„Šilalės artojas“ Jums siūlo prenumeruoti laikraštį pdf. formatu tiesiai į Jūsų el. paštą. 1 mėn. kaina – 7 Eur, įmonėms – 10 Eur.
Susisiekite su redakcija el. paštu: redakcija@silalesartojas.lt
arba tel. (0-449) 74195, (+370-699) 67384

Redakcija

Festivalis „TheATRIUM“ prasideda Lietuvos teatrą pristatančia savaite

Pirmoji tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ diena prasideda gausaus su Lietuvos teatro kūrėjų darbais norinčio susipažinti užsienio svečių būrio pasitikimu ir pilnai išparduoto spektaklio rodymu. Gegužės 13–17 d. vykstanti pirmoji „TheATRIUM“ programos dalis, Lietuvos teatro vitrina, atsirado kaip siekis pristatyti šalies teatrą pasauliui, bet ji taip pat prigijo ir kaip puiki proga vietos gyventojams nerti į koncentruotą labai įvairių scenos meno kūrinių maratoną.

Lietuvos teatro vitrinoje per penkias dienas bus parodyti devyni labai įvairūs scenos meno kūriniai, jie rudenį vykusios atrankos metu buvo atrinkti iš beveik 40 pretendentų. Vitrinos atrankos komisiją sudarė skirtingų Klaipėdos dramos teatro padalinių atstovai, o atrankos kriterijus vienijo pastanga rasti spektaklius, kurie galėtų būti aktualaus turinio užsienio rinkai, taip pat buvo atsižvelgiama į tai, ar juos patogu išvežti į gastroles ir kt. Siekta sudėlioti visapusiškai Lietuvos teatrą pristatančių spektaklių kolekciją, tad vitrina labai įvairi: nuo klasikinio iki labai modernaus turinio, nuo monospektaklių iki šešėlių ir šokio teatro. Šiemet spektaklius kartu su kitais žiūrovais stebės apie 30 svečių iš užsienio.

Pirmoji Lietuvos teatro vitrinos diena prasideda OKT / Vilniaus miesto teatro spektakliu „Mama“ (rež. Kirilas Glušajevas), į jį bilietai buvo išgraibstyti jau prieš kurį laiką. Iškart po šio spektaklio bus rodomas festivalio šeimininko Klaipėdos dramos teatro „Sugrįžimas“ (rež. Naubertas Jasinskas) – estetiškai itin išgrynintas, šiais metais „Auksiniu scenos kryžiumi“ už Liucijos Kvašytės kurtą kostiumų dizainą apdovanotas ir žanro ribas peržengiantis spektaklis.

Antroji Lietuvos teatro vitrinos diena prasidės svarbia festivalio naujove – 14 d. 15 val. teatro antro aukšto menėje vyks visuomenei atvira diskusija su svečiais iš užsienio. Paprastai atvykę į festivalį jie renka informaciją apie scenos meno kūrinius, kūrėjus, teatrus, bendrauja su teatralais, bet su plačiąja publika neturi jokio kontakto. Šiais metais nutarta inicijuoti erdvę, kurioje galėtų nuskambėti šių, iš pačių įvairiausių pasaulio šalių atvykstančių teatro žinovų įžvalgos. Pirmosios „TheATRIUM“ visuomenei atviros diskusijos tema – „Teatras: civilizacijos forpostas ar laisvalaikio pramoga?“. Ją moderuos Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto prodekanas, filosofas ir sinologas doc. dr. Vytis Silius. Diskusijoje dalyvaus Kryštof Koláček iš Čekijos Respublikos, Prahos „Divadlo X10“ teatro prodiuseris ir kultūros vadybininkas. Prie įvairių scenos meno iniciatyvų kūrimo ir puoselėjimo savo šalyje prisidėjęs ir vadovavęs ne vienam tarptautiniam meno projektui, K. Koláček 2024 m. buvo išrinktas Europos nepriklausomų scenos menų asociacijos prezidentu. Savo mintimis dalinsis ir estas Heigo Teder, Europos kultūros sostinės „Tartu 2024“ vyriausiasis prodiuseris, teatro ir kultūros vadybos profesionalas. Didelėje renginių programoje, pernai išsiskleidusioje Tartu, nemažai dėmesio teko ir išskirtiniams teatro projektams. Trečiasis diskusijos dalyvis – Liepojos teatro ir meno vadovas, jaunosios kartos režisierius Valters Sīlis. Diskusijoje dalyvaus ir Klaipėdos dramos teatro bei festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas. Pokalbis vyks lietuvių ir anglų kalbomis.

Iškart po diskusijos laukia dviejų spektaklių peržiūros. OKT / Vilniaus miesto teatras pristatys šiuo metu Lietuvoje didžiulio publikos susidomėjimo sulaukiančią autobiografinę dramą „Šventoji“ (rež.: Eglė Jackaitė ir Oskaras Koršunovas) bei MMLAB teatro performansas „Pilėnai“ (aut. ir rež.: Matas Dirginčius bei Naubertas Jasinskas). Ketvirtadienį laukia dar du spektakliai: sulaukus daug užklausų iš žiūrovų, nutarta į programą įkomponuoti pakartotinį „Šventosios“ rodymą, po jo laukia didelės apimties Klaipėdos koncertų salės ir Šeiko šokio teatro jungtinis projektas „Odė šviesai“. Penktadienį festivalio svečių iš užsienio laukia išvyka į Kauną. Siekdami atvykusiuosius plačiau supažindinti su Lietuva, „TheATRIUM“ rengėjai nutarė į vitrinos dienotvarkę įtraukti išvykstamąją dieną: Nacionaliniame Kauno dramos teatre svečiai žiūrės „Dviejų Korėjų susijungimą“ (rež. Artūras Areima) ir lankysis Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje. Paskutinę Lietuvos teatro vitrinos dieną, šeštadienį, programoje net trys scenos meno kūriniai: teatro „Atviras ratas“ monospektaklis „Praeis“ (aut. ir rež. Justas Tertelis), Šeiko šokio teatro bei Klaipėdos lėlių teatro bendras kūrinys, kelionė į vidinį tamsos ir šešėlių pasaulį „Kontūrai“ (sumanytoja, choreografė ir atlikėja Dovilė Binkauskaitė, rež. Gintarė Radvilavičiūtė), o dieną ir visą vitrinos programą baigs Valstybinis Vilniaus mažasis teatras ir jo siurrealistinių bruožų drama „Orfėjas“ (rež. Žilvinas Vingelis).

Žiūrovams baigiant skirstytis iš spektaklių įvyks ir paskutinis Lietuvos teatro vitrinos renginys – vėlų vakarą šalia teatro arką šiais metais papuošusios menininkės Indrės Butku erdvinės instaliacijos „Žvėriškas instinktas“ keturi aktoriai: Renata Idzelytė, Karolina Kontenytė, Vaidas Jočys ir Mikalojus Urbonas, pravers šiurpinančių ir gąsdinančių istorijų skrynią. Kamerinis baugių istorijų pasakojimo vakaras – naujovė, įkvėpta seniausius laikus menančio pasakojimo meno tradicijos, iškart užsipildė jame norinčiais dalyvauti klausytojais.

Tarptautinė „TheATRIUM“ festivalio programa prasitęs po nedidelės pauzės, keturi jos spektakliai išsidėlios nuo gegužės 24 d. iki birželio 12 d.

Festivalio programa ir bilietai: www.theatrium.lt

„Tūkstantis ir viena naktis“: premjera, skirta „valso karaliaus“ J. Strausso jubiliejui

2025-aisiais minimos vieno ryškiausių Vienos klasikų, „valso karaliaus“ Johanno Strausso sūnaus, 200-osios gimimo metinės. Šią sukaktį švenčia visas Vakarų pasaulis, o ypač – muzikos sostine tituluojama Viena. Prie jubiliejinių iniciatyvų išskirtinai prisideda ir Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, gegužės 23, 24 ir 29 d. pristatydamas Lietuvoje dar niekada neskambėjusią kompozitoriaus operetę – spalvingą ir šmaikštų kūrinį „Tūkstantis ir viena naktis“. Į šį muzikinį reginį įtrauktas visas teatras – simfoninis orkestras, choras, baleto trupės šokėjai, KVMT ir kviestiniai solistai.

Operetę Lietuvos publikai pristato tarptautinė kūrėjų komanda: muzikos vadovė ir dirigentė Adrija Čepaitė, dirigentas Giedrius Vaznys, režisierius ir choreografas Leonard Charl Prinsloo (Austrija), scenografas Carlos Santos Cabrera (Ispanija), šviesų dailininkas Edvardas Osinskis ir kostiumų dailininkė Agnė Kuzmickaitė.

Vos paskelbus apie artėjančią premjerą, Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pajuto stiprų publikos susidomėjimą – bilietai į tris pirmuosius spektaklius tiesiog ištirpo. Greitai nyksta ir bilietai į rudens repertuaro spektaklius – du gruodžio vakarus jau rezervavo didelės įmonės kaip šventinę dovaną savo darbuotojams. Tad nelaukite – paskubėkite rasti savo „tūkstantį ir vieną“ priežastį pamatyti šią išskirtinę premjerą!

Apie pasiruošimą premjerai pasakoja šio pastatymo muzikos vadovė, KVMT dirigentė Adrija Čepaitė.

Tai pirmas kartas, kai Lietuvoje statoma Johanno Strausso (jaunesniojo) operetė „Tūkstantis ir viena naktis“. Papasakokite, kokia yra šio kūrinio atsiradimo istorija ir kaip kilo mintis jį pristatyti klausytojams.

Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras su šios operetės pastatymu įsilieja į šventinę, visą pasaulį apimančią Johanno Strausso (sūnaus) muzikos bangą. Vienos valso „karaliumi“ tituluotam austrų kompozitoriui šiemet sukanka 200 metų. Jei artimiausiu metu planuojate kelionę į Vieną, tikrai pajusite, kad Strausso muzika sklando miesto ore. Kitaip tariant – ji tiesiog gyvena Vienos kraujyje. Tradicinėse ir netradicinėse miesto koncertų erdvėse skamba jo operetės, valsai, vyksta parodos, instaliacijos ir visa eilė kitų renginių, skirtų kompozitoriaus jubiliejui paminėti.

Lietuvoje būta ir yra puikių Strausso žymiausių operečių pastatymų – niūniuojame „Šikšnosparnį“, „Čigonų baroną“, „Vienos kraują“. O dabar įdomu sužinoti, nuo ko viskas prasidėjo. Straussas savo pirmąją operetę parašė 1871 metais, būdamas brandus ir jau gerai žinomas kompozitorius, kurio valsai – ypač „Žydrasis Dunojus“ – jau buvo įsitvirtinę Vienos visuomenės kultūrinėje kasdienybėje.

Rizikuoti ir imtis naujo žanro, bandyti nustebinti muzikinių desertų išlepintą Vienos publiką reiškė tapti konkurentu kitame kieme operetes kūrusiam Franzui von Suppè. Tai buvo tarsi pasikėsinimas į paties prancūzų operetės pradininko ir Paryžiaus pasididžiavimo – Jacques'o Offenbacho – populiarumą Vienoje! O dar daugiau – bandymas jį pavergti – tai jau rimtas iššūkis net pačiam valsų karaliui.

Pirmoji Strausso operetė „Indigo ir 40 plėšikų“ ne tik nustebino Vieną. Ji taip pat suglumino – dėl silpno libreto, kurio kompozitorius, kaip vėliau paaiškėjo, verčiau nebūtų patikėjęs rašyti Vienos teatro direktoriui... Vis dėlto nuostabi operetės muzika nugalėjo: patyrusiam kompozitoriui perkelti savo šokinio žanro talentą į operetę buvo kur kas lengviau nei taikytis prie literatūrinių trūkumų. Tačiau Straussas nusivylė ir jam rūpėjo libretą tobulinti.

Visai netrukus – deja, jau po kompozitoriaus mirties – pasirodė nauja operetės redakcija su nauju libretu ir nauju pavadinimu – „Tūkstantis ir viena naktis“. Taip pirmoji Strausso operetė atgimė iš naujo. Dabar ją pirmą kartą galės išgirsti ir pasidžiaugti Lietuvos publika.

Kokie yra jūsų asmeniniai atradimai ar momentai, kurie jums ypač įsiminė ruošiantis šiai operetei? Koks buvo pirmas įspūdis, susipažinus su jos partitūra?

Kai pirmą kartą atsiverčiau operetės natas ir pradėjau gilintis, pagavau save norinčią šioje muzikoje atrasti kažką dar negirdėto, netipiško pačiam Straussui. Kai viena po kitos suskambo ir susipynė atpažįstamos melodinės linijos – beliko tik sau nusišypsoti. Akivaizdu, jog „Tūkstantis ir viena naktis“ yra tas pirmasis kūrybinis šaltinis, iš kurio kompozitorius vėliau sėmėsi idėjų kitoms savo operetėms. Tų kūrinių „genealoginio“ medžio šaknys ir buvo mano asmeninis atradimas.

Pasiruošimo procesas man liks įsimintinas dar ir dėl to, kad prisidėjau prie svarbaus darbo – operetės tekstų vertimo iš vokiečių kalbos. Atrodytų, jog išversti žodį į gimtąją kalbą nėra sudėtinga.  Tačiau paversti žodį muzikai paklusniu, kad dainuojant jis skambėtų taip natūraliai, lyg Straussas būtų mokėjęs lietuvių kalbą   – tai jau subtilus menas. Esu dėkinga teatro solistui Virginijui Pupšiui už jo poetinį indėlį, šmaikščius momentus ir kantrybę ieškant geriausių sprendimų.

Kai jau po kompozitoriaus mirties pasirodė dabar scenose dažniausiai statoma Strausso operetės versija, pavadinta „Tūkstantis ir viena naktis“, ji buvo pristatoma kaip rytietiška pasaka, kurioje susipina sapnas ir realybė. Kokiomis muzikinėmis priemonėmis perteikiamas tas rytietiškos pasakos koloritas? Ar jos siužetas dar turi kokių nors sąsajų su gerai žinomų arabiškų pasakų rinkiniu?

Nemažai rūpesčio patyriau susipažinusi su operetės siužetu. Jis iš tiesų gali pasirodyti painus ir tapti tikru galvos skausmu režisieriui. Tad nenuostabu, kad šios operetės pastatymų iki šiol buvo vos keletas. Labai džiaugiuosi, kad šiam pastatymui vadovauja svečias režisierius Leonard Charl Prinsloo, kuriantis ir Vienos scenose. Tai neabejotinai talentinga asmenybė, turinti nepaprastai daug kūrybinės energijos. Šis menininkas turi tiek idėjų ir gyvybės, kad jų užtektų įveikti ne vieną painų siužetą!

Norint suprasti, kodėl pirmajai Strausso operetei prireikė patrauklaus siužeto ir tuo metu viliojančios rytietiškos temos, verta pažvelgti į Austrijos istoriją. Rytietiškas pasaulis su savo vaizdiniais, pasakomis ir skoniais šimtmečiais egzistavo visai greta – už Austrijos sienos, Osmanų imperijos pavidalu. Europos ir Rytų galybės ne tik kariavo, bet ir smalsavo viena apie kitą. Kitaip tariant, vyko abipusiai praturtinantys kultūriniai mainai.

Operetės siužeto pagrindas – ne šiaip rytietiška pasaka. Tai savotiški kultūriniai mainai, išradingai pateisinami sapno ir realybės painiava. Šmaikščiai sugretinamos dvi skirtingos kultūros – Habsburgų ir Osmanų. Juokaujama apie Europos ir Artimųjų Rytų tradicijų skirtumus. Veiksmas vyksta egzotiškoje aplinkoje – sultono dvare, į kurį kartu su Europoje „pirktomis“ reformomis atkeliauja ir Vali – drąsi, moderni moteris iš Vienos, įkūnijanti austrišką kultūrą ir europietišką identitetą.

XIX a. pabaigos Vienos visuomenei, žengiančiai pramoninio progreso, naujovių ir tam tikrų socialinių normų kaitos keliu, tokia maištinga herojė buvo tikras pasididžiavimas. Galiausiai, arabiškoje idilėje užviręs chaosas, pasirodo, tėra... paties sultono keistas sapnas.

Iš tiesų, siužetinė linija neturi nieko bendra su gerai žinomu arabiškų pasakų rinkiniu. O kiek „pasakiška“ yra pati operetės muzika? Man susidaro įspūdis, jog Straussui labiau rūpėjo ne perteikti rytietiškos muzikos koloritą, o atliepti Vienos publikos muzikinį skonį. Tai jokiu būdu nėra pataikavimas, greičiau – tam tikro muzikinio lūkesčio, kurį jau buvo suformavęs Offenbachas, išpildymas. Todėl „Tūkstantis ir viena naktis“ tikrai nėra egzotiškų harmoninių sąskambių rinkinys. Tiesa, viena chorinė scena išsiskiria savotišku arabiškos dermės aidu, tačiau visoje operetėje Straussas išlieka pirmiausia austras – labai atsakingai žiūrintis į savo populiarumą ir besilaikantis savo stiliaus. Jo muzikos misija – pakylėti žmogų iš kasdienybės sunkio, leisti jam šokti, skrieti. Galima sakyti, Straussas buvo savo laiko popmuzikos kūrėjas pačia pozityviausia šio žodžio prasme. Jo valsai, maršai, polkos – tai ne tik ištaigingos Vienos visuomenės reikalas. Strausso muzika skrieja per visą Austriją: nuo Tirolio kalnų kaimelių švenčių iki derliaus nuėmimo šventės vynuogynuose prie Dunojaus. Linguoti šokio ritmu – tai džiaugtis gyvenimu. „Tūkstantis ir viena naktis“ muzika – nuspėjama gerąja prasme, emocinga, nesenstanti, grakšti ir skatinanti mylėti gyvenimą.

Ar šiame pastatyme, kaip muzikos vadovė, siekiate atskleisti šiuolaikinį požiūrį ar labiau tradicinės vienietiškos operetės traktuotės? Kaip žinia, operetės žanrui būdingas ypač gerai apskaičiuotas balansas tarp pramoginių elementų, pasilinksminimo su šokiais ir net cirko elementais, ir dramatiškų, jaudinančių momentų. Ko reikia dirbant su solistais ir kitais atlikėjais, kad būtų išlaikyta minėta pusiausvyra?

Tai pirmasis pastatymas, kuriame man patikėta muzikos vadovės atsakomybė. Turiu atvirai pasakyti – nesiekiau diriguoti būtent šios operetės. Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre dirbu lygiai metus. Simboliniai momentai lydi mane nuo pat pradžių – atkeliavau į naujai atgimusį teatrą tuomet, kai prasidėjo Philipo Glasso operos „Kelionė“ statymas. Tai buvo mano pirmoji opera, diriguota šiame teatre. Vėliau sekė Antano Jasenkos baletas „Legenda“ – pirmoji patirtis su šokio spektakliu, su teatro šokėjais.

Na, o dabar – „Tūkstantis ir viena naktis“. Tai ne tik Strausso, bet ir mano pirmoji operetė apskritai. Iki šiol neteko šiam žanrui skirti tiek dėmesio – kalbu apie visumą: pasiruošimą, repeticijų procesą, pastatymą. Žinoma, esu dirigavusi operečių arijas, uvertiūras – tačiau tai tik maža dalelė krūvio, kurį galima visiškai pajusti tik dirbant teatre.

Labai taikliai klausime apibūdintas šis žanras – virtuoziškas ir kaprizingas. Ypač tai jaučia dainininkai, kurie išbando savo jėgas operetėje. Tai – puiki mokykla ištvermei ugdyti ir lavinti lankstumą ne tik vokalinio diapazono prasme. Melodinės linijos – tarsi linksmieji kalneliai balsui. Reikia išties daug darbo, teisingos technikos, kad balsas nepavargtų ir nenukentėtų atlikimo kokybė. O dar – reikia savyje atrasti ir aktoriaus, o dažnai net šokėjo gebėjimų.

Galbūt kas nors pastebės, kad operetė turi daug bendro su miuziklu. Tačiau skirtumas tas, kad operetės žanre klasikinis orkestras atlieka pamatinį vaidmenį – per jį išskamba esminė operetės stilistika.

Kas yra tradicinė vienietiškoji operetė, galime suprasti žiūrėdami senąsias Strausso operečių ekranizacijas. Tačiau kas gali pasakyti, kaip „šiuolaikiškai” turi skambėti Strausso muzika? Pirmiausia reikia įsisavinti austrų muzikavimo tradicijas. Neįmanoma sugroti Vienos valso (ne šiaip – valso) be tam tikrų žinių ir, svarbiausia, pajautos.

Teatro orkestras turi Strausso muzikos atlikimo patirties, manau, dar gyvuoja Maestro Stanislavo Domarko įdirbis. Tačiau visuose organizmuose visuomet vyksta kaita. Kiekvienas pastatymas – tai didelis darbas orkestrui, naujos medžiagos įsisavinimas kartais per labai trumpą laiką.

Todėl gavusi užduotį ruošti operetę – nedžiūgavau. Man, dar tik kaupiančiai, darbo patirtį teatre, tai didelis iššūkis. Esu dėkinga visiems, kurie man pataria, palaiko ir linki pasisekimo.

Ką manote, kokį operetės „Tūkstantis ir viena naktis“ siužeto aspektą ar muzikinį elementą po premjeros žiūrovai turėtų įsiminti kaip svarbiausią ar unikaliausią?

Man labai simpatiška siužeto žinia, kad tikra meilė yra aukščiau už visus kultūrinius skirtumus. Linkiu, kad publika išgyventų grožį – mėgautųsi Strausso muzikos neblėstančia gaiva, džiaugtųsi puikiais solistais, išraiškingu choru, fantastiškais šokėjais. Taip pat – įvertintų ne tik scenografo Carlos Santos Cabrera dekoracijas ir nuostabią dizainerės Agnės Kuzmickaitės kostiumų kūrybą, bet ir visos teatro komandos pastangas.

Labai kviečiu, kad atsirastų tūkstantis ir viena priežastis aplankyti ir vis grįžti į Klaipėdos valstybinį muzikinį teatrą – naują, jaukų, spindintį savo unikaliu interjero dizainu.

Kalbino Žaneta Skersytė

Muziejų naktis Šilalėje: prie muziejininkystės ištakų

Šilalės Vlado Statkevičiaus muziejus gegužės 16–17 d. kviečia tarptautinę Muziejų naktį paminėti taip, lyg istorijos knyga būtų rašoma iš naujo, nuo pirmo puslapio. Bijotuose Dionizo Poškos Baublių muziejuje ir Šilalės Vlado Statkevičiaus muziejuje lankytojams pristatysime, kaip užgimė Lietuvos muziejininkystė ir kokie artefaktai šiandien primena Šilalės krašto praeitį. Juk Muziejų naktis – tik vieną kartą metuose! O renginiai ir muziejų lankymas – nemokamas.

Renata JANČIAUSKIENĖ 

Šilalės Vlado Statkevičiaus muziejaus direktorė

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 36

Stambiųjų arklių ateitis – gausėjančių veisėjų valioje

Prieš ketverius metus susikūrusios Lietuvos sunkiųjų arklių veislės išsaugojimo asociacijos (LSAVIA) nariai šeš­­tadienį rinkosi į Tarvydų kaimo tu­rizmo sodybą Joman­tuose, kurioje vyko asociacijos susirinkimas. Jau 54 na­rius vienijanti organizacija keturiems metams išrinko nau­ją valdybą, jos prezidentu liko mūsų rajono ūkininkas Al­girdas Taroza. 

A. Taroza pasidžiaugė, jog per praėjusius metus į asociaciją įstojo dar 7 tikrų lietuviškų arklių auginimo entuziastai. Iš viso Lietuvos sunkiųjų veislės arklių veisimo programoje dalyvauja 79 veisėjai. Didėja ir programoje dalyvaujančių ūkinių arklių banda. Joje jau yra 518 kumelių ir 247 eržilai. Per praėjusius metus gimė 194 kumeliukai nuo 48 eržilų.

LSAVIA buria ir stambiųjų žemaitukų veislės arklių augintojus. Šių arklių veisimo programoje dalyvauja 7 nariai. Pastarųjų bandoje – 185 kumelės bei 101 eržilas.

Savaitgalį į Jomantus atvažiavo ne tik LSAVIA atstovai. Kompetentingos komisijos (Lietuvos ūkinių gyvūnų genetinių išteklių apsaugos koordinavimo centro vadovė Rūta Šveistienė, šio centro vyresnioji specialistė Alma Račkauskaitė bei Žemės ūkio duomenų centro, Gyvūnų apskaitos ir genetinio vertinimo skyriaus atstovas Edgaras Jeninas), pulko žiūrovų ir potencialių pirkėjų dėmesio tikėjosi 11 Lietuvos stambiųjų veislės eržilų.

Nors šios veislės arkliai pasižymi ramumu, tačiau išrikiuoti ramiai bent keletą minučių pastovėjo retas kuris: kanopomis kasė žemę, stojo piestu ar taikėsi užpakalinėmis kojomis greta stovinčiam eržilui ar neatidžiam žiūrovui įspirti. Pasak iš Prienų rajono atvykusio ūkininko Mindaugo Kėvalo, arklio elgesys labai priklauso nuo to, kiek su juo dirbo šeimininkas. 

„Aš ir mano ūkyje dirbantys žmonės veisimui numatytus eržilus pradeda dar visai jaunus auklėti. Paprastai tokiems suvaldyti didelės jėgos nereikia”, – sakė ūkininkas. 

Pernai M. Kėvala į Jomantus buvo atsivežęs bent 4 eržilus. Šiemet atvažiavo tik apsidairyti, su asociacijos nariais pabendrauti, pasidalyti patirtimi. Mat jo sunkiųjų arklių banda viena didžiausių Lietuvoje – dabar yra 92 galvos, o kai kumelės atsives, jų bus per 100.

Ūkininkas patenkintas, kad stambiųjų arklių auginimas yra gana pelningas verslas. O tuo pačiu ir malonus užsiėmimas.

„Mano žemės – derlingos, galėčiau užsiimti augalininkyste. Pastaraisiais metais, siekiant išsaugoti Lietuvos sunkiuosius, arklių augintojams mokamos nemenkos skatinamosios išmokos, tad arklininkystė apsimoka”, – pripažino ūkininkas, neatsitiktinai apsisprendęs auginti arklius. 

Kone visus arklius M. Kėvala parduoda į užsienį. Tik menką Lietuvoje išaugintų sunkiųjų arklių dalį perka Vokietijos, Suomijos, Pietų Europos šalių turtingi žmonės edukacinėms reikmėms ar pramogoms, o absoliuti dauguma išvežama į Italiją mėsai.

Net tris eržilus į Jomantus vertinimui atsivežė ūkininkas Tadas Laurinavičius iš Plungės rajono.

„Arklius auginu jau ne vieną dešimtmetį. Tikiuosi, jog visiems atsivežtiesiems bus suteikta licencija, kuri leis su mano augintiniais kergti veislines kumelaites. Galbūt su kuo nors sukirsime rankomis ir pasirašysime sutartį dėl pardavimo. Štai šalia maniškio eržilo licencijuoti atvežtas eržilas, kurio tėvas kilęs iš mano bandos”, – smagiai nusiteikęs kalbėjo T. Laurinavičius.

Vytautas Jurgutis, taip pat iš Plungės rajono, sakė belaikantis tik 11 Lietuvos sunkiųjų.

„Po žmonos mirties buvau visą bandą išpardavęs. Tačiau po kelerių metų, kai atlėgo netektis, vėl pradėjau auginti ark­lius. Arkliai įaugę į vyresnės kartos lietuvių kraują”, – neabejoja V. Jurgutis.

Andrius Austys – jaunesnės kartos ūkininkas iš Telšių rajono, atvežęs parodyti 4 metų retesnės tamsios spalvos, baltais karčiais ir juoda uodega bei tamsiomis kojomis eržiliuką.

„Maniškis kilęs iš Tarozų ūkio. Pažiūrėkit, dauguma yra sarti, o maniškis – bėras”, – didžiavosi A. Austys.

Tarozų arklių ūkius vienija Algirdo ir jo dukros bei sūnaus banda, kurioje yra per 120 ark­lių, visi jie – „šimtaprocentiniai“ Lietuvos sunkieji. Licencijavimui A. Taroza pristatė du duk­ros ūkio eržilus.

„Nuo vaikystės jaučiu šiems gyvuliams pagarbą, matyt, ir vaikams tai persidavė. Dar prieš keletą metų šis verslas bu­vo gana pelningas, o dabar belieka džiaugtis, jog dar nėra nuostolingas. Todėl dabar ark­lius laikau daugiau iš įpročio ir idėjos“, – sakė Algirdas.

Nors ir nedaug eržilų buvo pristatyti komisijai, visgi licencijavimo procedūra užtrunka. Dar iš vakaro eržilai išmaudo­mi, kad nesijaustų prakaito kvapo. Su komisija gyvuliai turi elgtis pagarbiai, nesiblaškyti, ramiai reaguoti į naują, nepažįstamą aplinką. „Paradui” sustatyti arkliai keliose vietose yra išmatuojami, vertinamas jų įmitimas, išsivystymas, kaulingumas, pėdos plotis, aukštis, laikysena. Paskutinė užduotis – pra­bėgimas, stebint, kaip gyvulys stato kojas, laikysena sustojus ir kiti veiksmai.

„Be abejo, komisija pagal įvairius parametrus nustatys geriausiai veislę atitinkantį eržilą. Kažkuris iš jų surinks mažiausiai balų. Tačiau jei pastarasis atitiks vertinimo kriterijus, licenciją gaus. O tai reiškia, jog eržilas nėra blogas, tik surinko mažiau balų”, – paaiškino E. Jeninas, prisipažinęs, jog ir pats sodyboje šiuo metu laiko per dešimt arklių.

„Tik maniškių dauguma seni, kai kurie ir ligų kamuojami ar iš prastai juos prižiūrėjusių šeimininkų paimti. Tiesiog turiu „senelių prieglaudą”, – šmaikštavo E. Jeninas.

UAB „Lietuvos žirgynas” padalinio „Nemuno žirgynas‘” ad­ministratorę Ramunę Jasienę A. Taroza įvardijo kaip pag­rin­dinę asociacijos varomąją jėgą, ypač veiklią ir atsakingą už LSAVIA veiklos rezultatų dokumentavimą. 

„Turėdama duomenis apie Lietuvos sunkiųjų arklių veisėjus, galiu drąsiai konstatuoti, jog dauguma jų yra vyresnio amžiaus žmonės. Jaunesni, jei jų širdys ir linksta prie žirgų, tai prie jojamųjų. Sunkiųjų laikyti nenorima dar ir dėl to, kad jie auginami daugiau mėsai. Net ir jaunam lietuviui sunkiai  sekasi suderinti arklį, vieną protingiausių, gražiausių gyvulių su skerdimu. Bet didėjant stambiųjų arklių bandai, kito kelio, kaip jį realizuoti mėsai, kol kas nėra. Itališkoms dešroms parduodami išbrokuoti eržilai, veisimui nebetinkamos kumelės. Džiaugiuosi, jog vis daugiau sunkiųjų arklių iškeliauja į Suomiją, Vokietiją edukacinėms reikmėms, kinkyti poilsiui ir pramogoms. Norėtųsi, kad arkliai nebebūtų parduodami mėsai”, – kol kas netiki greitu svajonės išsipildymu R. Jasienė, pati sodyboje laikanti jojamąjį žirgą.

Visgi šviesia šių arklių ateitimi ir pasauliniu pripažinimu LSAVIA tiki. 

„Praėjusių metų pradžioje asociacija pateikė prašymą įstoti į tarptautinę FECTU asociaciją. Tai Europos asociacija, kuri jungia žmones, dirbančius su traukos gyvūnais (arkliais, mulais, asilais ir jaučiais) žemės ūkio srityje, miškininkystėje, vyno ir sidro gamyboje, sodininkystėje ir edukacijoje. Artimiausiu metu tikimės asocia­cijos teigiamo sprendimo – pri­­ėmimo į ją”, – vylėsi R. Jasienė. 

Pasak specialistės, narystė FECTU leistų sunkiųjų arklių laikytojams dalyvauti tarptautinėse parodose, aukcionuose. 

Po kelias valandas trukusios apžiūros, komisija nusprendė visus eržilus licencijuoti bei įrašyti į Lietuvos sunkiųjų veislės kilmės knygą. Daugiausiai balų (90,5) gavo plungiškio V. Jurgučio eržilas „Gontas”, ant­roje vietoje liko Kelmės rajono veisėjos Jurgos Juciutės augintinis „Aišis”, įvertintas 86 balais (abiejų nugalėtojų tėvas tas pats), trečiosios vietos skirtos trims ark­liams, surinkusiems vienodai balų (po 82): A. Ausčio „Bavarui”, UAB „Lietuvos žirgynas” eržilui „Žalgiris” bei Artūro Ramono „Lazeriui”. Licencijuoti B. Marcinkevičiaus „Simbolis”, T. Laurinavičiaus „Ikaras”, šilališkių A. Šerpytienės „Ženšenis” ir „Gabonas” bei V. Petrošiaus „Pūkas”.

Aldona BIELICIENĖ

Deimantės GIRSKYTĖS nuotr.

Pontifikas – ne simbolinė figūra

Jeigu savo tradicinėje savaitės apžvalgoje apeičiau naujojo Po­pie­žiaus išrinkimą, nebūčiau, ko ge­ro, skaitytojų suprastas. Nuo se­niausių laikų Bažnyčia domina­vo ne tik krikščioniškame pasau­lyje, bet ir visos visuomenės gy­­venime (senovėje ji teikdavo ski­riamuosius raštus didikams bei ka­raliams), todėl sunku apsimesti, kad Šv. Tėvas – simbolinė figūra.

Amerikietis matematikas, misionierius, tik antras po argentiniečio Pranciškaus pontifikas iš Naujojo pasaulio 69-erių Robertas Francis Prevostas iš Čikagos tapo 267-uoju Bažnyčios vadovu. Prisiėmęs dvasiškąjį Leono XIV-ojo vardą jis jokiu būdu nepanašus į liūtą, o, kaip yra sakęs Tėvas Pranciškus, yra „labai jautrus žmogus, jam rūpi, kad kiekvienas išsakytų savo nuomonę“. Tas jo jautrumas buvo ryškus jau per pirmąją kalbą iš Vatikano balkono.  

Daugeliui buvo netikėta, jog 133 kardinolai po dviejų dienų svarstymo pasirinks amerikietį, turintį dar ir Peru pilietybę. Buvo kalbama apie pretendentus iš Italijos, Afrikos ar Azijos, tačiau JAV atstovas net nebuvo minimas keliolikos kandidatų sąraše, pasirodžiusiame žiniasklaidoje. 

Manoma, kad pranašumo jis įgijo todėl, jog niekada nebuvo Bažnyčios biurokratu, tai yra nevaldė didžiulių vyskupijų. Romos kurijos vyskupų reikalų (kitaip sakant, kadrų skyriaus) padaliniui vadovavo vos dvejus metus. Vadinasi, istorikų nuomone, kardinolams jis suteikė vilties, kad Bažnyčios reformos neliks tik pamoksluose ir įvairiose bulėse.  

R. Prevostas – augustinietis. Tai nedidelė, dar 430 metais po teologo ir šventojo, Alžyre gimusio Aurelijaus Augustino mirties susiformavusi vie­nuolių kongregacija, kuri vadovaujasi „Šventojo Augustino nuostatais“. 

Augustino mokymais grįsta Platono filosofija apie vadinamų „sėklos“ jėgų dominavimą. Ji labai panaši į naujųjų laikų evoliucijos teoriją. Etikoje šis teo­logas buvo valios etikos atstovas, kai dorovinis pradmuo yra visa ko pag­rindas. Prieš 500 metų augustiniečiu buvo ir Martinas Lutheris.

Bet kažin, ar dorovė, perfrazuojant vieną mūsų šalies bankininką, yra šių laikų pasaulio dimensija. Naujojo popiežiaus pirmasis diplomas – matematiko, antrasis – teologijos kanonų teisės daktaro. Apie 40 metų su pertraukomis jis buvo misijoje Peru, kai 2023-iaisiais į Vatikaną jį pasikvietė popiežius Pranciškus. Leono XIV-ojo biografijoje galima atsekti su dorinėmis nuostatomis susijusių politinių užuominų. Sakoma, jog jis pratęs savo pirmeivio Leono XIII-ojo stačiatikių ir katalikų bažnyčių susiliejimą. Šis italų kilmės Šv. Tėvas, juo buvęs 1887–1903 m., mėgdavo cituoti XV-ojo amžiaus mokslininko ir kardinolo iš Graikijos Visariono Nikiečio žodžius: „Ką atsakysime Viešpačiui, kai jis pareikalaus atsakyti už nesantaiką su mūsų broliais?“ Kaip jie tinka šiems laikams! Jeigu dabartinis popiežius laikysis šio priesako, vadinasi, Bažnyčia grįžta į stabilių amžinųjų vertybių pasaulį... 

Beje, po išrinkimo pasakytoje jo kalboje keletą kartų skambėjo žodis taika. Prisimename, kad ir Pranciškus dažnai kalbėdavo apie taiką, tačiau jis aiškiai neatskyrė agresoriaus nuo aukos, ir tai sukėlė ne tik ukrainiečių pasipiktinimą. Ar Leonas XIV-asis bus kitoks, pamatysime. 

Pro akis nepraslydo popiežiaus kritika antiimigracinei Donaldo Trumpo politikai ir Amerikos prezidento pagyroms J. D. Vance‘ui. Socialiniame X tinkle jis rašė: „Nėra nieko bent kiek krikščioniško, amerikietiško ar moraliai pateisinamo politikoje, kai vaikai atimami iš tėvų ir laikomi narvuose. Tai vykdoma mūsų vardu, ir gėda mums visiems“. Įraše buvo užduodamas klausimas, ar D. Trumpas ir jo administracija „mato kančias“, kurias sukelia jų vykdoma politika.

Nepaisant kritikos, D. Trumpas atsiuntė naujajam amerikiečiui popiežiui sveikinimą, pareiškė laukiąs susitikimo su juo. Anksti sakyti, kad tarp jų gali perbėgti juoda katė. Tačiau jei Bažnyčios vadovas laikysis savo priesaikos ir 10 Dievo įsakymų, jo įtaka pastarojo meto „nekrikščioniškai“ JAV politikai gali būti juntama...

Dar taip nebuvo, kad kuris nors popiežius nepatirtų kompromato. Antai, su lytine prievarta susijusių nusikal­timų asociacija 2021 m. jam prikišo, kad, būdamas vyskupu ir augustiniečių provincialu Jungtinėse Valstijose, jis neva lėtai tyrė šio pobūdžio dvasininkų mokyklose 2000-aisiais darytus lytinius nusižengimus.

Nėra abejonių, kad ir toliau naujojo popiežiaus praeityje bus randama klaidų, kad bus padaryta ir naujų. Nors katalikų Bažnyčios mokymas neleidžia laisvai politiškai traktuoti geopolitinių procesų, tačiau pontifiko Leono XIV-ojo dorovinė laikysena nuteikia, jog jis bus kenčiančių, naikinamų ir besiginančių pusėje.

Bebaigiant šį komentarą, atėjo žinia, kad popiežius Leonas XIV-asis viename interviu pasmerkė Rusijos karą prieš Ukrainą ir pavadino jį „tikra imperialistinio pobūdžio invazija, kai siekiama užkariauti teritoriją“.

Česlovas IŠKAUSKAS

Didžiulė avarija, į kelią išbėgus gyvūnui

Praėjęs savaitgalis Šilalės rajone pažymėtas skausminga avarija, kurioje nukentėjo net devyni žmonės. Pirminė eismo įvykio kilimo versija – netikėtai į kelią išbėgęs gyvūnas. 

Žydrūnė MILAŠĖ

Skaitytojo nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 36

Kanapes rūkę draugai siunčiami už grotų

Prieš Tauragės apylinkės teismą stojo šilališkis Mirūnas A. ir tauragiškis Gedeminas N. Drau­gais vienas kitą laikantys kaltinamieji buvo pripažinti kaltais, vienam iš jų skirta arešto bausmė, kitam – laisvės atė­mimas.

Morta MIKUTYTĖ

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 36

Su pagalbos prašymais – lyg į sieną

Kai kalbama apie daugiabučio administratoriaus pasirinkimą, paprastai žmonėms turi būti siūloma suda­ry­ti butų savininkų jungtinės veiklos sutartį, įsteigti daugiabučių namų savininkų bendriją arba pasirinkti ad­ministruojančią įmonę. Ir nors reikia sutikti, jog dažniausiai tai būna tik formalumas, o gyventojams belieka tik pritarti vienam ar kitam valdymo modeliui, vis tik iki šiol savivaldybė bent jau skelbdavo galimų pasirinkti (ar pakeisti) administratorių sąrašą. Dabar to nebėra – pretendentai teikti daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų administravimo paslaugas neįvardijami. Tad ir alternatyvos gyventojams nežinomos, prisieina tenkintis paskirtos bendrovės „Mano būstas Vakarai“ teikiamomis paslaugomis. O pretenzijų žmonės jai turi. Ir ga­na nemažai.

Žydrūnė MILAŠĖ

AUTORĖS nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 36

Ukrainos narystė ES naudinga ir pačiai bendrijai – tai reiškia stipresnę ekonomiką bei saugumą

Paulius Saudargas – Lietuvos atstovas Europos Parlamente (EP), priklausantis didžiausiai Europos liaudies partijos (krikščionių de­mok­ratų) frakcijai, dirbantis bent keliuose komitetuose, praėjusį penk­ta­dienį praleido Šilalėje: minint Europos dieną, ne tik atidarė savo biu­­rą, kuriam vadovaus jo padėjėjas, buvęs Seimo narys Jonas Gudauskas, bet ir susitiko su Šilalės Simono Gaudėšiaus bei Kaltinėnų Alek­sand­ro Stulginskio gimnazijų mokiniais, rajono verslininkais, rado laiko ir po­kal­biui su „Šilalės artojo” laikraščiu. Pasak politiko, nors EP tikrai yra di­džiulis politinis mechanizmas, vis tik jis vaidina esminį vaidmenį de­mok­ra­tinėje sistemoje, padeda užtikrinti, kad sprendimai būtų gerai ap­gal­voti, paremti teise ir suderinti su piliečių interesais. Per savo struk­tū­ras ir misiją EP siekia stiprinti demokratiją ir Europos Sąjungos (ES) vienybę.

Angelė BARTAŠEVIČIENĖ

Pašnekovo nuotr.

Tęsinį skaitykite „Šilalės artojo“ Nr. 36

K. Budrys Ukrainoje: 1 milijardas eurų Ukrainos gynybos pramonei – investicija į visos Europos saugumą

Gegužės 9 d. užsienio reikalų ministras Kęstutis Budrys dalyvavo neformaliame Europos Sąjungos (ES) užsienio reikalų ministrų susitikime Lvive, Ukrainoje. Plenarinėje sesijoje su Ukrainos užsienio reikalų ministru Andrijumi Sybiha aptarta diplomatinė ir karinė parama Ukrainai, sankcijų Rusijai stiprinimas, agresorės atsakomybės užtikrinimas ir įšaldytų Rusijos lėšų panaudojimas.
Lietuvos diplomatijos vadovas akcentavo, kad, minint Europos dieną Ukrainoje, ES privalo realiais sprendimais patvirtinti įsipareigojimą Ukrainos nepriklausomybei, suverenumui, teritoriniam integralumui ir ateičiai ES.
„Nėra tinkamesnės vietos Europos dieną būti nei Ukraina. Čia plaka Europos širdis ir kiekvieną dieną vyksta kova, ginant visų mūsų saugią ateitį, grįstą bendromis vertybėmis.
Europos vaidmuo, stiprinant Ukrainą, šioje kovoje yra esminis – mūsų finansinė, karinė, politinė parama turi būti tęsiama, didinama ir ilgalaikė. Sveikinu ES sprendimą investuoti 1 milijardą eurų į Ukrainos gynybos pramonę. Tai investicija į Europos saugumą, kurią bendromis pastangomis turime didinti toliau – Ukrainos gynybos pramonė šiais metais pajėgi priimti dar 20 mlrd. eurų“, – kalbėjo ministras.
K. Budrys paskelbė, kad Lietuvos nuo 2022 m. tiekiama karinė parama Ukrainai šiemet perkops 1 mlrd. eurų, artimiausiu metu Išminavimo koalicijai bus perduota nauja beveik 5 mln. eurų siekianti vertės parama.
Prieš plenarinę susitikimo sesiją ES užsienio reikalų ministrai aplankė nuo Rusijos atakų nukentėjusius Ukrainos vaikus ir suaugusiuosius „Superherojų“ reabilitacijos centre.
Ukrainos ir ES ministrai taip pat pagerbė žuvusius Ukrainos gynėjus Marso laukų memoriale esančiose Lyčiakovo kapinėse.

URM Komunikacijos ir kultūrinės diplomatijos departamentas
Visuomenės informavimo skyriaus inform.

Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą