš vienos pusės tai, rodos, skatino dirbti dar geriau, bet kartais slopino kultūrininkų iniciatyvą. Nors už kultūros paminklų apsaugą ir jų globą respublikoje porą metų buvome pelnę pirmąją vietą, tačiau ši sritis tuometės vienos partijos nariams buvo tarsi rakštis, nes nekreipėme dėmesio į antrojo pasaulinio karo sovietinius „didvyrius“, nerinkome medžiagos apie jų gyvenimą, nesusirašinėjome su čia žuvusiųjų giminaičiais. Mažai kas iš kraštotyrininkų rašė kolūkių ar partinių organizacijų istorijas. Tad priekaištų bei pamokymų sulaukdavome kiekviename pasitarime. Dirbome tai, kas geriausiai sekėsi, ką buvo įmanoma padaryti, atskleisti savo kultūrines ambicijas ir tęsiant žemaičių krašto praeities tradicijas.
Nepakankamas kaimo kultūros namų darbuotojų išsilavinimas taip pat buvo rimtas trukdis. Jų kūrybingumo stoka slopino ir bendruomenės entuziazmą, o atmosfera buvo slogi, nes į Šilalę jaunieji specialistai nesiveržė taip, kaip į Šilutę, Telšius ar Plungę. Plačiai šalyje nuskambėjo straipsnis „Švyturio“ žurnale „Kuo aš kaltas, kad gimiau Šilalėje“. Jis ilgam uždėjo negatyvų antspaudą Šilalės rajonui apskritai, juolab, jog įvairių sričių specialistų traukos nebūta ir anksčiau.
Apylinkėse taip pat buvo daugiau nusivylimo negu optimistinių nuotaikų. Daugumos rajono bibliotekų ir kultūros namų materialinė bazė buvo itin skurdi. Nemažas erzelys buvo sukeltas, kai vykdomasis komitetas pasikvietė grupę Kultūros ministerijos valdininkų, kurie visą savaitę tikrino kultūros įstaigų darbą, norėdami išsiaiškinti, kodėl tariamajame „socialistiniame lenktyniavime“ rajono kultūros rodikliai yra tokie žemi ir kaip išeiti iš šios padėties. Tačiau vykdomojo komiteto iniciatyva iškviesti patikrinimą nepasiteisino – korespondentas Stasys Kašauskas savaitraštyje „Literatūra ir menas“ negailestingai supurtė rajono partinę ir vykdomąją valdžią, metų metais nesirūpinusią kultūros reikalais ir taip nuskurdinusią materialinę bazę (pastatai, inventorius, muzikos instrumentai, infrastruktūra), nekūrusią plėtros planų, nekreipusią dėmesio į kultūros darbuotojų darbo sąlygų gerinimą.
Smulkmeniškas valdžios kabinėjimasis rodė jos bevališkumą ir paviršutinišką supratimą apie kultūros darbą apskritai. Nepagrįstos kritikos sulaukė vienas iškiliausių Žemaičių žemės kraštotyrininkų Vladas Statkevičius už tai, jog perdėm domisi rajono praeitimi, „Artojuje“ spausdina idealistines (bet mokslines) kraštotyros ir kultūros paminklų apybraižas. Prieita net iki priekaištų, kad šventiniuose „gegužės ir spalio švenčių“ koncertuose per mažai kūrinių apie Leniną, partiją, socialistinę tikrovę...
Ką buvo galima priešpastatyti, išskyrus kantrybę, užsispyrimą, rytojaus laukimą, dvasinę pakantą ir, svarbiausia, kūrybinį darbą, laiko pokyčius? Rajono vadovai keitėsi, tačiau nekito jų strateginė orientacija ir stagnacinė kasdienybė. Tiesa, vienas kitas ūkio vadovas (S. Bugenis, A. Kareniauskas) kultūrai buvo geranoriški, rėmė šios srities darbuotojus, patys buvo aktyvūs saviveiklininkai, bibliotekų skaitytojai. Deja, apylinkių pirmininkai paisė vykdomosios valdžios nuorodų. Laimei, buvo būrelis kultūros darbo švyturių, dirbusių noriai, kūrybingai ir atsakingai. Negaliu nepaminėti J. Vaišvilos, A. Tribičiūtės, A. Pauliaus, L. Atgalainytės, V. Miltenio, S. Balsevičiaus, L. Lukošiūtės, S. Kvietkienės, A. Kaziulienės, P. Jotkevičienės, B. Kelpšienės, I. Masteikienės, kurių darbo rezultatai būdavo įvertinami padėkos raštais bei kitomis paskatomis.
Būta ir kurioziškų situacijų. Vienoje vakaronėje, kurioje dalyvavo rajono valdininkai ir svečias iš Vilniaus, įsismaginusiai publikai netyčiomis leptelėjau frazę: „Nežinia, ar chaltūra kultūros, ar kultūra chaltūros“. Tai neprasprūdo pro ausis, ir partkomui buvo liepta išsiaiškinti, kokios yra mano, Kultūros skyriaus vedėjo, ideologinės pažiūros. Tačiau mane Šilalėje pažinojo, matė ir teigiamus veiklos bruožus, ir negatyvias apraiškas. Pirmasis sekretorius juokais nuleido vilniečio svečio priekaištus, pareikšdamas pasitikėjimą mano darbu bei aktyvia visuomenine veikla. Tąkart tamsūs debesiūkščiai nuslinko pro šalį.
Dirbti kultūros srityje buvo įdomu, pažinti etnines tradicijas buvo prasminga ir kilnu. Ir respublikinėje spaudoje publikavau daug straipsnių apie šį Žemaitijos rajoną, apie jo kultūrą, papročius bei tautosaką, garsesnes asmenybes, kultūrinę veiklą. Deja, dvasinė ramybė taip pat turi savo ištvermės ribas, nerandant bendros kalbos su rajono biurokratine valdininkija. Taip mano pareiškimas gulė ant stalo, ir perėjau dirbti į Telšių kultūros mokyklą, o vėliau – į Vilniaus mokslinį-metodinį kultūros centrą.
„Gražioj žemėj – gražūs žmonės“. Šis „Artojo“ laikraščio mėnesinis devizas įstrigo mano atmintin, kaip itin taiklus ženklas, rašant ir mąstant apie kultūrą, gėrį, grožį ir tiesą. Kokiomis akimis į gyvenimą žvelgiama, tokios nuomonės formuojasi sąmonėje bei pasąmonėje, kaip tikslingų darbų pradžia, kaip mąstymų apie gyvenimą ir būtį pabaiga.
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
Vilnius