Mano jaunystės ir mokslo metų prisiminimai
(Tęsinys. Pradžia Nr. 68, 69, 70)
Tęsiame kraštiečio Antano Lingio pasakojimą ir siūlome „Šilalės artojo“ skaitytojams pakeliauti Antano jaunystės takais, prisiminti jo gimtojo Kvėdarnos krašto kaimus, žmonių gyvenimą, mokyklas ir mokytojus.
Sovietų žiaurumai ir savivalė
Pokario metai pasižymėjo sovietinės valdžios agresyviu noru kuo skubiau įvesti savo tvarką: sklido kalbos apie būsimus kolchozus, prievoles valstiečiams, kurios buvo sunkiai įvykdomos. Prasidėjo represijos prieš Nepriklausomos Lietuvos ar vokiečių okupacijos laikotarpio veikėjus. Visa tai skatino pasipriešinimą sovietiniam režimui, peraugusį į ginkluotą kovą. Netoli mūsų tėviškės buvo dideli miškai, vadinamosios Rietavinės girios. Jose ėmė burtis partizanų būriai. Pavienės grupės, dažniausiai pažįstami vaikinai, ateidavo prašyti maisto, šiltų drabužių. Žmonės juos remdavo.
Partizanai kovėsi su saugumiečiais, stribais, ginkluotais sovietiniais aktyvistais. Kariuomenės ir stribų įgulos buvo visuose miestuose bei miesteliuose. Jos turėjo radijo ir laidinius ryšius, todėl galėdavo bet kada surinkti dideles pajėgas. Nemažai žūdavo abiejų pusių kovotojų, tačiau baisiausia, kai žuvusių „miško brolių“ kūnus numesdavo miestelio aikštėse, norėdami įbauginti gyventojus. Bet tai tik didindavo keršto jausmą ir paskatino ne vieną jaunuolį kovoti su okupantais partizanų gretose. Kovos mastą didino sustiprėjusios represijos prieš ūkininkus, trėmimai, prievartinis kolchozų steigimas.
Nors trūko inventoriaus, trąšų, padargų, ūkininkai dirbo negailėdami jėgų. Kasmet laukai būdavo geriau įdirbami, tręšiami, didėjo derlius, kurio didelę dalį reikėjo atiduoti pyliavoms (privalomos prievolės sovietinei valdžiai). Jos ypač padidėjo prieš kolchozų steigimą. Tai buvo viena iš priemonių priversti ūkininką „savanoriškai“ į jį stoti. Nepakeliamų prievolių spaudžiamas, ir mūsų tėvas 1949-ųjų rudenį buvo priverstas stoti į kolchozą, kuris pirmaisiais metais apjungė Kuliškių, Žadeikių, Šventų ir Padvarninkų kaimus. Prisimenu, kaip jis verkė, pasirašęs tą nelemtą sutikimą, nes reikėjo atiduoti arklius ir stambiuosius padargus.
Prasidėjo bendras darbas. Sunku paaiškinti tą keistą reiškinį, kai netekę savo ūkių tie patys žmonės, kurie taip atkakliai juose plušėjo, staiga ima elgtis visai kitaip. Pavyzdžiui, šienauti susirenka ne iš ankstaus ryto, dirba neskubėdami. Atsiradus priverstinei pertraukai ar lyjant, imdavo organizuoti išgėrimus. Pas ūkininką to niekada nebūdavo. 1950–1956 m. ir man vasaromis teko padirbėti kolchoze, o darbadienius užrašydavo mamos vardu.
Viltis mokytis išsipildė
1947-ųjų vasarą išgirdome, jog nuo rudens Kvėdarnoje bus atidaryta progimnazija. Tėvas nelabai norėjo leisti mokytis, tačiau mano didelio užsispyrimo ir mamos atkaklumo dėka rudenį buvau priimtas į antrą klasę. Susirinko vaikai iš aplinkinių kaimų, dalis – iš Šilalės gimnazijos. Klasėje buvau gerokai aukštesnis už kitus ir vienas iš vyresnių.
Mokslus pradėjome tokioje sulinkusioje troboje prie kapinių, anksčiau ten buvo kažkokia prieglauda. Langučiai maži, todėl klasėse trūkdavo šviesos. Elektros tada dar nebuvo, mokėmės prie žibalinių lempų, o kartais prie žvakių. Namuose, beje, irgi. Progimnazijos direktorius buvo Lionginas Rasiulis, gana griežtas pedagogas. Be kitų dalykų, pradėjome mokytis ir rusų kalbos. Labai trūko rašymo priemonių, vadovėlių. Rašalą gamindavomės iš suodžių. Drabužiai buvo namų gamybos, o blogiausia – su avalyne, nes pirkti nebuvo, o ir pinigų trūko. Tėvas iš kažkur ištraukdavo nunešiotus batelius, padarydavo jiems medinius padus ir ant jų užtraukdavo tų nunešiotų viršų. Medinis storas padas kojoms suteikdavo šilumos. Tačiau bėda su jais žiemą, nes labai slysdavo, o „pakaustyti“ nebuvo galima, kad negadintume klasės grindų... O kai atidrėkdavo, sniegas lipdavo prie padų, ir susidarydavo net 10–15 cm storio „kanopos“. Kelionė į mokyklą ne tokia jau trumpa (po 5 km pirmyn ir atgal), bet tokiu apavu vaikščioti teko keletą metų.
1941 m. sudegusi Kvėdarnos mokykla pradėta remontuoti 1947-aisiais, ir 1948 m. rudenį trečioje klasėje mokėmės jau remontuojamoje mokykloje. Buvo įrengtos trys klasės, mokytojų kambarys ir salė. Mokykla gražėjo, kasmet „priaugdavo“ po vieną klasę, daugėjo ir mokytojų.
Fizinio lavinimo mokytoju pradėjo dirbti energingas pedagogas Steponas Grybauskas. Jo iniciatyva įsirengėme krepšinio ir tinklinio aikšteles, kurioms įrangą padarė kaimo kalviai. Sunkiausia buvo gauti krepšinio ir tinklinio kamuolius. Jie būdavo odiniai, greitai įmirkstantys, su atskira kamera oro pripūtimui. Pripūtus reikėjo užrišti žarnelę ir užvarstyti raiščiu specialia lenkta adata. Mokytojas mus išmokė paprasčiausių krepšinio ir tinklinio elementų, derinių. Fizinio lavinimo pamokos dažniausiai pasibaigdavo krepšinio ar tinklinio aikštelėse. Žaisdavome per pertraukas ir ilgokai po pamokų, paprastai basomis, tik varžyboms mokytojas surasdavo sportbačius, kurie man dažnai būdavo mažoki. Susibūrė komandos, kurios varžydavosi ir su kitų mokyklų sportininkais.
1949 m. Kvėdarnos valsčius buvo perduotas Rietavo apskričiai, tuomet dalyvavome Rietavo apskrities spartakiadoje, kuri vyko tada dar gerai prižiūrimame Oginskio parke. Neblogai pasirodė mūsų lengvaatlečiai, o krepšininkai ir tinklininkai užėmė antrąsias vietas.
1949-ųjų rudenį mūsų progimnazijoje pradėjo dirbti daug jaunų mokytojų (Galminaitė, mano brolis Mečius ir keletas kitų). Direktoriumi paskiriamas energingas žmogus – Bronius Rilskis, o dauguma mokytojų buvo ką tik baigę gimnazijas. Paspartėjo mokyklos remontas, pradėta tvarkyti aplinka. Prie to daug prisidėjo chemijos mokytoja Irena Macelytė. Prasidėjo mokyklų reforma, gimnazijos pervadintos vidurinėmis, o progimnazijos – septynmetėmis mokyklomis, mūsų mokykla – priaugančia vidurine mokykla. 1949–1950 mokslo metais 3 ir 4 progimnazijos klasės buvo sujungtos, ir mokykla tapo septynmete.
Antanas LINGIS
Vilnius
(Bus daugiau)