Žvaigždės ryškiausiai šviečia stovintiems ant žemės
Upyna Lietuvai yra padovanojusi ne vieną talentingą, daug savo kraštui nusipelniusį žmogų, tačiau patys upyniškiai didžiausiais šviesuliais vadina mokytoją Vaidilutę Jončaitę ir muziejininką Klemensą Lovčiką. Jų skleidžiama kultūros šviesa ne vieną dešimtmetį darė įtaką šio krašto žmonių mąstymui bei pomėgiams. Tą šviesą savo širdyje išsinešė ir jų vaikai Saulius bei Dalia. Nors jo akys kasdien krypsta į dangų, astronomas Saulius tikina, jog svarbiausia yra stovėti ant žemės ir žinoti, kur tavo šaknys.
Į gyvenimą – paskui žvaigždes
Molėtų observatorija yra viena gražiausių, įdomiausių bei paslaptingiausių Lietuvos vietų – įžengęs į salę, patenki po beribio dangaus skliautu ir supranti, koks mažas taškelis esi šioje begalybėje. Žvaigždės – tokie pat maži, žiburiuojantys taškeliai, upyniškį Saulių Lovčiką
užbūrė bene prieš pusšimtį metų. Apie jas jis žino begales istorijų, ir tomis žiniomis jau ketvirtį amžiaus dalijasi su į observatoriją atvykstančiais žmonėmis.
Žvaigždės Saulių lydi nuo šeštos klasės, kai vieną šaltą žiemos vakarą su tėvu ėjo į kaimo pirtį. Abiejų akys nukrypo į žvaigždėmis nusėtą dangų: Klemensas parodė, kur Didieji, kur Mažieji Grįžulo Ratai, kur yra Sietynas, o kur Šienpjoviai.
„Šienpjoviais senoliai vadino Oriono žvaigždyno dalį – jo diržą. Tas Orionas mane tikriausiai ir užkerėjo. Jis turi tokią galią – mano dukrai atsitiko tas pats“, – juokiasi S. Lovčikas, žiemos naktimis iki šiol akimis ieškantis virš horizonto kopiančio graikų mito medžiotojo Oriono.
Saulius džiaugiasi, jog Upynos vidurinė anuomet turėjo teleskopą, mokytojas Antanas Banys sutiko vesti astronomijos būrelį, o tėvai jam suteikė galimybę labai anksti, nuo septintos klasės, važinėti į Planetariumą klausytis paskaitų.
„Paziuku“ iki Skaudvilės, iš ten – į Vilnių, po to dvi valandas pavaikštinėjęs po senamiestį, Planetariume išklausydavo paskaitą ir vėl – į stotį. Naktis autobuse, paryčiais išlipęs Kaltinėnuose, pirmuoju autobusu grįždavo į Upyną.
„Pamiegi valandą ir eini į mokyklą. Neatsimenu, kad būtų buvę sunku, o kai sulaukęs 16 metų išsilaikiau teises, jau galėdavau važiuoti motociklu į Skaudvilę. Palikdavau jį mokytojo Habdango kieme, naktį grįžęs tylutėliai išsistumdavau ir nubirbdavau namo. Interesas buvo didžiulis. Toks ir tebėra“, – pripažįsta Saulius, dabar jau turintis savo teleskopą ir galintis parodyti per jį žvaigždes visiems norintiems.
Neseniai socialiniuose tinkluose jis sukūrė platformą „Dangus į namus“, kurioje galima gauti žinių apie dangų ir žmogų – ne tik mokslinių faktų, bet ir emocijomis sušildytų pastebėjimų. O pasibaigus karantinui, tikisi S. Lovčikas, gal bus galima ir artimiau bendrauti su norinčiais iš arčiau pažinti žvaigždynus.
Užburia šviesulių mirgėjimas
Baigęs vidurinę, Saulius pasirinko mamos profesiją – tapo fizikos ir astronomijos mokytoju. Keletą metų Betygaloje mokė vaikus fizikos ir pasakojo jiems apie žvaigždynus, o 1992-aisiais sulaukė kvietimo į Molėtų etnokosmologijos muziejų. Buvo taip įdomu, jog vienu metu dirbo ir mokykloje, ir muziejuje.
Saulius tikina, kad ir dabar dirba pedagoginį darbą, tik ne mokykloje, o observatorijoje, kur atvyksta ir vaikai, ir suaugę žmonės. Daugelis apie astronomiją žino taip mažai, jog mano, kad tai yra žiūrėjimas į žvaigždes ir horoskopų kūrimas.
Ir nekeista – mokyklose jau seniai nebeliko astronomijos pamokų, todėl visuomenės supratimas apie mokslą, tyrinėjantį dangaus kūnų judėjimą, stipriai sumenko. Sauliui tenka aiškinti, kas yra astronomija, kaip veikia gamtos dėsniai ir kaip jie atsispindi aplinkoje, kurioje gyvename. Astronomas stengiasi pajusti, ko reikia į observatoriją atvažiuojantiems žmonėms, ką jie nori sužinoti, todėl, išleisdamas grupę, būna kone tikras, jog žinių jie gavo maksimaliai tiek, kiek galėjo.
Atvykstantys į observatoriją naktimis stebėti žvaigždžių tikisi pamatyti jas iš arti. Tačiau kad ir koks galingas būtų teleskopas, per jį matomi tik skaistesni ar blausesni žvaigždynus sudarantys taškeliai. Jie mirga, svaidosi spalvomis per atmosferos sukeltą sūkuriavimą – vieni spindi aštriai kaip deimantai, kiti rausvai, kaip Tauro žvaigždyno žvaigždė Aldebaranas. Kai kurie oranžiniai, Vega – balta, o Tikutis Vežėjo žvaigždyne – geltonas kaip saulė.
„Žvaigždės užburia: žiūri į jas ir jauti kažką tokio, kaip meilė – širdyje pradeda skraidyti drugeliai, pasidaro gera. Plius – naktis, gamta, magiški kvapai, kurie irgi veikia kartu su dangaus vaizdu“, – tikina Saulius, kviečiantis dažniau pakelti akis į dangų, susimąstyti, kaip veikia pasaulis ir kokią vietą jame užima žmogus.
Gamtos dėsnius tikrina gyvenimas
Būna, jog pasakodamas apie Saulę ir Mėnulį, astronomas uždainuoja, prabyla Vinco Mykolaičio-Putino ar Maironio eilėmis. Ieškant žmonijos ryšių su dangumi, širdis pabudina tuos atminties kampelius, kuriuose sudėtos jaunystėje dainuotos liaudies dainos, tėvų bei senolių išmintis, studentiškose ekspedicijose patirti įspūdžiai. Nes žmogus taip pat yra gamtos dalis, todėl visuomenės raidai irgi būdingi fizikinio pasaulio dėsniai.
Tai, kad jiems paklūsta žmogus ir Visata, yra kur kas paprasčiau, nei atrodo mokantis fizikos. „Nekask duobės kitam, pats įkrisi“, „Kaip pasiklosi, taip išmiegosi“ – liaudies patarlės, o fizikoje, pasak Sauliaus, tai trečias Niutono dėsnis, sakantis, jog veiksmas lygus atoveiksmiui. Patarle „Ką pasėsi, tą ir pjausi“ galima iliustruoti energijos tvermės dėsnį, o posakiu „Lenk medį, kol jaunas“ – mechanikos dėsnį.
„Toks gamtos dėsnių supratimas turėtų daryti visuomenę geresnę. Jaučiu pareigą žmonėms papasakoti, kaip veikia gamta ir kaip joje viskas dera. Jei norime būti sėkminga visuomene, turime būti darnaus mechanizmo, gamtos sistemos dalis“, – įsitikinęs astronomas, anksti pajutęs gražią jungtį tarp žmonių ir gamtos, nes nuo vaikystės matė, kaip tėvai bendraudavo su kaimynais, su mokiniais, ir kaip viskas jiems grįždavo atgal kitu pavidalu.
„Tėtis, būdavo, nupjauna kokiam kaimynui žolę ar dalgį senukui išplaka, o kitą dieną, žiūrėk, randa prie durų padėtą kiaušinių krepšelį. Nežinia nuo ko, iš kur. Tai yra gamtos tvermės dėsnis, pasireiškiantis per žmones. Mes esame gamtos produktai, turime būti, kaip sakė Kiplingo Mauglis, vieno kraujo, džiaugtis, jog esame kaip vienas: susitikę toje pačioje erdvėje, toje pačioje vietoje. Ir jei reikia padėti, turėtume ištiesti vienas kitam ranką, o ne galvoti vien apie save, kad tik man geriau būtų“, – įsitikinęs S. Lovčikas.
Didžiausia – tėvų namų įtaka
Jei visi gamtos dėsniai tokie paprasti, kodėl šiandien žmonėms taip sunku gyventi, iš kur kyla tiek daug socialinių bei psichologinių problemų? Atsakymas, pasak Sauliaus, paprastas: žmonės pamiršo savo šaknis, atitrūko nuo jų ir nebejaučia tos stiprybės, kurią ankstesnėms kartoms suteikdavo šeima, kelios giminės kartos ir sava žemė.
„Žodis šaknys simbolizuoja paveldėtą vertybių sistemą. Kuo geriau supranti, jog esi tos sistemos dalis, tuo tvirčiau jautiesi gyvenime. Pojūtis, kad tai, kas esi, atėjo iš protėvių, yra neįkainojamas dalykas, apimantis viską – nuo kultūrinio paveldo iki psichologinių, socialinių dalykų. Tam suprasti reikia sąmoningumo, o jo šiandieninėje visuomenėje labai nedaug“, – pripažįsta upyniškis.
Mintimis grįžtant į gimtinę, Sauliui prieš akis pirmiausia iškyla tėvų sodyba ir jos aplinka. Žydinčios gėlės, mamos darželiai, akmenėliais grįsti takai, tėvo suvežti skirtingų formų, įspūdingi akmenys.
„Atsimenu, kaip mes su tėčiu važiuojame eksponatų: sėdime vežime, traukiamame kaimyno Mišeikio paskolintų arklių, kalbamės su žmonėmis. Vežimas girgžt, girgžt, kanopos knapt, knapt – visa tai po lašelį, po mažą akmenuką susikrovė į supratimą, kas yra gyvenimas. Namai man darė didžiulę įtaką: knygos, įvairiausi albumai, seni daiktai, medaliai su kunigaikščiais ant sienos. Sovietmečiu žinojau, kur kunigaikštis Gediminas, kur Vytautas Didysis, man nereikėjo aiškinti, kas jie tokie ir kuo nusipelnė Lietuvai. Miestelyje buvo šviesių žmonių, bet didžiausia buvo tėvų, jų sukurtos aplinkos įtaka“, – pripažįsta S. Lovčikas.
Kultūrines jo „šaknis“ formavo mamos V. Jončaitės meilė lietuviškai dainai, perduodama vaikams jos vadovaujamame etnografiniame ansamblyje „Kukutis“, ir tetos Remigijos Bukaveckienės, atradusios Vilniuje Mikalojaus Konstantino Čiurlionio namus, organizuojami renginiai. Į tuometės Kauno veterinarijos akademijos kraštotyros fakultatyvo studentų ekskursijas, kuriose dalyvaudavo tokios asmenybės, kaip Lietuvos kultūros ąžuolu vadinamas profesorius Klemensas Čerbulėnas, etnologas Napalys Kitkauskas, archeologas Vytautas Urbonavičius, R. Bukaveckienė kviesdavo važiuoti ir seserį su šeima – tų kultūrinių susidūrimų įtaką Saulius tvirtina jaučiantis iki šiol.
Sėkmingam žmogui būtinas tautiškumas
Laikai keičiasi, ir nors Lietuva jau 30 metų laisva, liaudies dainų, kurias jaunystėje taip mėgo S. Lovčikas, net per Lietuvos radiją skamba vis mažiau, o pasaulio piliečiais prisistatantys, bet labai menką supratimą apie gyvenimą turintys kai kurie „visuomenės veikėjai“ vis dažniau piktinasi „senų bobų kvarkimu“. Negražios jiems tos liaudies dainos, nemodernios.
„Mums gal irgi nebuvo gražu, kai dainavo bobutės. Tik vėliau, kai patys pradėjome dainuoti, pajutome, kaip tai smagu, supratome, kad tai yra mūsų, jaunų žmonių, dainos, suvokėme, kokia gili prasmė jose užslėpta“, – sako S. Lovčikas.
Jis džiaugiasi, jog ir šiandien kartu su žmona Elona randa laiko ir galimybių dainuoti liaudies dainas, tęsti papročių tradicijas. Upyniškis įsitikinęs, kad sėkmingam žmogui tautiškumas būtinas. Dar Mikalojus Daukša sakė, jog kalba gimtoji, žemė, kurioje gyveni, ir tėvų papročiai yra tai, ko reikia kiekvienam. Kai visa tai turi, Sauliaus nuomone, gali modernėti, kiek širdis geidžia: fotografuoti išmaniausiomis naujausios kartos kameromis, bet savo kraštą, įrašinėti į tobuliausius galaktinius magnetofonus, bet savo liaudies dainas.
Žmonės, kurie nevertina kultūrinės ir tautinės savasties, Sauliui panašūs į medžio lapus, išdidžiai šnarančius ant šakos ir besipiktinančius, kad po jų šaknimis paklotas mėšlas, padėjęs jo medžiui užaugti. Tokie žmonės nesuvokia, iš ko gyvena, kuo maitinasi. Juk, pakirtus šaknis, lapelis nudžiūtų ir nukristų.
„Jei esame gamtos dalis, tai ir šaknys mums turi būti svarbios. Toks yra mano tautiškumo supratimas. Visuomenę reikėtų įsivaizduoti kaip vandenyną, kuriame aš esu lašelis. Jei visi lašeliai bus taip pat „poliarizuoti“, visuomenė bus tvirta. Tą darė mano tėvai. Didžiuojuosi, kad jie išleido į gyvenimą daugybę mokinių, kurie geba ir patys mylėti bei vertinti savo tautos praeitį, ir gali tą palikimą perduoti savo vaikams, savo mokiniams. Tai žmonės, kurie yra tvirti Lietuvos valstybės ir visuomenės ramsčiai“, – įsitikinęs S. Lovčikas.
Daiva BARTKIENĖ