Derkintai. Svarbesnieji raidos aspektai
(Tęsinys. Pradžia Nr. 71, 77)
Maždaug 1943-iųjų vasarą, pajutus, kad vokiečių pradėtas karas nebus sėkmingas ir galima greitai sulaukti grįžtančio fronto, kaimo rytinės dalies derkintiškiai Uošpjaunyje (kalvoje šalia Lankų pelkės) išsikasė T raidės pavidalo slėptuvę, kurioje kaimo vaikai mėgdavo palandžioti ir karui pasibaigus (maždaug iki 1949 m.).
Kaimynas Kazys Jakas pasakojo, kaip žmonės slėpėsi apkase grįžtant sovietų armijai 1944 m. spalio pradžioje. Apkasą su jame buvusiais žmonėmis aptiko sovietų kareiviai ir pradėjo šautuvų buožėmis daužyti įėjimo duris. Gerai, kad atsirado kaimynai Pranciškus Šidlauskis ir Kazymėrs Šveisterys, mokėję rusiškai. Atidarę duris jiedu paaiškino, kad čia slepiasi paprasti kaimiečiai. Du automatais ginkluoti kareiviai įėjo į apkasą ir pamatę išsigandusius vyrus, moteris bei vaikus, paliko ramybėje.
Kelių dešimčių kareivių būrys apsistojo mūsų sodybos beržynėlyje, karininkai užėmė geresnįjį namo galą. Vienintelis prisiminimas – beržynėlyje pastatyta virykla ant ratų, kareiviai su ginklais ir maisto katiliukais bei kareiviška košė, kurios kartais pakišdavo ir mums, bežiopsantiems vaikams. Panašiai buvo ir 1941-ųjų birželį. Tik beržynėlyje tuomet buvo vokiečių kareiviai, o gerajame namo gale – jų karininkai.
Kalbant apie karą, verta priminti ir derkintiškių iniciatyvą gelbėti vokiečių Šilalės bažnyčios šventoriuje apsuptus bei darbams į Vokietiją atrenkamus žmones. Iniciatyvos organizatorius buvo Simas Kromelis – Lietuvos kariuomenės puskarininkis ir tuo laiku vokiečių jau uždraustos Plechavičiaus Vietinės rinktinės kariūnas. Tėvų pasakojimas sutapo su Stanislovo Biržiškio žmonių priverstinės atrankos epizodo aprašymu („Praeities pėdsakai“, 1995 m., 247–249 psl.). Tik S. Biržiškis turbūt nieko nežinojo apie derkintiškių akciją, nes jos nemini.
1944-ųjų rugpjūčio 2 d., per Parcinkulio atlaidus, Šilalės bažnyčioje susirinko daug žmonių. Keliais sunkvežimiais atvažiavę vokiečių kareiviai ėmė gaudyti jaunus žmones darbams. Apsupo šventorių. Panikos apimti vieni mėgino bėgti (patogiausia buvo Derkintų kryptimi), kiti liko šventoriuje klausyti vienuolio pamokslo ir melstis. Buvo nušauta jauna mergaitė.
S. Kromelis, išgirdęs šią naujieną, ėmėsi gelbėjimo akcijos: pasiuntė vaikus į kelias sodybas sukviesti vyrus vaduoti sugaudytų žmonių. 7–8 vyrų būrelis, pasiėmę kas šautuvą, kas pistoletą, patraukė Šilalės link. Ėjo ne vienu ar kitu žvyrkeliu (Traukšlio ir Palokysčio gatvėmis), bet taku, pramintu sausesnėmis pelkės, kuri driekėsi nuo Derkintų iki Šilalės, vietomis (tiksliau – Ciliūnės lauko pakraščiu).
Ne kartą mūsų šeimoje pasakotą gelbėjimo epizodą mama palydėdavo pašaipėle: „Vaikai, jūsų tėvas iš baimės ėjo vyrų vorelės gale ir nešė šovinius“. Tėvas atkirsdavo: „Taip, nešiau šovinius ir nebijojau, o buvau paskutinis, nes skaudėjo koją“ (tėvas iš tikrųjų turėjo judėjimo problemų dėl ankstyvos klubo sąnarių artrozės). Deja, gelbėjimo operacija neįvyko: kol vaduotojai pasiekė bažnyčią, vokiečiai, klebono sugėdinti, jau buvo išvažiavę, bet kartu pasiėmė ir apie 20 vyrų. Tiesa, anot S. Biržiškio, šilališkiai – Lietuvos laisvės armijos Vanagų grupuotės nariai – mėgino organizuoti kitą gelbėjimo akciją: užklupti vokiečius pakeliui į Tauragę. Bet ir ši operacija nepavyko, o suimtieji, kol pasiekė Tauragę, sugebėjo išsibėgioti patys.
Keistoki dviejų pelkynų pavadinimai: Žeberinė ir Varutinės. Kaimiečiai pasakodavo, kad sutemus Žeberinėje retkarčiais judėdavo žiburiniai (klaidžiojančios vėlės). Bet vargu ar Žeberinės pelkės pavadinimas kildintinas iš žodžio žiburinis. Tiesa, yra pavardė Žeberis ir kaimas Žeberiai (Rietavo sav.). Žodžio su šaknimi varut taipogi neradau Lietuvių kalbos žodynuose. Asocijuojasi su žodžiu varyti. XIX a. pabaigoje ir iki XX a. penktojo dešimtmečio Derkintų ūkininkai per sausesnes Varutinių pelkių vietas į bendras ganyklas varydavo ganyti gyvulius. Tam net buvo samdomas piemuo. Apie kelias dešimtis metų trukusią Derkintų bendrų ganyklų bylą bus atskiras pasakojimas.
Albinas BAGDONAS
Vilnius
(Bus daugiau)