VDU Žemės ūkio akademijos ir agroverslo įmonių bendrystėje – išskirtinis dėmesys moksleiviams

Pastaruoju metu objektyvios informacijos sklaidos, grindžiamos mokslo ir praktikos argumentais, poreikis auga. Tai puikiai suprasdamos, lyderiaujančios šalies agroverslo įmonės aktyviai bendradarbiauja su Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademija (VDU ŽŪA) ir dalyvauja jos inicijuotuose projektuose, skirtuose visuomenėje ir ypač tarp jaunimo griauti pasenusius stereotipus apie žemės ūkį, taip pat skleisti žinią apie spartų šio sektoriaus modernėjimą bei tarpdisciplininių kompetencijų įgijusių jaunų specialistų poreikį jame.

Daugiaplanėje bendradarbiavimo darbotvarkėje – išskirtinis  dėmesys moksleiviams

„Šiemet veiklos 100-metį mininčios VDU Žemės ūkio akademijos stiprybė – glaudus bendradarbiavimas su verslu ir absolventais. Ši partnerystė svarbi daugeliu aspektų: kuriant ir diegiant inovacijas, tobulinant studijų procesą, organizuojant studentų praktikas, rengiant naujas, į ateities žemės ūkį ir darbdavių lūkesčius orientuotas studijų programas. Agroverslo iniciatyva VDU Žemės ūkio akademijoje yra įsteigtas pirmasis šalyje labdaros ir paramos fondas „Pagalba regionų jaunimo studijoms“, kurio tikslas – padėti regionų jaunuoliams įgyti universitetinį išsilavinimą, reikalingą darbui agrosektoriuje. Agroverslo įmonės yra įsteigusios stipendijas pažangiausiems VDU ŽŪA studentams, keliuose šalies regionuose įkūrusios inžinerijos eksperimentines klases vietos moksleiviams, taip siekiant juos sudominti žemės ūkio inžinerijos studijomis. Mums labai svarbūs ir edukaciniai projektai, kurių metu verslo įmonių atstovai susitinka su moksleiviais ir pedagogais“, – teigia VDU Žemės ūkio akademijos kanclerė prof. dr. Astrida Miceikienė.

Drauge su šalies bendrojo lavinimo mokyklomis ir verslo įmonėmis VDU ŽŪA jau beveik dešimtmetį įgyvendina edukacinį projektą „Sumanaus moksleivio akademija“. Tai šalyje vienas masiškiausių  projektų, skirtų aukštesniųjų klasių moksleiviams. Vien praėjusiais mokslo metais jame patirčių sėmėsi per 1600 dalyvių, panorusių gyvai „pasimatuoti“ agrosektoriui aktualias specialybes,  kurios įgyjamos studijuojant VDU ŽŪA fakultetuose.

„Projekto „Sumanaus moksleivio akademija“ apimtyje įgyvendiname ir dar vieną prasmingą iniciatyvą „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“. Agroverslo įmonių vadovai ir atstovai gyvai bendrauja su moksleivių auditorijomis, atskleidžia agrosektoriaus realybę, kuri šiuo metu toli lenkia įsisenėjusius stereotipus“, – pasakoja VDU ŽŪA projekto „Sumanaus moksleivio akademija“ vadybininkė dr. Brigita Medveckienė, pastebinti, kad tokie susitikimai naudingi abiem pusėms.

Moksleivius stebina inovacijos, verslo atstovus – brandūs moksleivių klausimai

VDU Žemės ūkio akademijos atstovės dr. B. Medveckienės nuomonei pritaria iniciatyvoje „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ dalyvavusios UAB „Agrodronas“ direktorius Mindaugas Dorelis.

„Susitikimų su moksleiviais metu jiems pasakojome apie mūsų startuolio atsiradimo idėją, demonstravome agrodronų pritaikymo žemės ūkyje galimybes, kokią ne tik ekonominę, bet ir aplinkosauginę naudą jie teikia. Moksleivių reakcija į tai buvo iš tiesų labai džiuginanti, o jų klausimai stebinantys brandumu – kokios investicijos į startuolį buvo įdėtos, kiek laiko truko idėjos įgyvendinimas ir galiausiai kodėl pats tapau VDU ŽŪA doktorantu. Teko argumentuoti, kad mokymasis yra geriausia žmogaus investicija į save patį, kad mokydamasis išmoksti sisteminti ir apibendrinti informaciją, daryti atitinkamas išvadas, kad turint gerą idėją  reikia ja tikėti ir nuosekliai siekti tikslo“, – pasakoja M. Dorelis, prisipažįstantis, kad po tokių susitikimų norisi pačiam tapti mentoriumi, ypač po to, kai sulaukė moksleivio mamos skambučio ir padėkos už sūnui duotus patarimus.

