Apie kvailių pavojų
Šią vasarą pasaulyje labai neramu. Tačiau vis tiek norisi trumpam nusukti žvilgsnį nuo skaudžių aktualijų ir pasiūlyti kiek netikėtą temą – kvailių pavojus. Labai mėgstu įtakingo bei itin originalaus mąstytojo Nassimo Talebo įžvalgas. Labiausiai jis išgarsėjo, pasiūlydamas „juodosios gulbės“, kuri „atskrenda“ netikėtai ir radikaliai pakeičia istoriją, sąvoką. Dar kūrybinio kelio pradžioje Talebas yra parašęs smagų esė „Pamatiniai žmogaus kvailumo dėsniai“. Pabandysiu perteikti svarbiausias įžvalgas, jas aktualizuodamas ir adaptuodamas mūsų kontekstui.
Talebas įsitikinęs, kad geriau suvoksime daugumą istorijos katastrofų ir tai, kodėl, net ir apsiginklavusios pažangiomis technologijomis, sukaupusios daug patirties, šiuolaikinės visuomenės nuolat murkdosi problemose, jei pripažinsime, jog viena svarbiausių priežasčių – gausūs legionai kvailių. Praktiškai nėra srities, kur kvailiai nesugebėtų visko sujaukti. Ir jų yra kur kas daugiau, nei manome, o jų įtaką dažniausiai nuvertiname. Beje, tai viena iš nesuprantamo pakantumo kvailystei priežasčių, o toks pakantumas labai prisideda prie to, jog kvailiai sparčiai juda karjeros laiptais praktiškai visose sferose. Kvailumas, pasak Talebo, yra įgimtas dalykas ir jokios ugdymo įstaigos nepadeda „pataisyti situacijos“. Priešingai – dauguma šiuolaikinių institucijų, kaip ir pati atstovaujamosios demokratijos sistema, užtikrina, kad kvailių tik daugėtų.
Visus žmones, pasak Talebo, galima suskirstyti į aukas, niekšus, protingus ir kvailius.
Auka visi naudojasi ir juo manipuliuoja, o šio tipo žmogus nesugeba pasirūpinti savo poreikiais ar interesais. Jis tėra statistas kitų planuose ir nuolat jaučiasi nelaimingas, užguitas, tačiau nieko nesugeba padaryti, jog tai pakeistų. Niekšas dar gali būti vadinamas egoistu, kuris visais atvejais siekia sau naudos, kažką pagrobdamas iš kitų. Jis sugeba praturtėti tik nuskurdindamas, apgaudamas kitus. Protingas žmogus yra tas, kuris sugeba siekti naudos tokiu būdu, kuris naudingas ir kitiems. Jis moka megzti bei plėtoti santykius, naudingus visiems, ir tai yra kur kas išmintingiau, nei elgtis niekšiškai. Na, o kvailys yra tas, kuris sujaukia, komplikuoja kitų gyvenimą, darbą, kurį atlieka, dėl to negaudamas jokios naudos ar net nukentėdamas ir pats. Jis gali pateikti įvairiausių savo elgesio bei nesėkmių paaiškinimų, tačiau tikrasis paaiškinimas – jis yra kvailys.
Turime nepamiršti, jog dauguma žmonių nėra nuoseklūs: kartais jie pasielgia protingai, o kartais – niekšiškai. Tuo pačiu gali būti ir visiški nevykėliai, ir aukos santykyje su artimiausiais žmonėmis. Kvailiai ir šiuo atveju išsiskiria. Talebo tvirtinimu, jie turi tendenciją būti kur kas nuoseklesni, nei kiti. Keista, bet žmogus, pradėjęs elgtis kvailai, labai retai sugeba pasimokyti iš savo klaidų ir dažniausiai tampa nuosekliu kvailiu, nes nesugeba adekvačiai įvertinti savo elgesio.
Nors Talebas pabrėžia, jog daug žmonių iš prigimties yra kvailiai, jis pripažįsta, kad yra tam tikros sąlygos, motyvuojančios kvailumo pradui išsiskleisti dar labiau. Tai dažniausiai susiję su galios turėjimu kitiems. Nepainiokime su lyderyste, nes tikru lyderiu gali būti tik protingas žmogus, sugebantis įkvėpti kitus ir parodyti, kuo jo lyderystė naudinga visiems. Kvailys gi nėra lyderis, bet labai dažnai aukštai užkopia karjeros laiptais. Ir kuo aukščiau kopia, tuo sąlygos kvailėti gerėja.
Kodėl taip yra? Nes gyvename visuomenėje, kur elgesio tikrieji padariniai vis labiau tolsta nuo mūsų, ir pradedame žavėtis dalykais, kurie gali gerokai klaidinti. Nė vienas kvailys nemano, jog kam nors kenkia. Dažniausiai jis yra entuziastas „gelbėtojas“, pasiryžęs kištis į viską ir įsitikinęs, kad viską supranta, jaučiasi gyvenimo ekspertu, nors apie gyvenimą tėra tik kažką skaitęs, o iš tiesų gyventi „neturi laiko“. Dažniausiai dėl jo sprendimų kenčia kiti, o pats kvailys yra įsitikinęs, jog viskas komplikuojasi ne dėl to, kad jis priima kvailus sprendimus, bet todėl, jog neva kiti per menkai stengiasi ar nesugeba jo suprasti.
Kodėl kvailiai yra pavojingi? Nes mes kur kas labiau kreipiame dėmesį ir kovojame su niekšais, tačiau nežinome, kaip reaguoti į kvailius, kaip nuo jų apsiginti. Kaip rašo Talebas, niekšų elgesys yra racionalus ir galima nuspėti, ką jis ketina daryti toliau. O kalbant apie kvailius, racionalumo nėra. Kai su jais susiduriame, suvokiame, jog veltis į ginčą yra beviltiška, ir vadovaujamės principu „duok kvailiui kelią“. Galiausiai kelyje tų kvailių tik daugėja. Tiesą sakant, užtenka vieno ar kelių ir bet kurios problemos sprendimas pradeda strigti. Su niekšu dar galima kaip nors susitarti, auką – paskatinti imtis veiksmų, o prieš kvailius esame bejėgiai. Net jei jie mano kovojantys už mus, paprastai viską komplikuoja ir tenka nuo jų kažkaip gelbėtis.
Kvailių labai daug televizijos ekranuose. Net nuostabu, kaip jie traukia žurnalistus, nes būtinai į kiekvieną diskusijų laidą bus pakviestas kvailys ir diskusijoje neliks racionalumo, bus pamestas tikslas, visi diskutuos apie detales. Kvailys nebūtinai liks tuo patenkintas, tačiau jis jausis atlikęs tai, ką privalo. Ant kvailių net sunku ilgai pykti, nes jie dažnai nuoširdžiai stengiasi, bet iš tiesų padaro daugiau žalos, nei didžiausi niekšai.
Pasak Talebo, kvailumo paradai yra visuotiniai rinkimai ar referendumai. Galime stebėtis, kodėl į politinius postus patenka kvailiai, kodėl referendumuose priimami kvaili pasiūlymai, tačiau pažvelkime, kaip vyksta rinkimų kampanijos ar politinės diskusijos. Tikra kvailumo puota, kurioje apsauga nuo racionalumo tarnauja galimybė kalbėti be jokios atsakomybės. Rinkimai kvailina, nes jų metu niekas realiai neatsako už savo žodžius. Na, o kvailumas turi keistą ypatybę – jis sugeba apkerėti. Vėliau žmonės nustebę tvirtina, jog suklydo per rinkimus, pasielgė neatsakingai, per mažai domėjosi ir kt., tačiau po kiek laiko, per kitus rinkimus, istorija kartojasi.
Talebo tvirtinimu, jei norime bent šiek tiek pakeisti situaciją, turime didinti nepakantumą kvailumui, pripažinti, jog kvailiai yra labai pavojingi ir nevalia jiems duoti kelio ir tuo pačiu save pasmerkti apkvailinimui.
Tačiau bene didžiausia bėda, kad netgi protingi žmonės neįvertina kvailumo pavojaus, lieka nuošalyje ir leidžia kvailiams reikštis. Ką turime daryti? Talebas nepateikia recepto, tik diagnozę. Bet ir ji verta dėmesio. Pirmiausia derėtų pradėti nuo savęs – gal dar įmanoma kvailumo triumfą sustabdyti?
Andrius NAVICKAS
Seimo narys, filosofas, rašytojas
- Skiltis: Mums rašo