Laukiate Dinozaurų? Jie ateina. Iki pasimatymo sekmadienį!
Žaneta SKERSYTĖ
SPECIALISTĖ RYŠIAMS SU VISUOMENE
- Skiltis: Renginiai
Žaneta SKERSYTĖ
SPECIALISTĖ RYŠIAMS SU VISUOMENE
Nors socialiniai tinklai yra skirti bendravimui, kuo toliau, tuo labiau jie peršasi pakeisti realų gyvenimą. Prisėdus prie kompiuterio ar turint rankose išmanųjį telefoną, galima įsigyti visko – nuo paslaugų kuponų, maisto produktų iki automobilio ir tolimų kelionių į egzotiškas šalis. Deja, įsijausti į gyvenimą socialiniuose tinkluose pavojinga – patikliems gresia nemaži praradimai.
Daiva BARTKIENĖ
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 82
Pirmadienį Šilalės savivaldybės tarybos Švietimo, kultūros, sporto ir teisėtvarkos komiteto nariai diskutavo apie narkotinių medžiagų išplitimą mokyklose ir bandė rasti priemonių, kurios šį reiškinį galėtų bent kiek sustabdyti. Paaiškėjo, kad vasaros viduryje Narkotikų kontrolės komisijos pateiktos rekomendacijos liko popieriuose, o praėjus pusmečiui, vis dar niekas nežino, ką reikėtų daryti.
Daiva BARTKIENĖ
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 82
Taip dažnai juokaujama apie kelininkus, kuriems žiema visada ateina netikėtai. Bet panašu, kad toks netikėtumas ištiko ir Šilalės valdžią – kūrikų pas mus pradedama ieškoti tik prasidėjus šildymo sezonui.
Žydrūnė MILAŠĖ
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 82
Lietuvoje vyrauja smulkūs ir vidutiniai ūkiai, tad jų modernizavimas svarbus šalies žemės ūkio sektoriaus konkurencingumui didinti. Tęsiant ankstesnių programų praktiką, šiems ūkiams numatyta parama ir pagal Lietuvos žemės ūkio bei kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginį planą – nuo spalio 31 d. iki gruodžio 29 d. priimamos paraiškos pagal intervencinę priemonę „Smulkių–vidutinių ūkių plėtra“.
Nauda akivaizdi
„Parama smulkiems ūkiams pagal Lietuvos kaimo plėtros (KPP) 2014–2020 m. programos priemonę „Ūkio ir verslo plėtra“ buvo itin populiari, sulaukusi didelio pareiškėjų susidomėjimo“, – teigė Žemės ūkio ministerijos Europos Sąjungos reikalų ir paramos politikos departamento Paramos verslo skyriaus vyriausiasis specialistas Žilvinas Jasiulevičius.
Nacionalinės mokėjimo agentūros duomenimis, per visą KPP laikotarpį su smulkių ūkių savininkais pasirašyta daugiau kaip 10 tūkst. sutarčių. Dauguma pareiškėjų paramos lėšas naudojo žemės ūkio technikai bei įrangai įsigyti.
„Mums parama buvo labai naudinga. Plėtojame pienininkystės ūkį. Turime 16 melžiamų karvių. Pieno supirkimo kainos jau daug metų nedidėja, o viskas brangsta. Jei ne parama, nebūtume galėję atnaujinti šienavimo technikos. Už gautą 15 tūkst. eurų paramą nusipirkome krautuvą, presą, įrangą žolei pjauti ir sugrėbti. Pirkome dalį naujos, dalį jau naudotos, bet modernesnės technikos“, – sakė Pagėgių savivaldybėje ūkininkaujantys Rasa ir Bronius Jucikai.
Naujos galimybės
Daugiau galimybių smulkiems ūkiams atveria Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinė priemonė „Smulkių–vidutinių ūkių plėtra“. Pagal ją vienam projektui gali būti teikiama iki 200 tūkst. Eur parama. Didžiausias paramos intensyvumas – 65 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Jauniesiems ūkininkams, kreipiantis paramos pagal šią priemonę pirmą kartą, intensyvumas gali didėti 15 procentinių punktų.
Paramos gavėjo, susijusių įmonių, sutuoktinių didžiausia bendra gauta paramos suma 2023–2027 m. laikotarpiu pagal šią priemonę negali viršyti 400 Eur.
Paraiškas gali teikti fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio veikla ir planuojantys ūkio veiklų plėtrą – žemės ūkio produktų gamybą arba savo ūkiuose užaugintos produkcijos perdirbimą bei pateikimą rinkai.
Dėl paramos taip pat gali kreiptis ir pripažinti žemės ūkio kooperatyvai, superkantys bei realizuojantys savo narių valdose išaugintus, pagamintus žemės ūkio produktus arba juos perdirbantys.
Paraiškos gali būti teikiamos ir su partneriais. Parama galima, jei pareiškėjo ir partnerio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, nuo paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos yra ne mažesnis kaip 16 001 Eur ir ne didesnis kaip 30 tūkst. Eur.
Kur galima panaudoti lėšas?
Smulkūs ir vidutiniai ūkiai už paramos lėšas gali įsigyti naujos žemės ūkio technikos bei įrangos, naujų technologinių įrenginių, skirtų žemės ūkio sektoriaus pirminiams žemės ūkio produktams apdoroti, perdirbti, paruošti realizacijai, taip pat naują kompiuterinę ir programinę įrangą, susijusią su įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymu; naujų N kategorijos transporto priemonių, skirtų žemės ūkio produktams gabenti (pienovežiai, sunkvežimiai
gyvuliams vežti, transporto priemonės su temperatūros režimu). Taip pat paramą galima panaudoti būtinų pastatų ir statinių naujai statybai, rekonstravimui ar kapitaliniam remontui, infrastruktūros valdoje įrengimui ir sutvarkymui, daugiamečių augalų įsigijimui bei sodinimui.
Ričardo PASILIAUSKO nuotr.
Kairiajame patvenktos Jūros upės krante, pačiame piečiausiame rajono pakraštyje įsikūręs Didkiemis – vienos mažiausių Šilalės savivaldybės seniūnijos centras. Kaimų nykimas neaplenkė ir šio krašto, tačiau Didkiemyje gyvenantys žmonės nenusimena – pernai išasfaltuotas kelias į Šilalę juos ne tik savotiškai priartino prie rajono centro, bet ir akivaizdžiai pagyvino įprastą kasdienybę.
Didkiemį atranda iš naujo
Atsisveikinimas su duobėtu žvyrkeliu – pati geriausia viso Lietuvos nepriklausomybės laikotarpio naujiena, kuria didkiemiškiai iki šiol negali atsidžiaugti. Nėra žmogaus, kuris šiame kaime nepastebėtų, kaip per vienerius metus pasikeitė gyvenimas. Pirmi ženklai matomi kapinėse, kur staiga beveik nebeliko netvarkomų kapaviečių. Žmonių per tuos metus Didkiemyje nepadaugėjo, o važiuojančių naujai išasfaltuotu keliu – labai. Tie, kurie anksčiau žvyrkelį vadino pragaro keliu ir vien dėl to nenorėdavo sugrįžti į gimtąsias vietas, dabar su džiaugsmu atvykta į atlaidus, lanko kaime tebegyvenančius draugus, tvarko prosenelių kapavietes. Kelio vingiai, kurių per miškelius devynios galybės, yra puiki vieta treniruotis dviratininkams, o vietiniai gyventojai tikina, kad motociklą čia gainioja pats Nerimantas Jucius – didžiausio Europoje Breslau ralio nugalėtojas ir šių metų Lietuvos Enduro E3 klasės čempionas.
„Išsipildė didžiausia mūsų kaimo svajonė. Jau atrodė, kad nėra jokių vilčių, nes finansavimai žvyrkelių asfaltavimui mažėja, o mums reikėjo net septynių kilometrų asfalto – bijojome, jog jei pradės dalinti etapais, kelio remonto pabaigos niekada nesulauksime. Būdavo duobė duobėje, ypač jei prieš užšąlant nepavykdavo nugreideriuoti. Žiemą to kelio niekas nevalydavo, pykdavome, kad jis veda į niekur – kas, kad nuvažiuodavai iki Gedėliškės, jei toliau būdavo užpustyta“, – sakė Didkiemio kaimo bendruomenės pirmininkė Daiva Liekienė.
Didkiemyje gyvenantys žmonės gali važiuoti į visas puses: net du keliai veda į Tauragę, vienas – į Pajūrį. Bet visi tokie, jog be didelio reikalo nebūdavo noro kelti koją iš namų. Šio krašto keliai naudingi būdavo tik meistrams automobilių remonto dirbtuvėse, kurie nespėdavę remontuoti automobilių važiuoklių.
„Dabar daug žmonių atranda Didkiemį iš naujo – matytumėt, kiek poilsiautojų ir žvejų vasarą prie užtvankos atvažiuoja. Ir vietinių gyventojų nuotaika pagerėjo, kai kelią išasfaltavo. Anksčiau buvo didelis vargas kasdien į darbą Šilalėje važinėti, savo automobilius laužyti, nes autobusai skirti tik mokiniams vežioti. Ir mes norėtume, kad maršrutinis dažniau prasuktų, kad grafikai būtų prie darbo valandų priderinti – daugelis norėtų persėsti iš savo automobilių į autobusus, jeigu jie važiuotų patogiu laiku. Tačiau vasarą susisiekimo su mūsų kraštais išvis beveik nėra“, – guodėsi Didlaukio seniūnaite neseniai išrinkta Zita Samoškienė.
Gyvenvietę išaugino kolūkis
Ilgą laiką Didkiemis buvo vienos gatvės kaimas. Liudui Montvilai tėvai pasakojo, jog čia tebuvo septynios trobos, o kaimas negalėjęs plėstis, nes visos žemės priklausė dvarininkams ir bažnyčiai. Vis dėlto pirmą kartą istoriniuose šaltiniuose – Pajūrio valsčiaus inventoriuje – Vartulėnai, šalia kurių ir glaudėsi Didkiemio bažnytkaimis, paminėti labai seniai, net 1561-aisiais. Iš 1592 m. įrašo Raseinių žemės teismo knygoje galima suprasti, kad tuo metu kaimas buvo gana didelis. Neseniai savo kaimo 460 metų jubiliejų atšventę didkiemiškiai gali didžiuotis nepalyginamai senesne istorija: archeologiniai radiniai rodo, jog čia žmonės gyveno net 1400 metų prieš Kristų.
Tačiau tokie seni laikai čia mažai kam svarbūs, nes plėstis ir augti kaimas pradėjo tik devinto dešimtmečio viduryje, kai, padalinus Mičiurino ūkį, susikūrė Didkiemio kolūkis. Pirmininku, pasak Liudo, tapo ūkiškas žmogus, nusprendęs, kad pirmiausia reikia tvarkyti gyvenvietę – iškirsti krūmus, nugenėti žemę siekiančias medžių šakas. Kolūkio fermose atsirado darbo, prasidėjo alytnamių statybos, nutiesta naujų gatvių. Visi norėjo gyventi geriau, todėl žmonės patys, pasak bendruomenės pirmininkės, rinko pinigus gatvių šviestuvams pirkti, tvarkė savo kiemus, o daugelis, kolūkio brigadai padedant, ir namus ryžosi pasistatyti.
Didkiemis išaugo, bet greta buvę Deferencijos, Gerviškės, Kuiniškės kaimai numirė. Prisimindami ten gyvenusius žmones, didkiemiškiai, minėdami savo kaimo jubiliejų, prie įvažiavimo pastatė paminklinį akmenį su išnykusių kaimų pavadinimais.
Praradimų buvo ne tik sovietmečiu. 2002-aisiais savivaldybės taryba nusprendė prijungti Didkiemio pagrindinę mokyklą prie Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos, o po kelių metų, nebelikus mokinių, ji tyliai buvo uždaryta. Niekas dėl to nekėlė problemų, nes visiems mokytojams ir mokyklos darbuotojams buvo pasiūlyta dirbti kitur.
Tik kaimo žmonėms iki šiol gaila to šurmulio, kuriuo Didkiemį pripildydavo vaikai. Pamokos vykdavo dviejuose pastatuose. Senajame, kur dabar bendruomenės namai, mokėsi pradinukai, veikė valgykla. Naujasis pastatas, kuriame įsikūrusi seniūnija, buvo atiduotas 5–8 klasių mokiniams. Nuskambėjus skambučiui, jie pasipildavo į gatvę ir vienas už kitą greičiau, neaplenkdami parduotuvės, per miestelį bėgdavo valgyklon.
„Dabar vaikai rytą susirenka autobusų stotelėje ir išvažiuoja visai dienai, tiek juos ir tematome. Tik vasarą Didkiemis atgyja, kai subėga į krepšinio, žaidimų aikšteles vietiniai vaikai ir senelių pradžiuginti suvežti anūkai“, – sakė paskutine Didkiemo pagrindinės mokyklos direktore dirbusi Vilma Kasnauskienė.
Kaimas tampa miesteliu
Vilma, kaip ir daugelis jaunų specialistų, į Didkiemį atvažiavo mokytojauti. Ištekėjo, užaugino vaikus, suleido į šią žemę šaknis ir liko. Nuo 2012 m. ji dirba seniūne. Gyventojų „popieriuose“ vos 250, bet teritorija didelė, veiklos daug, o suktis tenka be komandos, tik su kūrikais ir darbininkais. Todėl patys svarbiausi žmonės seniūnei yra seniūnaitės Vida Jakštienė ir Z. Samoškienė, bendruomenės pirmininkė D. Liekienė, kapinių prižiūrėtojas L. Montvila.
Apie savo kaimo žmones V. Kasnauskienė galėtų daug gero papasakoti. Kaip visą gyvenimą medicinos punkte dirbusi V. Jakštienė ne vienam didkiemiškiui gyvybę išgelbėjo ir iki šiol, jei tik kas prašo, naktimis keliasi ir bėga žmonėms padėti. Kaip Vidos vyras auksarankis Algirdas Jakšta iš meilės medžiui ir darbui sukuria gražiausias skulptūras, kaip didkiemiškis Mečislovas Dargužas savo laiką aukoja, remontuodamas parapijos namus. Kaip bene labiausiai laiko stokojantis Remigijus Rudminas visada jo randa, išgirdęs bent mažiausią užuominą apie norą kažką padaryti kaimo ir jame gyvenančių žmonių labui.
Tokius savo pagalbininkus seniūnė vadina Didkiemio patriotais, nes be jų nebūtų daugybės kaimo žmones džiuginančių dalykų. Gal todėl taip ryžtingai
Didkiemio gyventojai pasakė „ne“ valdžios bandymui sujungti seniūnijas. Bendruomenės pirmininkė D. Liekienė tikina, jog tai buvo seniūnės darbo įvertinimas, nes jos dėka kaimas tampa miesteliu su aiškiai akcentuotu centru, viešosiomis erdvėmis, gėlynais, rekreacinėmis zonomis.
„Nebūtų seniūnijos, dilgėlėmis apželtume – nei kas čia važiuotų, nei tvarkytų. Vilma pati gėles namuose augina ir į miestelį tempia. Visi žino, kad jei vasarą seniūnijos durys užrakintos, reikia kaime pasidairyti – gal seniūnė gėlynus ravi ar laisto. Šiemet savo dukras ir žentą į talką pasikvietusi, pievos velėną išplėšė ir prie bažnyčios šventoriaus gėlių pasodino“, – pasakojo moterys.
Didkiemis tikrai tampa miesteliu. Pačiame centre akmenimis grįstas takas veda per Lietuvos šimtmečio skverą su plevėsuojančia Trispalve ir laikrodžiu. Valstybės jubiliejaus proga pasodinta 100 gražiai žaliuojančių, vasarą kaimą žiedais puošiančių lanksvų krūmelių, auga rojaus obelys, pušelės, daugybė kitų augalų.
Tame pačiame skvere stovi A. Jakštos sukurtas koplytstulpis – tai iš čia kilusios Alinos Masedunskaitės-Šarkevičienės dovana Didkiemio seniūnijos žmonėms.
Tai ne vienintelis šio dešimtmečio pokytis Didkiemyje. Bendruomenė subūrė žmones, kuriems labai svarbu, kad gyventi čia būtų geriau. Jų dėka buvusi mokykla tapo jaukiais, visiškai įruoštais bendruomenės namais, kuriame saugoma šimtmetį gyvavusios mokyklos istorija. Tačiau bene labiausiai šių namų šeimininkė D. Liekienė didžiuojasi greta pastatyta vaikų žaidimų aikštele. Tai didžiausias ir pats naudingiausias nevyriausybinės organizacijos projektas, kuriam vieta parinkta neatsitiktinai. Kol tėvai meldžiasi Šv. Angelų Sargų bažnyčioje, tvarko artimųjų kapus ar bendruomenės namuose atsisveikina su mirusiais kaimynais, vaikai jiems netrukdo, nes turi kur smagiai pažaisti.
Didžiuojasi Didkiemis ir savo vokaliniu ansambliu, kurį globoja laisvalaikio salės meno vadovas Aivaras Šimkus. Pernai Didkiemio dainininkus jis buvo net išsivežęs į festivalį Latvijoje. Bet labiausiai moterys džiaugiasi per šventes ar atlaidus bažnyčioje dainuodamos savo kaimo žmonėms, nes jie yra didžiausi ansamblio gerbėjai ir palaikytojai.
Nesijaučia esantys nuošalyje
Didkiemis kone niekuo nenusileidžia už keliolikos kilometrų esančiam Pajūrio miesteliui, pretenduojančiam vadintis vasaros pramogų sostine. Didkiemis, kaip ir Pajūris, įsikūręs prie tos pačios, tik kitokios Jūros upės. Ji čia gili, plati, rami – tėkmės, kuri taip gražiai čiurlena per akmenis Pajūryje, beveik nematyti. Dėl to Balskų užtvanka vadinama žvejų rojumi, o jų privažiuoja tiek daug, jog vietiniams gyventojams vasarą pritrūksta erdvės, kur galėtų ramiai išsimaudyti, pasigėrėti įspūdingu, tūkstantmečių istoriją menančiu Vartulėnų atodangos skardžiu, pažvelgti į tolumas, kuriose susilieja vanduo ir dangus...
V. Kasnauskienė tvirtina, kad šią vasarą seniūnijos prižiūrimose rekreacinėse zonose poilsiavo kur kas daugiau žmonių, nei kitais metais.
„Anksčiau daugiau žvejų rinkdavosi į Balskų pusę, bet ten tenka važiuoti žvyrkeliu, todėl šią vasarą juos patraukė Didkiemis – kai neseniai čia vyko žvejų varžybos, susirinko kaip niekada daug dalyvių. Matome, kad jau labai reikia laivelių nuleidimo slipo – kai automobilių priekabos stumiamos prie vandens, kur maudosi žmonės, visiems tampa nesaugu“, – svarstė seniūnė.
V. Kasnauskienės svajonė – pasivaikščiojimo takas pakrante. Jo reikėtų ir saviems gyventojams, ir piligrimams, kurie Didkiemyje pasirodo vis dažniau. Tik pernai atžymėtas Šv. Jokūbo kelias, o šiemet jau teko rūpintis ne viena juo keliaujančia šeima, padėti pavieniams maldininkams. Jie dažnai skambina išsiaiškinti, ar kaime yra parduotuvė, kurioje galima būtų nusipirkti maisto, prašo surasti nakvynę.
Tokioms keliaujančioms šeimoms svetingai atsiveria bendruomenės namai, pavienius keliauninkus seniūnė įsiūlo apnakvinti vienam kitam vietiniam gyventojui. D. Liekienė apgailestauja, kad bendruomenės namuose nėra nei kur nusiprausti, nei kur patogiai prisėsti, o reikėtų ir sudedamų lovų, ir nedidelio šaldytuvo.
„Tik atrodo, jog Didkiemis yra kažkur nuošalyje. Mes taip nesijaučiame, nes miestelyje visada sutinkame atvykusių nepažįstamų žmonių. Dėl didelės rekreacinės teritorijos, kurią prižiūrime, turėtume vadintis kurortine vietove. Aišku, kad Šv. Jokūbo kelias pritrauks į Didkiemį dar daugiau Lietuvą pažinti norinčių žmonių. Jau vien mūsų Šv. Angelų Sargų bažnyčia kokia įspūdinga – gryno liaudiško, Žemaitijai būdingo stiliaus, su nepaprastai originaliais tapytais iliuziniais altoriais. Tai didelė retenybė. Unikalūs ir 1860 m. pagaminti vargonai, tebeturintys originalių detalių – gaila, kad restauravimas labai brangus ir negalime išgirsti, kaip jie skamba“, – apgailestavo seniūnė.
2010 m. atnaujinta Didkiemio Šv. Angelų Sargų bažnyčios išorė – pakeistos ir nudažytos rąstus dengiančios lentos, palangės, langai. Tačiau vidų jau smarkiai palietė laikas – viskam reikia remonto. Kelinti metai seniūnija prašo
biudžeto lėšų takui per kapines ir bažnyčios šventorių atnaujinti, nes senas betonas yra suaižėjęs, medžių šaknų iškilnotas, vyresniems, sunkiai paeinantiems žmonėms juo vaikščioti pavojinga. Parapijos klebonas norėtų taką iškloti trinkelėmis, bet tam reikia bene 10 tūkst. eurų.
Nors miestelyje yra negyvenamų namų, paveldėtojai jų parduoti nenori. Vieni atvažiuoja čia leisti vasaros atostogų, kiti puoselėja kaimo turizmo planus. Žemė Didkiemyje labai brangi, ją jau beveik visą supirko Tauragės verslininkai ir politikai. Vietiniai gyventojai pyksta, kad ne visi tauragiškiai yra draugiški, nenori prileisti prie vandens – jei ir nestoja skersai tako, tai sutiktiems žmonėms išrėžia nemalonų pamokslą.
Bendruomenės nariai tikina, kad Didkiemyje jiems nieko netrūksta. Turtingų verslų, tūkstančius hektarų žemės dirbančių ūkininkų nėra, tačiau visi žino, kas remontuoja automobilius, kas parduoda medų, kur kreiptis, jei šventei reikia torto, kieno sūriai patys skaniausi, o sviestas – geltoniausias.
„Esame kaip didelė šeima – visi savi, lyg tebegyventume tame dideliame kieme, iš kurio ir kilo kaimo pavadinimas. Šiam kraštui, matyt, iš aukščiau užkoduotas toks likimas“, – įsitikinusi Didkiemio seniūnė V. Kasnauskienė.
Daiva BARTKIENĖ
AUTORĖS nuotr.
Mįslinga metaforos prigimtis, bet jautresnis skaitytojas kartu su autoriumi neturėtų nustebti, kai būtent ši raiškos forma pasitelkiama itin sudėtingiems ir jautriems praeities nutikimams priminti. Kitaip nebegalima. Neiškalbėta skriauda ir moraliniai kompromisai, kurie nori nenori bus įtraukti į sovietų okupacijos išgyvenimo ir prisitaikymo kainą, mūsų, lietuvių, pernelyg ilgai buvo palikti akivaizdžių niekšybių, rusų kolaborantų bei jų palikuonių karjerų, turto ir besipuikuojančio pranašumo šešėliuose. Lygiai taip kasdienybės prislėgtume neretai pasimiršta didingi lietuvių prisikėlimo bei išsivadavimo metai, paliekant mažuosius pasakojimus kažkur toli nuo televizijų transliuojamų valstybinių iškilmių.
* * *
Sudėtingi nesenos praeities prisiminimai pro duris išvaryti dabar – it neperkalbamos šmėklos – braunasi nerimo laikų gyvenimo vidun pro laisvėn atvertus langus. Ko vertas poeto Justino Marcinkevičiaus – žmogaus ir jo kūrinių – memorializavimo klausimas, sukėlęs nevienareikšmius ratilus šiandieniame beveik išdžiūvusiame viešųjų ginčų tvenkinyje. Ir tai – 35-eriems metams prašvilpus po aukštai pakeltų trispalvių prisikėlimo vėliavų, vilčių ir įsipareigojimų. Blogiau už raganų šmėklas, kurias peri užmaršties inkubatorius, ima rodytis lemtingas tikėjimas, kad visų galų administratoriai iš valdiškų įstaigų kartu su savo tirpstančiomis galiomis besimėgaujančiais politikais užsiims tuo, kas vien savo prieštaringu neaiškumu traukia dėmesį: atminties arba, sakytų dar silpnesnio proto spartuoliai, istorijos politika. It koks rytietiškas rusų politinės sąmonės palikimo užkratas plečiasi tikėjimas, jog beribė valstybės valdžia mums, laisviems piliečiams, ims ir paaiškins, kaip viskas nutiko, koks pasakojimas teisingas, kieno atmintis pavyzdinė, o už kokius samprotavimus reikia imtis baudžiamojo persekiojimo. Žinoma, ant nepasiekiamos lentynos padėjus Lietuvos Respublikos Konstituciją.
„Lietuvių kadaise dainavusios revoliucijos Sąjūdžio praeitis nusipelno žalios žolės atminties. Be mūsų pačių jos niekas nepalaistys.“
Prabilus apie grėsmes lietuvių atminties laisvei, privalu ir sau, kaip senstelėjusiam istorikui, žerti pelenų saują ant galvos. Praeitis nepriklauso istorikams pagal kokią nors amato išgalvotą nuosavybės teisę. Ant istorijos mokslo sprando guli milžiniška atsakomybė, bet tai nesuteikia teisės reikalauti, kad žmonės prisimintų viską, kas jiems skaudaus arba didingo nutiko, pagal įgudusių tyrinėtojų supratimą ir skonį. Laisvės erdvė palieka vienintelį – įrodinėjimo, įtikinėjimo, moralizavimo, gundymo – kiemą, kuriame visiems susirinkus reikia ginčytis, klausytis priešgynių, rinktis tinkamus žodžius ir kaupti įrodymus. Kitaip nepasakysiu: lietuvių kadaise dainavusios revoliucijos Sąjūdžio praeitis nusipelno žalios žolės atminties. Be mūsų pačių jos niekas nepalaistys.
* * *
Prieš keletą metų europietiškai atkurtame Zyplių dvare įsikūrusiame Zanavykų krašto muziejuje vyko mokslinė-kraštotyrinė konferencija, į kurią buvau pakviestas ir aš. Taip sutapo, jog, artėjant Lietuvos Sąjūdžio sukaktuvėms, senųjų veteranų ir istorikų aplinkoje tuo pat metu tankėjo pokalbiai apie būtinybę Atgimimo atminties labui imti kurti savotišką Sąjūdžio archyvų Sąjūdį, t. y. visaip skatinti senuosius laisvės judėjimo dalyvius kaupti, saugoti, skleisti, tyrinėti, garsinti tą iš tiesų didingą praeitį menančius popierius ir daiktus.
Tad po naują bei prabangią Zyplių ekspoziciją dairydamasis nesunkiai pastebėjau, kad senosios istorijos eksponatai tradiciškai užima garbingą vietą, o į gyvųjų kraštiečių atmintį kreipiančių nuotraukų stendai liudija daugiausia apie kolchozų laikus ir talkas. Ir čia pat liūdniausias įspūdis: dainuojančios revoliucijos atspindžių ekspozicijoje kaip ir nėra. Skeptiškas istorikas nelabai tiki atsitiktinumais. Jei kas viešumoje nutiko, tai su lietuvių sąmone arba bent pasąmone tai bus kaip nors susiję. Klausiu vienos iš darbuotojų, greičiausiai prisidėjusios prie ekspozicijos turinio sukūrimo, kaip čia yra. Negi iš tiesų ta 35-erių metų praeitis neturi memorialinės reikšmės. Negi sovietinių kolchozų realijos, nuotraukos prie kombainų ir sunkvežimių yra šio krašto tapatybės dalis, o štai visų Laisvės Sąjūdis neturi tokios reikšmės. Ir dar konservatoriams laikant savivaldos vairą savo rankose.
Nesigilinsiu į psichologines šio trumpučio pokalbio aplinkybes, bet nuostabos tikrai netrūko. „Žinoma, Sąjūdžio istorija mums svarbi. Mes kaupiame archyvinę medžiagą“, – buvau patikintas muziejininkės. Toliau nebeplėtojome pokalbio. Tik likau su mintimi, kad tarp žodžių bei darbų neretai driekiasi didelis ir tuščias griovys. Akysna bakstelėjo faktas kaip blynas. Dvasinio ir tautinio lietuvių pakilimo pėdsakai mažosiose gimtinėse tarsi netapo tikro pasididžiavimo ir savigarbos bei pasitikėjimo savimi pagrindu. Peršama atminties forma, lyg viskas vyko tik Gedimino kalno papėdėje, o kuo toliau nuo Centro, tuo mažiau reikšmės paliekama vietiniams, pamirštiesiems, mažiems ir patiems susimažinusiems...
* * *
Per kelerius metus kalbėta su daugeliu Sąjūdžio veteranų įvairiose Lietuvos vietose. Aišku, nėra taip, kad viskas ir visur vienodai šiuose atminties baruose būtų apleista. Kraštotyros muziejuose ir muziejėliuose, bibliotekose ir net mokyklų kabinetuose kaupiasi didingos Lietuvos praeities dokumentai. Labai daug dalykų priklauso nuo pačių lokalinės istorijos darbininkų. Jei aktyvūs buvę sąjūdininkai tose įstaigose dirba, tai ir fondai solidūs, ir ekspozicijose kraštiečių žygius Atgimimo gretose primena nuotraukos ir daiktai.
Valdžia iš Centro visokius ženklus ir nurodymus taip pat skelbia. Turime iš sovietų laikų paveldėtą valstybės archyvų sistemą. Neabejotinai išsaugos visus dokumentus Vilniuje: imkite, rinkite, vežkite ir tęskite valstybinio archyvų fondo kaupimo darbą. Rašau apie tai ironiškai, nes jau pasimiršo, kas ir kodėl buvo sukurta sovietų archyvų sistemoje. Visi atminties dokumentai turėjo priklausyti valdžiai ir Centrui. Suvalstybinto žmogaus atmintis buvo palikta valstybei bei jos kontoroms. Ir anuomet ant aukščiausios Sąjūdžio bangos keteros tai buvo intuityviai nepakenčiamas dalykas. Buvo gerai suprasta, kad tik taip sovietų tikėtasi kontroliuoti visus, visur ir visada.
Po Kovo 11-osios būta energijos ir siekių vaduotis iš institucinio narvo, bet, ko gero, šios energijos užteko tik krašto apsaugos, slaptųjų tarnybų ir užsienio reikalų ministerijoms sukurti arba pakeisti. Verkiant reikia rimtų istorijos tyrimų, jog panašias prielaidas patikrintume. Tačiau kol jų nėra, sunku atsispirti liūdniems įtarimams: desovietizacijai stringant, gilesnė lietuvių bendro gyvenimo sankloda ne tik išliko, bet naujai, europietiškai restauruota pasidarė lyg iš Dievo ir gamtos. Natūrali, nepakeistina, neatsisakytina.
Štai nuo šių didingus Sąjūdžio laikus menančio naivaus idealizmo laiptų norisi žvelgti į žaliuojančios žolės atmintį. Reikia stengtis, kad anų laikų veiklos pėdsakai ir dokumentai liktų ten, kur plėtojosi patys įvykiai. Keičiant vienas metaforas kitomis pasakytina, jog, siekiant susigrąžinti ketvirtą dešimtį amžiaus įpusėjančią vilčių ir tikėjimo praeitį, reikia budinti kažką panašaus į Sąjūdžio atminties archyvų Sąjūdį. Jei būtume tikrai toli nuėję į senųjų demokratijų Vakarus, neabejodami sakytume, jog reikia spiesti atmenančius, dokumentus saugančius žmones ir jų sambūrius į bendrą medžiagos kaupimo, saugojimo, tyrimo, sisteminimo, įmuziejinimo talką.
„Siekiant susigrąžinti ketvirtą dešimtį amžiaus įpusėjančią vilčių ir tikėjimo praeitį, reikia budinti kažką panašaus į Sąjūdžio atminties archyvų Sąjūdį.“
Senųjų demokratijų vakariečiai net neabejotų, kad visų lygių valdžia, skirstanti mokesčių mokėtojų pinigus, džiaugtųsi dėl tokio ryžto ir remtų kiekvieną – asmeninę, pilietinę ar net ir valdišką – pastangą. Sąjūdžio atminties archyvo Sąjūdis neabejotinai patikrintų, ar toli pavyko pabėgti nuo tų sovietinių metų centralizuotos biurokratijos papročių, kurie daugiau pasibjaurėjimo ir paniekos nenusipelnė. Bet ne liūdnai diagnozei skirtas toks sumanymas. Geroji viltis yra sietina su tuo, kad visur, iki tolimiausio nuo Baltarusijos sienos Lietuvos pakraščio, Sąjūdžio atmintis padėtų žmogui vaduotis iš antros ar antraeilės Lietuvos sindromo, padėtų pajusti tą ateičiai būtiną lygiavertiškumo, savigarbos ir laisvės kvapą. Ir saugoti tai it savo vidinės akies vyzdį.
Būtų puiku, kad tokią sąjūdinio idealizmo talką Centro valdžia remtų, nebarstydama biurokratijos dusto ant laisvanoriškai pasišventusiųjų galvų, o telktų profesionalios paramos tai talkai būdų paiešką. Kai kas jau dabar aišku: reikia ne dokumentų originalus sušluoti į Centrą, bet į skaitmeninius debesis perkelti pirmiausia vienokius ar kitokius sąrašus, inventorius ar katalogus, o tada imtis skaitmeninimo darbų. Juk technologijos ir algoritmais grįsta valdysena nebūtinai turi būti tik rytietiškos valdysenos stiprinimo priemonė. Tad viskas yra mūsų laisvės erdvėje ir tik nuo mūsų pačių pastangų priklausys atminties ateitis.
Egidijus ALEKSANDRAVIČIUS,
istorikas, Vytauto Didžiojo universiteto profesorius
Šilalės rajono ūkininkų patirtis siekiant europinės paramos ūkiui modernizuoti įplieskė diskusijas apie pažangos žemės ūkyje stabdžius. Šilališkiai prašė paramos agrodronui įsigyti, tačiau Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) neleido jo finansuoti. Jie kreipėsi į Lietuvos administracinių ginčų komisiją (LAGK), kuri nusprendė tenkinti skundą, panaikinti ministerijos kanclerio potvarkį ir įpareigoti Nacionalinę mokėjimo agentūrą (NMA) iš naujo atlikti paraiškos vertinimą. Pareiškėjai galėtų džiaugtis, tačiau sprendžiant iš žemės ūkio viceministro Egidijaus Giedraičio pasisakymų Seimo Kaimo reikalų komitete, jiems dar bus gerokai patampyti nervai.
Vida TAVORIENĖ
„Ūkininko patarėjas“
Ūkininkų Rudžių šeimos nuotr.
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 81
Parašiau tokį apžvalgos pavadinimą ir iškart suabejojau: ar į šį klausimą įmanoma atsakyti? Tik istorija mums parodo, kaip konfliktai prasideda, bręsta ir nuščiūva. Dar mums nurodo karų ištakas, priežastis, aplinkybes. Tačiau akivaizdu, kad pasaulyje jie niekada nesibaigia. Ramybės ir taikos būsena yra laikina.
Česlovas IŠKAUSKAS
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 81
Nuo šių metų rugsėjo mokyklose startavo Gyvenimo įgūdžių bendroji programa, kuri, kaip teigia Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai, pakeis iki šiol galiojusią Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programą. Viešojoje erdvėje pasigirdusios abejonės, kad lytiškumo mokytojai įpirš vaikams mintį apie socialinės lyties pasirinkimą, išgąsdino tėvus, o politikus paskatino reikalauti, jog programos įgyvendinimas būtų sustabdytas. Tačiau Šilalės bendrojo lavinimo mokyklų vadovai ragina pasitikėti mokytojais ir tvirtina, jog nerimauti nėra dėl ko.
Daiva BARTKIENĖ
Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 81