„Vaikinukas pasakojo, kad tėvai jį anksti išmokė užsidirbti. Šio uždarbio jis neišleido, tačiau nežino, kaip santaupas panaudoti prasmingai. Paraginau visų pirma pagalvoti, kokioje srityje norėtų save realizuoti, tada susidaryti planą, pasirengti mažą pilotinį projektėlį, įsigyti ar išsinuomoti įrangos ir pradėti. Ir, aišku, nebijoti mažų praradimų“, – susitikimo su moksleiviais įspūdžius komentuoja  M. Dorelis.

Antrus metus VDU ŽŪA iniciatyvoje „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ dalyvaujančios UAB „Dotnuva Baltic“ vidinės komunikacijos specialistės Erikos Abarienės įspūdžiai po susitikimų su moksleiviais taip pat tik pozityvūs.

„Susitikome su Kauno gimnazijų gimnazistais. Miesto vaikai iš tiesų žemės ūkį įsivaizduoja visiškai kitokį, nei jis yra šiuo metu. Tad matėme, kaip nuoširdžiai plėtėsi jaunos akys, matant demonstruojamus Lietuvos laukuose dirbančius dronus, robotus bei išgirdus, kokio plataus spektro specialybių darbuotojai agrosektoriuje yra laukiami“, – pasakoja E. Abarienė, pastebinti, kad tokių susitikimų tikslas – skatinti tendenciją jauniems žmonėms iš didmiesčių keltis gyventi į mažiau triukšmingą ir švarią aplinką regionuose bei drąsiai rinktis darbą agrosektoriuje kaip orų, perspektyvų ir gerai apmokamą.

UAB „Agrokoncerno grupės“ Marketingo ir komunikacijos skyriaus projektų vadovės Živilės Mediekšienės teigimu, ši įmonė darbui su moksleiviais teikia išskirtinį dėmesį. „Apsirūpinimas kvalifikuota darbo jėga šiuo metu yra opi problema visoms šalies agroverslo įmonėms. Tačiau mes  nesikoncentruojame į tai, ko reikia šiandien – turime labai platų strateginį mąstymą ir visų pirma siekiame plėsti jaunosios kartos akiratį bei suteikti jai žinių apie šiuolaikinio žemės ūkio galimybes. Moksleiviai dažnai nė neįsivaizduoja, kokios veiklos agrosektoriuje vystomos ir kokių specialybių darbuotojų jam reikės ateityje“, – dalyvavimo edukaciniuose moksleiviams skirtuose projektuose tikslingumą argumentuoja Ž. Mediekšienė.

Pašnekovės teigimu, ypač aktyvus bendradarbiavimas su bendrojo lavinimo mokyklomis vyko praėjusiais mokslo metais. Įmonė įgyvendino pačios inicijuotą projektą „Agroambasadoriai“, kuriame moderniausias technologijas praktikoje taikantys ūkininkai su moksleiviais dalijosi savo patirtimi ir sėkmės istorijomis, taip pat dalyvavo VDU ŽŪA iniciatyvoje „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“.

„Bendradarbiavimas su mokyklomis atskleidė dvi tendencijas: aukščiausiais pažymiais besimokantys miestų gimnazistai savo ateities su darbu agrosektoriuje dažnai nesieja vien todėl, kad apie jo šiandienos ir ateities galimybes nieko nėra girdėję.  Tokių žinių stokoja netgi mokyklose dirbantys karjeros konsultantai. Todėl mūsų tikslas – griauti mitus, kad darbas žemės ūkyje yra tik regionų jaunuolių prerogatyva“, – teigia pašnekovė.

Ž. Mediekšienė prisiminė, kad ją pačią senelė taip pat kadaise bandė atkalbėti nuo studijų VDU Žemės ūkio akademijoje, nes „žemės ūkyje laukia tik sunkus, juodas darbas“. Todėl, pašnekovės įsitikinimu, modernaus agrosektoriaus atstovams svarbu su moksleiviais kalbėti apie tebesklandančius klaidinančius mitus, apie realius žemės ūkyje vis sparčiau vykstančius pokyčius bei apie tai, kokių kompetencijų asmeniui reikia įgyti, norint dirbti žemės ūkio sektoriuje.

„Šiuolaikinis agrosektorius aprėpia daug skirtingų sričių. Tai ne tik agronomija, inžinerija ir veterinarija, bet ir finansai, ekonomika, logistika, rinkodara, informacinės technologijos, verslo vadyba ir daugelis kitų. Į įmonę atvykusiems moksleiviams demonstruojame inovacijas, kurias testuojame savo bandymų laukuose ir tik po to jas siūlome žemdirbiams. Tai, kaip prisidedame prie tvarumo strategijos įgyvendinimo, mato ir pas mus praktikas atliekantys VDU Žemės ūkio akademijos studentai, kurių per metus sulaukiame iki poros dešimčių. Šiandien žemės ūkis yra išsilavinusių žmonių verslas, kuriam reikia daug žinių“, – reziumuoja Ž. Mediekšienė.

Moksleiviai – smalsūs, drąsūs ir žingeidūs

UAB „Nando“ dalyvavimą VDU ŽŪA iniciatyvoje „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ koordinavusi šios įmonės direktoriaus asistentė Elena Mikaitienė pastebi, kad svarbu moksleiviams pademonstruoti, jog žemės ūkio gamyba vyksta ne tik laukuose ir fermose. „Mes esame gamybos įmonė, kurioje kuriamos naujos technologijos ir nauji produktai, t. y. biostimuliantai, skatinantys augalų įsišaknijimą ir augimą. Vaikams kėlė nuostabą išgirsta naujiena, kad mikroorganizmus galima „įdarbinti“. Tad norime ir ateityje edukuoti moksleivius bei sudaryti palankias sąlygas pas mus praktikas atliekantiems VDU ŽŪA studentams, nes jaunimas – mūsų ir visų agroverslo įmonių ateitis“, – įsitikinusi E. Mikaitienė.

„Viena priežasčių, kodėl abiturientai nenoriai renkasi su veikla žemės ūkyje susijusias profesijas – informacijos trūkumas“, – įsitikinusi nuolat aktyviai moksleiviams skirtuose edukaciniuose projektuose dalyvaujančios UAB „DOJUS agro“ Lietuvos filialo direktorė Diana Tatarūnaitė Zubenienė. Pasak pašnekovės, studijų programų pasiūla šiuo metu yra didžiulė, ir jaunam žmogui sudėtinga joje nepasiklysti. Kadangi dauguma įmonės darbuotojų yra kilę iš regionų ir baigę tenykštes bendrojo lavinimo mokyklas, įmonė pati yra inicijavusi ne vieną susitikimą su moksleiviais, taip pat prisijungusi prie VDU ŽŪA iniciatyvos „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“.

D. Tatarūnaitės Zubenienės pastebėjimu, šiandienos moksleiviai smalsūs, drąsūs ir atviri informacijai. Juos nuoširdžiai nustebina žinia, kad prabangių limuzinų salonus ir šiuolaikiškų traktorių kabinas kuria tie patys dizaineriai, kad lauke dirbančiai žemės ūkio technikai internetu galima siųsti komandas patogiai sėdint savo biure, kad norint suremontuoti mašiną serviso specialistui ne visada būtina vykti į ūkį.

„Diskutuodami su moksleiviais padarome vieningą išvadą, kad darbas agrosektoriuje nėra lengvas, tačiau jis dinamiškas, įdomus, kad agrosektoriaus atstovas gali tapti ir akademiku, ir tarptautinės korporacijos vadovu. Jaunuoliams svarbu pasakyti ir tai, kad atlyginimai agroversle vieni didžiausių, o ekonominiai praradimai krizių laikotarpiu – vieni mažiausių“, – dėmesį atkreipia pašnekovė.

Agrosektorius gali suteikti viską, ko ieško Z karta

AB „AUGA group“ prie VDU ŽŪA iniciatyvos „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ taip pat prisijungė turėdama tikslą moksleiviams pademonstruoti žemės ūkio sektoriaus modernumą. Šios bendrovės Personalo departamento direktorė Viktorija Gružauskienė pastebi, kad šiuolaikinis jaunimas yra aktyvus, jis nori dalyvauti vykstančiuose procesuose bei prisidėti prie aplinkosaugos problemų sprendimo.

„Į tvarumą ir ekologiškumą orientuota veikla žemės ūkyje pokyčių siekiantiems jaunuoliams gali tapti ypač plačiu savirealizacijos lauku. Jaunuoliams išsiplečia akys, kai jie išgirsta, kad mūsų, t. y. Lietuvos įmonė „AUGA group“ pristatė pirmąjį technologinių projektų rezultatą – hibridinį biometanu ir elektra varomą traktorių „AUGA M1“, skirtą profesionaliam naudojimui. Jis padės tvariau atlikti žemės ūkio darbus, nenaudojant iškastinio kuro. Taip nuo pokalbio apie žiedinį ciklą žemės ūkyje galima pereiti ir iki žiedinės ekonomikos sąvokos išsiaiškinimo“, – moksleiviams skirtų edukacijų turinį komentuoja V. Gružauskienė, pastebinti, kad šiuo metu profesiją besirenkantiems jauniems žmonėms rūpi tai, kokią vertę jie gali sukurti savo darbu. Prasmė jiems yra vienas reikšmingesnių motyvų, darant apsisprendimą. O žemės ūkis šiandien išgyvena tokį transformacijos etapą, kuriame pokyčius ir gali sukurti jauni, prasmės ieškantys profesionalai.

AB „Lytagra“ Marketingo skyriaus vadovės Dianos Bieliukienės teigimu, VDU ŽŪA „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ – iš pirmo žvilgsnio nesudėtingas – verslo įmonių atstovams tereikia skirti šiek tiek laiko susitikimams su moksleiviais – tačiau labai prasmingas instrumentas siekiant teigiamų pokyčių ateities darbo rinkoje.

„Kvalifikuotų specialistų trūkumas – viena opiausių šalies agroverslo įmonių problemų. Jose laukiami visų VDU Žemės ūkio akademijos programų absolventai, labai svarbu, kad į žemės ūkio sektorių ateitų gabūs, motyvuoti žmonės. O šią motyvaciją turime skatinti visi drauge“, – reziumuoja pašnekovė.

Projekto formatas – nauda ne tik moksleiviams, bet ir jų pedagogams

VDU ŽŪA projekte „Sumanaus moksleivio akademija“ dalyvaujančių bendrojo lavinimo mokyklų pedagogų nuomonė apie iniciatyvą „Mokslas+Verslas. Drąsiai ateičiai“ taip pat vienareikšmė: moksleiviams susitikimų su verslo atstovais turėtų būti organizuojama kuo daugiau.

„Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijoje esame įkūrę specializuotą verslo klasę. Joje besimokantys moksleiviai aktyviai dalyvauja VDU ŽŪA „Sumanaus moksleivio akademijos“ veiklose, taip pat patys kasmet organizuojame „Verslo dieną“, kurios metu jaunuoliai pristato savo sukurtus verslo projektus. Tad mūsų gimnazijos moksleiviams susitikti su realiai funkcionuojančios agroverslo įmonės atstovais, galimybė iš pirmų lūpų sužinoti ne tik apie gamyboje vykstančius procesus, bet ir apie darbuotojų socialines garantijas, karjeros perspektyvas naudinga netgi ne vienu aspektu“, – teigia Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijos ekonomikos mokytoja Rūta Strumilienė.

Pašnekovės minčiai pritaria Kauno rajono VDU Ugnės Karvelis gimnazijos fizikos mokytoja Laimutė Pupelienė. Šioje gimnazijoje aukštesniųjų klasių moksleiviai gali rinktis vieną iš dviejų krypčių – gamtos mokslų arba inžinerijos. Su pastarąją pasirinkusiais moksleiviais dirbanti pedagogė teigia, jog nuolat yra ieškoma būdų, kaip praturtinti dėstomą dalyką. Todėl gyvi  susitikimai su šalyje lyderiaujančių agroverslo įmonių atstovais, galimybė susipažinti su inovacijomis ne tik didina agrosektoriui aktualių profesijų patrauklumą, bet yra ir svarbus ramstis kasdieniame pedagogo darbe.

Elena BAGDONAVIČIŪTĖ

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos Marketingo ir komunikacijos departamentas

AUTORĖS nuotr.

Atnaujinta Ketvirtadienis, 19 rugsėjo 2024 15:06