„Medaus magija“ Berlyne užkariauja pasaulį

D. BARTKIENĖS nuotr. D. BARTKIENĖS nuotr.

Nuo sausio 17 d. Berlyne vykstanti 84-oji tarptautinė žemės ūkio, maisto produktų ir sodininkystės paroda „Žalioji savaitė 2019“ yra viena populiariausių pa­rodų Europoje ir kasmet sulaukia milžiniško ne tik lankytojų, bet ir žiniasklaidos dėmesio. Į ją akredituojama daugiau kaip 4 tūkst. žurnalistų iš 65 šalių. Šiemet Berlyne apsilankė ir „Šilalės artojo“ korespondentė. 

Tarp maždaug 1,7 tūkst. dalyvių iš viso pasaulio, kurie pristato daugiau kaip 100 tūkst. produktų, „Žaliojoje savaitėje“ – ir mūsų rajone veikiančios mažosios bendrijos „Medaus magija“ stendas. Šilališkis Tomas Žygaitis, jau visą savaitę dirbantis Berlyne, sutinka, jog pristatyti tokioje parodoje savo valstybę – garbės reikalas kiekvienam ūkininkui. Tomas turi ir ką parduoti, ir kuo pasigirti, todėl prie jo prekystalio nuolat būriuojasi ne tik vokiečiai, bet ir kitų šalių atstovai.

Nauja medaus versija

„Žaliosios savaitės“ privalumus ir sunkumus T. Žygaitis pirmą kartą išbandė pernai. Berlyne jauną ūkininką lydėjo sėkmė: vokiečiams patiko jo gaminami medaus mišiniai su uogomis, pavyko užmegzti ir verslo kontaktų, atvėrusių naujam gaminiui pirmuosius eksporto į užsienį kelius, todėl šilališkis ir ant­rą kartą ryžosi savaitei keliauti į Berlyną. Nors nedideliam Tomo ūkiui tai yra nemaža investicija: kelionė, savaitės pragyvenimas 4 mln. gyventojų turinčiame mieste atsieina nepigiai. Be to, produktus privaloma suženklinti vokiečių kalba, o pardavėjas turi mokėti susikalbėti vokiškai. Šis reikalavimas daugelį priverčia samdyti pagalbininką, todėl kai kurie „Žaliosios savaitės“ dalyviai tikina, jog parodoje uždirbtų pinigų užtenka tik patirtoms išlaidoms apmokėti. 

Bet T. Žygaitis į šią kelionę žiūri kaip į investiciją, ieškant rinkos „Medaus magijos“ gaminiams. Virš 50 bičių šeimų turintis šilališkis patobulino medų, kurio rinka ir taip perpildyta. Tomas gamina medaus mišinius su šalčiu išdžiovintomis – liofilizuotomis uogomis. Tokiose uogose nelieka nė krislelio vandens, todėl jos netrikdo natūralių medaus fermentacijos procesų, neskatina rūgimo. 

Į Berlyną šilališkis nusivežė aštuonių rūšių medaus mišinių. Natūralų medų jis maišo su mėlynėmis, spanguolėmis, 

citrina bei imbieru, šaltalankiais, avietėmis, juodaisiais serbentais, česnaku ir pipirmėte. Liofilizuotos uogos ir pipirmėtė medų nudažo ryškiomis spalvomis: su pipirmėte jis tampa žalias, su spanguolėmis – raudonas, su šaltalankiais – geltonas. Spalvų įvairovė ne tik traukia pirkėjų akį, bet ir sudaro daug galimybių produkto dizainui sukurti. Trispalvį medaus mišinį Tomas pavadino „Tėvyne“, nes jis ne tik atspindi mūsų vėliavos spalvas, bet ir kvepia Lietuva. Supakuotas į gražias dėželes, „Medaus magijos“ produktas prieš Kalėdas buvo paklausi dovana – nemažą jų kiekį pernai buvo užsakiusi net Žemės ūkio ministerija. 

Idėja – iš vaikystės prisiminimų

Trisdešimtmetis T. Žygaitis bitininkauti pradėjo visai neseniai – gal prieš penkerius ar šešerius metus. Pats jis gyvena Šilalėje, o tėvai – Vin­gininkuose, dar plačiau skraido Tomo bitės, nes jų avilių yra keliose skirtingose vietose. 

Išmokti prižiūrėti bites, pasak Tomo, sunku nebuvo, tačiau kantrybės reikėjo. Skaitė, praktikavosi, nusipirkęs kelis avilius, klausė patyrusių bitininkų patarimų, džiaugėsi, kad jie mielai dalijasi savo patirtimi. Sunkiau buvo rasti idėją, kuri medų paverstų novatorišku, moderniu produktu ir leistų išsiskirti iš perpildytos rinkos. 

„Medus yra labai naudingas, kokybiškas produktas, bet jauni žmonės sako, kad jis jau atsibodo, kad reikia kažko kito, kas nustebintų ir skoniu, ir išvaizda. Ilgai svarstėme, koks tai turėtų būti produktas. Paskui prisiminėme, kaip vaikystėje imunitetui stiprinti močiutė kasdien duodavo po šaukštą medaus su spanguolėmis ir česnaku. Bet tokį mišinį reikėdavo greitai suvalgyti, jog nesugestų, todėl teko pasukti galvą, kaip pagaminti, kad jis išsilaikytų ilgiau. Taip atradome liofilizaciją, o paskui nutarėme pabandyti sukurti įvairesnių skonių mišinių – atrodo, pasisekė“, – šypsosi Tomas.

Jo produktai, sukurti naudojantis šiuolaikinėmis technologijomis, yra ne tik skanūs, bet ir labai naudingi sveikatai, nes medus gausiai praturtinamas vitaminais. 

Patinka skirtingi skoniai

Nors „Medaus magijos“ kelias į rinką prasidėjo dar visai neseniai, Šilalėje pagamintų sveikatai palankių produktų jau galima rasti didžiuosiuose prekybos centruose, turinčiuose lentynėles „Linkėjimai iš kaimo“. Be to, Tomas dalyvauja ir didesnėse mugėse, įvairiose šventėse, o Šilalėje jo medaus mišinių galima įsigyti „Pitliaus“ parduotuvėje arba internetu susisiekus su „Medaus magija“. 

Bitininkas teigia, jog lietuvių skonis yra gana tradicinis: beveik visi mėgsta medų su šaltalankiais, spanguolėmis. Vokiečiams tokie mišiniai per saldūs, jie prašo aštresnių ir rūgštesnių. Todėl Ber­lyno „Žaliojoje savaitė­je“ daugiausiai parduodama spanguolėmis, juodaisiais ser­bentais, česnaku, citrina ir im­bieru pagardinto medaus. Be­je, vokiečiai nesikuklindami išragauja visus mišinius, kad prieš pirkdami įsitikintų, kurio skonis labiausiai  priimtinas. 

Ir lietuviai, ir vokiečiai, pasak T. Žygaičio, yra praktiški: pasibaigus dovanų sezonui, nebežiūri į įpakavimą – renkasi pagal kainą ir skonį. „Medaus magijos“ produktai nėra pigūs, nes uogų liofi­lizavimas medaus savikainą padidina dvigubai. Mažas stik­lainėlis kainuoja 5 eurus, didesnis – euru, o kelių spalvų – 1,5 euro brangesnis, nes daugiau laiko užima supilstymas. Prieš pilant antrą ar trečią kitos rūšies medaus mišinio sluoksnį, tenka luktelėti, kol pirmasis sustings. 

Nors T. Žygaičio ūkis kol kas nedidelis, bitininkas sako, jog kito darbo jam nereikia. Vasarą jis prižiūri bites ir apdoroja medų, o žiemą gamina medaus mišinius. Jie yra populiarūs, todėl darbo užtenka visus metus. 

Daiva BARTKIENĖ