Baigiasi kalendorinė vasara. Rytoj, Rugsėjo 1-ąją, iš jaudulio sudrėkusiuose delnukuose suspaudę už save aukštesnių kardelių rykštes, pirmokėliai žengs į mokslo šventoves. Bent jau taip buvo prieš kokius keturis dešimtmečius, kai savo sūnų vedžiau į pirmą klasę tik ką pastatytoje Vilniaus 54-ojoje mokykloje.
Česlovas IŠKAUSKAS
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 66
Dviejų pandeminių metų patirtis pedagogams šį rudenį teikia vilties, jog pagaliau vaikai sugrįš į klases ir atsivers vadovėlius, o ne stebės pamoką kompiuterio ekrane. Todėl šiemet savo mokinius mokytojai sutiks su ypatingu džiugesiu ir pirmojoje pamokoje linkės ne tik sėkmės, siekiant žinių, bet ir visus mokslo metus išlikti saugiems bei sveikiems. Tokį iššūkį sau kelia ir rajono mokyklų direktoriai.
Daiva BARTKIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 66
Atsisveikinome su turininga vasara, po ilgo karantino buvusia lyg gaivus oro gurkšnis visiems, kurie savo laisvalaikį mėgsta praturtinti lankydamiesi renginiuose, galerijose, teatruose ir festivaliuose. Tiesa, į rudens sezoną kol kas žengiame taip pat optimistiškai – nauja Galimybių paso tvarka suteikia vilties, kad užsidaryti namuose nereikės ir atvėsus orams, su kuriais padaugėja ir COVID-19 susirgimų.
Praėjusį sekmadienį visoje Lietuvoje vyko daugybė muzikos renginių ir baigiamųjų festivalių uždarymų koncertų. Tarp jų bene ryškiausi – per visą vasarą besitęsusio XXVI Pažaislio muzikos festivalio koncertas, skambėjęs festivalio „namuose“, Pažaislio vienuolyne. Didingasis D. Verdžio „Requiem“ buvo skirtas maestro Petro Bingelio atminimui, o kūrinį atliko Kauno valstybinis choras, vadovaujamas Roberto Šerveniko, ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, vadovaujamas Modesto Pitrėno. Kitas ryškus renginys – V-ojo tarptautinio Kretingos senosios muzikos festivalio baigiamasis koncertas Kretingos pranciškonų bažnyčioje. Po jos skliautais aidėjo ansamblio „Richter Ensemble“ (meno vadovas Rodolfo Richter) atliekami klasikos kūriniai.
Savaitgalį ir Palangoje praūžė dar vienas, keturias dienas trukęs tarptautinis pučiamųjų muzikos festivalis „Amber Wind“. Tai – vienas didžiausių pajūryje vykstančių pučiamųjų muzikos žanro renginių. „Amber Wind“ dalyviams suteikia galimybę geriau pažinti pučiamųjų muziką, skatina lietuvių bei užsienio muzikantų, mėgėjų bei profesionalų bendradarbiavimą, dalinimąsi patirtimi. Įvairiose Palangos erdvėse žiūrovai ne tik galėjo nemokamai klausytis orkestrų pasirodymų, bet ir dalyvavo įvairiose edukacinėse veiklose, dirbtuvėse, susitikimuose su muzikos meistrais.
Negalintiems išlaukti vasario mėnesį vykstančios didžiosios Knygų mugės – jaunųjų rašytojų kvietimas susitikti ir apie knygas pasikalbėti „Sostinės dienos 2021“ festivalio metu. Ateinantį savaitgalį, rugsėjo 3–5 d., Vilniuje rengiamame festivalyje vyks nemokami gyvi susitikimai su rašytojais bei iliustruotojais. Beje, tai – puiki proga turiningam mažųjų laisvalaikiui. Visas tris dienas rašytojai ir iliustruotojai ves kūrybines dirbtuves „Knygiukai – į pagalbą vaikams“, kuriose mažieji mokysis patys pasigaminti knygiukus (knygiukai – tai pandemijos laikotarpiu vaikų rašytojų bei iliustruotojų sukurtos knygelės, kurių nemokamai buvo galima parsisiųsti internetu). „Sostinės dienose“ vaikų ir paauglių taip pat lauks orientaciniai žaidimai, kuriems įveikti prireiks literatūrinių žinių – „Perskaityk Vilnių“ orientacinį žaidimą sukūrė nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos specialistai kartu su Lietuvių kultūros institutu. Visą artėjančio sostinės festivalio programą galima pamatyti tinklalapyje vilniusfestivalis.lt.
Kotryna PETRAITYTĖ
Nors dar visai neseniai arbūzai ir melionai Lietuvoje buvo laikomi egzotiniais vaisiais, šylant klimatui, jų užauginama ir mūsų kraštuose. Jau trečius metus vis gausėjančiu jų derliumi džiaugiasi ir Gūvainiuose įsikūrusi Rosita Jakaitė.
Žydrūnė JANKAUSKIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 65
Traksėdžio seniūnijos Antupalio kaimo ūkininkų Rimutės ir Artūro Vaičiulių pieno ūkis beveik niekuo nesiskiria nuo įprastų, kuriuose dirba tik savos šeimos nariai. Trečią ryto abu keliasi ir skuba iš ganyklų į fermą suginti bei pamelžti pusšimtį karvių, o po to vėl išvaryti jas pasiganyti. Popiet – ta pati „maldelė“. Bet tai, žinoma, ne visi rūpesčiai: reikia pagirdyti veršelius, pasirūpinti prieaugliu, stebėti, ar kuri karvė nerujoja. O kur dar darbai darže, šiltnamyje, maisto atsargų ruošimas žiemai. Iš tolo dėmesį patraukiantis nagingo meistro padirbtas kryžius ir visa sodyba, skendinti gėlėse bei įvairių augalų žalumoje, taip pat rankų prisilietimo reikalauja.
Aldona BIELICIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 65
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija Šilalės savivaldybei skyrė perpus mažiau lėšų mokytojų skaičiaus optimizavimui nei buvo prašoma. Savivaldybės administracijos duomenimis, šiemet į užtarnautą poilsį ketino išeiti 15 pedagogų, tačiau kai kurių planai per vasarą pasikeitė.
Daiva BARTKIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 65
Laikmetis ir pasikeitusios gyvenimo sąlygos koreguoja ir susiklosčiusias tradicijas, kai seni, lėtinių ligų kamuojami žmonės dažniausiai būdavo slaugomi namuose. Dabar aplinkybių įkaitais neretai tapę ir po pasaulį išsibarstę artimieji dažnai yra priversti pasiligojusius tėvus patikėti socialinėms įstaigoms arba medikams. Ir nors pagalba teikiama, ne visada ji būna tokia, kokios norėtume ar įsivaizduojame.
Daiva BARTKIENĖ
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 65
(Tęsinys. Pradžia Nr. 49)
Su įdomumu perskaičiau knygą „Lietuvos privačių muziejų žinynas“, išleistą 2019 m., sudarytojas Eimantas Kontrimavičius. Knyga suskirstyta pagal Lietuvos etnografinius regionus. Daugiausiai privačių muziejų leidinio sudarytojas rado Aukštaitijoje – net 50, Žemaitijoje – 38, Dzūkijoje – 20, Sūduvoje – 8, Mažojoje Lietuvoje – 5. Pastebėjau, kad Upynos liaudies amatų muziejus turi tokių eksponatų, kurių nėra paminėta privačiuose Lietuvos muziejuose. Pateikiu apie juos žinių laikraščio skaitytojams.
Plunksnų vainikėliai. 1978 m. lankiausi netoli Medvėgalio, Pempių kaime. Jo senbuvė Viktorijja Jacinevičienė Upynos muziejui padovanojo labai įdomų eksponatą – pilnavidurį plunksnų vainikėlį (8x8 cm dydžio). V. Jasinevičienė tvirtino, kad vainikėliui jau apie 150 metų. Jis padarytas Pavandenyje. Vieną tokį vainikėlį moteris atidavė Kaltinėnų vidurinės mokyklos kraštotyrininkams, dar vieną tebesaugo.
Šie vainikėliai – vienas iš pamirštų senovinių vestuvinių papročių. Motina, išleisdama dukrą į marčias, padarydavo vainikėlių tiek, kiek norėdavo sulaukti anūkų. Juos, dukrai nežinant, sudėdavo į pagalves ar patalus, kurie būdavo skirti dukros kraičiui. Įdomu pastebėti, kad iš Upynos kilusi žinoma kraštotyrininkė Marija Čilvinaitė, kuri įvairiose ekspedicijose teiraudavosi apie vestuvinius papročius, apie tokį niekur negirdėjo.
