Šilalės rajono mokyklas išlaikyti kainavo brangiau nei vidutiniškai
Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) analizė atskleidė, jog Šilalės rajono savivaldybėje vienam mokiniui, skaičiuojant ugdymo ir mokyklų aplinkos išlaikymo lėšas, 2015 m. buvo skiriama 2430 eurų. Ši suma - 10 proc. didesnė už mažųjų savivaldybių (vertinant pagal gyventojų tankį) vidurkį, kuris siekia 2200 Eur.
„Vienam Šilalės mokiniui 2015 m. teko 15,2 kv. m bendro mokyklų ploto (šalies vidurkis – 13,4 kv. m) bei 5,4 kv. m klasių ploto (šalyje – 5,2 kv. m). Didesni plotai reiškia, kad daugiau pinigų reikia skirti nereikalingiems pastatams išlaikyti, valyti, šildyti”, – teigia LLRI analitikė Aistė Čepukaitė.
Tyrimai parodė, jog Lietuvos mastu per metus būtų galima sutaupyti 22 mln. Eur vien efektyviau naudojant bei prižiūrint mokyklų infrastruktūrą. Sutaupius perteklinei infrastruktūrai skiriamų lėšų, jas būtų galima panaudoti ugdymo procesui ir mokytojų atlyginimams kelti.
2015 m. mokinių ugdymui iš viso išleista 452 mln. Eur (vidutiniškai – 1429 Eur mokiniui), o mokyklų aplinkos priežiūrai – 179 mln. (566 Eur vaikui). Lėšos pasiskirsto labai netolygiai: vienam mokiniui per metus tenkanti suma skirtingose savivaldybėse skiriasi net 3 kartus.
„Skirtumai yra ne tarp didelių ir mažų savivaldybių, didelių ar mažų mokyklų, bet tarp efektyvių bei neefektyvių. Kai savivaldybėse moksleivių skaičius yra panašus, o švietimui išleidžiama net keliais milijonais daugiau, akivaizdu, jog dalis savivaldybių mokyklų tinklą sutvarkė racionaliau nei kitos. Apytuštės mokymo įstaigos reiškia per kaminą paleidžiamus švietimo pinigus”, – teigia LLRI analitikė A. Čepukaitė.
Pavyzdžiui, Radviliškio rajonas, kur mokosi apie tūkstantį mokinių, optimizavęs mokyklų tinklą taip, kaip tai yra padaręs Plungės rajonas, sutaupytų 2,5 mln. Eur. Apie 3,3 tūkst. mokinių turinti Šilalės rajono savivaldybė per metus sutaupytų 0,9 mln. Eur, jei mokyklų aplinkai išlaikyti skirtų tiek, kiek skiria panašų moksleivių skaičių turintis Kelmės rajonas. Jurbarko rajono savivaldybė sutaupytų 1 mln. Eur, Panevėžio – 1,3 mln. ir t.t. Šalies mastu pinigų ugdymui bei mokytojų algoms būtų galima rasti mažiausiai 22 mln. Eur.
„Savivaldybės ir pačios mokyklos turi ieškoti būdų persitvarkyti – jungtis, nenaudojamas patalpas parduoti, nuomoti ar kitaip išnaudoti. Kitu atveju, mažėjant mokinių, vis daugiau pinigų reikės skirti ne pačiam švietimui, o nereikalingų patalpų išlaikymui”, – teigia LLRI prezidentas Žilvinas Šilėnas.
Daugelyje mokyklų vienam mokiniui tenka 10-15 kv. m bendro ploto, tačiau yra tokių, kuriose plotas yra didesnis už vidutinį lietuvio būstą. Net 41 šalies mokykloje vienam mokiniui tenka daugiau kaip 50 kv. m. Skirtumai yra akivaizdūs, net jeigu lygintume ir tik vienam moksleiviui tenkantį klasių plotą. Rezultatas – vidutinės išlaidos infrastruktūrai skiriasi du kartus ar net daugiau.
„Pinigų mokytojų atlyginimams bei švietimo kokybei didinti reikia ieškoti ir efektyviau tvarkant mokyklų tinklą. Savivaldybės turėtų pasinaudoti pavyzdžiu tų, kurios, turėdamos tokį pat moksleivių skaičių, sugeba mažiau pinigų išleisti pastatų priežiūrai, šildymui ar valymui. Nepersitvarkius problemų išspręsti nepadės nei papildomos biudžeto lėšos švietimui, nei klasės krepšelis, nei etatinis pedagogų apmokėjimas”, – pastebi Ž. Šilėnas.
Daugiausiai lėšų, skaičiuojant vienam mokiniui, teko Neringos savivaldybėje, mažiausiai – Alytaus mieste.
Asta NARMONTĖ
LLRI komunikacijos vadovė