Nauji LRT dažniai pasėjo paniką – žmonės liko be futbolo ir „Panoramos“

Nuo birželio 3-iosios Lietuvoje pradėjo veikti pirmasis nemokamas aukštos raiškos (HD) kanalas – LRT TELEVIZIJA HD, leidžiantis matyti ryškesnį vaizdą bei girdėti geresnį, erdvinį garsą. Nacionalinis transliuotojas iš karto pranešė, kad po mėnesio senieji dažniai nebeveiks, bei išplatino pranešimus, ko reikia imtis, norint žiūrėti naująjį televizijos kanalą. Tačiau rekomendacijos bei nurodymai, ką ir kaip daryti, iš naujo atlikta kanalų paieška nesuveikė: po liepos 1-osios  kai kuriems vartotojams sutriko LRT laidų transliacija, o kitiems šis kanalas visiškai dingo iš televizorių. Sunerimę gyventojai prašė padėti išsiaiškinti, kur slypi problemos.

LRT žiūrovai jau nuo gegužės mėnesio savo televizorių ekranuose galėjo matyti pranešimus, jog birželio 3 d. startuoja naujas, aukštos raiš­kos LRT HD kanalas. Prie jo priprasti ar atsisveikinti su senuoju duota 20 dienų. Iki Joninių šį kanalą matyti galėjome ir įprastais, ir jau naujaisiais dažniais, o nuo liepos 1-osios stebėti LRT gali tik tie, kurie savo televizoriuose iš naujo atliko automatinę kanalų paiešką bei sureguliavo dažnius. 

Tačiau naująjį LRT HD kanalą iki šiol be trukdžių mato gal tik kabelinės televizijos žiūrovai, kuriems savo televizoriuose nieko reguliuoti nereikėjo. Iš karto po liepos 1-osios tarp didžiosios dalies rajono gyventojų, žiūrinčių ant­žeminę televiziją, kilo nemažas sąmyšis – LRT kanalas visai dingo, nors nauja paieška ir buvo atlikta, vadovaujantis visais išankstiniais nurodymais. 

Rimantas Knyzelis - vienas su LRT kanalo trukdžiais susidūrusių šilališkių. Vals­ty­binės vartotojų teisių apsau­gos tarnybos vyr. specia­listas Tauragės apskričiai, jaus­­damas pareigą atstovauti žmo­nių interesams, siekė iš­si­aiškinti, kur šuo pakastas. Pajutęs, kad televizorius pradėjo silp­niau rodyti LRT kanalą, o vaizdas kartais net imda­vo dvigubintis, trūkinėti, vartotojų teisių gynėjas liepos 4 d. oficialiai kreipėsi į AB „Lietuvos radijo ir televizijos centras“ (Te­lecentras) bei į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybą (RRT). 

Po pusdienio nuo kreipimosi iš Telecentro R.Knyzelis gavo atsakymą, jog signalas jau yra sustiprintas, ir LRT kanalas Šilalės žiūrovams turėtų būti pasiekamas be jokių trukdžių. Dar po dienos sulaukta ir RRT komentaro. Klaipėdos kontrolės skyriaus atstovai informavo, kad ant­radienį Šilalės rajone bus atliekami signalo stiprumo matavimai bei aiškinamasi, dėl ko iškilo ši problema. 

Pasipiktinę ir sutrikę skaitytojai skambučiais ėmė ata­kuoti ir „Šilalės artojo“ redakciją. Daugelis nežinojo, į kokias tarnybas bei kokiais kontaktais reikia kreiptis. 

Redakcija susisiekė su RRT, Telecentro bei LRT atstovais. Pastarieji svarstė, jog greičiausiai tokia situacija su­si­­darė dėl to, jog gyventojai nesusireguliavo antenų, tin­ka­mai ar iki galo neatliko automatinės kanalų paieškos. 

„Artimiausias Šilalės miesteliui siųstuvas yra Laukuvoje. Nors LRT programoms perduoti naudojamo naujojo skait­meninės antžeminės televizijos tinklo ir likusių nekoduotų (nemokamų) prog­ramų perdavimui naudojamo tinklo (LRTC1) stotys yra tose pačiose vietose, tačiau skiriasi abiejų tinklų siųstuvų galios. Dėl galių skirtumo tam tikrose vietose iki šiol priėmimui iš Tauragės pakankamą signalą gali nustelbti stipresnis Laukuvos stoties signalas. Esant tokiai situacijai, anteną nukreipus ne stipriausio sig­nalo kryptimi (pavyzdžiui, ne į Laukuvą, bet į Tauragę), pažangiausių sinchronizavimo algoritmų nepalaikančių imtuvų suderinti gali ir nepavykti. Tokiu atveju anteną reikėtų pasukti stipriausio sig­nalo kryptimi, t.y. į Laukuvą. Orientavus anteną Laukuvos kryptimi, kokybiškas turėtų išlikti ir LRTC1 tinklo signalų priėmimas. Taip pat norėtume pridurti, kad naujasis LRT tinklas vis dar yra optimizuojamas, tad priėmimo sąlygos artimiausiu metu ga­li pasikeisti“, - aiškino RRT atstovė žiniasklaidai Gintarė Ribinskienė. 

Tą patį tvirtino ir Telecentro tinklų ekspertas Paulius Dap­kevičius. Jis tikino, jog pra­ėjusį penktadienį (liepos 1 d.) visoje Lietuvje buvo padarytas nedidelis tinklo paramet­rų pakeitimas, kuris turėtų pagerinti signalo priėmimą gyventojams. Be to, tinklas papildomai lokaliai optimizuotas ir bendradarbiaujant su RRT Klaipėdos regiono kolegomis. Todėl, pasak specialisto, nuo šios savaitės pradžios (liepos 4 d.) trukdžių dėl LRT kanalo jau nebeturėtų būti, tačiau svarbu įsidėmėti, kad būtina atlikti kai kuriuos veiksmus. 

„Jeigu žiūrovai tinkle vis dar negali matyti LRT kanalų, rankiniu imtuvu reikia susirasti kanalų paiešką, nusistatyti 29 kanalą ir, imtuve stebint indikacijas (imtuvai dažniausiai rodo signalo stiprumą bei kokybę), pagal šiuos parametrus reikėtų pasukinėti anteną geresnio signalo link. Geriausia būtų anteną nukreipti į Laukuvos pusę, nors galima bandyti ir į Švėkšnos ar Tauragės. Keičiant antenos kryptį, reikėtų žiūrėti, ar gerėja signalas. Galbūt anteną pasukus kitaip, paaiškės, kad jokių trukdžių nėra, ir gali būti, jog netgi pagerės kitų kanalų matymas“, - komentavo P.Dapkevičius. 

Tinklų eksperto teigimu, aukštos kokybės HD LRT kanalus dažniausiai gali matyti tik naujos kartos televizorius su integruotais imtuvais turintys gyventojai. Senuosiuose, kuriems būtini priedėliai, HD raiška nėra palaikoma, todėl LRT kanalus tokie žiūrovai matys įprastos senosios kokybės. 

Tiesa, naujus televizorius turintiems žmonėms taip pat ­derėtų įsidėmėti kai kurias de­tales. Pavyzdžiui, jei nesise­ka išgauti erdvinio garso, P.Dap­kevičius pataria nusi­sta­tyti nau­ją garso takelį. 

„Vienetiniai imtuvai nepalaiko Dolby digital garso, todėl reikėtų susirasti įprastą Stereo garsą. Taip pat, jeigu imtuvas netyčia nusistatytų takelį originalo kalba, priedėlyje ar televizoriuje prisieis pasiderinti garso takelius - pasirinkti lietuvių kalbą“, - pažymėjo P.Dapkevičius. 

Jei vis dar nesiseka matyti LRT kanalų, geriausia bū­tų skambinti specialiu LRT informacijos numeriu (8-5) 2-36-32-02. Taip pat ga­li­­ma kreiptis į Telecentrą (tel. (8-5) 2-04-03-00; info@tele­cent­ras.lt). Be to, padėti pasiruošusi ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tar­nyba: skambinkite tel. (8-446) 7-11-40 arba rašykite el.p.: ri­man­tas.knyzelis@vvtat.lt.

Birutė PALIAKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Atnaujinta Penktadienis, 15 liepos 2016 09:03