Klausinėjau vyresnių moterų ir sužinojau, jog šis paprotys buvo paplitęs Šilalės, Šilutės, Kelmės, Telšių, Plungės, Jurbarko rajonuose. Pamažu jis keitėsi. Vietoj vainikėlio į pagalves įdėdavo juostele surištą plunksnų pluoštelį, esu girdėjęs, kad įkišdavo rūtų vainikėlius. Sakydavo: „Kad susigyventų“.
Kartą žmona tvarkė pagalves ir vienoje iš jų rado plunksnų vainikėlį (5x5 cm dydžio), nors nei mama, nei bobutė, kurios gyveno Šilalės ir Šilutės rajonuose, tokio papročio neprisiminė. Kai kurios moterys sakė, kad yra radusios pagalvėse tokių vainikėlių, bet galvodavo, jog tai sulipusios plunksnos, ir išpašydavo.
Vainikėliams daryti pirmiausia reikėdavo gabalėlio naminio audeklo. Tada į jį ratuku susmaigstydavo lenktas vištų plunksneles. Taip tampriai sukištos plunksnos laikydavosi. Pirmyn slinkti joms trukdė kitos plunksnos, medžiaga, o atgal neleido pati plunksnų sandara.
Kalvio vario juosta. Seniau kalviai dirbdami liemenį apsijuosdavo 1 arba 2 cm pločio vario juosta. Jų įsitikinimu, tai apsaugodavo nuo radikulito.
Akmeniniai tekėlai. Rinkdamas eksponatus Upynos liaudies amatų muziejui, aptikau net keturis senovinius akmeninius tekėlus (galandimo įrankius). Tai 13–18 cm aukščio, 18–22 cm pločio akmenys su viduryje pragręžta 4–6 cm skyle. Ji buvo gręžiama iš abiejų pusių. Kai kurios skylės nesutampa po 1–1,5 cm. Tekėlams būdavo naudojamas smulkiagrūdis akmuo.
Vieną tekėlą Kliūkių kaimo gyventojas Stanislovas Gedeikis rado kasdamas durpes 3 m gylyje. Jį buvo prisitaikęs galandimui. Bet neilgai naudojosi. Nes, anot jo, labai draskydavo geležį. Antras tekėlas buvo aptiktas Gedėliškės k., Gedeikių sodyboje. Kiti du – Upynos apylinkėse. Istorikų, muziejininkų nuomone, tai yra senovės lietuvių galandimo įtaisai. Jiems jau apie 1,5–2 tūkst. metų. Sprendžiant iš to, jog Upynos liaudies amatų muziejuje jų atsirado net keturi, peršasi mintis, kad sodybų pašaliuose gali mėtytis ir daugiau. Tad gerai pasižvalgykime ir jeigu surastumėte, praneškite muziejų darbuotojams. Taip prisidėtumėte prie mūsų tautos kultūros paveldo išsaugojimo.
Šiaudų stogo pradžia. Vienoje pastogėje radau susuktas ir surištas į krūvą dvi šiaudų grįžteles. Tik vėliau sužinojau, kad, dengiant šiaudų stogą, pirmąjį lotą apžabindavo tokiomis šiaudų grįžtelėmis. Uždengus visą stogą, jo apačia po pirmojo loto būdavo puošiama vingiuota grįžtelių linija. Pasakojama, jog vienas gaspadorius ruošėsi dengti šiaudais stogą ir rišo tokias grįžteles. Tuo metu atėjo du vaikinai pirštis jo dukrai. Tėvas abiejų paprašė jam padėti. Tą, kuris geriau grįžteles rišo, pasiuntė į trobą, o su antruoju atsisveikino.
Jaujos kerčia su grabnyčia. Kartą atėjo Ona Grybaitė iš Gegužių nešina jaujos pamatinio rąsto kerčia. Sako: „Tu visokius niekus renki, gal tokio neturi“. Seniau statydami bet kokį pastatą, pamatinio rąsto kerčioje iškaldavo kryželio formos įdubimą, į jį įdėdavo grabnyčios žvakės, kad apsaugotų nuo velnio ir perkūnijos. Ona, ardydama seną jaują, rado tokią kerčią su grabnyčia kryželyje, ją nupjovė ir atnešė į muziejų.
Kartelė ant juostos nuo vištų. Upynos krašte butuose nebūdavo lubų. Ant juostų pastogėse tupėdavo vištos. Jos priteršdavo buto aslą, pasitaikydavo, jog savo „pyragą“ užkraudavo praeinančiam ant nugaros. Žmonės įsigudrino ant juostos užkalti medinę kartį su prismaigstytais kyliais. Vištos nebegalėdavo užtūpti ir turėdavo lėkti ant trobos ar kamaros viškų.
Dūmų kvapas. Prie archeologinių radinių atsisveikindamas su muziejaus lankytojais užduodu klausimą, kuo kvepėjo lietuviai prieš tūkstantį metų. Būna įvairiausių atsakymų, bet mažai kas atspėja. O aš net uosčiau tą kvapą. Per Medsėdžio-Paupynio kaimo senkapį pravažiavo trakorius su nuleistu buldozeriu. Buvo suardytas dvigubas kapas. Surinkau dar rastas įkapes. Tarp jų buvo ir pusiau pertraukta apgalvė-žalvarinė vija, priverta vilnonių siūlų. Pakėliau, nuvaliau smėlį, pauosčiau tuos siūlus. Kvepėjo dūmais. Apgalvė, pragulėjusi smėlyje tūkstantį metų (kraštotyrininko Vlado Statkevičiaus teigimu), buvo išlaikiusi senąjį lietuvių buities kvapą. Senkapis tebėra netyrinėtas.
Klemensas LOVČIKAS,
kraštotyrininkas
(Bus daugiau)
Lembo kaime, kalbininko kun. Kazimiero Jauniaus sodyboje, klegėjo klojimo teatrų festivalio „Pri klietelis“ dalyvių balsai. Festivalio programoje tilpo ne tik vaidybiniai pastatymai, dainos, šokiai, bet ir kūrybiniai užsiėmimai, paroda, užteko erdvės pokalbiui ir ilgesingai akimirkai – pakelti žvilgsnį į dangų, atsisveikinti su paskutiniais vasaros saulės spinduliais.
Šiemet simboliškai Lembe, išskirtinėje vietoje kalbiniu požiūriu (pietų žemaičių, varniškių arba kitaip dūnininkų patarmės paribyje), prie lietuvių tarmes sisteminusio kalbininko K. Jauniaus klėtelės sklido net trijų etnografinių regionų šnektos. Žemaitiškai savo spektaklius rodė pajūrališkių mėgėjų teatras „Liktarna“, vaidinęs „Tris mylimas“, Kaimų bendruomenės „Saulietekis“ teatras „Paplepys“, kvietęs žiūrėti liaudies komediją „Daktaras padės“. Aukštaitijos regionui atstovavo Kupiškio rajono Noriūnų mėgėjų teatras „Dvarėlis“, parodęs intermedijas „Babulės ir sofa“ bei „Korona“, o programą vainikavo iš Dzūkijos atvykęs teatras „Labas“ su spektakliu „Kas apsakys tas dzūkų linksmybes“.
Besikeičiant pasirodymų dekoracijoms, dainavo moterų ansambliai „Žarija“, „Allegro“ ir „Volungė“, šoko „Kadagys“, pasakojimus porino bilioniškiai, o linksmomis improvizacijomis ašaras nuo skruostų braukti vertė iš Judrėnų užklydusios „Basi i Zuosi“. Susirinkusieji galėjo ne tik žiūrėti, bet ir savo rankomis kurti vaikams bei suaugusiems skirtose dirbtuvėse: tapyti, komponuoti gėles, dekoruoti polimeriniu moliu, rišti apyrankes.
Klojimo teatras, susiformavęs praeito amžiaus pradžioje, iki šiol traukia mūsų dėmesį per juoką, ironiją ar sarkazmą kaimo buities siužetuose, užburia savo paprastumu ir sukurtu kaimo gyvenimo vaiskumu.
Viktoras URBIS
VšĮ „Kraštomanija“ vadovas
VILI MEDIA nuotr.