Kaimo mokykla - pažinimo ir šviesos židinys
Šiemet sukanka 105 metai nuo Upynos mokyklos įkūrimo, 50 metų - nuo jos veikimo naujajame pastate ir 84-eri - kai įsteigta Patulės kaimo mokykla kaip Upynos mokyklos trečiasis komplektas. Ji ne iš karto atėjo į kaimą, kurdama raštingesnę, sąmoningesnę, kultūringesnę visuomenę. Kas gali įvertinti, kiek ankstesnės kartos patyrė pažeminimo, skriaudos bei nepatogumų vien todėl, kad nemokėjo perskaityti teksto, pasirašyti gavus dokumentą. Susikūrus Nepriklausomai Lietuvai ir 1922-aisiais paskelbus privalomąjį pradinio mokymo įstatymą, visi 7-14 metų vaikai privalėjo lankyti ir baigti pradinę mokyklą. Ši švietimo banga nuvilnijo ir per Šilalės bei Skaudvilės valsčių kaimus. Vienas iš tokių - Patulė, kurioje buvo apie 20 sodybų.
Mokyklos puoselėjimo lūkesčiai Patulėje
Patulės vaikai daugiausiai lankydavo už trijų kilometrų esančią Upynos, vienas kitas - ir Ringalių pradinę. Įsteigti mokyklą Patulėje buvo tėvų iniciatyva - jie norėjo kad ji vaikams būtų arčiau. Reikėjo surasti geriausią vietą tarp Skaudvilės valsčiui priklausiančių Patulės, Ruibiškės, Sodalės, Monkaičių, Ringalių kaimų. 1932-aisiais šių kaimų gyventojai parašė prašymą Tauragės apskrities pradžios mokyklos inspektoriui K.Jankauskui, guosdamiesi, jog į Ringalius vaikams eiti yra toli, todėl tikslinga įsteigti pradinę mokyklą Patulėje, Domininko Martišiaus name. Iš viso Patulės mokyklą lankyti pretendavo 52 mokiniai. Tačiau Ringalių pradinės tėvų komitetas nesutiko jos uždaryti ir kreipėsi į Tauragės apskrities viršininką su priešingais argumentais. Mokyklos šeimininkas K.Puidokas tėvų komiteto vardu prašė mokyklos iš Ringalių į Patulę neiškelti ir grindė tai tinkamu jos įrengimu: jau esą pagaminti suolai, lenta bei kiti baldai, o ūkininkai skyrę mokyklos reikmėms 2162 kv.m žemės. Pretenduojančių lankyti šią mokyklą nurodomi 39 vaikai. Be to, tai mažažemių atžalos, tėvai neturi kaip pavėžėti jų į toliau esančią mokyklą.
Kilus tokiems nesutarimams, Skaudvilės savivaldybės atstovas vyko į minėtus kaimus aiškintis, kurioje vietovėje aktualiausia įsteigti pradinę mokyklą. Prieita nuomonės, jog, stokojant lėšų, įkurti Pilsūdo mokyklos komplekto negalima, o Patulėje atidaryta nauja pradinė pritrauktų ir dalį Pilsūdo vaikų.
Mokyklų išdėstymo paieškas užbaigė Švietimo ministerijos 1932 m. rugsėjo 24 d. sprendimas atidaryti Patulėje mokyklą ir ją vadinti Upynos mokyklos trečiuoju komplektu. D.Martišius prieš pirmąjį pasaulinį karą buvo išvykęs į JAV uždarbiauti, tad galėjo skirti lėšų sodybai įrengti. Mokyklos veikimo sąlygos pagerėjo, kuomet, kaimui išsiskirsčius į viensėdžius, sodybą ant Šunijos kranto pasistatė jo sūnus Jonas.
Namas buvo pastatytas ant tvirtų pamatų, su gonkomis, dideliais langais ir mokyklai skirtomis erdviomis patalpomis abiejuose galuose. Už klasės nuomą savininkui Skaudvilės valsčiaus savivaldybė mokėjo 74 litus.
1932 m. lapkričio 7 d. mokyklos duris pravėrė 34 Patulės, Ruibiškių, Sodalės, Beržynės, Monkaičių kaimų mokiniai (21 berniukas ir 13 mergaičių). Iš Petro Juškio (Ruibiškių k.) daugiavaikės šeimos atėjo 5 vaikai, D.Jončos iš Sodalės - 3, K.Martišiaus iš Patulės - 2, J.Survilos - 3, I.Kovalskio iš Monkaičių - 3 vaikai. Daugiavaikės šeimos siekė mokyti po kelias atžalas. Pagal tradiciją, kaip ir kitose Žemaitijos vietovėse, vyriausiasis sūnus likdavo namuose ūkininkauti.
1938-aisiais, sumažėjus Patulėje vaikų, mokykla buvo perkelta į Sodalę. Po karo, sovietiniu laikotarpiu, Patulės mokykla atkūrė savo veiklą, veikė kaip Upynos mokyklos padalinys.
Patulės mokytojai
Mokyklai vadovauti ėmė mokytoja Sofija Pipiraitė. Ji siekė sukurti patrauklią aplinką, rūpinosi pamokų lankomumu, mokymo priemonėmis.
S.Pipiraitė-Tomarienė (1913-2002) gimė Pajūryje, vargonininko šeimoje. Baigusi Tauragės mokytojų seminariją, mokytojavo įvairiose Tauragės apskrities mokyklose, nuo 1932 m. - Upynoje ir Patulėje. Ji įsitraukė į visuomeninę veiklą, aktyviai dalyvavo 1933 m. steigiant Tautininkų jaunimo sąjungos „Jaunosios Lietuvos“ skyrių Upynoje, tapo šio skyriaus valdybos pirmininke. Sofija dirbo su I-III bei II-IV skyrių mokiniais. 1939 m. išvyko į Ameriką aplankyti giminaičių, bet prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas, vėliau - pokario politinė padėtis užkirto galimybę grįžti į gimtinę. Ji įsikūrė Čikagoje ir liko visam laikui. Baigė kolegiją, studijavo literatūrą ir kalbas, ištekėjo, įsitraukė į visuomeninį bei kultūrinį lietuvių išeivijos gyvenimą. reiškėsi ir kaip poetė bei literatė, išleido eilėraščių, pasakų rinkinių, knygų vaikams. Nenutraukė ryšių ir su gimtine: 1971 m. kartu su vyru graikų kilmės poetu Tomaru apsilankė Upynoje.
Pokario laikotarpiu Patulėje mokytojauti pradėjo Izidorius Stonys (1903-1978), kilęs iš Raseinių apskrities Nemakščių valsčiaus. Jis, baigęs Tauragės mokytojų seminariją, dirbo Nemakščių valsčiaus Pabalči? pradin?je ų pradinėje mokykloje mokytoju - vedėju. Dirbo ir Pabalčių bibliotekoje, kur turėjo galimybę plačiau susipažinti su literatūra, buvo pramokęs vokiečių kalbos. Reikšmingi jo profesinėje veikloje laikomi 1948-1950 m., kai jis tapo Nemakščių progimnazijos direktoriumi. 1950 m., vykdant Lietuvos administracinį padalijimą, įkurtas Skaudvilės rajonas, kuriam buvo priskirti ir Nemakščiai. I.Stonys naujai susikūrusio rajono valdžiai „neįtiko, todėl buvo apkrautas papeikimais ir įspėjimais bei 1950 m. rugsėjį atleistas“ (A.Girčys. Nemakščiai: monografija, 2010). Šeštajame dešimtmetyje jis tapo Patulės mokyklos vedėju. Tuomet 4 skyrių mokykloje buvo 24 mokiniai.
Kaip nurodo A.Martišiūtė-Ivanauskienė, J.Martišiaus duktė, I.Stonys buvo atsidavęs pedagoginiam darbui, palaikė glaudžius ryšius su tėvais, sukūrė sąlygas vaikams toliau sėkmingai mokytis Upynos vidurinėje.
Kaip mokykla atliko savo švietėjišką misiją
Kelionė į mokyklos praeitį leidžia atkurti mūsų protėvių veržimąsi į šviesą, mokytojų pastangas prusinti mokinius, jų tikėjimą mokslo galia. Patulės mokykla, labai kukliomis sąlygomis mokydama raštingumo, suvienijo kaimo bendruomenę bendram tikslui. Ji tapo įvairaus amžiaus žmonių (vaikų, jaunimo, tėvų, senelių) sueigų, susirinkimų, bendruomenės socialinio gyvenimo centru, kuris sprendė aktualias vaikų mokymosi, elgesio problemas, organizavo religines bei pramogines šventes ir kt. Tėvai, mokytojo padedami, skiepijo vaikams tai, kuo patys gyveno, kas jiems buvo brangiausia - meilę darbui, žmogui, gamtai, tikėjimui. Šeimose šalia maldaknygės atsirado Esmaičio-S.Matjošaičio „Sakalėlis“, J.Damijonaičio „ABC pradžiamokslis“ bei daug kitų leidinių. Knygos teikė atsakymus į nemažai iškilusių gyvenimo, buities klausimų. Tėvai, bendraudami su vaikais, įgijo įvairių žinių, tvirtėjo kartų ryšiai, plėtėsi akiratis. Tačiau svarbiausia, jog tėvai, rūpindamiesi vaikų mokymusi, ir patys atrado aukštesnį gyvenimo tikslą. Iš mokyklos gautos pamokos nenuėjo veltui - įgyta bendravimo patirtis, gyvensenos būdas išlieka ir tada, kai mokykla nebeveikia.
Deja, šiuo metu kaimo mokyklos uždaromos ekonominiais sumetimais, nesuvokiant, kokią didelę reikšmę jos turi.
Romanas VASILIAUSKAS
Nuotr. iš autoriaus archyvo
Pirmoje eilėje - D.Martišius su žmona Barbora, antroje - sūnus Jonas su žmona. Viduryje - mokytoja S.Pipiraitė
Mokyt. Ūmanto nuotr.: S.Pipiraitės–Tomarienės ir jos vyro sutikimas Upynos mokyklos bendruomenėje
Mokyt. I.Stonys su Patulės mokyklos mokiniais