„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Su informacija susijusios rizikos – iššūkis numeris vienas

Pasaulio ekonomikos forumo, vykusio šių metų sausį, išvakarėse buvo pa­skelbta tradicinė jo rengiama „Globalių rizikų“ ataskaita. Joje siekiama nustatyti, ko­kie iššūkiai laukia pasaulio artimiausius dvejus metus. Pažymima, jog pirmą kartą istorijoje kaip didžiausios rizikos vertinami informacinės sferos iššūkiai. Tenka konstatuoti, kad tendencijos, išryškėjusios per pastarąjį dešimtmetį, sunkiai juda kontroliuojamų (ar iš viso nekontroliuojamų) procesų link, kurie gali ir pakeisti mūsų pasaulį, ir bendrai paveikti saugumo situaciją jame.

Viktor DENISENKO 

Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos docentas

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 8

Istorijų opera „Klaipėda“: legenda apie Mažosios ir Didžiosios Lietuvos suvienijimą bus papasakota Šilutėje ir Tauragėje

Vienas naujausių Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) spektaklių – istorijų opera „Klaipėda“ išvyksta gastrolių: kovo 7 d., 18 val., žiūrovai laukiami Tauragės kultūros centre, o kovo 10 d.,17 val., - Šilutės kultūros ir pramogų centre.

Didžiulių ovacijų vasarą sulaukusi istorijų opera „Klaipėda“, skirta Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui. Operos dramaturgijos centrinės ašys – Klaipėdos krašto istoriją apibūdinančias sąvokos – Žmogus, Tikėjimas, Kalba. Šiandien, neramaus pasaulio kontekste, šios tiesos kaip niekad yra svarbios.

III-iasis tarptautinis Klaipėdos festivalis Pauliaus Lindenau, elinge vasarą pristatęs istorijų operą „Klaipėda“, dedikuotą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui, tarsi dar kartą meno kalba Mažąją Lietuvą prijungė prie Didžiosios. Daugiau nei du metus šią išskirtinę premjerą ruošęs Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras sulaukė daugybės palankių publikos atsiliepimų. Elingo mastelių nepavyks sutalpinti į įprastą sceną, tad gastrolių vyksta mažesnė spektaklio versija.

Istorijų operos „Klaipėda“ režisierius G. Padegimas sako, kad šiuo pastatymu į Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos įvykius norėjęs pažvelgti tarsi į legendą. „Ne tai, kad norėtume atkurti istorinius veikėjus, tikslias datas... Istorijų opera „Klaipėda“ taiko ne į istorinių įvykių atkartojimą, bet į legendos pristatymą. Man labai graži pirmoji istorijų operos „Klaipėda“ libreto autoriaus Arvydo Juozaičio remarka: „Per rūką matosi Klaipėdos bažnyčių smailės“. Ir mes, istorijų operos kūrėjai, praėjus šimtmečiui šią istoriją matome tarsi per rūką“, – tikina G. Padegimas.

A. Juozaičio žvilgsnis į istorinį įvykį

Libretas istorijų operai „Klaipėda“ – nebe pirmas A. Juozaičio kaip dramaturgo prisilietimas prie Klaipėdos krašto istorijos. 2015 m.  jis parašė pjesę „Karalienė Luizė“, kurią Klaipėdos dramos teatre pastatė tas pats G. Padegimas, kuris Klaipėdos elinge ėmėsi statyti ir naująją istorijų operą. Tame pačiame spektaklyje jam talkino ir scenografė bei kostiumų dailininkė B. Ukrinaitė. Įdomus sutapimas! Metais vėliau A. Juozaitis parašė miesto epą „Klaipėda – Mėmelio paslaptis“, dar vėliau istorinę dramą apie Imanuelį Kantą. A. Juozaitis operos librete pasakoja apie XX a. pradžios įvykius ir Mažosios Lietuvos asmenybes, kurių pastangomis Klaipėdos kraštas prijungtas prie Didžiosios Lietuvos po bene penkių šimtų metų buvimo Kryžiuočių ordino ir Prūsijos valdžioje.

Šišioniškai prabils šilutiškė

Vienas ryškiausių istorijų operoje „Klaipėda“ – buvęs knygnešys, žvalgybininkas Jonas Polovinskas-Budrys. Šio vaidmens atlikėjas Valdas Kazlauskas. Labai svarbų Lietuvos Respublikos ministro pirmininko Ernesto Galvanausko vaidmenį atlieka solistas Aurimas Raulinavičius. „Klaipėda“ sujungia visą būrį ryškių šalies istorijos asmenybių: evangelikų kunigą Vilių Gaigalaitį – solistas Šarūnas Juškevičius, Klaipėdos sukilimo politinis vadovą Erdmoną Simonaitį – solistas Šarūnas Šapalas, spaustuvininką Martyną Jankų – solistas Mindaugas Rojus, M. Jankaus dukrą Elzę – solistė Rosana Štemanetian, Katrę – solistė Judita Butkytė, jaunąją rašytoją Ėvę Simonait (Ieva Simonaitytė) – solistė Ernesta Stankutė, jos mamą Ėtmę Simonait – solistė Rita Petrauskaitė, Vydūną -  Martynas Stankevičius, Šaulių sąjungos pirmininką Vincą Krėvę-Mickevičių – solistas Kęstutis Nevulis, vienas iš sukilimo vadų Miką Bajorą – solistas Virginijus Pupšys, Darių Steponą – Gytis Šimelionis, Adjutantą – Evert Sooster. Labai įdomus personažas Mėmelio prefektas Gabrielis Žanas Petisnė – partiją atlieka jaunas ir labai perspektyvus solistas Giedrius Gečys, Petisnė moteris, kuriai Klaipėda lyg pasaulio užkampis – solistė Beata Ignatavičiūtė. „Daug ryškių, įdomių solistų nedideliuose vaidmenyse ar net epizoduose, nes prie sukilimo prisidėjo daug istorinių asmenybių. Veikiausiai toks buvo libreto autoriaus Arvydo Juozaičio sumanymas – pristatyti plačią asmenybių panoramą nesusitelkiant ties vienu, nes kone kiekvienas iš šių veikėjų vertas atskiro romano ar operos“, – sako režisierius G. Padegimas.

Beje, istorijų operoje „Klaipėda“ šalia istorinių asmenybių pasirodo lyg „vietos dvasių“ įsikūnijimai, kaip, pavyzdžiui, atgimsta skulptūra Taravos Anikė – Yuliia Kovalenko, šišioniškių tarmę mokanti šilutiškė Vaida Galinskienė tampa Šišioniškių dvasia.

Istorijų operos finaline nuskamba rašytojos Ėvės Simonait (Ievos Simonaitytės) žodžiai „Mes esame viena tauta, viena žemė, viena Lietuva!“, kurie užrašyti ir ant Klaipėdoje stovinčio paminklo vieningai Lietuvai „Arka“ (skulptorius Arūnas Sakalauskas, 2003). Operos finalas – tarsi bendras istorinių asmenybių pagarbinimas ir šalies vienybės, kuri šiuo metu ypač svarbi, pripažinimas.

KVMT užsakymu operą „Klaipėda“ sukūrė Klaipėdos kompozitoriai Loreta Narvilaitė, Vladimiras Konstantinovas, Kristijonas Lučinskas ir Donatas Bielkauskas. Libretą parašė Arvydas Juozaitis, spektaklio muzikos vadovas ir dirigentas Tomas Ambrozaitis, režisierius Gytis Padegimas, scenografė ir kostiumų dailininkė Birutė Ukrinaitė, choreografė Aušra Krasauskaitė.

KVMT inform.

Gausus lietus grasina potvyniais

Dėl kelias pastarąsias dienas pliaupusio lietaus bei tirps­tančio sniego daugelyje upių vandens lygis akivaiz­džiai pakilo. Ir nors kol kas Šilalės rajone didelės potvynių grės­mės nėra, savivaldybės atstovai neatmeta, jog kiekvieną minutę situacija gali pasikeisti.

Žydrūnė MILAŠĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 7

Ūkininkai nenusiteikę nusileisti – stovės iki galo

Šią savaitę daugybės Šilalės ūki­ninkų keliai vedė į Vilnių. Pirmadie­nio rytą į sostinę išvyko 34 traktorių kolona, trečiadienį – du pilni autobusai ūkininkų protestą palaikančių žmonių. Dešimtys šilališkių į sos­tinę važiavo ir vakar: vieni organi­zuotai, autobusu, kiti nuosavais au­tomobiliais, susikooperavę su kai­mynais. Tokios akcijos Vilnius dar nebuvo matęs – žemdirbiai pa­rodė miestiečiams, kas yra tikroji vienybė, ir priminė, jog be kaimo, kuriame auginamas maistas, mies­tas niekaip neišgyventų. 

Daiva BARTKIENĖ

Algirdo AUŠROS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 7

Miesto plėtra – be ambicijų ir su menkomis investicijomis

Praėjusią savaitę UAB „Atamis“ projektuotoja Andželika Kažienė savivaldybės ta­ry­bai pristatė pustrečių metų darbo re­zul­tatą – Šilalės miesto bendrąjį planą, pa­gal kurį ateinantį dešimtmetį turėtų vykti mies­to plėtra. Tik ji, panašu, nesuplanuo­ta: nau­­­jajame plane nenumatytos terito­rijos gy­venamųjų namų statybai, o investicijos to­­kios minimalios, kad kažin, ar jų užteks vie­­nai gatvei išasfaltuoti.

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 7

Šilalės kraštiečiai smagiausiai jaučiasi tarp knygų

Kiekviena visuomeninė kraštiečių organizacija veiklos pradžioje pasirenka savo misiją. Nuo pat Šilalės kraštiečių draugijos įkūrimo 1990-ųjų lapkričio 23 d., be kraštiečių būrimo kultūrinei veiklai, ryšių palaikymo su gimtuoju kraštu, buvo ir leidinių apie Šilalę rengimas bei leidyba. Dabar lentynose jau sugulė „Šilalės krašto“ serijos knygos, kuriose aprašomas beveik visas dabartinis rajonas. Kita leidinių serija „Žemaičių kultūros savastys“ tyrinėja ir pristato ne tik Šilalės istorijos bei kultūros atskirus pjū­vius, bet ir atskirų Žemaitijos – vidurio, šiaurės, pietų – kul­tūros paveldą. Šilalės kraštiečių draugijos tarybos branduolys – garbūs daktarai, profesoriai, inžinieriai, įvai­rių sričių specialistai kasmet pradžiugina savo autori­niais leidiniais, pristatomais metų pabaigos susirinkime.

Virginijus JOCYS

Šilalės kraštiečių draugijos vadovas

AUTORIAUS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 7

Gėlės ir peizažai prasisklaidžius rūkui

Šilalės Vlado Statkevičiaus muziejuje atidaryta kraštietės Vaivos Vilkaitienės tapybos darbų paroda „Iš rūko gimę“. Kaip savo kūrybą pristato menininkė, jos paveikslai yra „iš­glostyti pirštais, nes tik jais galima pajusti potėpio kryptį, intensyvumą, pradžią ir pabaigą“... Vaiva sako: „Tapau tai, ką matau: pie­vą, lauką, ežerą, kuris tampa mano kūrybos įkvėpėju, medžius, dangų, gėles, visa tai, kas gali pasirodyti prasisklaidžius rū­kui“...

Eugenija BUDRIENĖ

Žydrūnės MILAŠĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 7

 

Kodėl mums toli iki suomių ar latvių?

Nuo Helsinkio iki Varšuvos, ma­tuojant automobilių kelius, yra dau­giau kaip tūkstantis kilometrų. Trijų Baltijos šalių sienos su Rusija ilgis – beveik 900 km, o jeigu pridėtume Latvijos ir Lietuvos sieną su Balta­rusija, ji prailgėtų dar maždaug tiek. Gi NATO nare tapusi Suomija turi net 1340 km sieną su Rusija.

Česlovas IŠKAUSKAS

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 6

Senų žmonių globa tapo prabanga

Visuomenei senstant, vyresnieji nenori tapti našta artimiesiems ir renkasi senatvę leisti globos namuose. Tačiau šių įstaigų paslaugos kasmet brangsta, todėl net ir vidutinę pensiją gaunantiems senjorams jos yra per brangios. Todėl šioje situacijoje vienintelė išeitis – savivaldybės parama.

Daiva BARTKIENĖ

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 6

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą