„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Dungerių kaimo laukus puošia šėmosios

Daugelyje šalies vietovių pakelėse jau seniai nebepamatysi jokio akiai įprasto naminio gyvulio – didžioji dalis kaime gyvenančių žmonių tikina, kad karvės laikyti neapsimoka, o avys vis dar retenybė. Tačiau Šilalės rajonas šioje srityje yra graži išimtis: daugumos kaimo sodybų kiemuose dar girgsi būriai žąsų, krypuoja antys, burbuliuoja kalakutai, o ganyklose snaudžia ne tik skandinaviški holšteinai, bet ir senosioms lietuviškoms veislėms priskiriamos žalosios, baltnugarės, šėmosios karvės. Nauda iš jų – dviguba, nes už nykstančių galvijų veislių saugojimą Europos Sąjunga moka solidžias išmokas.

Daiva BARTKIENĖ

AUTORĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.51

Miesto gimnazija išugdė triskart šimtukininką

Šiuo metu abiturientai, jų mokytojai ir tėvai jau skaičiuo­ja brandos egzaminų sesijos rezultatus, o švie­timo įs­taigose prasidėjo atestatų teikimo šventės. Pa­si­do­mėjome, kaip sekėsi šilališkiams.

Žydrūnė JANKAUSKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.52

 

 

 

Vaikai šėlo „Pajūralio tarzaniukų“ stovykloje

Šiemet jaunimo vasaros poilsio stovykloje „Pajūralio tarzaniukai 2018“ turiningai ilsėjosi 14 pradinukų ir 24 5–10 klasių mokiniai. Veiklos vyko dviem pamainomis.

Pirmąją dieną mažieji stovyklautojai, išsirikiavę prie sto­vyklos vėliavos, prisiekė būti dorais, mandagiais, kul­tū­ringais, aktyviais keliautojais, tiks­lingai panaudoti turi­mas žinias ir jėgas bei sąžiningai vykdyti patikėtas pa­reigas, o pakiliai užtraukę stovyklos dai­ną, pasipuošė „švelnukais“. Mokyklos kieme išdygo palapinės, kuriose vaikai kūrė šūkius, piešė plakatus. Užklupus lietučiui, visi sugužėjo į sporto salę, kur žaidė komandinius, sportinius žaidimus. 

Antrąją dieną stovyklautojai pradėjo Kvėdarnos miškelyje, ieškodami taktinių orientacinių užduočių, įvairių nuorodų, pagal kurias turėjo atrasti vietovę ir atlikti tam tikras užduotis bei įveikti galvosūkius. Paskutiniame punkte rei­kėjo surasti pagrindinį žaidimo prizą. 

Pradinukai aplankė Platelių Šaltojo karo muziejų Žemaitijos nacionaliniame parke, įrengtą buvusiame sovietų sąjungos balistinių raketų šachtiniame paleidimo komp­lekse, Plokštinės raketų bazę. Muziejuje eksponuojama raketinės technikos evoliucija bei demonstruojamas vienintelis tikslus raketos SS-4 maketas. Vaikai smalsiai apžiūrinėjo knygas, laikraščius, plakatus, jiems buvo paaiškinta, kokia laida buvo „Vremia“, kurios 80 proc. pranešimų sudarė sovietinė propaganda ir tik 20 proc. naujienos. Stovyklautojai pamatė ir pagrindinį eksponatą: sudėtingą inžinerinį statinį, prikimštą įvairiausių įrenginių bei komunikacijų – kovinę raketą. 

Apžiūrėję bazę, išskubėjome į Platelių jacht­klubą. Čia buvo smagiau.

Aplankyta ir Ventės rago ornitologinė stotis – tik­ras rojaus kampelis gamtos mylėtojams. Paukščių žiedavimo stotyje mokiniai turėjo unikalią galimybę iš arti išvysti, kaip  žieduojamas varnėnas, apžiūrėjo ornitologijos muziejų, geležiniais laiptais kopė į jau 100 metų veikiantį švyturį, iš kurio atsivėrė Kuršių marių grožis.

Paskutinę stovyklos dieną vaikai susitiko su kariais – vyko praktiniai užsiėmimai Saus­­laukio miške su Lietuvos kariuomenės 308 lengvosios pės­tininkų kuopos kariais. Be­ne daugiausiai emocijų sukėlė maskuotė – nugrimuoti veidai leido susilieti su gamta. Susipažinę su kario amunicija, profesijos ypatumais, mokiniai atliko atminties, dėmesio testus, mokėsi pastatyti palapinę, tamsiu paros metu eiti koja kojon miško paklote, surasti paslėptus gamtoje pavojingus daiktus. Daugybė  žaidimų, kareiviškos košės valgymas ir puiki nuotaika leido mokiniams trumpam pasijusti „tik­rais“ kareiviais. 

Vyresnieji stovyk­lautojai pirmąją die­ną po priesaikos priėmimo susi­tiko su „Asmenybės ugdymo kultūros cent­ro“ treneriu Dainiumi Šilingu ir jo auk­lėtiniais, kurie supažindino su tradiciniu japonų kovos menu Aikido, jo atsiradimo istorija, mokė bendrauti draugiškai, o nesutarimus spręsti taikiai. Vėliau stebėjo Aikido trenerio bei jo auklėtinių pasirodymą.

Antrąją stovyklos dieną mo­kiniai išvyko į ekskursiją, kurios metu aplankė Panemunės ir Raudonės pilis, užlipo į pastarosios bokštą. Veliuonoje muziejaus vedėja su­pažindino su šio miestelio istorija, kultūrinėmis tradicijomis. Neaplenkėme ir Ramybės piliakalnio, aplankėme Gedimino kapą, o Seredžiuje įkopėme į 30 metrų aukščio Palemono kalno viršūnę, nuo kurios atsiveria kvapą gniaužiantis vaizdas į Nemuno slėnį. Kelionės pabaigoje išbandėme jėgas dažasvydžio rungtyse.

Kokia stovykla be žygio? Į Drungeliškės mišką vyko­me ir kariška mašina, ir pėsčiomis. Miške įsirengus sto­vyk­lavietę, veiklą mokiniams 

organizavo Lietuvos ka­riuo­menės 308 lengvosios pėstininkų kuopos kariai. Jie supažindino su kario amunicija, pristatė mūšio lauko taktiką, išmokė teikti pirmąją pagalbą sužeistiesiems. Po vakarienės laukė naktinis žygis. Jo metu svarbu pastabumas, darbas komandoje, mokėjimas draugiškai sutarti, pasirūpinti savo komandos nariu. Žvaigždėtas nakties dangus neleido užmigti, vaikai, žinoma, krėtė išdaigas. Bet rytą miegoti ilgai niekas neleido – pažadino stiprus vado balsas: „Kuopa, kelk!“ Per keletą minučių teko sustoti rikiuotėje.

Stovyklavimas baigėsi plaukimu baidarėmis. Tą dieną ir oras išbandė mokinių ištvermę: nors lijo ir pūtė stiprokas vėjas, jie įveikė 8 kilometrų atkarpą Jūros upe. 

Ona DVILIENĖ

Stovyklos „Pajūralio tarzaniukai“ vadovė

AUTORĖS nuotr.

Noras pasirodyti „kietesniam“ žlugo teismo salėje

Administracinę atsakomybę Sigitas J. užsitraukė už tai, kad sėdo prie mašinos vairo neblaivus, be to, ne­tu­rėjo ir teisės vairuoti. O ir automobilis, kuriuo va­žia­vo, taip pat buvo ne pažeidėjo, o jo darbdavio, kurį vy­ras apgavo. Tačiau pergudrauti policijos pareigūnų „kie­tam“ vairuotojui nepavyko – jam teks sumokėti tūks­tantinę baudą.

Žydrūnė JANKAUSKIENĖ

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.50

Griežčiau saugos vaikų teises

Nuo liepos 1 d. pasikeitė valstybės vaiko teisių apsaugos sistema – savivaldybėse nebeliko Vaiko teisių apsaugos skyrių, didžioji dalis juose dirbusių specialistų tapo Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tar­nybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbuotojais. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba apskrityse įsteigė dvylika skyrių, vienas jų jau veikia ir Tauragėje.

Daiva BARTKIENĖ

Žydrūnės JANKAUSKIENĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.50

Ar tikrai esame pasirengę vėl tapti 3 milijonų valstybe?

Daugelis Europos valstybių jau ne vieneri metai bando spręsti visuomenių senėjimo tendencijas ir problemas, nes suvokia, kad tai yra tiesioginė grėsmė jų ekonomikai: su senstančia visuomene bei didėjančiu pensininkų skaičiumi valstybė netenka darbuotojų, o tuo pačiu – ir mokesčių mokėtojų.

Robertas DARGIS 

Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.50

Sergant katarakta delsti negalima

Matote neryškiai, vaizdai lyg išplaukę, tarsi pro rū­ką ar matinį stiklą – tai gali būti pirmieji kataraktos ženklai. Kas tai per liga? Kaip ji gydoma? Kada reiktų kreiptis į specialistą?

Visus, kuriems reikia atlikti kata­raktos operaciją, kviečiame į „Akių chirurgijos centrą“ Kaune, Sa­va­no­rių pr. 66. Šiuolaikinė mikrochirurginė įranga, kokybiškos priemonės, profesionali patyrusių specialistų komanda padės pasiekti puikių rezultatų. Registruokitės tel. (8-37) 75-08-05. www.akiuchirurgija.lt

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.49

Kur tu bėgi į pievų tolumas, takeli, dingstantis šiluos...

Užuoganų gale takelis

Ligi kaimyno pavartės.

Takai baltieji, jūsų smėlis

Kaip santaikos ugnelė švies.

 

Jūs vedate kaimyną prie kaimyno,

Jie sveikinas grubia, gera ranka,

Ir baigiatės prie kaimo kapinyno,

Panerdami po šimtmečių banga.

(Kazys Bradūnas, „Kaimo takai”)

Kažkada žmonės gyveno daug nesukdami galvos. Dirbo kasdienius darbus, vaikščiojo tais pačiais takais ir atrodė, kad taip bus visada – vieniems išėjus į Amžinybę, juos pakeis kiti. Bet tikrovė, deja, yra kitokia. Užaugę vaikai išsilakstė po pasaulį, namai liko tušti, nebemindomi takai apžėlė žole... Ir vis tik prisiminkime tuos laikus, kada tie takai buvo svarbūs, kada jie jungė kaimus ir sodybas.

Takai minimi dainose ir poezijos posmuose. Juk prisimename:

„Taką vingiuotą nukloja medžių šešėliai juodi“;

„Kur stovi senas kryžius ir eina du taku“;

„Išeisi tu baltų beržų taku“;

„Nesugrįši laukų takeliu“.

Su liūdesiu takai minimi ir partizanų dainose:

„O kada žemelė bus nuo kraujo soti, tu tada parjosi miško takeliu“;

„Tu nelauk, mergaite, nerymok prie vartų, aš nebepareisiu lauko takeliu“;

„Ko jauna sesutė į smėlio kalnelį takelį sumynė basa“;

O Šeduvos bernai dainuoja: „Takelis tarp tavo ir mano namų“... 

Takai minimi ir kalbant apie sunkius darbus, vargus: „Sumyniau kruvinus takus eidamas prie valdžios“, „Minu minu tą savo vargo takelį“.

Vaikystės takai išbraidyti ryto rasose ir šiltose vidurdienio dulkėse. Tada atrodė tokie platūs, rodos, galėdavai ant jų atsigulti.

Jaunystės takai daugelį mū­sų, vyresniųjų, išvedė į gyvenimą, į pasaulį. Tik jau ne tokie platūs kaip atrodė vaikystėje. Tad ir traukdavome „žąsele“, nes greta eiti nebeužteko vietos.

Takai tęsdavosi kelis kilometrus, per keletą kaimų, eidavo pro sodybas, senus medžius, įvairiomis progomis statytus kryžius, koplytstulpius. Šlapesnėse vietose būdavo pametamos lentos, stambesni rąsteliai, sudedama ak­menų eilė. Kur takas kirsdavo tvoras, žmonės įrengdavo lipynę – ant sukaltų į žemę keturių kuoliukų skersai tvoros užkaldavo lentą, o spygliuotą vielą apsukdavo senais maišais, kad ji nedraskytų drabužių. Kai kur patakiais buvo padaryti suoliukai pavargusiems prisėsti. Žmonės jausdavo pa­reigą pavasarį iš po žiemos pairusius takus, einančius per jų žemę, pataisyti. Pamenu, apie 1960-uosius Varsėdžių klebonas kun. Edmundas Germanas su parapijiečių pagalba bažnyčtakyje iš Vytogalos į Var­sėdžius per šlapias vietas bu­vo iškasęs griovius, padirbęs medinius tiltelius.

Ypatingai buvo prižiūrimi kiemo takai. Šeštadieniais pirmasis merginų darbas būdavo nušluoti takus, juos pabarstyti smėliu.

Mano atmintyje ryškiausiai išliko Vytogalos kaimo takai, ėję į Varsėdžius, Vaitimėnus, Upy­ną. Jie turėjo savo pavadi­nimus: į Varsėdžius, Upy­ną – bažnyčtakiai, Vai­čių, Moc­kie­nės, Užgalių, Pa­bre­menio ganyklų takai. Pavadinimai tvir­tai buvo įaugę į kalbą ir net virtę vietovardžiais: „Su­s­itiksime ant Takų kalno (Kliūkių k.)“; „Užpuolė Pa­ta­ki­­nio Kvietkiaus šunys (Pau­py­­nio k.)“; Petras gyvena prie Baž­­nyčtakio (Gu­dirvių k.).

Varsėdžių bažnyčtakis tęsėsi 4 kilometrus. Jis ėjo nuo Onos Sungailienės ąžuolo, pro Lovčikų sodybą, Broniaus Mi­kulskio paribiu, pro durpyną pagal ribtvorę (ribinė tvora), pro Liekio kalną, Serapinų prūdą, Rašinskienės ganyklas, Užkalnio kalno pietvakariniu pakraščiu, pro Užkalnio kalno lazdynus, Aukštutiškės kaimo Juozo Ringailos koplytstulpį, o už jo – jau ir Varsėdžių bažnyčios kalnas, į kurį buvo sunkoka įlipti. Tekdavo vis kabintis į šalia augančius krūmus.

Apie Užkalnio kalno lazdynus išlikę nemažai pasakojimų. Jie buvo labai seni, plačiai išplitę, o krūmo vidurys – toks platus ir tuščias, kad jame vasaros kaitros metu sueidavo po tris–keturias karves arba būrys avių. Pasakojama, jog buvo toks nutikimas: moteriškė, eidama melžti karvių, pamatė, kad į vieną lazdyno krūmą įlindo lapė. Ji prisėlinusi užstojo tarpą ir bandė lapę sugauti. Lapė, žinoma, pabėgo, dar ir rankas apkandžiojo. Bet moteriškė ne­siskundė apdraskymu, tik gai­lėjosi, kad nesugavo lapės. Vis kartojo: „Šešiasdešimt rub­lių kaip į vandenį“. Mat tada tiek mokėdavo už lapės kailį...

Upynos bažnyčtakis prasi­dėdavo Vytogalos centre, už Kliū­kelio, prie Mišeikienės kryžiaus. Penkių kilometrų takas ėjo pro A. Jurgaičio, P. Mo­tuzo, K. Martinkaus, A. Švei­kausko, B. Suginto, J. Žy­man­to sodybas, per K. Stan­­kaus gi­rutę, Sultakio upe­­­liuką ir išlįsdavo prie Upy­nos kapinių. Čia, nusiplovę kojas, apsiavę batelius eidavome į Upynos bažnyčią.

Takas į Pabre­menio ga­nyk­las Mar­gių kaime prasidėdavo Vy­­togalos pra­­džio­je, prie B. Mi­kuls­­kio topo­lio, ir driekėsi per A. Suginto pa­­pievius, kaimo muzikanto P. Ges­­tau­­to, vadinto Va­si­­liauskiu, kie­­mą, pro meist­ro K. Bam­­balo sody­bą ir pro sene­lio Bar­tašiaus trobelę, sto­vėju­sią Žvirb­­liš­kės pie­vų pakraštyje. Se­­ne­lis 

Bar­tašius net ir vasa­rą bū­da­­vo kojas apsi­vy­­­­nio­­­jęs baltais autais. Apie jį kaimo bernai dainuo­da­vo: „Bar­ta­šius aši ta­ši, Bar­ta­šieni žansi peši. Bar­tašius virves vija, Bar­ta­šieni žan­­si rija“. Gal jis seniau tikrai bu­vo meist­ras?

Nuo Gaidėnų kai­mo ribos iki Kliūkių kelio Vy­to­ga­los cent­re su­tilpo aštuonių ūkininkų že­mė (apie 100 hektarų). Vi­si sklypai buvo vienodi – po 12 hektarų, visi galais rėmėsi į Būbliškės kaimo žemes. Tai buvo apie dviejų–trijų met­rų neariamas, paprastai nušienaujamas arba nuganomas žemės ruožas. Ta žemė buvo vadinama Užgaliais. Ja buvo galima įvažiuoti į bet kurio kaimyno žemę. Prisimenu, kad į Užgalius bėgdavome rinkti žemuogių, nes ten jų labai daug būdavo...

Vaitimėnų takas jungė Vy­togalos ir Vaitimėnų kaimus. Prasidėjęs Antano Gestauto ir Silvestro Petrauskio kiemuose, susibėgdavo Šilvių pievoje, prie valdiško miško. Toliau ėjo miško riba, vadinama Gal­minine, ir, kirtęs kitą miško ribą, vadinamą Užribiu, pro Kui­­ziną, vadinamą Pajauju, gy­­venusį Vaitimėnų pakraštyje, išeidavo į Vaitimėnų kelią.

O takas į Rubiškės kaimą prasidėdavo nuo Jurgaičio, vadinamo Viešpačiu, gyvenusio Upy­nos kaimo pradžioje, pro šlapią vietą, vadinamą Mul­medžio vartais, pagal ri­binį žemių volą, skyrusį di­delių ūkininkų žemes. Ėjo per Bajorkalnį, kur buvo kraš­totyrininkės Marijonos Čil­vi­nai­tės tėvų sodyba, pro Bar­boros kalną, per dabar jau išnykusį Palendrinio kaimą. Iš čia – Šunijos upelio dešiniuoju krantu, taip pat išnykusio Patulės kaimo pakraščiu, išvesdavo į Ruibiškę, kur vėl šakojosi į šio kaimo sodybas. Šiuo taku buvo galima nueiti iki Lomių. M. Čilvinaitė yra pasakojusi, kaip Ruibiškės kaimo žmonės, eidami pro Ba­jorkalnį, susėsdavo prie šu­linio pailsėti, atsigerti. O jai būdavo įdomu pasiklausyti jų kalbų, pasakojimų.

Už Upynos, Girdiškės link, pagal Šunijos upelį, apie du kilometrus tęsėsi pievos, vadinamos Gražiosios, arba Šunes. Pievų gale, prie Girdiškės, bu­vo didelis durpynas, vadinamas Pragarinėmis. Jame eidami atsigerti įsmukdavo gyvuliai, o sausą vasarą Pra­ga­rinėse degdavo durpės. Jose kažkada buvo rastas banginio šonkaulis ar žandikaulis, dabar jis – Baublių muziejuje. Visu Gražiųjų pievų rytiniu pakraščiu vingiavo trijų kilometrų ilgio takas, jungiantis Upyną su Girdiške ir Pliupių kaimu. 

Ne visada takais, bažnyčtakiais galėjome vaikščioti. Ne kartą per pavasario polaidžius ateidavome iki Užkalnio kalno, o čia kelią pastodavo užtulžusi pieva, ištvinęs upeliukas. Tekdavo, iš tolo pažiūrėjus į Varsėdžių bažnyčią, grįžti namo.

Takų kryptį keisdavo ir me­tų laikai. Vasarą jie aplenkdavo balas, šlapynes, dirvos kampus, o žiemos takas būdavo tiesiausias. Per žiemą takai susimindavo į ledą, pavasarį, sniegui nutirpus, baltos juostos dar ilgai žymėdavo jų vietą. Žiemą, praėjus pūgoms, sodybose tekdavo prasikasti takus į tvartą, jaują, iki šulinio ar eketės prūde, iš kurios semdavo vandenį gyvuliams girdyti. Per didesnes pusnis takai siekdavo iki pusantro met­ro gylio.

Sodybose neužželiantys takai vedė į klėtis, tvartus, prie šulinių, arba atokiau nuo sodybų esančių šaltinių.

Retai vaikščiotus, siaurus, apžėlusius ir pelkėtus takus vadindavo šuntakiais. Ir apie gyvenime pasiklydusį, nedorai gyvenantį žmogų sakydavo, kad jis nuėjo šuntakiais...

Prasidėjus kolektyvizacijai, maži sklypeliai kartu su juose buvusiais takais suarti į didelius laukus. Kurį laiką per tuos laukus žmonės dar mynė takus senose vietose, tačiau, melioracijai iškėlus gyventojus, nebeliko ir senųjų takų, o naujų niekas nebemynė.

Lyg tolimas aidas laukų takus dar primena kambariuose ant grindų patiesti audėjų austi takai.

Nebeliko knygnešių, partizanų takų. Nebeliko ir mūsų jaunystėje išvaikščiotų takų. Tik miškuose, kaip ir seniau, dar galima užeiti žvėrių ir skruzdžių išmintų takelių.

Dabar kaimus ir likusius vienkiemius jungia didesni ar mažesni keliukai, kuriais dažniau pravažiuoja mašinos ir tik retkarčiais prabėga basos kojos.

Klemensas LOVČIKAS,

kraštotyrininkas

Mortos MIKUTYTĖS nuotr.

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą