Žydų bendruomenės atminimui – sinagogą primenantis stulpelis

E. Bunkai, statant paminklą, gelbėjo žentas – seniūnijai pritrūko „žmogiškųjų išteklių“... E. Bunkai, statant paminklą, gelbėjo žentas – seniūnijai pritrūko „žmogiškųjų išteklių“...

Praėjusį trečiadienį plungiškis žurnalistas, rašytojas, Litvakų atminties sodo įkūrėjas Eugenijus Bunka į senelio gimtąją Šilalę atvyko ne tuščiomis rankomis: atvežė ir ten, kur 1910–1941 metais veikė sinagoga (žydų maldos namai) pastatė atminimo stulpelį.

Tokius atminimo ženklus E. Bunka stato visoje Že­mai­ti­joje. Akmeninius atminimo stulpelius sukūrė akmenų muziejaus įkūrėjo Viliaus Or­vydo anūkas akmenorius Juo­zas Žilinskis, o statomi jie Eu­genijaus tėvo Jakovo Bun­kos labdaros ir paramos fondo „Geros valios fondas“, veikiančio prie Lietuvos žydų bend­ruomenės, lėšomis. 

„Žemaitijoje nebeliko žydų ir nebėra sinagogų, daugelis žmonių jau net nežino, jog kadaise jos buvo, ten žydai meldėsi, švietėsi, bendravo. No­rime tai priminti, todėl ir statome atminimo stulpe­lius. Gal kažkas susimąstys, kas atsitiko, kad staiga dingo visa žydų bendruomenė – neliko net jos atminimo“, – svarstė E. Bunka. 

Paskelbęs, jog statys atmini­mo ženk­lus prie kadaise buvu­sių žydų maldos namų, E. Bun­ka sulaukė daug kvietimų iš Že­mai­ti­jos. Taip, pasak fondo vadovo, bu­vo atkreiptas dėmesys ir į Ši­lalę. Tačiau ši vieta nebūtų buvusi pamiršta, nes E. Bunkai mūsų kraštas yra nepaprastai brangus. Bal­siuose gyveno ir iš čia į savanorių kariuomenę 1918 m. įstojo Eugenijaus senelis Lei­bas Bunka. Apgynęs Lie­tuvos nepriklausomybę, jis buvo paskirtas į Plungę kurti pasienio žandarmerijos. 

„Ten sutiko babūnytę ir liko visam gyvenimui. Įdo­mu tai, jog plungiš­kė, aišku, kalbėjo žemaitiškai, bet kai iš­tekėjo už ma­­no senelio, perėmė dū­nininkų tarmę“, – pa­­sakojo E. Bunka, pri­pažinęs, jog jam labai norėjosi įamžinti tą vie­tą, kurioje jo senelis jaunas būdamas mel­­dėsi. 

Eugenijaus tėvas Ja­kovas buvo pas­ku­ti­­nis Plungės žydas. Žy­­dų nebeliko ne tik Plun­gėje ir Šila­lėje, jų nė­ra visoje Že­mai­ti­jo­je. Net ir savęs E. Bun­ka nelaiko tikru žy­du, sako, jog geriausiu atveju yra tik pusė žydo, bet užtat jaučiasi esąs tik­ras žemaitis, mat, augdamas ir gyvendamas Plungėje, per­ėmė žemaitiškas tradicijas, kultūrą, gyvenimo būdą. 

Blogiausia, kad neliko ne tik žydų bendruomenės, kuri šiame krašte prieš karą buvo labai gausi. Daugelyje mažų miestelių žydai sudarė gyventojų pag­rindą. Nebeliko ir žydų atminimo, todėl E. Bunka apsidžiaugė, išgirdęs, jog savivaldybė planuoja Kaltinėnuose atstatyti žydų sinagogą. 

Žurnalistas tikina, kad tokių planų turi ir Tryškių bendruomenė, kuriai ketina atiduoti savo surinktą kraštotyros kolekciją. Joje yra ir unikalių eksponatų – juk po pasaulį pasklidę litvakai pasiekė  neįtikėtinų karjeros aukštumų. 

E. Bunkos surinktos relik­vijos galėtų papuošti ir Kal­ti­nėnų sinagogą, jei savivaldybės darbuotojai nesidangstytų „žmogiškųjų išteklių trūku­mu“, kaip dėl visų nepadary­tų darbų dažniausiai teisinamasi. Dėl to Šilalė tapo vienintele vie­ta, kur paminklą išnykusiai žy­dų bendruomenei statė Eu­ge­nijus su savo žentu, o „žmogiškais resursais“ teko pasirū­pinti Eugenijaus kolegoms žur­nalistams. 

Tai irgi atskleidžia požiūrį į atminimą ir į kadaise su mumis gyvenusią tautinę mažumą. 

Daiva BARTKIENĖ

Algimanto AMBROZOS nuotr.

Atnaujinta Antradienis, 23 birželio 2020 08:31