Šilalė turtinga garsiais, svarbių titulų iškovojusiais sportininkais, bet pastaruoju metu labiausiai mūsų kraštą garsina motociklininkai. Dakarą šiemet įveikęs Nerimantas Jucius nėra vienintelė šio sporto žvaigždė, kartu su juo nuo pirmos klasės plieninį žirgą valdyti mokėsi ir žadeikiškis Šarūnas Matutis. O šią savaitę lenktynininkas išvyko į pasaulio enduro čempionatą Rumunijoje.
Sportininkai ir draugauja, ir varžosi
Ant motociklo pirmoje klasėje kone tiesiogine šio žodžio prasme Šarūną užkėlė tėtis, visada buvęs aistringu motokroso lenktynininku. Jis tapo ir pirmuoju sūnaus treneriu, ne tik pamokiusiu važinėti aplinkiniais keliukais, bet ir važinėjusiu kartu – iš tokių pasivažinėjimų abu grįždavo be galo laimingi. Nuo Šarūno motociklų sportu užsikrėtė ir jo draugas Nerimantas, iškart supratęs, kad jam reikia rimtesnio krosinio motociklo. Abu kartu ir išvažiavo į pirmąsias varžybas, kur sutiko gerokai daugiau už juos patyrusių sportininkų. Jų patarimai bei pamokymai padėjo tobulėti, nes jokia sporto mokykla Lietuvoje motosporto treniruočių nerengia. Nuo tada nebuvo nė vieno sezono, kurį Šarūnas su Nerimantu praleistų, ir nė vienų varžybų, kuriose, jei tik gali, nedalyvautų. To reikėjo ir tebereikia sportiniam tobulėjimui.
„Esu vienas iš nedaugelio Lietuvos sportininkų, kuris važiuoja daugelyje disciplinų – dalyvauju enduro, hard enduro, cross cantry ir motokroso lenktynėse. Kiekvienose varžybose stengiuosi važiuoti maksimaliai gerai, o stabilus važiavimas bendroje metinėje įskaitoje užtikrina gerus rezultatus. Turiu net tris Lietuvos čempiono titulus“, – džiaugiasi Š. Matutis.
30-metis sportininkas prieš kelias savaites grįžo iš Estijos, kur kartu su Nerimantu dalyvavo Baltijos šalių enduro čempionate. Etapo nugalėtoju tapo Nerimantas, Š. Matutis savo klasėje liko antras. Baltijos enduro čempionato finalas vyks rugsėjo 20–21 d. Lietuvoje, Uoginių auto-moto sporto trasoje. Ten ir paaiškės, ar lietuviui pavyks pirmą kartą tapti Baltijos šalių enduro sporto čempionu.
„Sportiniai pasiekimai neturi įtakos mūsų draugystei su Nerimantu. Dažnai būname varžovais, pasistumdome trasoje, bet jokių tarpusavio įtampų nelaikome, mums tai yra kaip smagus žaidimas“, – tikina Šarūnas.
Svarbiausia ne greitis, o tikslumas ir įgūdžiai
Enduro sportas nėra smagus pasivažinėjimas motociklu. Šiose varžybose susitinka žmogaus valia, technikos ištvermė ir gamtos stichijos. Skirtingai nei klasikinėse motokroso ar kitų techninių sporto šakų varžybose, enduro trasose sportininkai kovoja ne tik su varžovais, bet ir su laiku, nuovargiu bei gamtos iššūkiais. Važiuojama miško takais, kalvotais laukais, akmenuotais keliukais, kur nėra žinoma, kas tavęs laukia už posūkio, todėl enduro čempionatuose svarbus tikslumas ir įgūdžiai.
„Varžybos dažniausiai vyksta dvi dienas, ir niekada nelaimi varžybų tas sportininkas, kuris laimi vieną kurį greičio ruožą. Laimi tie, kurie greitai nuvažiuoja visus greičio ruožus, todėl pagal savo sugebėjimus turi pasirinkti optimalų greitį, kad galėtum ir greitai važiuoti, ir nepersistengti rizikuodamas, jog nesulaužytum technikos ir nepatirtum traumų“, – sako Šarūnas.
Motokrose įgyta patirtis labai praverčia gyvenime, nes ugdo ištvermę, savarankiškumą, tvirtą charakterį ir, žinoma, padeda žengti į dar didesnes tarptautines arenas.
Š. Matutis tikina, kad į Dakaro ralį nesiruošia. Dalyvauti tokio lygio varžybose būtų įdomu, bet pasiruošimui reikėtų bent metų, o gyvenime, pasak sportininko, yra ir kitų didelių reikalų. Tačiau jau šią savaitę žadeikiškis išvažiuoja į Rumunijoje, Sibiu mieste vykstantį pasaulio enduro čempionato pirmojo etapo varžybas.
„Tai garsiausios pasaulyje enduro varžybos – labai noriu išbandyti jėgas. Nieko nesitikiu, neturiu tikslo kažką įrodyti ar parsivežti taurę. Tai bus pirmosios mano pasaulinio lygio varžybos. Noriu apšilti kojas tokio lygio renginyje, nepatirti traumos ir būtinai nuvažiuoti iki finišo, kad įgaučiau patirties. Įveikus tokio lygio trasą, gal ir atsiras noras siekti kažko dar daugiau“,– viliasi Š. Matutis.
Šaunumui įrodyti – lenktynių trasa
Nors Šarūnas tikina, kad sugeba pamatuoti riziką ir trasoje niekada nepasiduoda neprotingam azartui kovojant dėl vietos ant pakylos. Vis dėlto sportininkas pripažįsta, jog enduras yra „super krizinė“ sporto šaka, kurioje adrenalinas tampa nuolatiniu palydovu.
„Nesu visiškas adrenalino fanatikas, labai jaučiu savo kūną ir žinau, kada galiu kažkiek surizikuoti. Daugiausia adrenalino gauni tada, kai darai kažką naujo, iki tol nebandyto ir nežinai, kaip pavyks. Aš užsiimu tokiais dalykais, kurie daromi palaipsniui, po žingsnelį, kylant palengva į viršų, pamažu greitėjant ir nedarant didelių šuolių. Tiems žmonėms, kurie stengiasi gatvėse įrodyti savo šaunumą, palinkėčiau atvažiuoti į sportine trasą ir parodyti, ką jie iš tikrųjų sugeba. Tada suprastų, kiek daug dalykų jie turi išmokti, ir kad gatvėse to padaryti neįmanoma“, – sakė Š. Matutis.
Sportininką galima vadinti laimės kūdikiu. Nors ekstremalus ne tik sportas, kuriame jis siekia pergalių, bet ir jo pamėgtos laisvalaikio veiklos, iki šiol nėra patyręs rimtų traumų. Šarūnas tikina, jog motoralio trasoje greitis nėra toks didelis, kaip atrodo žiūrint į ore skrendančius motociklus. Jei žiedinėse varžybose ant asfalto motociklai skrieja net 300 km per valandą greičiu, tai enduro sporte natūraliais keliukais važiuojama 80 – 90 km per valandą greičiu, retai pasiekiama 100 km padala. Nedidelis greitis leidžia išvengti ypač sunkių traumų ir tragiškų atsitikimų.
Pasak Šarūno, motociklininkai saugo ne tik save, bet ir techniką. Naujas motociklas kainuoja 8 – 10 tūkst. eurų, o juo dažniausiai lenktyniaujama tik vieną sezoną. Po jo technika perleidžiama mėgėjams, o varžyboms perkamas naujas motociklas. Kad jis būtų patikimas kovos draugas, dar reikia specialiai paruošti.
„Technika, su kuria vykstama į varžybas, turi būti patikima. Būtų labai apmaudu, jei nuvažiavus į svarbias varžybas, sumokėjus startinius mokesčius, skyrus kelionei daug laiko, negalėtum startuoti ar pirmą dieną motociklas sugestų“, – neslepia sportininkas.
Motociklu kilo į Havajus
Po transporto elektronikos studijų Lietuvos inžinerijos kolegijoje Kaune likęs gyventi žadeikiškis vadovauja įmonei, užsiimančiai komercinių pastatų priežiūra. Tačiau tik Šarūno darbas su sportu neturi nieko bendro. Gyvenime jį visur lydi technika – garaže stovi net penki motociklai. Vieni sportui – endurui, cross cantry, kiti motokrosui. Jie atrodo panašūs, bet iš esmės šiek tiek skiriasi. Šarūnas tikina, jog labai gerai turėti garaže daugiau motociklų, nes jei kažkurį ruošia varžyboms, tai su kitu gali važiuoti treniruotis.
Nors iš savo gyvenimo Š. Matutis neišbraukė ir automobilių, kuriais iki varžybų trasos gabena sportinius motociklus, laisvalaikio be plieninių žirgų neįsivaizduoja. Motociklų fanatiko kelionės būna spontaniškos, po ekstremalius regionus, be didelio planavimo ir būtinai tokiomis vietomis, kur turistai retai įkelia savo koją. Kelis metus svarstęs, į kokią tolimą kelionę leistis, pernai su draugu patraukė į Indiją. Išsinuomoję indiškus motociklus, užsimojo pavojingam iššūkiui – užvažiuoti į Himalajus, aukščiausius pasaulio kalnus. Pavyko pakilti į 5,2 km aukštį, kur jau duso varikliai ir patiems buvo sunku kvėpuoti.
Tačiau smagiausia Šarūnui lėkti motociklu pažįstamose vietose ir su artimiausiais draugais. Tada visi spaudžia akseleratorių savo tempu, smagiai pajuokaudami ir šelmiškai paragindami vienas kitą neatsilikti. Abu Šilalę garsinantys motociklininkai jau bene 15 metų priklauso Klaipėdos motoklubui „Kirai“. Šarūnas tikina, kad juos jungia ne tik aistra motociklams, bet ir panaši sportinė filosofija, ir važiavimo patirtis. Tokių treniruočių gana dažnai būna ir Šilalės apylinkėse – tada ausyse švilpia vėjas, o mintyse vienas po kito kyla gražiausi vaikystės prisiminimai.
Daiva BARTKIENĖ
NUOTR. iš Š. Matučio archyvo
