„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Latvija drąsesnė už Lietuvą

Dar visai neseniai rašėme, kad len­kai, o paskui ir latviai nutarė Ka­liningradą pervadinti į Kara­liau­čių (lenkiškai Królewiec), kad Len­ki­jos prokuratūra užblokavo apie 1,2 mln. dolerių iš Rusijos am­ba­sa­dos pre­kybos atstovybės sąs­kai­tos, kad iš patalpų Varšuvoje iš­kel­dinama rusų diplomatų vaikų mo­kykla prie Rusijos ambasados. Da­bar gi atėjo laikas apsispręsti Lat­vijoje gyve­nan­tiems Rusijos pilie­čiams, kurie taip ir neišmoko latvių kalbos pag­rindų.

Česlovas IŠKAUSKAS

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

Kelių priežiūra priklauso nuo požiūrio į gyventojus

Nors sakoma, kad Lietuvoje nie­kada nebus taip, kaip Vokietijoje, kur net į laukus veda asfaltuoti ke­liu­kai, gyvenantys kaime nori bent minimalaus patogumo, todėl ke­liai tampa nuolatine diskusijų ir skun­dų tema. Valdininkai ginasi, jog ke­lius prižiūri tiek, kiek turi tam pi­ni­­gų, bet iš tiesų kelių prie­žiū­ra pri­klau­so ne nuo pinigų kie­kio, o nuo po­žiū­rio į žmones. 

Daiva BARTKIENĖ

AUTORĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 60

 

Renginys „Su Lietuva širdy“

Maloniai kviečiame rugpjūčio 5 d. (šeštadienį) į Lietuvos tremtinių, politinių kalinių ir Laisvės kovų dalyvių sąskrydį „SU LIETUVA ŠIRDY“, vyksiantį Ariogaloje, Raseinių rajone.

PROGRAMA

10 val. Šventinė eisena į Dubysos slėnį.

10.45 val. vėliavų pakėlimo ceremonija.

11 val.  šv. Mišios tremtinių, politinių kalinių ir laisvės kovotojų pagerbimui.

12 val. sąskrydžio aukuro įžiebimas, šventės atidarymas. Sąskrydį sveikina Šakių „Varpo“ mokyklos moksleiviai.

Svečių sveikinimai:J.E. Prezidentas Gitanas Nausėda, Premjerė I. Šimonytė, Kardinolas S. Tamkevičius, Europos Parlamento narys prof. Liudas Mažylis, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. ArūnasBubnys, Raseinių rajono savivaldybės meras Arvydas Nekrošius,  LPKTS pirmininkas dr. Gvidas Rutkauskas,Svečiai iš ,,Inter-Asso”  Inter- Asso: delegacija iš Austrijos, Vokietijos, Lenkijos, Latvijos – trumpas pasveikinimas scenoje.

12.30 val. jungtinio tremtinių choro koncertas.

Preliminari renginių programa rugpjūčio 5 d. Ariogaloje:

Didžioji palapinė

13.00 val. susitikimas su LR Seimo nariais :

dalyvauja Audronius  Ažubalis- žurnalistas, Lietuvos politinis veikėjas, buvęs LR užsienio reikalų ministras, prof. Valdas Rakutis, Lietuvos karo istorikas

13.30 val. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus darbuotojų parengtos parodos ,, Laikom frontą!» pristatymas – LGGRTC, R. Driaučiūnaitė

14 val. -  14.30 val. – knygos ,,Raudonos aguonos tarp bėgių’’ pristatymas. Dalyvauja knygos sudarytoja Marija Semaškaitė Boharevičienė, Vytautas Bagdonas – (JAV, Čikaga).

14.30 – 14 50  val. parodos ,,Skausmo ir vilties laiškai iš šalčio žemės‘‘ - pristatymas. Prof. Liudas Mažylis.

14.50 – 15.20 val. knygos ,,Childhood in forced exile”- pristatymas. Dalyvauja knygos sudarytojas Stanislovas Abromavičius, leidėjai – LPKTS (Valdybos nariai).

15.20 – 15.40 val.,, Keliautojo žinynas” , Vytenis Almonaitis. Knygų pristatymas.

Diskusijų ir filmų palapinėje –

13 val. – susitikimas su Europos Parlamento nariais:

Rasa Juknevičienė - Europos Parlamento narė, Kovo 11-osios akto signatarė, buvusi Krašto apsaugos ministrė.

Prof. Liudas Mažylis  - Europos Parlamento narys, Lietuvos mokslininkas, Kauno Vytauto Didžiojo universiteto profesorius, politikos ir visuomenės veikėjas.

14.00 val. – 16.00 val. Dokumentinių filmų „JUOZAS JAKAVONIS-TIGRAS“ ir  ANTANAS LUKŠA  ,,LAIKOM FRONTĄ’’ pristatymas (aut. E. Strončikas).

Slėnyje, palapinėje: LGGRTC ir LPKTS knygynėlis – nuo 10 - 16 val.

14 val. šventinė popietė. Groja Jungėnų kapela „Vėl gegužio žiedai, koncertuoja „Žvaigždžių kvartetas, Vilniaus senjorų ansamblis „Romantikai“

16 val. sąskrydžio vėliavos nuleidimas.

Dr. Gvidas Rutkauskas

Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos pirmininkas 

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro premjeroje atgims ne tik istorinės asmenybės, bet ir Taravos Anikė

Minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-metį, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro istorijų operos „Klaipėda“ pasaulinėje premjeroje atgis ne tik šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenę lietuvininkai ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusieji, bet ir Taravos Anikė. Premjera istoriniame Pauliaus Lindenau elinge – jau rugpjūčio 4-ąją, 21.30 valandą.

„Istorijų operos „Klaipėda“ herojai – Martynas Jankus (spaustuvininkas), Ieva Simonaitytė (rašytoja), Vilius Gaigalaitis (kunigas), Ernestas Galvanauskas (LR ministras pirmininkas) ir kiti – ne išgalvotos, o istorinės asmenybės. Tad ir jų įvaizdžiai (kostiumai, grimas, šukuosenos) įgyvendinti įdėmiai studijuojant scenografės bei kostiumų dailininkės Birutės Ukrinaitės pateiktus eskizus. Operoje daug atlikėjų, todėl pasiūta daug kostiumų, vešlių barzdų, ūsų atitinkančių to laikmečio stilistiką. Kadangi Klaipėdos prijungimas prie Lietuvos vyko žiemą – siuvyklai teko užduotis ne tik aprengti solistus dailiais kostiumais ir suknelėmis, bet ir pasiūti viršutinius rūbus. Moterims buvo siuvamos muftos. Teko pasidomėti ir karių uniformomis",- pasakoja KVMT Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Ir dar apie vieną svarbų personažą. Laikas bėga... Žmonių, kūrusių Klaipėdos krašto istoriją, jau nebėra, tačiau iki šių dienų turime savo gimtojo miesto simbolį, stovintį pačiame centre, Teatro aikštėje. Taravos Anikė - jaunutė mergaitė, be galo gražus, trapus ir plastiškas personažas, įkūnytas teatro baleto šokėjos, tikrai išsiskirs iš visų operoje dalyvaujančių atlikėjų. Kad išgauti autentišką vaizdą buvo nukopijuotas skulptūros rūbas. Sudėtingiausias uždavinys - visas detales pasiūti iš vieno audinio, tačiau išgauti vaizdą lyg tai būtų siūta iš skirtingų faktūrų medžiagų. Baltų plaukų kasa, baltas grimas ir net rankoje laikoma trapi gėlelė... Tokią Anikę sukūrė spektaklio kostiumų dailininkė ir scenografė B. Ukrinaitė, o Kostiumų ir grimo skyriaus darbuotojams šią teko viziją paversti realybe. Jų rankų dėka atgijo Anikės skulptūra",- didžiuojasi Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Pasak operai „Klaipėda“ libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba. Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui rašė du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų sukurtose scenose gyvas orkestro skambesys jungiasi su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skamba ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėliojo daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

KVMT inform.

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro premjeroje atgims ne tik istorinės asmenybės, bet ir Taravos Anikė

Minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-metį, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro istorijų operos „Klaipėda“ pasaulinėje premjeroje atgis ne tik šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenę lietuvininkai ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusieji, bet ir Taravos Anikė. Premjera istoriniame Pauliaus Lindenau elinge – jau rugpjūčio 4-ąją, 21.30 valandą.

„Istorijų operos „Klaipėda“ herojai – Martynas Jankus (spaustuvininkas), Ieva Simonaitytė (rašytoja), Vilius Gaigalaitis (kunigas), Ernestas Galvanauskas (LR ministras pirmininkas) ir kiti – ne išgalvotos, o istorinės asmenybės. Tad ir jų įvaizdžiai (kostiumai, grimas, šukuosenos) įgyvendinti įdėmiai studijuojant scenografės bei kostiumų dailininkės Birutės Ukrinaitės pateiktus eskizus. Operoje daug atlikėjų, todėl pasiūta daug kostiumų, vešlių barzdų, ūsų atitinkančių to laikmečio stilistiką. Kadangi Klaipėdos prijungimas prie Lietuvos vyko žiemą – siuvyklai teko užduotis ne tik aprengti solistus dailiais kostiumais ir suknelėmis, bet ir pasiūti viršutinius rūbus. Moterims buvo siuvamos muftos. Teko pasidomėti ir karių uniformomis",- pasakoja KVMT Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

 

Ir dar apie vieną svarbų personažą. Laikas bėga... Žmonių, kūrusių Klaipėdos krašto istoriją, jau nebėra, tačiau iki šių dienų turime savo gimtojo miesto simbolį, stovintį pačiame centre, Teatro aikštėje. Taravos Anikė - jaunutė mergaitė, be galo gražus, trapus ir plastiškas personažas, įkūnytas teatro baleto šokėjos, tikrai išsiskirs iš visų operoje dalyvaujančių atlikėjų. Kad išgauti autentišką vaizdą buvo nukopijuotas skulptūros rūbas. Sudėtingiausias uždavinys - visas detales pasiūti iš vieno audinio, tačiau išgauti vaizdą lyg tai būtų siūta iš skirtingų faktūrų medžiagų. Baltų plaukų kasa, baltas grimas ir net rankoje laikoma trapi gėlelė... Tokią Anikę sukūrė spektaklio kostiumų dailininkė ir scenografė B. Ukrinaitė, o Kostiumų ir grimo skyriaus darbuotojams šią teko viziją paversti realybe. Jų rankų dėka atgijo Anikės skulptūra",- didžiuojasi Kostiumų ir grimo skyriaus vedėja Simona Pukinaitė.

Pasak operai „Klaipėda“ libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba. Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui rašė du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų sukurtose scenose gyvas orkestro skambesys jungiasi su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skamba ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėliojo daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

KVMT inform.

Kviečiame atvykti į sąskrydį „Su Lietuva širdy“

2023 m. rugpjūčio 5 d.,šeštadienį, Raseinių rajone, Ariogaloje, Dubysos slėnyje 33-ą kartą vyks tradicinis tremtinių, politinių kalinių ir Laisvės kovų dalyvių sąskrydis „Su Lietuva širdy“.

Planuojama, kad sąskrydyje dalyvaus Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė, Lietuvos Respublkos Seimo nariai, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys, Europos Parlamento nariai, Raseinių rajono savivaldybės meras Arvydas Nekrošius ir kiti garbūs svečiai.

Pasak Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos pirmininko dr. Gvido Rutkausko, pirmą kartą į sąskrydį atvyksta svečiai iš Austrijos, Vokietijos, Lenkijos, Latvijos.

,,Džiaugiuosi šia tradicija, kuri kasmet į gražų būrį sujungia Lietuvos politinių kalinių, tremtinių, laisvės kovų dalyvių bendruomenę, jų vaikus ir vaikaičius bei visus, kuriems svarbi Lietuvos istorija. Šiandien mes dar kartą galime įsitikinti, kokia trapi laisvė ir kokia brangia jos kaina. Nuoširdžai Jums dėkoju už kelią į laisvę, kuriuo šiandien mes džiaugiamės ir didžiuojamės. Tad kiekvienas puoselėkime laisvę savo kasdieniniais darbais“,- sako Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys.

,,Mes jau 33 -iąjį kartą susirenkame Ariogaloje, prie Dubysos slėnio, visi kaip broliai ir sesesrys, ne tik pasimatyti, pabendrauti, bet ir aptarti politines aktualijas. Mumyse dar gyva Lietuvos rezistencijos dvasia.Tad į šventę kviečiame atvykti visus Lietuvą mylinčius žmones“,- sako Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos pirmininkas dr. G.Rutkauskas.

Sąskrydžio metu vyks bus eksponuojama Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus darbuotojų parengta paroda ,,Laikom frontą!”. Sąskrydžio dalyviams 13 .30 val. diskusijų erdvėje ją pristatys LGGRTC Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus vyresnioji patarėja muziejinei veiklai Ramunė Driaučiūnaitė.

Ši edukacinė kilnojamoji paroda skirta partizanui, politiniam kaliniui, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos ilgamečiam vadovui ir Garbės pirmininkui, Prienų krašto garbės piliečiui, legendinio Lietuvos partizano Juozo Lukšos-Daumanto broliui, dimisijos kapitonui Antanui Lukšai-Arūnui 100-osioms gimimo metinėms pažymėti.

Sąskrydžio metu vyks susitikimai su Lietuvos Respublikos Seimo nariais, Europos Parlamento nariais, bus pristatomi dokumentiniai filmai apie Lietuvos partizanų gyvenimą. Bus galima įsigyti Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Leidybos skyriaus išleistų istorinės atminties knygų.

Renginį organizuoja Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjunga kartu su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centru, Raseinių rajono savivaldybe, Lietuvos kariuomene, LR krašto apsaugos ministerija, Lietuvos šaulių sąjunga, rekonstruktorių klubu „Partizanas”, Lietuvos nacionaliniu kultūros centru.

Atstatyta partizanų žeminė

Praėjusį šeštadienį Volmerinės miške pašventintas pa­minklas, kryžius partizanams ir atstatyta jų žeminė. Iškil­mėse dalyvavo partizanų artimieji, šauliai, politiniai kaliniai bei tremtiniai, tie, kurie neabejingi mūsų šalies istorijai.

Žeminės atidarymo iškilmės prasidėjo Kvėdarnos Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasi­dėjimo bažnyčioje, kur buvo au­kojamos šv. Mišios už laisvės gynėjus. Po to dalyviai susirinko Volmerinės miške, vietoje, kur pagal archeologinius tyrimus nustatyta, jog čia anksčiau buvo partizanų žeminė. 1953 m. šioje vietoje žuvo trys Kęstučio apygardos Butigeidžio rinktinės Dariaus tėvonijos Geležinio Vilko būrio partizanai – Juozas Vaičiulis-Šarka, Stasys Grikšas-Strazdas ir Jonas Pivoris-Putinas.

Kvėdarnos bažnyčios klebonui kun. Edgarui Petkevičiui pašventinus paminklą, kryžių ir partizanų žeminę, nuaidėjo šū­viai, kurie pagerbė mirusius už laisvę.

Pasak Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos (LPKTS) Šilalės filialo pirmininkės pavaduotojo Antano Ra­šinsko, 2019 m. šalia partizanų žeminės buvo pastatytas kryžius ir paminklinė lenta, tačiau pačios žeminės atstatymas užtruko. 

Partizanų žeminės atstatymo iniciatorius verslininkas Kęstutis Tarvydas sako, kad partizanai S. Grikšas ir J. Vaičiulis buvo jo giminaičiai.

„Informaciją pradėjau rinkti dar sovietmečiu, kai grįžau iš armijos. Mano mama, kuri buvo partizanų ryšininkė, papasakojo, kas vyko anksčiau, tuomet ėmiau domėtis jos istorija: kaip gyveno Sibire, kaip buvo kankinama“, – sako K. Tarvydas.

Prie žeminės atkūrimo prisidėjusio Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (LGGRTC) atstovė Aldona Jakavonienė sakė, kad nuo 1995 m. profesionalių menininkų sukurtais paminklais, at­minimo ženklais bei lentomis istoriškai pagrįstose vietose įam­žinami svarbiausi 1944–1953 m. istorijos įvykiai.

Atstatytos partizanų žeminės šventinimo ceremonijoje dalyvavęs Vytautas Vaitiekus, prieš daugelį metų gyvai matęs šią vietą, pažinojęs žuvusius bend­ražygius, pasakojo, jog partizanai nuo ankstyvo ryto iki vakaro priešinosi enkavėdistams. Pirmas žuvo J. Pivoris-Putinas, vėliau – S. Grikšas-Strazdas. O būrio vadas J. Vai­čiulis-Šarka, išgirdęs, kad bus suimtas gyvas, nušovė operaciją koordinuojantį enkavėdistą ir nusišovė pats. Po atakos bunkeris buvo susprogdintas. 

Partizanų žeminei atstatyti teko gauti daug leidimų iš valstybės įstaigų. Be to, reikėjo medienos, technikos, žmonių, kurie padėtų statybose.

„Prie bendro tikslo prisidėjo daug žmonių. Tapome šeima, kuri siekia vieno tikslo. Neskaičiuoju savo pinigų, nes tai dalykas, kurio negalima neįamžinti“, – mano K. Tarvydas. 

Renginyje dalyvavęs Seimo na­rys Jonas Gudauskas teigė, kad Ukrainoje vykstančio karo kontekste labai svarbu nepamiršti savo istorijos: „Tai yra ne tik puiki galimybė dar geriau pažinti Šilalės kraštą, bet ir daugiau sužinoti apie mūsų istoriją. Ačiū, kad rūpinatės jos įamžinimu bei palikimu ateities kartoms“.

Renginyje taip pat dalyvavo vicemerė Jolanta Skrodenienė, LPKTS valdybos pirmininkas Vladas Sungaila ir kiti svečiai.

Vesta VITKUTĖ

AUTORĖS nuotr.

Tenenių bažnyčia – senosios Lietuvos palikimas

Teneniai, kaimelis prie to paties pavadinimo upelio, tu­ri tikrą deimantą – Šv. Barboros bažnyčią, 250 metų iš­saugojusią ne tik senajai kultūrai būdingas architek­tū­­rines formas, bet ir gyvas maldos bei bendruomenės su­­si­būri­mo tradicijas. 

Liaudies meistrų kūrinys

Istoriniai šaltiniai tvirtina, kad Tenenių Šv. Barboros bažnyčią 1782 m. pastatė dvarininkas Adomas Belevičius, 1789 m. jai padovanojęs ir žemės sklypą. Tada ir buvo įkurta parapija. Bažnyčia ir varpinė pastatyta iš kirviu tašytų eglinių rąstų, o liaudiškos architektūros formų, turinčių baroko bruožų,

bažnyčios pastatuose yra iš­likę daug autentiškų detalių, būdingų Žemaitijos medinėms bažnyčioms. Įdomu tai, jog šių maldos namų pag­rindinio fasado plotis yra toks pat, kaip pastato aukštis.

1849 m. Šv. Barboros bažnyčia buvo atnaujinta, apie 1860-uosius pastatyta dar ir medinė keturkampė koplyčia. Sovietmečiu baigiantis nugriūti pastatas vieną 1985 m. naktį netikėtai buvo atnaujintas – teneniškiai ir dabar spėlioja, kas galėjo imtis tokio sunkaus bei pavojingo darbo. 

2002 m. Tenenių bažnyčios atnaujinimu pasirūpino valsty­bė, skyrusi 150 tūkst. litų. Per metus restauratoriai ir staty­bi­ninkai sustiprino maldos na­mų pamatus, pakeitė supuvusius sienojus, stogą ir bokštelį laikančias konstrukcijas, iš naujo lentomis apkalė bažnyčią. 

Tenenių Šv. Barboros bažnyčią puošia 1852 m. įrengtas paauksuotas altorius, šventoriuje stovi medinė dviejų tarpsnių varpinė, XIX a. pabaigoje pastatytas medinis koplytstulpis ir lurdas. 

Nėra žinių, kas sta­tė Tenenių Šv. Barboros baž­­nyčią, bet pagal jos formas ga­li­ma numanyti, kad tai vietinių liaudies meist­rų sumanumo, kūrybos ir rankų darbas, todėl ir jauki ši medinė kaimo bažnytėlė. Į Kultūros vertybių registrą Tenenių Šv. Barboros bažnyčia įtraukta dėl savo architektūrinės ir kraštovaizdinės vertės. 

Išaugino keturis kunigus

Špitolėje, kur gyveno bažny­čios tarnai, užaugusi Onutė Gečaitė-Vilčiauskienė pasakojo, kad jos tėvas Antanas Gečas zva­­nininku (varpininku) Tene­nių bažnyčioje dirbo 25 metus. Mo­teris tebeturi išsaugojusi knygelę „Bažnyčios pirmamokslis“, iš kurios tėvas mokėsi tikėjimo tiesų, o mamos skaitytą „Namų ūkio vadovėlį šeimininkėms“, išleistą Žemės ūkio rūmų 1937 m., sako ne kartą ir ne du perskaičiusi. Rodydama 1932 m. darytą nuotrauką, kurios ant­ro­je pusėje užrašyta „Tenenių bažnyčios vidus laidotuvių dienoje“, O. Gečaitė-Vilčiauskienė sa­ko, jog Tenenių bažnyčia išsaugojo tradiciją prieš laidojant mirusiuosius nešti į bažnyčią. Taip kaimo bendruomenė malda atsisveikina su savo nariais.

Po karo, pasak Onutės, bažnyčioje nebuvo elektros, stovėjo dumpliniai vargonai, o dump­les liepdavo spausti kaimo vaikams. Jei mišios būdavo paprastą dieną, jų net neleisdavo į mokyklą.  

„Tyčiodavosi iš mūsų ir klasės draugai, ir mokytoja, vadindavo davatkomis, dėl to jausdavome bažnyčiai priešiškumą. Kai iš Tenenių išvažiavome, įstojome į komjaunimą, nors tėvai ir kategoriškai nesutiko. Bet gyvenimas taip susiklostė, kad grįžusi čia ir vėl nuėjau padėti bažnyčiai, ir vėl esu davatka“, – juokiasi teneniškė, neslepianti, kad kaime vyresnio amžiaus žmonėms nėra daugiau ką veikti, o bažnyčia suteikia bend­rystę, nes joje susirenka panašaus amžiaus žmonės.

Jokia išimtis Teneniai nebuvo ir dėl soviet­mečiu naikinto tikėjimo. 

„Gerai atsime­nu, kaip atvažia­vo Silvinskis ir liepė tėvui lipti į varpi­nę nuka­binti varpus. Nebeleido skambinti, kad neperspėtų miškuose esančių par­tizanų. Tėvas kategoriš­kai atsisakė, tada lipo patys, nu­pjaustė varpus“, – pasakoja moteris. 

Šio krašto žmonėms visada buvo svarbi laisvė – tą liudija ir netoli bažnyčios Lietuvos nepriklausomybės dešimtmečiui pasodintas ąžuolas. Kovos už laisvę čia buvo labai aršios: aplinkiniai miškai buvo pilni partiza­nų, vyko kruvini susidorojimai, kalbama, jog klebonijoje, o gal net po bažnyčios altoriumi, buvo slepiami kovotojų už laisvę ginklai.

Tačiau Tenenių gyventojai labiausiai didžiuojasi iš savo krašto kilusiais kunigais. O jų buvo tikrai nemažai. 1982 m. bažnyčioje vyko teneniškio, da­bar jau a. a. kun. Albino Arnašiaus primicijos. Jis buvo baigęs agronomiją, bet 40 me­tų sulaukęs įstojo į seminariją, baigė ir kurį laiką tarnavo Vaitimėnuose.

Nuvažiavę prie jūros, teneniškiai būtinai užsuka į Palangos Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčią, kur dirba jų žemietis kun. Kęstutis Balčiūnas. Iš Tenenių kilęs kun. Ramūnas Gerdauskas tarnauja Nemakščių Švč. Trejybės parapijoje, o šį birželį į kunigus įšventintas Mantas Šideikis paskirtas į Jonavos Šv. apaštalo Jokūbo parapiją ir yra Kauno arkivyskupijos Carito kapelionas. 

„Mūsų žmonės yra labai tikintys, bažnyčia visais laikais būdavo pilna, dėl to ir kunigų tiek daug išauginome“, – sako O. Gečaitė-Vilčiauskienė.

Atlaidai – svarbiausia kaimo šventė

Tačiau mažėjant Teneniuose gyventojų, mažėja ir į bažny­čią sekmadieniais ateinančių žmonių. Bet štai pirmąjį rugpjūčio sekmadienį, vykstant tra­diciniams Porciunkulės atlaidams, ji būna pilnutėlė. Išvertus iš italų kalbos Porciunkulė reiškia „maža dalelytė“. Pirmaisiais krikščionybės amžiais atsiskyrėliai iš Palestinos pastatė koplytėlę, kurią pavadino Angelų Marijos vardu. Ją atstatė daug Dievo malonių patyręs Šv. Pranciškus, nuo tada Švč. Angelų Marijos koplytėlė, stovinti Asyžiaus kalno papėdėje, tapo pranciškonų širdimi. Patyręs Dievo siųstą regėjimą, Šv. Pranciškus 1216 m. išprašė iš popiežiaus Honorijaus III šiai koplytėlei visuotinių atlaidų malonę. 

Tenenių Šv. Barboros bažny­čioje vykstantys Porciunkulės atlaidai nuo neatmenamų lai­kų yra išskirtinė šio kaimo šventė. Tenenių seniūnė Loreta Petravičienė tikina, kad ir atlaidai, ir po jų rengiama šventė vyksta jau daugiau kaip 100 metų. Nors pasilinksminimų tradicijos keičiasi, vietinių požiūris į Porciunkulės atlaidus išlieka toks pat. 

„Nors seniūnijoje tėra tik 410 registruotų gyventojų, į atlaidus suvažiuoja žmonės iš viso Šilalės rajono ir ne tik. Kai pra­šome leidimo rengti šventę, institucijų vadovai juokiasi, kad visur normalūs žmonės ruošiasi Kalėdoms, Naujiems metams, o Teneniuose – Porciunkulei. Ir iš tiesų Teneniai Porciunkulei išpuošiami, nukerpami, pagražinami. Prieš rugpjūtį šluojami kiemai, valomi langai, perkami net nauji drabužiai. Suvažiuoja namiškiai, iš užsienio specialiai grįžta giminės, didelė šventė bū­na“, – džiaugiasi Tenenių seniūnė.

Tradicijos yra mūsų bend­ruomeniškumo pamatas – tas, ant kurio stovi šimtmečius atlaikiusi, tikėjimo jėga išsaugota paprastutė, bet jauki Tenenių Šv. Barboros bažnyčia. Poryt ji vėl bus gyva, o jos prieigos skambės nuo čia susirinkusiųjų balsų, šypsenų, apsikabinimų...

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Jeigu darai savo džiaugsmui – vadinasi, gyveni

Brazilų rašytojas, dainų autorius Paulo Coelho yra pa­sa­kęs, kad mylėti reiškia būti atviram ir pergalėms, ir pra­laimėjimams – viskam, kas vyksta kiekvieną dieną, kuri mums duota vaikščioti šia žeme. O įveikti pralaimėjimus bei džiaugtis sėkmėmis – ir yra gyvenimas.

Svarbūs ir branginami

Ir specialiai neplanuojant bū­na, jog kelios sukaktys supuola į krūvą. Taip nutiko ir bilioniškiams Onutei bei Petrui Gečams, šią liepą atšventusiems 55-ąsias vestuvių metines. Negana to, Onutei suėjo 80 metų, Petrui – 79-eri. Tad pretekstas ir netgi būtinybė minėti bei pagerbti yra iš tiesų solidus.

„Dukros su žentais ir anūkai susitarę sugalvojo, sako, vi­siems bus smagu susieiti“, – šypsosi Gečai, patys puikiai suprasdami, jog tai vaikų, vaikaičių padėka už besąlygišką meilę, rūpinimąsi, kartu – ir įrodymas, kad tėvai yra brangūs, svarbūs ir reikalingi.

O dukrų bei žentų dėmesiu Onutė su Petru teigia esantys apsupti nuolat. Dabar, kai tėtis kiek pasiligojo, o ir dėl solidoko amžiaus, kuomet vairuoti tampa sudėtingiau ir patiems toliau nukakti yra ne taip paprasta, vaikai – jau prisideda ir anūkai – juodu su mama, pasak Petro, vos ne už čiuprynos, ir važiuojam. Taip buvo, kai pirmąkart rimtai susirgo ir bandė priešgyniauti, kad daktarų nereikia, gal pasveiks ir be jų. Dabar sako, gerai, kad nuvežė, nes visko galėjo nutikti. Tuo labiau, jog ši viena iš pikčiausių žmonijos ligų delsimo ir atsainaus požiūrio netoleruoja. Tad Petras dabar yra dažnas gydytojų pacientas.

Tačiau ne vien tėvų sveikata rūpi vaikams – nori, kad jie kuo daugiau pamatytų, sužinotų, patirtų gražių akimirkų.

„Kur tik jie mūsų neapvežė: ir tulpių žydėjimu Burbiškių dvare džiaugėmės, ir Kretingos žiemos sodo augalais visokiais žavėjomės, aplankyti Anykščiai, Zarasai, Stelmužės ąžuolas... Daug neklausia – atvažiuoja, „meta“ mus į mašinikę ir pirmyn“, – džiaugiasi tėvai, kad vaikams bei anūkams jie nėra „sunki našta“.

Melioratoriaus kelias nuvedė į Bilionius

55-eri metai kartu, ir Onutė su Petru, sako, jog tas laikas jiems tikrai buvo geras. Nors sunkumų netrūko, tačiau, Pet­ro įsitikinimu, norint viską galima pakelti ir įveikti.

„Ar ne?“ – dar pasitikslina pažvelgęs į žmoną.

„Nu, kad jau tiek metų pragyvenom, neišsiskyrėm, tai jau tikrai iki galo“, – užtvirtina Onutė.

1968-ieji porai liko įsimintini – tuomet jiedu sumainė aukso žiedus. Iki tol buvo bene dveji metai vienas kito pažinimo, tyrinėjimo.

„1966-aisiais grįžau iš sovietinės armijos į gimtąjį Capiškių kaimą, kuriame šiandien ne­beliko nė vienos trobos. Nors iki tarnybos dirbau traktorininku kolūkyje, likti ten nepanorau. Įsidarbinau tuometinėje Kvėdarnos melioracijos statybos valdybo­je daugiakaušio ekskavatoriaus mašinistu. Ir prasidėjo klajonės po rajoną, kur tik būdavo koks melioracijos objektas. Taip atsidūriau ir buvusiame K. Poželos kolūkyje – tada viską kolūkiais vardijo, ne kaimais. Bilioniuose ir Onutę sutikau, susipažinome. Po kurio laiko apsiženijome. Iki 1984-ųjų dirbau melioracijoje, paskui pabodo lakstyti po objektus be nuolatinės vietos. Vėl pradėjau dirbti kolūkyje traktorininku, žiemą dar kūrendavau katilinę. Nebuvo blogai. O netrukus ir kolūkiai baigėsi“, – trumpai nupasakoja savo darbinę biografiją Petras.

Nesaldi duona teko ir Onu­tei – turbūt dar yra moterų, kurios patyrė „malonumą“ rytą vakarą rankomis pamelžti po 12–15 karvių. Mena moteris, kaip nutirpdavo rankos, kaip jas nakčia geldavo, o dabar apie varginantį darbą primena sąnariai... Truputį paleng­vėjo, kai paaugusios mergaitės jau galėdavo pagelbėti, o kai fermoje buvo įvesta pieno linija ir karvės pradėtos melžti agregatais, anot Onutės, buvo jau be bėdos.

„Bet kai kolūkių neliko, viską išsidalijo, ėmėmės ūkininkauti. Pradžioje žemės turėjome tiktai tris hektarus – Onutės, vė­liau nusipirkom dar ir dar, galiausiai turime 39 hektarus, tarp jų – ir miško. Lai­kėme karvių, pardavėm pieną. Bet prieš bene penkerius metus suėmė toks stiprus plaučių uždegimas, kad pusantro mėnesio teko ligoninėje praleisti, kelias paras net reanimacijoj. O Onutė – ką: teisių neturi, mašinos nevairuoja, tai kaip pieną iki punkto pristatyti. Tuomet su žentų pagalba viską išpardavėm“, – pasakoja Petras.

Maloni kaimo kasdienybė 

Nors įsikūrę gyvenvietėje – 0nutė sako, kad jų troba buvo pastatyta pirmoji, tada juodvi su mama dar gyveno, Petras nebuvo parėjęs, tačiau džiaugiasi, jog aplink namus yra net trisdešimt arų, kuriuose jiedu su Petru ir kruta.

„Gyvuliukų nebelaikom, tik viš­tų. Užtat turim ir bulvių, ir daržo, ir du šiltnamius, braškių. Trak­torius tebestovi kieme, tai reikia krutėti. Pasėjau dar 25 arus kviečių – bus vištoms. Taip ir darbuojamės po sodybą: aš žolę nupjaunu, mamytė apravėja. Jaunesnioji dukra kone visko užsiaugina pati, vyresnioji, kadangi gyvena mieste, kur augins? Tai ir jų daliai pas mus žemės užtenka. O apsižiūrėti ir patys dažnai atlekia“, – vienas kitą papildydami porina Gečai, o iš jų tarpusavio bendravimo, pasitariančių žvilgsnių gali suprasti, kad toje šeimoje tarpsta pagarba vienas kitam bei abipusis pasitikėjimas.

Gyvenimas – ne vien darbas

„Tik­rai neprailgo gyventi, nes gerai sutarėme. Petras visur dalyvaudavo, aš jį išleisdavau. Ir groti, ir šokti, ir dainuoti. O jau giedoti – tai ko beklausk. Aš nebuvau mėgėja, be to, ir balso neturiu, o ir mano darbas toks buvo – karvių nemelžtų juk nepaliksi“, – sako Onutė, didžiuodamasi, koks viskam tikęs buvo jos vyras. Žinoma, ir tebėra, tik dėl amžiaus bei ligų nebe toks „spritnas“. Nors bažnyčios chore tebegieda.

„Nebešarvoja dabar namuose niekas, tai ir tokių giedorių nebe taip reikia. Kadaise mūsų „kapela“ buvo skaitlinga, bet kiek jau išėjo... O kelių savo kaimynų, tokių puikių žmonių, palydėti negalėjau, nes išpuldavo taip, kad vis ligoninėj... Dabar iš giedorių tik mudu su Zenonu Levickiu belikom. Va kaip. O su kaimynais visada gerai sutarėm. Ko gi pyksies? Dar padedu klebonui: ar reikia pavežti, ar kokių kitų reikalų prie bažnyčios pasitaiko. Kai keitė elektrą, važinėjau pas žmones, kad paaukotų kas kiek gali. Tai ir pagelbsčiu, kol galiu“, – ir į praeitį prisiminimais grįžta, ir ramią kasdienybę nupasakoja sutuoktiniai.

Ir džiaugsme, ir bėdoje – pirmi

Petras juokauja, kad vos ne visi „melioracininkai“ (su kuriais dirbo) „tik mergikes turėjo“, tad jis irgi „negalėjęs išsiskirti“. Ir teigia abu su žmona esantys laimingi, nes „geros išėjo“ dukros. Nebuvo bėdų nei joms augant, nei mokantis. Ir dabar – jei biškį kas, tuoj prišoka: tai darbus kokius padaryti, tai pas daktarus nugabenti, o ir šiaip nuolat lanko.

Vyresnioji Vida, įgijusi pedagoginį išsilavinimą, su šeima gyvena Klaipėdoje, jos sūnūs, Onutės ir Petro anūkai, anot močiutės, kol kas nevedę: sako, dar ne laikas, nors Onutė išsiduoda labai norinti, kad būtų „kaip turi būti“. Užtat didžiuojasi seneliai, kad jaunuoliai yra tvarkingi, be žalingų įpročių.

Violeta dirba medicinos slaugytoja Kaltinėnų slaugos ligoninėje, jiedu su vyru užaugi­no sūnų ir dukrą. Onutė su džiaugs­mu pasakoja, kokios nuos­ta­bios buvo jų anūko dvynu­kų krikštynos, o ir anūkė, išduoda pas­laptį, – „atrodo, ženysis“.

Kiekvienas gyvenimo etapas yra kažkiek sudėtingas, įtemptas, tačiau kartu ir nepakartojamas. Visa tai užpildo žmogui skirtą tarpsnį būti šioje žemėje. Dabar Petras su Onute teigia besidžiaugiantys kiek­viena drauge praleista diena, gyvenimu dėl vienas kito, dėl vaikų, anūkų bei proanūkių. Laiminga šeima, kurią sieja tamprūs bendrystės, vienybės ir meilės saitai. O juos nuausti ir branginti išmokė mylintys tėvai, paskyrę tam savo gyvenimą.

Eugenija BUDRIENĖ

Žydrūnės MILAŠĖS nuotr.

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą