„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Laukų nusausinimu teks pasirūpinti patiems

Pagailėjusi pinigų melioracijos sistemų avarijoms lik­vi­duoti, savivaldybė dosniai pažadėjo skirti paramą sa­vo žemėse melioracijos įrenginius nusprendusiems re­konst­ruoti ūkininkams. Vos prieš mėnesį susikūrusiai Skliaus­čio ūkininkų asociacijai numatyta atseikėti 37,5 tūkst. eurų. 

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr.45

 

Suaugusiųjų žaidimai

Tarsi galingos birželio liū­­tys per Lietuvą nuvilnijo nu­griaudėjo keli skandalai, nu­stelbę ne tik būtiniausius be­sibaigiančios Seimo pavasa­rio sesijos darbus, bet ir dėl blėstančios pandemijos op­ti­mizmu trykštančius val­džios vyrų ir moterų pa­reiš­kimus. Būčiau netikęs ap­­žval­gi­nin­kas, jei juos ap­ei­­čiau.

Česlovas IŠKAUSKAS

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 45

Tremtis paliko pėdsakus tautos išlikimo koduose

Penktadienį Šilalėje iškilmingai paminėtas masinio Lietuvos gyventojų trėmimo 80-osios metinės – Gedulo ir Vilties diena, įpareigojanti kiekvieną susimąstyti, ko verta laisvė ir kokia svarbi yra šalies, kurioje gyvename, nepriklausomybė. Į Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčią susirinko tie, kam brangus Sibiro tremtinių atminimas, kuriems rūpi, jog skaudi mūsų tautos istorijos dalis nebūtų pamiršta.  

Išgyventi padėjo viltis

Tremtis skaudžius ženklus pa­liko ir mūsų krašte. 1941-ųjų birželio 14–15 d. iš Šilalės rajono buvo ištremta 110 vaikų, moterų ir senyvo amžiaus žmonių. Apie 40 vyrų buvo atskirta nuo savo šeimų  ir kaip politiniai kaliniai atsidūrė Kras­nojarsko krašte, Rešoto la­geryje. Nemažai buvo sušaudytų, daug mirė, neatlaikę baisių vergovės sąlygų. Jų šeimos – žmonos su vaikais, tėvai, seneliai – atsidūrė Komijoje. Iš­gy­veno tik nepilnamečiai vaikai, kurie, tėvams mirus, buvo apgyvendinti vaikų namuose. Po kelių metų juos pasiimti lei­do Lietuvoje likusiems giminaičiams, o kiti taip ir užaugo sovietų įstaigose. 

Tokių trėmimų 1940–1952 m. buvo daugybė, namų neteko kone 130 tūkst. Lietuvos žmonių. Šv. Mišias už Lietuvos ir Šilalės krašto politinius kalinius bei tremtinius aukojęs Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos klebonas kun. Saulius Katkus virš okupacijos atnešto skausmo ir tremties baisumo iškėlė viltį, kuri nugalėjo kančias, suteikė stiprybės ir padėjo išsaugoti tikėjimą, kad Lietuva bus laisva, ir ta laisve galės džiaugtis tremtinių vaikai bei anūkai. 

„Kiekvienais metais, minėda­mi šią dieną, turime parei­gą apmąstyti tai, kas anuomet įvyko. To apmąstymo reikia ir žmonėms, ir valstybei, ku­rian­čiai ateitį. Ant bažnyčios sienų  rodome daugybę vai­kų piešinių. Juose yra viskas: ne tik skausmas, liūdesys, bet ir viltis. Visa tai turi būti ir mūsų širdyse bei minty­se“, – sakė klebonas, atvėręs maldos namų duris renginio dalyviams. 

Pabūti šią daugeliui Lietuvos šeimų svarbią dieną su šilališkiais atvyko Seimo narys, Lie­tuvos karo istorikas, prof. Val­das Rakutis, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos (LPKTS) valdybos narė Vincė Vaidevutė Margevičienė, Sei­mo narys, buvęs Lietuvos kariuomenės vadas, dimisijos ge­ne­rolas leitenantas Ar­vy­das Po­cius, Seimo narys Jo­nas Gu­dauskas, kurio iniciaty­va ir buvo surengtas šis pami­nėjimas, būrys savo šaknų ne­pamirštančių kraštiečių. Pa­minėti tremties sukaktį susirinko buvę tremtiniai, kultūros darbuotojai, pedagogai, istorija besidomintys gimnazistai. 

J. Gudauskas džiaugėsi, jog dar yra žmonių, kurie buvo šio skaudžiausio šalies istorijos momento liudytojai – išgyveno, iškentė, grįžo ir kovojo už mūsų nepriklausomybę. Gražiausiu pavyzdžiu visiems tapo birželio 14-ąją 90-metį švenčianti ilgametė LPKTS Ši­lalės skyriaus pirmininkė, buvusi savivaldybės tarybos na­rė Teresė Ūksienė. Po bažnyčios skliautais jai skambėjo nuoširdžiausi sveikinimai, o naujausią jubiliatės sudarytą rinktinę „Erškėčių keliu“ renginio organizatoriai dovanojo svarbiausiems svečiams. 

Tremties pamoka – nebijoti gintis

Retėjant tremtinių gretoms, kasmet vis svarbiau darosi perduoti jų puoselėtas ir gintas vertybes jaunajai kartai. Bū­tent tokį tikslą sau išsikėlė į LPKTS šį pavasarį įstojęs Seimo narys, karo istorikas, prof. V. Rakutis. 

Pasak jo, didžiausia mūsų tautos nelaimė yra noras prisitaikyti, baimė ginti savo šalį, savo laisvę ir įsitikinimus.

„Kai kauniesi atstatęs krūti­nę, esi galingas ir stiprus, ir net jei žūsti – visi žino, jog žuvai už šventą reikalą. O kai manai, kad kaip nors prisitaikysi, įtiksi – patenki į vergovę, kur kiti nusprendžia, ką ir kaip su tavimi daryti: sunaikinti, palikti gyvą ar kur nors išvežti, sukurti naują, beprasmišką civilizaciją. Todėl pirmoji, pati didžiausia pamoka iš tremties, yra kvietimas gintis. Kol gyvi, kol laisvi – ginkimės ir rūpinkimės savo kraštu. Netaupykime gynybai, ne­bijokime diegti jaunimui pa­t­rio­tinio auklėjimo, nebijokime skirti tam pinigų. Ir jeigu mes tai padarysime – net jei užplūs vėl kokia nors didžiulė banga, viską atlaikysime“, – tikino Lietuvos karo istorikas, didžiausia tremtinių vertybe vadinantis jų prisiminimus, sugulusiais į knygas, kuriose su­­dėtos visos svarbiausios lietuvių vertybės, tapusios tautos išlikimo kodais. 

Daug kam gali atrodyti, jog nėra reikalo žvalgytis į praeitį, reikia gyventi ateitimi, daryti, kaip norime, kaip patogiau, džiaugtis laisve ir kurti pasaulį tokį, koks mums patinka.

„Bet kur dėsis visi tie į save orientuoti žmonės, kai ateis sunkūs laikai? Reikės prisiminti gebėjimą susitelkti, dainuoti savo dainas, kovoti už savo šalį. Tai ir yra šitos veiklos, šitų tekstų prasmė. Žinoma, jei jaunoji karta tuos tekstus skaitys“, – mano prof. V. Rakutis.  

Nugalėjo motinų meilė

Jautriai apie tremtį kalbėjo V. V. Margevičienė, priminusi, jog Gedulo ir Vilties diena tapusi birželio 14-oji buvo tik trėmimų pradžia, viena iš dešimties baisių okupantų sumanytų tautos naikinimo operacijų datų. Tokių operacijų buvo dešimt. Vien 1948 m. pavasarį, per operacija „Vesna“, į Sibiro platybes iš Lietuvos buvo ištremta 17 tūkst. vaikų iki 15 metų – tiek, kiek tuo metu mokėsi 1000 Lietuvos gimnazijų. 

„Viename iš vagonų važiavo lietuvė moteris su trim mažamečiais vaikais. Ji visą laiką verkė, nes vyras su vienu sūnumi jau buvo išvežti į gulagą, o vyriausias sūnus, sulaukęs vos 18 metų – nužudytas pamiškėje. Iš tos vietos, kur buvo nušautas jos vaikas, ji prisikasė žemės, parsinešė namo ir prie gonkų paso­dino gėlę – kad būtų gražu, kai kas nors ateis. Bet nespėjo ja pasidžiaug­ti, nes gegužės 22 d. buvo įgrūsta su vaikais į gyvulinį vagoną ir ištremta į Sibirą. Tame pačiame vagone vyko prof. V. Ra­ku­čio tėvai ir mano tėvai, tame va­gone gimiau ir aš“, – jaut­riais prisiminimais dalijosi V. V. Mar­ge­vičienė. 

LPKTS valdybos narė įsitikinusi, jog išgyventi tremtyje, įgauti atsparumą sovietinei propagandai, suprasti, kas iš tiesų svarbu, ištverti baisias sąlygas lietuviams padėjo motinų pasiaukojimas, jų beribis tikėjimas Dievo gailestingumu ir globa. Net matydamos aikštėse suguldytus savo sūnus, jos neklykė, nesidraskė prie išniekintų kūnų, nes tikėjo, kad vaikai yra dangaus Tėvo apsupti  ir kad jų sielas priglaudęs savo rankose laiko Viešpats. Pasak V. V. Margevičienės, tai labiausiai siutino okupantus bei jų pakalikus, nes niekais paversdavo visą jų jėgą. 

„Kardinolas Vincentas Slad­ke­vičius yra pasakęs, jog enkavedistai padarė didelę klaidą, leisdami su vaikais išvežti lobių skryneles – motinas ir močiutes. Jos turėjo galingiausią pasaulyje jėgą – meilės jėgą. Todėl turime žemai nusilenkti savo motinoms, kad jos buvo su mumis visuose mūsų žygiuose“, – tikino V. V. Mar­ge­vi­čie­nė.

Ji prisiminė, kad vaikystėje, augdama tremtyje, labai norėjo kuo greičiau užaugti, nes tikėjo, jog suaugę žmonės nenori valgyti – mama visada sakydavo, kad ji „nenori“...

Kariuomenės atkūrimą įkvėpė tremtiniai

Vaikystės pamokas atsiminė ir buvęs Lie­tuvos kariuomenės vadas, dimisijos generolas leitenantas A. Po­cius, stiprybę ir norą ginti savo šalį perėmęs iš mamos brolio An­tano. Į Lie­tu­vą iš tremties jis grįžo 1967-aisiais. A. Po­­cius pasakojo, kaip sunku jam, tuomet dešimtmečiui berniūkščiui, bu­vo suprasti, kodėl 20 metų brolis ir sesuo nesimatė, kodėl tiek metų savo tėvų nematė Lie­tuvoje palikta vos vienerių metukų dėdės dukrytė. 

„Per moksleivių atostogas dėdė Antanas papasakojo, kaip jo sesuo kartu su savo vyru ir dar penkiais partizanais žuvo prie Minijos, kaip  buvo ištremtos dar dvi seserys su vyrais. Vienas negrįžo iš Intos lagerio. Tai gulė atmintyje ir aš tikrai patikėjau dėdės žodžiais, kad Lietuva vis tiek kada nors bus laisva“, – sakė šilališkiams buvęs Lietuvos kariuomenės vadas. 

Būtent tas tikėjimas nulėmė ir jo gyvenimo pasirinkimą. Bū­damas Sąjūdžio žaliaraiščiu, A. Pocius tapo  Aukščiausiosios tarybos pirmininko asmens sargybiniu, 1991-ųjų sausį prisiekė kaip karys savanoris, o netrukus apsisprendė, kad reikia atkurti Lietuvos kariuomenę.

„Mes, bendražygiai ir bend­raminčiai, ėjome jos kurti įkvėp­ti savo artimųjų, politinių ka­linių ir tremtinių, partizanų. Ne­žinojome, kur einame, ką ir kaip darysime, bet buvo meilė, kurią mums jie perdavė, noras apginti mūsų trapią nepriklausomybę“, – pasakojo A. Pocius. 

Pasak jo, Lietuvos kariuomenė ne tik perėmė politinių kalinių ir tremtinių idėjas bei patirtį, bet ir išsaugojo pokario kovotojų simbolius, įamžino to meto pavadinimus. Tai irgi ženklai, kurie patvirtina, kad drąsiausi tėvynės sūnūs stip­rybė semiasi iš praeities. 

Pasigenda didesnio dėmesio

Nors minint tremties pradžios 80-metį tremties prasmė buvo pakylėta į aukštumas, LPKTS Šilalės filialo pirminin­kės pavaduotojas Antanas Ra­šinskas nepabijojo pasakyti, jog tremtiniai dabar jaučiasi nustumti į užpečkį. Ypač jiems skaudu dėl deginamų bunkerių, verčiamų nuorodų į svarbias pokario kovų vietas, draudimo miškuose atkurti nuo pokario kovų likusias partizanų žemines, perlaidoti užkastus partizanų kūnus.  

„Tai kokioje Lietuvoje mes gyvename, jeigu tų, kurie už Lie­tuvą atidavė gyvybę, mes ne­galime net garbingai palaido­ti? Taip negali būti“, – emocingai kalbėjo  A. Rašinskas.

Pasak jo, skaudu ir dėl mūsų valdžios nenoro ar nesugebėjimo įamžinti dviejų iš Šilalės krašto kilusių nepriklausomos Lietuvos generolų atminimo. Kazys Tallat-Kelpša pasitraukė į vakarus, o Pranas Liatukas kovojo su bermontininkais, len­kais, bolševikais, buvo generalinio štabo viršininkas, ta­po partizanu, Kvėdarnoje kū­rė Lie­tuvos laisvės armiją. No­rėta jam bendromis jėgomis garbingoje vietoje Kvėdarnoje pastatyti paminklą, tačiau jo iki šiol nėra – idėja užmiršta. To­kių žmonių, kurių atminimą reikėtų įamžinti, rajone yra ir daugiau.

„Kodėl jų vardu negalima pavadinti gatvių ar bent skersgat­vių? Tie kovotojai, kurie atidavė už Lietuvą gyvybę, vis dar yra niekinami, į juos žiūrima kaip anksčiau, kartais jie vadinami banditais. Bet turime žinoti, ką jie davė Lietuvai ir mūsų kraštui. Latvijoje yra apie 30 proc. rusakalbių, pas mus – tik 5 proc. Tad pagalvo­ki­me, kieno dėka taip yra“, – kvietė A. Rašinskas. 

Sakoma, jog be praeities nėra ateities. Tremtinių išgyvenimai jau tampa istorija ir mums sugrįžta tik pamokomis, kurios suteikia patirties ir keičia supratimą, kad gyvenimas ne visada gali būti toks gražus ir džiuginantis, kokį turime dabar. 

Daiva BARTKIENĖ  

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tremties aidas atsišaukia širdyje

Šiemet sukanka 80 metų nuo Lietuvos gyventojų masinio trėmimo pradžios į at­šiau­rias sovietų sąjungos vietoves. Trė­mimais buvo siekiama pakeisti okupuotos Lietuvos socialinę ir tautinę sudėtį, nutautinti ir asimiliuo­ti mūsų kraštą, įbauginti lietuvių tautą ir užgniaužti pasipriešinimą okupaciniam režimui. Ma­siniai trėmimai prasidėjo 1941-ųjų birželio 14 d., šeš­ta­dienį, 2–3 val. nakties. Be kaltės ir jokio teismo vien birželio 14–18 d. iš Lie­tuvos buvo deportuota apie 17500 žmonių. Tremtis tapo didžiule mūsų tautos tragedija ir netektimi, pavadinta „juoduoju birželiu“.

Apie tremtį – tik tyliai...

80 metų – visas žmogaus gyvenimas. Dėkingi Dievui tie, kuriems buvo lemta, atlaikius tremties kančias, išvysti brangios tėviškės dangaus žydrynę, jos žaliuojančius laukus, įkvėpti išsiilgto tyro tėvynės oro, kurio nesvetingame krašte trūko kam dešimt, o kam ir daugiau metų. Dešimtys tūkstančių senų, jaunų, mažų ir net kūdikių amžiams liko gulėti tolybėse nuo savo tėvynės...

80 metų... Vis labiau mąžta tiesioginių tų tragiškų įvykių liudininkų. Bet mūsų tauta, anot Dalios Krasauskienės, tremtinių dukros ir anūkės, neturi teisės to pamiršti.

„Tremtis palietė mano šeimą, ir aš negaliu tylėti. Ypač svarbu apie tai kalbėti jaunimui, kuris vis labiau tolsta nuo tų skaudžių įvykių. Ko norėti – juk aš jau trečia karta“, – sako Kvėdarnos Kazimiero Jauniaus gimnazijos muzikos mokytoja.

Dalia pasakoja savo mamos Petronėlės Lukoševičienės prisiminimus – dukros lūpomis pra­byla tremties išgyvenimai. Mama Anapilin išėjo praėjusių metų gruodį, baigdama 82-uosius.

„Tik prasidėjus Sąjūdžio ju­dėjimui ir stojus laisvai Lie­tu­vai, imta garsiai kalbėti apie tą baisų trėmimo periodą. Patys iš tremties grįžę tautiečiai, kaip prisimenu iš mamos pasako­ji­mų, apie tai galėjo pasikalbėti tik pačių artimiausių žmonių rate ir tai – tyliai... Negalėjai žinoti, kas nugirs ir kuo tau atsisuks. Prisimenu, kai grupė mūsų gimnazijos mergaičių rengė projektinį darbą apie trem­­tį ir kalbino mano mamą, tai ir aš dar daug ko negirdėto sužinojau... Ma­ma, atrodo, visą tą laiką iki Lie­tuvai tampant laisvai, jautė kažkokią baimę – tarsi nusikaltusi būtų ji, o ne prieš ją ir dešimtis tūkstančių mūsų tautiečių okupacinė valdžia būtų rengusi genocidą“, – sako Dalia.

Išskyrė amžiams

„Abu mano tėvai buvo tremtiniai – juos, dar nedidelius, išvežė kartu su tėvais. Bet susipažino jau grįžę į Lietuvą“, – pra­deda pasakojimą Dalia.

Pasak Dalios, mama buvo de­šimties metų, o jos sesuo Au­gustina – dviem vyres­nė. Su tėvais jie gyveno Ma­žei­kių rajone.

„1947 m. mamos tėtis įsijungė į partizaninę veiklą, bet buvo suimtas ir išvežtas į Ka­za­chstaną, į Karagandos kasyk­las. Liko močiutė viena su duk­romis kupinos nerimo. Ne­trukus suėmė ir jas. Kelionė, anot mamos, gyvuliniuose va­­gonuose truko bene savaitę. Nu­gabeno į Irkutsko sritį, Se­rebrovo gyvenvietę. Dar kelyje sunkiai plaučių uždegimu susirgusi sesė vos nuvažiavus mirė. Ten ir liko amžiams... Vis pagalvodavau, gal pavyktų palaikus parvežti, bet mama protindavo: ką tu, vaikeli, berasi. Po kiek laiko atėjo žinia, kad nebėra ir mamos tėčio – taip jo ir nebepamatė... O juk abu su močiute buvo dar jauni žmonės“, – pasakoja Dalia.

Petronėlė lankė mokyklą, baigė 10 klasių, bet toliau nebesimokė.

„Pasakodavo turėjusi labai gerų draugių, sugyveno su vietiniais. Aišku, patyrė ir alkio, ir šalčio, tad visos močiutės suk­nelės, skarelės, bateliai buvo išmainyti į bulves, miltus, kruopas, kad tik būtų pavalgiusios. Džiaugėsi draugiška bendruomene – lietuviai vieni kitiems labai padėdavo, bendraudavo. Yra daug mamos nuotraukų iš švenčių, suėjimų – ir liūd­nesnių, ir linksmų, kur ji su armonika, gitara, dainuojanti. Grį­žusi į Lietuvą, ištekėjusi inst­rumentus pamažu primiršo, bet dainos ir giesmės lydėjo iki pat kol jėgos leido“, – prisimena savo energingą, nenuilstančią mamą Dalia.

„Mama pasakodavo, jog trem­tyje visada paminėdavo Va­sa­­­rio 16-ąją, švęsdavo Ka­lė­das, Velykas. Malda, tylia daina. Taip stengėsi išlaikyti tautišku­mą, tradicijas, tikėjimą. Gy­ve­­ni­mas buvo ištisa nežinomybė – grįš jie kada į Lietuvą ar ne. Ir kai bene po dešimties metų pasakė, jog gali, netikėjo: o gal išveš kur nors kitur, tik ne į Lietuvą“, – mamos pasakojimais dalijasi Dalia.

Naujas gyvenimas

Grįžusi į Lietuvą, pasak Da­lios, mama baigė kooperacijos technikumą, įgijo buhalterės specialybę ir visą gyvenimą buhalteriavo įvairiose įstaigose bei įmonėse. Bene iki aštuoniasdešimties tvarkė ir šilališkių Politinių kalinių bei tremtinių sąjungos buhalteriją. 

„Dirbdama Akmenėje, netru­kus susipažino su mano tėčiu, ištekėjo ir abu atsikėlė į Kvė­dar­ną, nes, prasidėjus meliora­cijai, čia imta statyti gyvenamuosius namus, gavo butą, dar­bus ir nugyveno visą amželį. Ak­tyviai pasinėrė į visuomeninį gyvenimą: ir mama, ir tėtis, grojęs akorde­o-­

nu, buvo labai muzikalūs, juos visą gyvenimą lydėjo daina, muzi­ka. Vos susikūrus

Sąjūdžiui, pirmajam susiėjimui  Kvėdarnoje, kuriam vadovavo Kęstutis Bal­čiūnas, buvau subūrusi būrelį dainininkų, tuomet pirmą kar­tą nuskambėjo tremtinių dainos „Leiskit į tėvynę“, „Ar ne auksinės vasaros“. Šiandien šios bei daugelis kitų yra mintinai išmoktos ir išdainuotos“, – pasakoja tremtinių dukra.

Pasak Dalios, mama niekada nesiskundė dėl tremtinės likimo, niekam nepriekaištavo, nieko nekeikė. Tragiškas likimas neužgožė širdyje žmogiškumo, nežadino neapykantos.

„Ji dažnai, žiūrėdama televizijos laidas, stebėdavosi, kodėl tiek daug pykčio liejama ant rusų tautybės žmonių apskritai. Ji sakė tremtyje sutikusi labai nuoširdžių, supratingų, atjaučiančių vietinių gyventojų, turėjo labai daug draugių. O su likimo sesėmis lietuvėmis, su kuriomis susipažino tremtyje, mama visą gyvenimą bend­ravo, susitikdavo politinių kalinių ir tremtinių sąskrydyje „Su Lietuva širdy“, vykstančiame Ariogaloje. Tik pernai, kai sveikata jau nebeleido, žiūrėjome kartu televizijos reportažą, ir mačiau, kad mamos čia nėra – ji visa širdimi ten, tarp savų, tokių pat kaip ji, atlaikiusių pažeminimą, badą, nepritek­lius. Bet nepalūžusių, stiprių savo tikėjimu, viltimi, meile tėvynei“, – jaudindamasi prisimena Dalia.

Ir supranti, kokia artima bei svarbi jai yra tremties tema ir kodėl Dalia sako negalinti tylėti, o stengiasi, kad tremties aidas nenutoltų kaip daina medžių viršūnėmis, bet gyventų tremtinių vaikų, anūkų, proanūkių sąmonėje.

Vertybės – iš tėvų

Ne veltui sakoma, kad istorija gyva, nes liudija.

„Visi esame žmonės, visi lygūs. Bet užtenka kažkam vie­nam valdyti, ir gali kilti bai­sūs dalykai. Ar nėra dabar tokių pavydžių pasaulyje? Deja, ir šiandien žudomi žmonės“, – sako Dalia.

Ji teigia esanti dėkinga tėvams už meilę dainai ir muzikai, tai nulėmė ir jos gyvenimo kelią. 

„Mokau vaikus muzikos gimnazijoje ir Šilalės meno mokyk­loje, vadovauju chorui, ansamb­liams. Į pamokas visada įvedu tremties temą. Pa­si­klausome dainų, pažiūrim filmuotų medžiagų. Padainuojame ir patys: dainos tokios jautrios, ilgesingos. Anksčiau su mokiniais dalyvavome Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro organizuojamame rašinių, piešinių, dainų konkurse tremties tema. Esame pelnę laureatų vardą. Jei po pandemijos ši veikla atsigaus, dalyvausime vėl. Labai džiaugiuosi, kai mokiniai į tai įsitraukia, kuria, ieško. Galbūt ir jų šeimose buvo tremtinių?..

Užauginome tris vaikus, auga keturi anūkai. Du vaikai gyvena Anglijoje, tai taip jų ilgiuosi... Irgi tremtis, tik ne taip vadinasi ir be prievartos. Taip pat spėlioju: grįš ar ne jie į Lie­tuvą... Savo šeimoje stengiuosi kartoti tai, ką puoselėjo tėvai: sek­madieniai būdavo tėvų diena, iš bažnyčios visada eidavome pas juos pietų, bendraudavome, kalbėdavomės. 

Tremties iš ją patyrusių žmo­nių sąmonės neištrinsi: baisios netektys, baisūs išgyvenimai, visada kraujuojanti žaizda... Kai mama žiūrėdavo laidas „Misija Sibiras“, matydavau ir išgyvendavau jos skausmą: o gal sutvarkys kapelius, kur guli mano sesė, – vildavosi, ir širdyje jai tarsi ramiau tapdavo“, – prisimena Dalia.

Dalia – tremtinių dukra ir anūkė, to­kių kaip ji yra daug. O kokie bus proanūkiai, mokytojos įsitikinimu, priklausys nuo to, kaip vyresnieji sugebės tai įdiegti ateinančioms kartoms.

„Viskas – mūsų rankose. Todėl privalome kalbėti, pasakoti, dainuoti, puoselėti, minėti tautos brangias šventes bei sukaktis. Turime eiti priekyje visų, ir tik tuomet kiti seks iš paskos. Tremtinių bend­ruomenė gali labai susiaurėti – gyvų liudininkų lieka vis mažiau. Bet jų priesakai, jų atmintis privalo gyventi ir išlikti gyvi“, – įsitikinusi D. Kra­saus­kienė.

Eugenija BUDRIENĖ

Nuotr. iš tremtinės P. Lukoševičienės albumo ir Algimanto AMBROZOS

Skolinti, kaip ir skolintis, reikia atsakingai

Regis, visi žinome, kam skirti skolos lapeliai, esame girdėję, kad visus susitarimus būtina įforminti raštu, bet kai su skolininku susitarti gražiuoju nėra jokių galimybių, paaiškėja, jog kalčiausias dėl to yra patiklumas. O dėl to kyla konfliktai ne tik tarp nepažįstamų žmonių, bet ir tarp giminaičių, kaimynų ar net gerų bičiulių. Neretai tokios situacijos atveda ir į teismą.

Žydrūnė JANKAUSKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 44

Bus suprojektuota naujų valstybinės žemės ūkio paskirties sklypų

Siekdama patenkinti didėjantį ūkininkų ir kitų asmenų poreikį naudotis valstybine žeme, Nacionalinė žemės tarnyba per 2021 m. planuoja suprojektuoti apie 15 tūkst. žemės ūkio paskirties sklypų, kurių didžioji dalis numatoma skirti nuomai, kita dalis gali būti projektuojama pirkimui, t. y. gali būti projektuojami tarp privačių žemės sklypų įsiterpę valstybinės žemės plotai ar žemė, reikalinga žemės ūkio paskirties pastatams eks­ploatuoti.

Romualdas BUKAUSKAS

NŽT Šilalės skyriaus vedėjas

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 44

Seniūnijų ateitis priklausys nuo politinių vėjų

Praėjusių metų balandžio 30 d. darbo grupė rajono vadovams pateikė išvadas, siū­lan­čias optimizuoti savivaldybės administracijos struktūrą. Tada ir paaiškėjo, jog se­niūnijose nelieka seniūnų pavaduotojų, sumažinta žemės ūkio specialistų etatų, į So­cia­linių paslaugų namus perkelti seniūnijų socialiniai darbuotojai. Pastaruoju metu vis dažniau prisimenama ir darbo grupės rekomendacija sujungti seniūnijas. Tam jau pa­siruošta – taryba patvirtino gyventojų apklausos organizavimo tvarkos aprašą. Tik panašu, kad seniūnijų ateitis priklausys ne nuo gyventojų valios, bet nuo politinių vėjų – tarybos nariai neslepia, jog mažųjų seniūnijų išsaugojimas yra viena iš naujos koalicinės sutarties sąlygų.

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 44

Visa valdžia – „tvarkiečių“ rankose

Praėjus pusei kadencijos – permainos rajono valdžioje: vakar, suformavus naują valdančiąją daugumą, bu­vo pa­­keistas savivaldybės administracijos direktorius. Po­­kyčius inicijavo rajono meras Algirdas Mei­že­nis, pa­reiš­kęs nepasitikėjimą Valdemaru Jasevičiumi. Nors prieš tarybos po­­sė­dį virė aistros: prieš savaitę nedalyvausiantys politi­niuo­se žaidimuose pareiškė konservatoriai, o posėdžio iš­va­ka­rėse tarybos narė Saulė Olendrienė išsižadėjo viešai pa­skelb­to savo parašo ant naujosios koalicijos sutarties.

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 44

Menų festivalis „Kvadratu“: kultūra, apeinanti pandemijos ribojimus

Ar gali profesionalus menas išeiti už muziejaus galerijų, ekspozicijų sienų, įžengti į miestiečių gyvenimą, įsikurti kasdieniškoje aplinkoje – parke, gatvėje, aikštėje, asmeniniame ausinuke? Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ kūrybinė komanda sako: neabejotinai taip!

Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ jau trečius metus organizuojamas menų festivalis KVADRATU šiemet ieško įrodymų, jog, besikeičiant pasauliui, viena išlieka nepakitę – žmogaus kultūros troškulys. O iš pandemijos pančių besivaduojanti kultūra transformuojasi ir ieško naujų formų pasiekti apribojimų sukaustytus žmones. Saviizoliacija mieste – tokia šių metų KVADRATO koncepcija, atliepianti visuomenės gyvenimo aktualijas.

„Menas yra ta jėga, kuri gali pralaužti sienas, išeiti iš kvadrato rėmų bei plėsti ribas“, – teigia Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ direktorė Eglė Červinskaitė.

Tuo įsitikino ir tauragiškiai bei miesto svečiai, įsitraukę į praėjusį savaitgalį miesto šventės metu pristatytus festivalio KVADRATU kultūrinius potyrius.

Tauragė. Mašinos. Objektyvas                                                  

Menų festivalio atidaryme, renginių organizatorė-edukatorė Renata Jančiauskienė kalbino vieną iš festivalių autorių, fotomenininką Mindaugą Kavaliauską. Svečias iš Kauno atvyko su Tauragėje pirktu automobiliu, kuris, pastatytas ant Bažnyčių g. šaligatvio, tapo meniniu sprendiniu ir pristatymo akcentu.

Fotomenininko nuotraukų ciklas „inCARnation“ (in-car-nation, liet. „tauta mašinoje“) eksponuojamas Tauragėje, Bažnyčių gatvėje, ties 15 namu. Ten netradiciniu formatu vyko ir festivalio atidarymas.

Prieš du dešimtmečius menininkas atkreipė dėmesį, kad Lietuva ypatinga dideliais tarpkontinentinės automobilių prekybos, aptarnavimo, remonto, autodetalių ir kitų verslų mastais, o pats automobilis tapo nauju kulto objektu. M. Kavaliauskas didelio formato kamera ėmė fotografuoti automobilių prekeivių, vairuotojų, naudotojų, meistrų, kelininkų, detalių pardavėjų kasdienybę, laisvadienius bei įtampos momentus. Nemažą dėmesį skyrė ir automobilizuoto Lietuvos peizažo tyrinėjimams.

Tauragėje tai itin aktuali tema – automobilių prekybos verslas neformaliai kuria Tauragės tapatybę. Juokaujama, jog Tauragė – tai Lietuvos Paryžius, čia yra vieta, vadinama „Luaro slėniu“, ir net prancūzų pardavėjai galvoja, kad Tauragė yra ne miestas, o šalis. Karantinas privertė užverti šalių sienas, tuo smarkiai paveikdamas tauragiškių automobilių prekybos verslus, jau tapusiais paveldimais šeimos verslais.

Parodos aktualumą gerai iliustruoja lankytojų refleksijos – festivalio atidaryme dalyvavę verslininkai nuotraukose atpažino savo verslo objektus, savo kasdienybę pamatė kitomis akimis – tapusią menu. Taip kuriamas kūrėjo dialogas su parodos lankytoju, kurio tarpininku tampa muziejininkas.

Prasmių ir formų paieškos

Penkiose miesto vietose visą vasarą tauragiškiai galės gėrėtis fotomenininkų darbais, susitikti su jais neformaliose miesto erdvėse gryname ore, dalyvauti teminėse ekskursijose. Netradicinėse erdvėse – Pilies kiemelyje, Atgimimo aikštėje, J. Kalvano parko pievelėje, Vasario 16-osios g. eksponuojamos parodos: Andriaus Repšio „Projektas 1808. Karantinas“, Benjamino Pociaus „Apie vaikus“, M. Kavaliausko „Autoportretai ir Autopeizažai“, Bruno Alencastro „Obs-cu-ra“, Vytauto Butkaus „Tilžė – Soveckas“.

„Visos penkios parodos mieste virto neatskiriamomis nuo miesto instaliacijomis. Vietos ir turinio sąlytis verčia žiūrovą įsitraukti ir tapti instaliacijos dalimi, atrandant parodas per savo patirtis. B. Alencastro paroda „obs-cu-ra“ eksponuojama priešais daugiabučių langus, verčia žiūrovą spėlioti, kuris langas slepia fotografijose atvaizduotus žmonių portretus su kambario interjerais. V. Butkaus fotografijos kiek primena Henri Cartier-Bressono išlaukto momento ir balansuotos kompozicijos fotografiją. Bresoniška dinamika suteikia kadrui gyvumo, ką tik įvykusio įvykio jausmą. Ryškūs akcentai išdėlioti kompozicijoje, leidžia pamatyti autoriaus pririotetus“, – parodas trumpai pristatė TKM „Santaka“ muziejininkas fotografas bei pagrindinis lauko parodų idėjos koordinatorius Juozas Petkevičius.

Maža to, muziejus žengia į kultūrinės žiniasklaidos lauką – lauko ekspozicijas papildo tinklalaidės, kuriose kalbinami fotomenininkai padeda žiūrovui suvokti parodos kontekstą bei praplečia potyrių ribas gyvu pasakojimu. Tauragėje tai – absoliučiai naujas žanras.

„Vizualiniai pasakojimai stenduose persikelia į pasakojimus tinklalaidėse, kuriose muziejaus darbuotojai šnekino festivalio autorius. Tačiau viena tinklalaidė yra truputį kitokia negu visos likusios, kartu su muziejaus bendruomene sukūrėme filosofinį pasakojimą apie karantino uždarytą žmogų, kurio vienintelis sąlytis su realia aplinka yra langas. Pasakojimus inspiravo nuotraukų esė „obs-cu-ra“, – teigia tinklalaidžių idėjos autorė R. Jančiauskienė.

Tinklalaides galima rasti Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ „Youtube“ kanale, vartotojų patogumui jas pasiekti galima iš karto lankant fotografijų parodas – tereikia išmaniuoju telefonu nuskanuoti QR kodą. Beje, tinklalaidėse skambantis garso takelis – tauragiškio Luko Zeringio kūryba.

Festivalį finansuoja Lietuvos Kultūros taryba ir Tauragės rajono savivaldybė.

Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ inform.

Povilo POŠKOS nuotr.

Nuotraukų ciklas „inCARnation“. AUTO turgus Tauragė, 2018. Nuotraukoje pro būdelės langą matyti ant vieno Tauragės pastatų esantis Eifelio bokšto muliažas

Daugiau informacijos:

Tauragės krašto muziejaus „Santaka“

Kultūros, turizmo projektų ir viešųjų ryšių specialistė

Agnė Vitartaitė

Tel.: +370 609 15508, el. p.: Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.

Darbštumas – iš protėvių paveldėtas bruožas

Kai nedidelio ūkio šeimininkų teiraujiesi, kaip sekasi, dažniausiai jie pasiūlo apsilankyti stambiuose ūkiuose, kur didelės gyvulių bandos, karves šeria ir melžia robotai, o patys nesą pavyzdys, iš kurio būtų galima pasisemti patirties, pasimokyti ir išvengti galimų klaidų. Tenenių seniūnės Loretos Petravičienės paprašius parekomenduoti darbštų ūkininką, ji nė nesvarsčiusi pasiūlė Danutę ir Antaną Mauricus iš Pakalniškių II kaimo: „Tvarkingas, besiplečiantis ūkis. Darbštūs ne tik tėvai – ir sūnūs savo ūkius kuria“.

Aldona BIELICIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 43

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą