Ši lietinga vasara – ne vienintelė bėda, dėl kurios nerimauja žemę dirbantys žmonės. Gąsdina ir iš sostinės sklindančios žinios apie mokesčių didinimą, brangstančius degalus bei daugelį kitų dalykų. O tai verčia kaimo žmones abejoti, ar artimiausioje ateityje apsimokės laikytis įsikibus į žemę. Ypač – smulkiesiems ūkininkams, iki šiol gavusiems mažiausiai Europos Sąjungos paramos ir neturėjusiems galimybių sustiprinti savo ūkių.
„Pažadu, šoko nebus“, - tvirtina žemės ūkio ministras Bronius MARKAUSKAS.
Su „Šilalės artojo“ skaitytojais jis pasidalijo mintimis apie tai, kas artimiausioje ateityje laukia ūkininkų.
Smulkieji mokesčių nemokės
- Dar neseniai buvote kitoje barikadų pusėje, gynėte ūkininkus. Kas pasikeitė? Kodėl „valstiečių“ valdžia nusprendė dar labiau užspausti žemdirbius?
- Nežinau, ar kada tapsiu tikru valdininku ir įsitvirtinsiu kitoje pusėje – susitikęs su finansų ministru, vis dar kalbu ūkininkų žodžiais. Bet, būdamas ministru, turiu matyti ir didžiąją politiką. Kitų metų valstybės tikslas yra padidinti pensijas. Tam reikia 400 mln. eurų. Vaiko krepšeliui turime rasti 190 mln. Eur, krašto apsaugai – dar 200 mln. Eur. Iš viso – 800 mln. Eur papildomų lėšų. Numatyta didinti mokesčius tiems ūkininkams, kurie yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai – tikrai ne visiems, tik 15,6 tūkst. stambiųjų ūkių. Likusieji daugiau nei 100 tūkst. jokių nepatogumų nepajaus.
Vyriausybė siūlo nuo ateinančių metų žemės ūkio apmokestinimą suvienodinti su kitais sektoriais, atsisakant išskirtinai lengvatinių pelno ir gyventojų pajamų mokesčių tarifų. Dabar žemės ūkio pelnas apmokestinamas 5 proc. tarifu, o pajamos visiškai neapmokestinamos, jei ūkininkai per metus negauna daugiau kaip 45 tūkst. Eur. Siūloma ūkininkų pelną apmokestinti 5-15 proc. tarifu, kaip ir visas kitas verslo struktūras. Žemdirbių pajamas ketinama įtraukti į naują individualios veiklos progresinio apmokestinimo schemą. Dyzeliniam kurui norima padidinti akcizą nuo 21 iki 56 Eur tūkstančiui litrų. Dėl to litras kuro pabrangtų maždaug 4 centais.
Kol kas vyksta derybos ir jokie sprendimai nėra priimti. Įstatymus priima Seimas, kokios nuotaikos jame vyraus rudenį - sunku prognozuoti, todėl 100 proc. nieko negaliu garantuoti. Vis dėlto tikiuosi, kad šoko nebus.
Mūsų ūkininkai negali skųstis, jog valstybė juos skriaudžia. Mokesčiai žemės ūkiui Lietuvoje yra mažiausi Europoje, akcizas dyzeliniam kurui – taip pat. Net ir padidinus jį iki 56 Eur/t, jis vis dar bus vienas mažiausių. Štai Latvijoje dabar taikomas 50 Eur/t akcizo mokestis, bet ir ten jį planuojama didinti, o estų ūkininkai moka 121 Eur/t dyzelinių degalų.
Yra daug dalykų, apie kuriuos ūkininkai nutyli. Pavyzdžiui, žemės panaudos sutartys, kuriomis prisidengiama, nuomojant žemę iš savininkų. Reikėtų tą dalyką sutvarkyti, kad ūkininkai galėtų parodyti sąnaudas. Jei gauni pelną, reikia susimokėti ir mokesčius. Daugelyje šalių apmokestinamos net tiesioginės išmokos, o Lietuvoje jos į pelną neįskaičiuojamos.
Labai tikiuosi išsiderėti, kad smulkiesiems ūkininkams nereikėtų mokėti „Sodros“ mokesčio – numatyta jį didinti keturis kartus. Vis dėlto reikėtų žinoti, jog, sulaukę senatvės, daug žmonių neturės visiškai jokių pajamų. Todėl siūlome leisti draustis savanoriškai: gal, tarkime, užsienyje gyvenantys vaikai norėtų, kad tėvai gautų normalias pensijas, todėl mokėtų už juos draudimo įnašus.
Daugiau paramos - pusiau natūriniams
- Ką darote, kad nuo 2020 m. Lietuvos žemdirbiai gautų tokias pat tiesiogines išmokas, kaip ir kitų Europos šalių ūkininkai? Ar galite pažadėti, jog ateinančiais metais tiesioginės išmokos bent minimaliai padidės?
- Tiesioginės išmokos ateinančias metais didės, tačiau nedaug – labai sunku, bet teks iš pirmojo tiesioginių išmokų voko paimti 50 mln. Eur, kad būtų galima bent kiek padėti pusiau natūriniams ūkiams atsistoti ant kojų. Šios priemonės populiarumas buvo labai didelis, pinigai greitai baigėsi, o norime skelbti dar bent vieną ar du paraiškų šaukimus.
Labai rimtai sakau, jog stambiausieji, per metus gaunantys daugiau nei 30 tūkst. Eur pelno, jau turi suprasti, kad atėjo laikas dalintis. Nuo 2004 m., kai įstojome į Europos Sąjungą, gavome 22 mlrd. Eur paramos. Bet ką šiandien turime? Dauguma šeria ir melžia, kol paeina – ūkininkais mes jų nepadarysime. Tačiau tiems, kurie laiko 15-20 karvių, gali ir nori ūkininkauti, privalome pagelbėti.
Daugelis siūlo atimti iš „sofos“ ūkininkų – žemės savininkų, kurie patys jos nedirba, gauna tiesioginę paramą. Tačiau ES reikalauja palaikyti tik gerą agrarinę būklė, todėl tokių sprendimų priimti negalime. Rengiame metodiką, pagal kurią tiesioginės išmokos, išskyrus bazinę, būtų susietos su gamyba, tada jie gaus tik 67 Eur/ha.
Rudenį kviesime teikti paraiškas ir investicijoms į žemės ūkio valdas. Susitarėme su žemdirbių organizacijomis sumažinti maksimalią paramos sumą iki 50 tūkst. Eur, kad kuo daugiau ūkininkų galėtų ja pasinaudoti. Šįkart neginčijamas prioritetas bus skiriamas tiems, kurie dar nė karto nėra gavę paramos.
Žemdirbiai labiausiai laukia žinių apie ateinančio laikotarpio ES bendrąją žemės ūkio politiką. Yra gerų žinių: ką tik Briuselyje Baltijos šalys pasirašė susitarimą su Lenkija, Slovakija, Čekija ir Vengrija dėl tiesioginių išmokų suvienodėjimo visiems ES ūkininkams. Nuspręsta nepritarti siūlymui dalį tiesioginių išmokų mokėti iš nacionalinių biudžetų, nes senosios šalys savo ūkininkus turėtų galimybę paremti kur kas daugiau – mes konkurencinėje kovoje ir vėl pralaimėtume.
Manoma, kad dėl „Brexito“ ateinančio paramos laikotarpio ES biudžetas mažės bent 10-12 proc. Tačiau mums svarbiausia yra vienodos konkurencijos sąlygos, kurios neįmanomos be vienodų tiesioginių išmokų. Europos Komisija dabar jau sutinka, jog Baltijos šalių ūkininkų sąnaudos yra tokios pat, gal tik darbo jėga pigesnė, nei senosiose šalyse. Tačiau ir tai yra laikinas dalykas.
Nenašių žemių turės mažėti
- Mūsų rajono ūkininkams labai rūpi parama nenašioms žemėms. Buvę ministerijos vadovai žadėjo diskutuoti su jais dėl nenašių žemių žemėlapio, bet, valdžiai pasikeitus, visos kalbos nutilo.
- Šiuo metu parama teikiama ūkininkaujantiems apie 1 mln. ha nenašių žemių – tai sudaro beveik pusę visų šalyje esančių žemės ūkio naudmenų. Ta išmoka, mano įsitikinimu, yra pati teisingiausia. Bet kuo daugiau hektarų, tuo mažesnė parama. Ministerija visą laiką sakė, jog negalima vertinti žemės pagal našumo balą. Dabar išsiaiškinome, kad galima. Tačiau iškilo kita problema: remiamas plotas sumažėtų iki 300 tūkst. ha. Įsivaizduoju, koks skandalas kiltų, jeigu taip padarytume.
Todėl linkstame prie tarpinio varianto: vertinsime ne tik žemės našumo balą, bet ir vidutinį derlių, kuris irgi atspindi žemės potencialą. Taip skaičiuojant, remiamais taptų 700 tūkst. ha – taigi paramos netektų maždaug trečdalis iki šiol ją gavusių. Tie žmonės neapsidžiaugs, todėl svarstome, kad jiems reikėtų pereinamosios išmokos.
Paramai nederlingoms žemėms per metus reikia 63 mln. Eur, o ateinantiems metams liko tik 53 mln. Eur. Išeitis viena – vėl imti iš tiesioginių išmokų voko. Nemažai ūkininkų dėl to pyksta, tačiau naujas žemėlapis įsigalios tik 2019 m.
Reforma pagaliau baigsis
- Vyriausybės programoje numatyta kuo greičiau baigti žemės reformą. Bet žemės savininkai tuo nėra patenkinti – sako, jog dar liko daug neišspręstų problemų. Ką planuoja Žemės ūkio ministerija?
- Sutinku, kad yra blogai. Tačiau net ir norint, jau nieko neįmanoma pakeisti. Kasdien gaunu po 10-20 skundų dėl žemės reikalų, žemėtvarkos klaidomis priėmimuose skundžiasi 99 proc. gyventojų. Netgi tais atvejais, kai padarytas pažeidimas, sprendimus dabar jau gali naikinti tik teismai. Kai viskas sumatuota ir sklypai vienas šalia kito sudėlioti, nėra iš kur paimti trūkstamos žemės. Matyt, dar 50 metų tą bėdą turėsime. Galime tik paraginti žmones drąsiau kreiptis į teismą.
Neįteisintos nuosavybės liko gal 0,02 proc. - apie 7 tūkst. žemės savininkų dar tebevaikšto su išvadomis. Tačiau visi žinome, iš kur jie jas gavo. Dar maždaug 3 tūkst. savininkų nepareiškė noro atsiimti nuosavybę.
Esame įsipareigoję kitais metais žemės reformą užbaigti, jei reikės – ir prievarta. Rudens sesijoje iš naujo teiksime dvi įstatymo pataisas. Siūlome neleisti įteisinti nuosavybės pagal išvadas valstybinėje žemėje, kurią ilgiau nei trejus metus dirba ūkininkai. Teisininkai atmetė šį pasiūlymą, nes jis neatitinka Konstitucijos, bet mes manome kitaip. Valstybinės žemės yra pakankamai – 115 tūkst. ha, grąžinti nuosavybę galėsime visiems likusiems. Tačiau nereikia atimti iš ūkininkų tų sklypų kurie jau yra įdirbti, į kuriuos nemažai investuota.
Kita pataisa norėtume užbaigti išvadų kilnojimus iš vienos kadastrinės vietovės į kitą. Jei jau apsisprendei susigrąžinti nuosavybę, tai ir imk ten, kur prašei.
Pirkti žemę - pavojinga?
- Ką galite pasakyti tiems, kurie norėtų pirkti laisvos valstybinės žemės? Kada bus galima jos įsigyti?
- Kol žemės reforma neužbaigta, valstybinės žemės neparduodame. Kai visiems grąžinsime nuosavybę, įvertinsime, kiek jos liko, ir ten, kur manysime, jog nėra tikimybės, kad reikės žemės valstybės strateginiams tikslams ar visuomenės poreikiams, ją būtinai parduosime. Kaip žinote, valstybė visada buvo prastas šeimininkas.
Dabar leidžiama pirkti tik įsiterpusius sklypelius iki 1 ha. Daugelis ūkininkų laukia, kada bus supaprastinti žemės pardavimo saugikliai. Manau, kad jie iš esmės neveikia: kas nori, tas ir nusiperka. Mūsų pačių korporacijos supirkinėja žemę dešimtimis tūkstančių hektarų. Jei užsieniečiai norėtų, galėtų nusipirkti žemės ūkio bendrovę su visa žeme. Už ją dabar jau mokama iki 10 tūkst. Eur už ha. Tai nepagrįstai didelė, pernelyg išpūsta kaina. Danijoje žemės kainos jau smuko dvigubai – nuo 40 iki 20 tūkst. Eur/ha.
Mes patys dėl to kalti – kovojame vieni su kitais dėl pirkimo ir dėl nuomos. Ar normalu, kai hektaras nuomos kainuoja tiek, kiek pora tonų grūdų – 300 Eur? Matau didelį pavojų imti kreditus ir už tokias sumas pirkti žemę. Juk jei metai pasitaikytų nederlingi ar grūdų kaina nukristų iki 100 Eur/t, ūkininkams grėstų bankrotas. O taip gali būti: Ukraina šiemet rinkai pateiks 10 mln. t kviečių.
Galvoju, kad gerai būtų turėti žemės nuomos įstatymą, kuris susietų nuomos kainas, tarkime, su grūdų kaina rinkoje. Turėsime apie tai kalbėtis.
Siūlo didinti apžiūrų kainą
- Ūkininkaujantieji sunerimo, jog žadama naikinti savivaldybių Žemės ūkio skyrius. Neseniai į ministeriją kvietėte jų vedėjus. Kokią žinią jiems perdavėte?
- Suprantu, kad merams labai patogu turėti valstybės dotuojamus Žemės ūkio skyrius – galima skirti ir kitokių užduočių, todėl sunku pasakyti, kiek tie skyriai iš tiesų atlieka žemės ūkio funkcijų. Apie seniūnijų specialistus nekalbame – jiems turime, ką pavesti. Vyriausybės programoje yra numatytos trumposios maisto grandinės. Jie pažįsta žmones, galėtų eiti pas juos, tartis, kad gamintų vieną ar kitą produktą, padėtų organizuoti jų tiekimą rinkai, imtis kooperacijos. Atlyginimą reikia mokėti už padarytą darbą, o mes gerai žinome, kiek trunka pasėlių deklaravimas.
Ūkininkai suinteresuoti, jog tie skyriai išliktų, nes gerai, kai gali pasikonsultuoti. Todėl siūlysime prisidėti finansiškai – pavyzdžiui, šiek tiek brangiau mokėti už traktorių, priekabų apžiūrą. Su sąlyga, kad tie pinigai liks Žemės ūkio skyriuje. Antraip reikėtų mažinti darbuotojų. Pasižadėjau, jog kol aš gyvas, žemės ūkio technikos apžiūros nebus niekam atiduotos.
Dėl pasėlių deklaravimo nėra ko jaudintis – jis tikrai netaps mokamu. Ir netgi nuo ateinančių metų 87 proc. ūkininkų galės deklaruoti pasėlius trejiems metams. O nuo 2020-ųjų gal to visiškai nereikės. Nacionalinė mokėjimo agentūra yra viena iš iniciatorių visus laukus fiksuoti palydovu. Tokiu atveju ji pati užpildys išmokų formas.
Ne šiaip sau raginame savivaldybes taupyti - ir ministerijoje stengiamės viską sumažinti iki minimumo. Sujungsime šešias valstybines įmones, visų „uabų“, veislininkystės įmonių, kurios ūkininkams reikalingos, akcijas leisime ūkininkams per 10 metų išsipirkti nominalia verte. O tas, kurių niekas nenorės, atiduosime Turto fondui.
Dabar gi turime net 7 žuvivaisos įmones, joms per metus skiriame 3 mln. Eur. Paradoksas, bet Lietuvoje yra ir didžiausias Europoje valstybinis žirgynas – didesnis nei Anglijos karalienės. Ar galime taip mėtytis pinigais?
Daiva BARTKIENĖ
AUTORĖS nuotr.