„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Kada Turkija bus Europos Sąjungoje?

Pats vidurvasaris. Alinantis karštis, fizinio ir politinio nuovargio ženklai. Baigėsi NATO viršūnių susitikimas, lyg ratilai vandeny blėsta jo rezultatų vertinimai, o po­li­tikai ir valdžios žmonės sku­­ba mėgautis gamtos ma­lo­numais. Tai gali atrodyti kaip nepelnyta prabanga, juo labiau, kad Ukrainoje ir toliau žūsta žmonės, o agresoriui besipriešinantys kovotojai jokio atokvėpio nemato. Ta­čiau esame tik gyvi organizmai, ir mums reikalinga atvanga...

Česlovas IŠKAUSKAS

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 54

 

Karališka ir šviesuolių pilna Laukuvos žemė

Laukuvos miestelis mini 770-ąjį jubiliejų, o net tris die­­nas vykusioje šventėje dalyvavo gausus būrys buvusių ir da­bartinių šio krašto gyventojų. 

Anot iš Laukuvos kilusio Šilalės garbės piliečio, profesoriaus, režisieriaus Petro Bielskio, nors į gimtinę grįžta nedažnai, ryšiai su šiuo kraštu nenutrūkę – kartais atvyksta į Laukuvą su savo kuriamais spektakliais, dar neseniai bendradarbiavo ir su Norberto Vėliaus gimnazija, kurią baigė.

„Laukuva yra labai tvarkinga, turi didelę ir gražią istoriją. Tai nėra tik 770 metų – juk tiek nuostabių žmonių čia gyveno, Laukuvos žeme net Mindaugas vaikščiojo. Mes tai dažnai pamiršta­me. Be to, netoli Lauku­vos vy­ko ir 1863-iųjų sukilimas, mies­telio bažnyčia yra pašventina vys­kupo Motiejaus Valančiaus“, – teigia P. Bielskis. 

Pasak profesoriaus, daug gar­sių laukuviškių dirbo ne tik sa­vo kraštui, bet ir Lietuvai. Todėl, pasak P. Bielskio, reikėtų daugiau dėmesio jiems skirti, o jų atminimą – įamžinti.

„Daug gabių žmonių nuo Laukuvos buvo. Pavyzdžiui, provizorius Kajetonas Stropus, daktaras Bronius Tallat-Kelpša, etninės kultūros tyrinėtojas, etnografas Norbertas Vėlius ir kiti. Kiekvienas namas Laukuvoje turi savo istoriją, todėl reikia pažymėti, kas čia gyveno, kad nebūtų užmiršta miestelio istorija“, – įsitikinęs teatrologas. 

P. Bielskis prisiminė ir savo bičiulį N. Vėlių – jis buvo šiek tiek jaunesnis, tačiau, anot režisieriaus, jau vaikystėje pasižymėjo gabumais, buvo moksliukas.

„Laukuvos gimnazija buvo labai stipri. Jau visi ir užmiršę, kad būtent Laukuvoje iškelta pirma gimnazistų politinė byla. Deja, apie tai niekur nėra nė žodelio, mane tai labai stebina. Norbertas buvo įtariamųjų sąraše, dėl to iš karto neįstojo į universitetą. Paskui, kai jau tapo mokslininku, jis ir vėl išgyveno daug skaudžių dalykų. Nobertukas buvo mūsų vaikas, mes jį užauginome“, – sako P. Bielskis.

Šilalės garbės pilietis prisimena gimnaziją, kurioje dirbo geri auklėtojai, išmintingi direktoriai. 

„Tačiau laikai buvo sudėtingi. Rytą, einant į gimnaziją, užsukdavome į bažnyčią sukalbėti poterių. Būdavo, išeini iš šventoriaus, o ten, kur dabar koplytėlė, suversti sušaudyti žmonės... Buvo baisu. Bet nors laikas buvo sunkus, netrūkdavo ir vaidinimų, ir vakaronių. Ma­nau, dabar Laukuvoje visko mažiau. O štai mūsų gyvenimas buvo gražus“, – prisimena pašnekovas.

Paklaustas, ko palinkėtų laukuviškiams, profesorius sako, jog svarbiausia yra gerbti save, savo istoriją, saugoti tai, ką turime. Anot jo, net plyta turi būti pakelta, negalima jos numesti šalin. 

Šilalės garbės pilietis Virginijus Jocys irgi įsitikinęs, kad kiekviena vietovė turi savo dvasią. Laukuvos žemė turtinga garsiais žmonėmis. 

„Man malonu, kad teko prisidėti prie Laukuvos herbo kūrimo. 2003 m. Heraldikos komisija patvirtino jį pagal legendą, kuri pasakoja, jog kai priešai apsupo pilies gynėjus, jie gūnia apklotą treigį žirgą apkarstė visokiais skambalais, uždėjo jam kaukę ir tamsią naktį išleido už pilies vartų. Priešai, neatpažinę lakstančio gyvulio naktyje skleidžiamų garsų, išsigando ir pabėgo. Taip aptaisytas žirgas heraldikoje – laisvės, jėgos, greičio, atkaklumo ir drąsos simbolis, išgelbėjęs vietos pilies gynėjus. Dabar turime vieną gražiausių Lietuvos mažesniųjų seniūnijų herbą“, – tikina V. Jocys. 

Su Šilalės kraštiečių draugija Vilniuje jis išleido buvusių Šilalės valsčių knygas. Tarp jų yra ir Laukuvos valsčiaus istorijos. V. Jocio teigimu, ši knyga domina ne tik gimnazijos mokytojus, mokinius, bet ir kitų kraštų gyventojus.

Vesta VITKUTĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Žygdarbis nepamirštas

Minimos 90-osios Stepono Dariaus ir Stasio Girėno „Lituanicos“ skrydžio metinės – visoje Lietuvoje vyksta renginiai, parodos, įprasminančios lakūnų žygį. Savo mintimis apie didvyrius bei jų skrydį dalijasi ir Šilalės jaunimas.

1933-iųjų liepos 15-ąją ilgai planuota kelionė per Atlantą Darius ir Girėno pilotuojama „Lituanica“ tikslo nepasiekė – po dviejų dienų, likus nedaug kelio iki Lietuvos, lėktuvas sudužo. Šio skrydžio tyrinėtojai sako, kad žygdarbiu norėta atkreipti pasaulio dėmesį į Lietuvą, ir nors lakūnai nepasiekė savo kelionės tikslo, tačiau savo žygdarbiu visame pasaulyje paskleidė lietuviškumą ir suvienijo lietuvius. Pasak praėjusių metų istorijos olimpiados prizininkės Gintarės Aleksėjūnaitės, šiais laikais Dariaus ir Girėno skrydis taip pat nėra užmirštas: apie tai kalbama mokyklose, mokiniai supažindinami su skrydžio istorija ir kt.

„2023-ieji paskelbti Dariaus ir Girėno ,,Lituanicos“ skrydžio metais, o tai parodo, kad ir prabėgus 90-čiai metų skrydis yra svarbus visuomenei. Dėl to kasmet ir minima ši svarbi istorijos data. Ir, manau, ji niekada nebus užmiršta“,– įsitikinusi G. Aleksėjūnaitė.

Gintarei didžiausią įspūdį, prisimenant lakūnų skrydį, daro tai, jog Darius ir Girėnas ore išbuvo 37 valandas.  

„Net šiais laikais yra nedaug mažųjų lėktuvų kaip ,,Lituanica“, galinčių įveikti šitokį atstumą. O prieš kelis dešimtmečius tokia idėja buvo pavojinga ir reikalavo didelės drąsos bei užsispyrimo. Taip pat man didžiulė garbė, jog Stasys Girėnas kilęs būtent iš mūsų krašto. Juk tai ypatinga asmenybė ne tik mums, bet ir visai Lietuvai“, – neabejoja šilališkė. 

Ji įsitikinusi, kad šiuolaikinis jaunimas irgi turėtų ko pasimokyti iš legendinių asmenybių, pasisemti įkvėpimo, kai tikslai atrodo pernelyg dideli ar neįveikiami. 

„Darius ir Girėnas nepabijojo ir ryžosi sudėtingam, rizikingam žygiui. Todėl jie yra puikus drąsos, užsispyrimo ir pasiaukojimo tėvynei pavyzdys. Lakūnų skrydis per Atlantą įrodo, jog žmonės ir iš mažos šalies gali atlikti didžius žygdarbius ir taip garsinti savo tautą. Mano nuomone, kiekvienas turėtume sekti šiuo kilniu pavyzdžiu ir puoselėti Lietuvos garbę“, – sako Gintarė.

Vilniaus universiteto teisės studentė Vesta Monika Zubrickaitė mano, kad apie skrydį vis tik kalbama per mažai. 

„Mokykloje mokiniai tik supažindinami su istoriniu faktu, bet retas kuris suvokia, kokį proveržį aviacijoje tuo metu padarė lietuviai lakūnai. Džiugu, kad 2023-ieji paskelbti „Lituanicos“ skrydžio metais ir apie Dariaus ir Girėno žygdarbį kalbama plačiau“, – sako šilališkė.

Ją ypač žavi lakūnų indėlis į lietuvių vieningumą.

„Jie aktyviai bendravo su JAV lietuvių bendruomenėmis, taip įkvėpdami svetur gyvenantiems tautiečiams patriotiškumo. Manau, kad daugelis mūsų patyrėme panašų vieningumo bei pasididžiavimo jausmą, kai šiemet Aurimas Valujavičius perplaukė Atlantą irkline valtimi, savo pasiekimu garsindamas Lietuvos vardą“, – džiaugiasi V. M. Zubrickaitė.

Mergina neabejoja, kad jaunimui privalu žinoti Lietuvos istoriją, prisiminti, ką turėjo iškęsti praeities kartos, jog dabar galėtume gyventi laisvoje, vakarietiškoje šalyje.

„Svarbu neužmiršti, kad nors ir esame maža tauta, nestokojo­me drąsos, ryžto ir vilties. Tos vilties suteikdavo drąsūs tautiečiai, tokie kaip Darius ir Girėnas. Jų skrydis per Atlantą dar ilgai nebus užmirštas“, – įsitikinusi V. M. Zubrickaitė. 

„Lituanicos“ skrydžio 90-osios metinės penktadienį paminėtos ir Vytogaloje, S. Girėno gimtinėje, kur nugriaudėjo salvės lakūnų žygdarbiui, jiems buvo skirtas ir pasaulyje Šilalę garsinančio lakūno Jurgio Kairio akrobatinis pasirodymas, Lietuvos kariuomenės karinių jūrų pajėgų orkestro koncertas bei kt.

Vesta VITKUTĖ

Vasara prisotinta kultūros renginiais

Praėjusią savaitę Lietuva minėjo „Lituanicos” skrydžio 90-metį, Ni­do­je surengtas Thomo Manno fes­­tivalis, jubiliejų šventė Lauku­va. Renginių netrūksta ir šią sa­vaitę, o jų ieškoti toli nereikia – Bilionių etnografinėje sodyboje „Gyvenims“ rengiamas tau­to­dailės pleneras „Šimt­mečio vei­dai ir vaizdai“, prie Paršežerio vyksta tradicinė etnokultūros sto­vykla „Etnokultūros kūrybinės dirbtuvės“, savaitgalį kviečia Bijotų dvaro festivalis ir Medvėgalio menų festivalis.

Prieš 90 metų, 1933 m. liepos 15 d., Lietuvos lakūnai Steponas Darius ir Sta­sys Girėnas, garsieji „Lituanicos“ pilo­tai, be nusileidimo skridę 37 val. 11 min., įveikė 6411 kilometrų. Tai buvo ant­ras tuo metu skrydžio be nusileidimo pasiekimas aviacijos pasaulyje, įėjęs į transatlantinių skrydžių istoriją. Lietuvai svarbiam įvykiui paminėti surengtos didelės ir įspūdingos šventės Jud­rėnuose, Vytogaloje, Kaune – ne tik su daugybe žiūrovų, amatininkų, bet ir su įspūdingais lakūno Jurgio Kairio pasirodymais, Lietuvos kariuomenės karo aviacija, Lietuvos karo akademijos kariūnais. O legendinių lakūnų vardą garsina ir „Laikas kilt“ sklandytojai – trys vyrai tęsia bemotorių skrydžių sklandytuvais ciklą ir šį rugpjūtį kelia sau didžiausią iš iki šiol buvusių iššūkį sklandytuvais pasiekti Portugalijos krantus skalaujantį Atlanto vandenyną. Skrydžio atstumas – 4000 km, kuriuos pilotai sieks įveikti per 10 dienų.

Nidoje įvyko 27-asis tarptautinis T. Man­no festivalis, kurio programa ap­ėmė kamerinės muzikos koncertus, ki­no vakarus, diskusijas bei parodas, ren­giamas skirtingose kurorto kultūros erd­vėse, buvo organizuojamas žygis-ekskursija, fotografijų ir esė konkursų rezultatų pristatymai. Šiųmečio renginio tema – „Kultūros kraštovaizdžiai. Svetimas“.

Žagarėje surengtas garsusis vyšnių festivalis – vyko koncertai, plenerai, parodos, kaliausių klubo veiklos. Šiais metais Žagarė mini 825-ajį gimtadienį, tad vyšnių festivalis tapo svarbiau­siu renginiu, įprasminančiu šią sukaktį. 

Liepos 21-osios vakarą į Bijotus laikinai persikels Brodvėjus – čia skambės linksmas, nuotaikingas Klaipėdos muzikinio teatro miuziklas „Šaunuolynas“. Tai spektaklis tiems, kurie mėgsta šmaikštų humoristinį stilių: miuzik­las puikiai subalansuoja veiksmą, dainas bei juokingus dialogus, kurie suteikia galimybę pasinerti į netikėtą ir smagų vienuolyno pasaulį. Miuziklas vyks nuo 21 val., nemokamas. 

Kitą dieną, liepos 22-ąją, laukia dar daugiau koncertų bei renginių: nusikelti į Paryžių kvies programa „Cafe de Paris“, romų teatras „Sare Roma“ vilios savo uždegančiomis aistringomis dainomis ir šokiais, dainuos Vytautas Šiškauskas, linksmins „Bijotaičiai“ ir „Do­bilas“, vaikų bei jaunimo folkloro ansamblis „Inkstiliuks“, „Sanremo Junior 2023” festivalio dalyvė Viltė Kirstukaitė, pasirodys Šakių cirko mokyklos auk­lėtiniai ir kt. Festivalio rengėjai šeštadienį visų laukia nuo 17 val.

Kotryna PETRAITYTĖ

Autizmo spektro sutrikimas – ne nuosprendis

 

Higienos instituto duomenimis, 2021 m. Lietuvoje bu­vo 4082 autistiški žmonės. Tai reiškia, kad vienam iš 135 vaikų Lietuvoje nustatyta viena iš autizmo spektro diagnozių. 

Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė Kristina Košel-Patil atkreipė dėmesį, jog per aštuonerius metus – nuo 2013 iki 2021-ųjų – autizmo atvejų padaugėjo beveik 400 proc. 

Kitoks pasaulio suvokimas

Remiantis medicininiais šal­tiniais, autizmo spektro sutrikimai yra raidos sutrikimai, kurie prasideda vaikystėje ir trunka visą gyvenimą. 

„Autistiški žmonės dažnai pa­tiria sunkumų dėl socialinio konteksto suvokimo, yra linkę laikytis rutinos ir gali turėti jutiminių sistemų ypatumų“, – sakė „Lietaus vaikai“ atstovė K. Košel-Patil, pabrėždama, jog kiekvienam autistiškam žmogui šis sutrikimas pasireiškia savaip. 

Jos nuomone, autizmas yra ki­toks mus supančio pasaulio suvokimas: „Tokie žmonės kitaip patiria ir suvokia ap­linką. Man atrodo, kad reikia suprasti šį dalyką ir visada prisiminti tai bend­raujant ar dirbant su autistiškais žmonėmis. Jie nepasirenka kitaip mąstyti ar jausti – tai yra duotybė“.

Pirmus autizmo požymius tėvai dažniausiai pastebi, kai vaikui sueina 18–20 mėn. „Raudonų vėliavėlių“ gali būti įvairių – nuo mažylio nežiūrėjimo į akis, nereagavimo į savo vardą iki lėto kalbos įgūdžių vystymosi. 

„Jei dėl kažko neramu vaiko raidoje, galima internete surasti „M-CHAT“ testą – tėvų klausimyną. Surinkus aukštus balus, siūlyčiau tėvams nedelsiant kreiptis į šeimos gydytoją prašant siuntimo pas raidos pediatrą“, – rekomendavo K. Košel-Patil. 

Autistiški mokiniai – įvairūs 

„Lietaus vaikų“ valdybos pirmininkės teigimu, daugiau nei 90 proc. mokinių, kuriems nustatyti specialieji ugdymo poreikiai, lanko bendrojo ugdymo mokyklas ir tai yra vienas iš aukščiausių skaičių Europos Sąjungoje. 

„Tačiau, jei pažiūrėsime, koks procentas vaikų su negalia yra integruoti, tai vaizdas visai kitoks – dabar 57 proc. tokių mokinių lanko specialiąsias mokyklas. Manau, tėvai tiki, jog tokioje mokykloje vaikas gaus daugiau bei kokybiškesnės pagalbos, bus ugdomas mažoje klasėje ir prižiūrimas visą dieną bei atostogų metu. Be to, dažnai tėvai renkasi specialųjį ugdymą po patirtų patyčių, psichologinio smurto ir nesėk­mių bendrojo ugdymo įstaigoje“, – teigė K. Košel-Patil. 

Tačiau ji pabrėžė, kad autistiški mokiniai yra labai įvairūs. Daliai labai gerai sekasi bendrojo ugdymo mokyklose, dalis gerai jaučiasi bendrose klasėse, kai gauna reikalingą bei kompetentingą pagalbą, o kiti dėl įvairių priežasčių renkasi specialiąsias klases ir mokyklas. 

„Nėra universalaus sprendimo ir mes pasisakome už galimybę šeimai pasirinkti tarp kokybiškų variantų“, – tikino spe­cialistė ir kaip vieną pagrin­dinių šiandienos išbandymų įvardijo visuomenės bei švietimo bend­ruomenės supratimo apie autizmą stoką.

Jos nuomone, trūksta specia­listų ir mokytojų, kurie būtų paruošti darbui su autistiškais mokiniais: „Mokyklos stokoja resursų, kompetencijos, o kartais – ir noro atliepti autistiško vaiko poreikius“, – sakė specia­listė.

Ji akcentavo kad LASUC Sutrikusios raidos vaikų konsultavimo skyriaus atsiradimas – geras žingsnis pirmyn: „Tai vie­ta, kur ruošiamos autistiškų mokinių ugdymo metodinės medžiagos, skirtos mokyk­loms, organizuojami mokymai bei kiti renginiai“. 

Daug kartų išgirdo „ne“ 

„Vilniaus lietaus vaikų“ vadovė Beata Veselienė augina aštuonerių metų sūnų Benediktą, kuriam nustatytas autizmo spektro sutrikimas. 

Nors gimdymas buvo sklandus ir kūdikis buvo įvertintas aukščiausiais balais, įtarimų, jog kažkas yra ne taip, kilo vaikui pradėjus lankyti darželį. 

„Būdamas dvejų, Benediktas dar nekalbėjo. Dėl to lankė­mės pas įvairius specialistus, kol galiausiai išgirdome diagnozę – autizmas. Tuomet atrodė, kad žemė slysta iš po kojų. Bandžiau „suremontuoti“ sa­vo vaiką, nežinojau, ką daryti, į kokius specialistus kreip­tis, kad sūnus kuo greičiau gautų kompetentingą pagalbą ir nereikėtų laukti kelis mėnesius“, – pasakojo B. Veselienė, prisimindama, ką išgyveno išgirdę šią diagno­zę.

Pasak mamos, sūnus yra jautrus kvapams, garsams, itin išrankus maistui, turi daug sensorinių sunkumų. Kol buvo mažas, visas savo emocijas ir norus išreikšdavo garsiu rėkimu, tačiau dabar jau gali įvardyti, ko no­ri. 

B. Veselienės teigimu, išrink­ti mokyklą Benediktui buvo sunku – daug kartų ji išgirdo „ne“. Bet po ilgų ieškojimų ji galiausiai rado tokią bend­rojo ugdymo įstaigą, kurioje berniukas jaučiasi gerai. Šiemet Benediktas sėkmingai bai­gė antrą klasę. Viena iš jo stip­rybių – anglų kalba.

„Mums nereikia gailesčio, nes mano vaikas nėra ligoniukas. Manau, jog kai kurie bijo autistiškų žmonių, nes jų nepažįsta. Tačiau privalome suprasti, kad visi esame skirtingi ir savaip nuostabūs“, – akcentavo B. Veselienė. 

Daugiau informacijos apie autizmo spektro sutrikimą galima rasti interneto svetainėse www.asociacija.lietausvaikai.lt, www.pagalbasau.lt. 

BIJOTŲ DVARO FESTIVALIS PRISTATO MIUZIKLO VAKARĄ

LIEPOS 21 D., 21 VAL., neįtikėtinos sėkmės visame pasaulyje sulaukęs  kompozitoriaus Dan
Goggin miuziklas - „Šounuolynas“.

Atlieka -  Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistės ir orkestro
grupė.

  „Šaunuolynas“ yra puikus pasirinkimas tiems, kurie mėgsta
šmaikštų humoristinį stilių ir nori praleisti smagų vakarą.

Muzika ir komiškos interliudijos pulsuoja linksmybėmis ir didžiuliu
noru priversti Jus kvatotis!

Pagrindiniai rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba ir Šilalės rajono
savivaldybė

RĖMĖJAI:

• Bertašių Šeimos Ūkis;

• Šilalės rajono tarybos narys Viktoras Stancelis;

• Bendrovė „Arvaga“

INFORMACINIAI RĖMĖJAI:

• Laikraštis „Šilalės artojas“

• Laikraštis „Tauragės žinios“

• Laikraštis „Kelmės BIČIULIS“

• Regioninių radijo stočių asociacija

• Tauragės radijas 98,2 FM

PARTNERIAI:

· Bijotų seniūnija

· Bijotų bendruomenė

· Vlado Statkevičiaus muziejus

· Šilalės gidų asociacija

· Všį „Žaliasis regionas“

Susitikime Liepos 22 dieną - Bijotuose – prie istorinių Baublių!

Daugiau informacijos: www.bijotai.lt

Video įrašas: https://we.tl/t-dTzWu2e6ps 

Ant marių kranto pristatoma „Carmina Burana“ apjungs dvi nesuvaldomas stichijas – jūrą ir žmones

Fotomenininkas, filmų kūrėjas Martynas Norvaišas kartu su kūrybine komanda ruošiasi videografinio spektaklio pagal to paties pavadinimo Carlo Orffo sceninę kantatą „Carmina Buranapremjerai. Vaizdo projekcijų dailininkas poetiškai tyrinėja žmonių ir jūros sąsajas, kurias jam padės atskleisti ne tik įprasta filmavimo technika, bet ir termovizoriai bei infraraudonųjų spindulių kameros.

Rugpjūčio 11 d. 22.30 val. senojo elingo erdvę užvaldys ir ją beveik neatpažįstamai transformuos Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro videografinis spektaklis „Carmina Burana, apvaikinuosiantis IIIiąjį Tarptautinį Klaipėdos festivalį. Videografinį spektaklį pagal gerai žinomą kantatą sumanę menininkai – režisierius Dalius Abaris, muzikos vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas, scenografė Sigita Šimkūnaitė, kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė puikiai žinomi Klaipėdos publikai. Norint įsivaizduoti didingą elingą užliesiančios kantatos mastelį pakanka paminėti, kad premjerą rengia „Skrajojančio olandorežisierius D. Abaris. Už šio kūrinio režisūrą, pristatytą senajame elinge prieš trejus metus, D. Abaris 2021 m. buvo įvertintas „Auksiniu scenos kryžiumi.

Apie pasiruošimą spektakliui pasakoja D. Norvaišas.

Ar „Carmina Buranataps pirma kūrybine veikla Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre? Ne pirmą kartą bendradarbiaujate su režisieriumi Daliumi Abariumi ir jo talentinga bei daugybę apdovanojimų pelniusia komanda?

Iki šiol KVMT esu fotografavęs ir filmavęs spektaklio „Dona Kichotė“ promo medžiagą. Su režisieriumi Daliumi Abariumi, scenografe Sigita Šimkūnaite, kostiumų dailininke Sandra Straukaite ir šviesų dailininku Andriumi Stasiuliu darbinėje veikloje susipažinau statant ansamblio „Lietuvamuzikinę dramą „Sakmė apie dovanotą širdį. Videografinis spektaklis pagal to paties pavadinimo Carlo Orffo sceninę kantatą „Carmina Burana antras mūsų bendras darbas.

Esate vaizdo projekcijų dailininkas. Kas yra jūsų darbo priemonės?

Esu operatorius ir fotografas, tad teatre kuriant projekcijas pagrindiniu mano darbo įrankiu tampa kameros. Nenaudoju kompiuteriu generuotų vaizdų. Reikalingos medžiagos ieškau tikrame pasaulyje, bandau dokumentinėse situacijose atrasti grafiškus vaizdus, kurie gerai atrodytų scenoje, intensyvumu nenustelbtų veiksmo. Siekiu, kad vaizdiniai nebūtų abstraktūs ir turėtų savą naratyvą, atsirandantį iš to, kaip vaizdai jungiasi ir sąveikauja tiek tarpusavyje, tiek su kūrinio medžiaga, tiek su scenovaizdžiu.

Kantatos „Carmina Burana“ pavadinimą seka prierašas „Pasaulietiškos dainos solistams, chorui, instrumentams ir magiškiems vaizdams“. Todėl ieškojau būdų ekranuose parodyti tai, ko plika akis nemato – filmavimui naudosiu ne tik įprastą techniką, bet ir termovizorių bei infraraudonųjų spindulių kamerą.

Kiek užtrunka pasiruošimas tokiam didžiuliam spektakliui kaip „Carmina Burana? Ar pasiruošimą įtakoja tai, kad jis bus rodomas lauke, leidžiantis saulei, ant marių kranto?

Pirmieji kūrybinės komandos susitikimai ruošiantis šiam spektakliui įvyko dar pavasarį. Kalbant apie vizualizacijas dabar prasideda intensyvus gamybos etapas pasiruošimas filmavimui, pats filmavimas, montažas, postprodukcija. Vaizdo idėją formuoja ir spektaklio aplinka – Klaipėdos elingas, įsikūręs ant marių kranto. Ekranuose bus uostamiesčio fragmentų – švyturys, jūra: ir audringa, ir rami, ir naktį, ir ryte. Filmavimo herojumi taps ir Muzikinio teatro choras. Spektaklio metu choro artistai veiks ir scenoje, ir pasirodys filmuotuose vaizduose ekranuose. Jūrą ir žmones gretinu ir rodau kaip nesuvaldomas stichijas. Nesinori pernelyg daug atskleisti – visų laukiame premjeroje.

Videografinis spektaklis vaizdo, garso ir didelio kolektyvo scenoje visuma. Ar muzika yra svarbiausias kūrybinis variklis?

Aš į spektaklį „Carmina Burana“ žiūriu ne tik kaip į klasikinę muziką. Man atrodo, kad tai unikalus laiko sukurtas konceptualus kūrinys. Tekstus parašė klajokliai poetai dar tryliktame amžiuje, Carlas Orffas juos interpretavo savaip ir sudėjo į kantatą dvidešimtojo amžiaus pradžioje. Po šimto metų interpretacijos toliau kuriamos bei įkvepia vis naujus kūrėjus, kurie tampa lyg tų klajoklių poetų bendradarbiai. Muzika ir tekstas nesikeičia, bet „Carmina Burana“ turi savybę laisvai pasiduoti interpretacijoms. Tai žavi ir įkvepia.

Kiek jūsų darbe kūrybinės laisvės?

Labai priklauso nuo režisieriaus, nuo komandos. Iki šiol niekada netrūko kūrybinės laisvės, kaip ir ruošiantis spektakliui „Carmina Burana. Visi prisidedame, kad sukurtume gražų vaizdinį, kalbame apie pasaulį, kuriame gyvename dabar ir siekiame, kad šis spektaklis būtų suprantamas visiems.

Kalbino Žaneta Skersytė

III-iasis tarptautinis operos ir klasikinės muzikos festivalis

III-iasis Klaipėdos festivalis, liepos 28–rugpjūčio 11 dienomis grįžtantis į Pauliaus Lindenau elingą, bus išskirtinis savo turiniu, prasmingomis dedikacijomis ir noru kitu kampu atskleisti senosios laivų statyklos didybę.

PROGRAMA

Liepos 28 d. 20 val.

KARO IR TAIKOS DAINOS

Jungtinis Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro atlikėjų koncertas

Solistai:

Olena Arbuzova (sopranas, Ukraina)

Beata Ignatavičiūtė (sopranas)

Valeriia Tulis (sopranas, Ukraina)

Mindaugas Rojus (baritonas)

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro choras (Ukraina)

Muzikos vadovas ir dirigentas Tomas Ambrozaitis

Dirigentas Sergiy Didok (Ukraina)

Koncerto vedėja Dalia Kužmarskytė

Koncerto programoje – šiandien ypač aktuali karo ir taikos tema – skambės šiai temai skirti įvairių laikotarpių ir šalių kompozitorių vokaliniai–instrumentiniai kūriniai balsams, chorui ir simfoniniam orkestrui. Programą drauge su Klaipėdos valstybiniu muzikinio teatro simfoniniu orkestru atliks KVMT solistai ir choras bei svečiai iš Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro (Ukraina) – solistai ir choro artistai. Diriguos programos sudarytojas, KVMT vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis, KVMT vyriausiasis chormeisteris Vladimiras Konstantinovas ir svečias iš Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro, dirigentas Sergiy Didok.

Rugpjūčio 4 d. 21.30 val.

Loreta Narvilaitė

Vladimiras Konstantinovas

Donatas Bielkauskas

Kristijonas Lučinskas

KLAIPĖDA

3 veiksmų istorijų opera (atliekama be pertraukų)

Libreto autorius Arvydas Juozaitis

Muzikos vadovas ir dirigentas Tomas Ambrozaitis

Režisierius Gytis Padegimas

Scenografė ir kostiumų dailininkė Birutė Ukrinaitė

Šviesų dailininkas Andrius Stasiulis

Choreografė Aušra Krasauskaitė

Choreografo asistentas Darius Berulis

Chormeisteris Vladimiras Konstantinovas

Vaidmenys ir atlikėjai:

Jonas Budrys – Valdas Kazlauskas

Martynas Jankus – Mindaugas Rojus

Ėtmė Simonait – Rita Petrauskaitė

Ėvė Simonait – Ernesta Stankutė

Ernestas Galvanauskas – Aurimas Raulinavičius

Erdmonas Simonaitis – Šarūnas Šapalas

Vilius Gaigalaitis – Šarūnas Juškevičius

Vilius Gaigalaitis – Evert Sooster

Gabrielis Žanas Petisnė –  Giedrius Gečys

Petisnė Moteris –  Beata Ignatavičiūtė

Elzė Jankutė –  Rosana Štemanetian

Katrė – Judita Butkytė-Komovienė

Vincas Krėvė – Kęstutis Nevulis

Vydūnas / Karys savanoris - Martynas Stankevičius

Mikas Bajoras - Virginijus Pupšys

Steponas Darius - Gytis Šimelionis

Petisnė adjutantas - Vytautas Bytautas

Anikė - Anna Chekmarova

Anikė – Yuliia Kovalenko

Šišioniškė dvasia – Vaida Galinskienė

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupės artistai

2023–iaisiais minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100–metį, Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras keturiems Klaipėdoje gyvenantiems kompozitoriams užsakė sukurti operą, kurioje atgytų šimtmečio senumo įvykiai, Klaipėdos krašte gyvenusių senųjų lietuvininkų ir iš Didžiosios Lietuvos jiems talkinti atvykusių lietuvių siekiai, ypatinga vietos ir laiko dvasia. Pasak operai libretą parašiusio filosofo ir rašytojo Arvydo Juozaičio, visuose trijuose operos veiksmuose plėtojamų istorijų teminė ašis yra trys esminės Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančios sąvokos – asmenybės, religija, kalba.

Pirmajame operos veiksme susipažįstame su pirmais septyniais iš didelio operos veikėjų būrio. Tarp jų – tokios žinomos Mažosios Lietuvos istorinės asmenybės kaip spaustuvininkas Martynas Jankus ir jo duktė Elzė, evangelikų kunigas Vilius Gaigalaitis, iš Didžiosios Lietuvos atvykęs buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys, rašytoja Ėvė Simonait (Ieva Simonaitytė). Veiksmo pabaigoje įtvirtinamas tikslas – Mažosios Lietuvos susijungimas su Didžiąja Lietuva. Visa tai vyksta 1922 metų šv. Kalėdų išvakarėse, Mažosios Lietuvos kaime. „Visi laukia šventės, tad muzika daugiausia šviesi, mažorinė, viltinga,“ – pasakojo pirmojo veiksmo muzikos kūrėja Loreta Narvilaitė.

Antrasis veiksmas prasideda 1923 m. sausio 6-ąją, per Trijų Karalių šventę. Tą dieną susitikę Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Ernestas Galvanauskas, literatas ir visuomenės veikėjas, Šaulių sąjungos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius, filosofas Vilhelmas Storosta (Vydūnas) ir nominalus Klaipėdos sukilimo politinis vadovas Erdmonas Simonaitis tariasi dėl Klaipėdos prijungimo plano. Kitame paveiksle – Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė ir jo moteris. Moteris nesitveria pykčiu dėl aplinkybių, nubloškusių ją į „Europos užkampį“, dėl visko kaltina savo vyrą, tačiau Petisnė lieka ištikimas Europos misijos idėjai. Šios „dramos“ fone – prancūzų karių būrys, pasirengęs mūšiui... Tolesnis epizodas vyksta bažnyčioje, užpildytoje civiliais persirengusiais lietuvių kariais, taip pat besiruošiančiais kovai. Į bažnyčią įžengus prancūzams, atmosfera kaista, situacijos dramatizmas pasiekia kulminaciją pačioje šio veiksmo pabaigoje. „Man ši tema labai įdomi dėl istorinio unikalumo ir, žinoma, dėl to, kad jau seniai esu klaipėdietis, pažįstu šio krašto etninę ir bažnytinę muziką, o svarbiausia – ši muzika kažkokiu būdu tapo man artima,“ – apie šio veiksmo muzikines inspiracijas kalbėjo kompozitorius Vladimiras Konstantinovas.

Muziką trečiajam operos veiksmui kuria du Klaipėdoje jau kelis dešimtmečius gyvenantys kompozitoriai ir garsų menininkai Kristijonas Lučinskas (Driezhas) bei Donatas Bielkauskas (Donis). Jų kuriamose scenose gyvas orkestro skambesys jungiamas su iš anksto įrašytu elektroninės muzikos garso takeliu. Pasak K. Lučinsko, jame skambės ir pats miestas: „tai įvairiausi mus supantys vietos garsai ir net vibracijos, kurių įprastai negirdime, bet galime fiksuoti specialiais mikrofonais.“ Pasitelkdami naująsias garsų kūrimo ir apdorojimo technologijas, abu menininkai iš įvairios kilmės akustinės medžiagos dėlioja daugiasluoksnį operos trečiojo veiksmo muzikinį audinį. Šiuolaikinės operos tendencijomis besidomintis D. Bielkauskas teigė vengęs šventinio patoso ir rėmęsis labiau subjektyviu istorinių įvykių vertinimu: „Norėtųsi, kad ir ši istorijų opera klausytojus paakintų pasidomėti mūsų krašto išskirtinumu ne vien minint reikšmingą visai Lietuvai įvykį, bet ir suvokiant daugiasluoksnę čia gyvenusių žmonių kasdienybės patirtį, jų viltis.“

Rugpjūčio 11 d. 22.30 val.

Carl Orff

CARMINA BURANA

Videografinis spektaklis

Muzikos vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas

Dirigento asistentas Dmitrijus Zlotnikas

Režisierius Dalius Abaris

Režisieriaus asistentė Rūta Bunikytė

Scenografė Sigita Šimkūnaitė

Kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė

Vaizdo projekcijų dailininkas Martynas Norvaišas

Šviesų dailininkas Andrius Stasiulis

Grimo dailininkė Aira Braždienė

Garso ir vaizdo režisierius Jonas Raudonius

Chormeisteris Vladimiras Konstantinovas

Atlikėjai:

Rita Petrauskaitė (sopranas)

Mindaugas Jankauskas (tenoras)

Farshad Abbasabadi (baritonas)

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras

Kauno valstybinis choras

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras

XX a. vokiečių kompozitoriaus Carlo Orffo kantata „Carmina Burana“ – vienas įspūdingiausių pasaulio muzikos šedevrų. Kūrinys sukurtas paties kompozitoriaus parašytu libretu, panaudojant dvidešimt keturis viduramžių laikotarpio eilėraščius iš 1803 m. Bojerno vienuolyne atrasto rankraščio „Codex Buranus“. Bene žinomiausia kantatos „Carmina Burana“ dalis – pakilus choras „O Fortuna“, pradedantis ir užbaigiantis kūrinį. Kantatos tekstuose paliečiama daugelis iki šiol savo svarbos nepraradusių temų: sėkmės ir turtų nepastovumas, greita gyvenimo tėkmė, grįžtančio pavasario džiaugsmas ir trumpalaikiai malonumai, kuriuos teikia girtavimas, gausus maistas, azartiniai žaidimai ir kūniška meilė. Pasaulietiškų dainų rinkinys kantatoje pateiktas lotynų ir vokiečių aukštaičių kalbomis. Muzika nukreipta į klausytojo širdį, išraiškinga, siautulinga, kartais lyriška ir geidulinga.

Kantatos „Carmina Burana“ premjera įvyko Frankfurte prie Maino 1937 m. Po jos kompozitorius C. Orffas savo leidėjui yra parašęs: „Viskas, ką esu sukūręs ir ką Jūs, deja, išleidote iki šios dienos, gali būti sunaikinta. Mano darbai prasidės nuo „Carminos Buranos“.

Kūrinio „Carmina Burana“ atlikimas reikalauja didžiulių pajėgų ir aukštos atlikimo technikos. Kūrinys sukurtas dideliam ir neįprastos sudėties orkestrui, dvigubos sudėties mišriam chorui ir trim solistams: sopranui, tenorui ir baritonui.

Kantatoje kompozitorius tarsi žaidžia judesiu, garsu, šokiu, daina ir vaizdine scenos magija. C. Orffas teatrą laikė visų menų sinteze ir siekė jungtinio sceninių įspūdžių poveikio žiūrovui. „Carmina Burana“ – kūrinys sulaukęs gausybės žanrinių interpretacijų, grotas, dainuotas, vaidintas ir šoktas visuose pasaulio žemynuose.

Kantatos režisierius Dalius Abaris Klaipėdos festivalyje vyksiantį pasirodymą vadina videografiniu spektakliu. Pasak jo, žiūrovus turėtų stebinti spektaklio visuma: dinamiška ir efektinga C. Orffo muzika, milžiniškos senojo elingo konstrukcijos, įspūdingo dydžio choras, reikalingas šiam veikalui atlikti, teatro orkestras, solistai, mimanso artistai. „Jau vien to pakaktų, kad „Carmina Burana“ kurtų įspūdį, o mes su talentingąja scenografe Sigita Šimkūnaite pasistengsime šią visumą suvaldyti ir įvilkti į viską apjungiantį rūbą“, – sako režisierius.

Koncertas KARO IR TAIKOS DAINOS

Tarptautinis Klaipėdos festivalis pristato: senajame laivų elinge
liepos 28 d., 20 val., jungtinis Klaipėdos valstybinio muzikinio
teatro ir Kyjivo nacionalinio akademinio operetės teatro atlikėjų
koncertas KARO IR TAIKOS DAINOS.
Koncerto programoje skleisis šiandien ypač aktuali karo ir taikos tema
– skambės šiai temai skirti įvairių laikotarpių ir šalių
kompozitorių vokaliniai-instrumentiniai kūriniai balsams, chorui ir
simfoniniam orkestrui.

Programą drauge su Klaipėdos valstybiniu muzikinio teatro simfoniniu
orkestru atliks KVMT solistai Beata Ignatavičiūtė (sopranas),
Mindaugas Rojus (baritonas) ir choras bei svečiai iš Kyjivo
nacionalinio akademinio operetės teatro (Ukraina) – solistės Olena
Arbuzova (sopranas), Valeriia Tulis (sopranas) bei Kyjivo akademinio
operetės teatro choro moterų grupė. Diriguos programos sudarytojas,
KVMT vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis, KVMT vyriausiasis
chormeisteris Vladimiras Konstantinovas ir svečias iš Kyjivo
nacionalinio akademinio operetės teatro, choro dirigentas Sergiy Didok.

Koncerto vedėja Dalia Kužmarskytė

Plačiau apie koncertą https://wetransfer.com/downloads/077e8dbe62047566a9b81c60e5e0b3ec20230711061801/7da7b2?utm_campaign=TRN_TDL_09&utm_source=sendgrid&utm_medium=email&trk=TRN_TDL_09&fbclid=IwAR1FFkboN1u_9mHIMdKXhGLiTL0enmkshmNbbU_s07rDrvRFr0UkuZjk2U8

Bilietų įsigijimui: https://bit.ly/3r1gNZH?fbclid=IwAR1_2gSHUyR7hjFFapO8lhuuONwtz5jc3jtKGrkhjQfHUxUoLDAJfRD_XPA

Sporto aikštynų užtektų, tereikia juos sutvarkyti

Temą šiam rašiniui pasiūlė skaitytojai, stebėję internetu transliuotą naujojo daugiabučių kvartalo pri­statymą. Jo metu iškelta idėja daugiabučių kieme įrengti ir krepšinio aikštelę. Nors projektuotojai ban­dė šilališkius „sportininkus“ atvesti į protą, o dalis blaiviau mąstančiųjų priminė, kad sporto aikštelių mies­te netrūksta, vis tik iniciatoriai rankų nuleisti ne­žada – tikino sieksiantys, jog aikštelė atsirastų.

Žydrūnė MILAŠĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo" Nr. 53

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą