Išvengti dulkėtų vieškelių pavyks negreit
Du mėnesius iš eilės savivaldybės taryba diskutavo dėl kelių priežiūrai ir remontui skirtų lėšų bei žvyrkelių asfaltavimo prioritetų. Lietuvos automobilių kelių direkcija šiemet pirmą kartą savo planus pateikė savivaldybėms bei pasiūlė pačioms nuspręsti, kam skirti pirmenybę - teigiama, kad taip bandoma išvengti politikavimo.
Visgi ir pirmokas supranta, jog planai - dar ne darbai, ir nei nuo politikų kalbų, nei nuo balsavimo mygtukų spaudymo pinigų daugiau neatsiras. Žvyrkelių asfaltavimas vyksta lėtai, o vietinių kelių, kuriuos daugiausiai ir sudaro žvyrkeliai, priežiūrai lėšų savivaldybė šiemet gavo net 50,2 tūkst. eurų mažiau nei pernai.
Grąžins pernykštes skolas
Nerastumei kaime žmogaus, kuris nenorėtų gyventi prie asfaltuoto kelio. Ir kaltos dėl to ne tik sveikatą gadinančios dulkės. Geresnius automobilius įsigiję ūkininkai pyksta, kad duobėti keliai laužo mašinas, o Autobusų parko vairuotojai skundžiasi, jog rudenį ir pavasarį kai kurie seniūnijų keliai tampa tikrų tikriausia bekele. Važiuoti tokiais keliais ne tik nemalonu, bet ir pavojinga, juolab, kad didžioji dalis keleivių yra vaikai.
Būtent apie kelius daugiausiai klausimų pateikiama ir seniūnijose kartą per metus su ataskaitomis apsilankantiems rajono vadovams bei savivaldybės tarybos nariams. Tačiau gyventojai atsakymą išgirsta kasmet tokį pat: keliams asfaltuoti savivaldybė pinigų neturi.
Šiemet vietinių kelių priežiūros ir plėtros programai Šilalė gavo 1 mln. 159,4 tūkst. Eur. Jie padalinti pagal seniūnijų kelių ilgį bei gyventojų skaičių. Beveik 73 proc. arba 845,6 tūkst. Eur iš Automobilių kelių direkcijos gautų lėšų atiteks seniūnijų keliams remontuoti ir prižiūrėti, per 27 proc. arba 313,8 tūkst. Eur skirta Šilalės miesto gatvėms tvarkyti.
Nors sumos atrodo labai didelės, darbų atlikti pavyks nedaug. Prieš Seimo rinkimus rajono valdžia pasistengė iššokti aukščiau bambos, todėl šiemet pirmiausia rangovams teks grąžinti praėjusių metų skolas - beveik 430 tūkst. Eur.
Norėtų asfaltuoti skolon
Naujiems projektams įgyvendinti savivaldybei liko perpus mažiau pinigų nei atiduota skolų - vos per 190 tūkst. Eur. Bet dalį jų dar suplanuota skirti kelių projektavimui bei ekspertų paslaugoms apmokėti.
Šiais metais už rajono biudžeto lėšas pagaliau turėtų prasidėti kelio į šalia Šilalės esančius kolektyvinius sodus rekonstrukcija - numatyta išasfaltuoti 1,5 km, tam skirta tik 78 tūkst. Eur. Tarybos nariai iškart suprato, jog tokios sumos rimtai kelio rekonstrukcijai neužteks. Jų nuojautą patvirtino ir rajono meras Jonas Gudauskas, neslėpęs, kad ateinančiais metais šiam keliui teks surasti dar 350 ar net 400 tūkst. Eur. Lėšų dviračių takui tiesti savivaldybė viliasi gauti iš regioninei plėtrai numatyto Europos Sąjungos finansavimo.
Iš tos pačios regioninės plėtros programos tikimasi gauti pinigų ir rekonstruojant kelią į senuosius sodus, kur gyvena daug žmonių, važinėja vaikus į mokyklas vežiojantys autobusai.
Laukuvos Eitvydaičių gatvės rekonstrukcijos antrajam etapui, per kurį numatyta pakloti dar 240 metrų asfalto, savivaldybės taryba skyrė 45 tūkst. Eur.
Vos mažesnė suma atguls į šaligatvį Šilalėje, Pūtvės Pilies gatvėje - čia numatyta įrengti ir apšvietimą. Vytauto Didžiojo gatvės šaligatviui 67 tūkst. Eur savivaldybė tikisi papildomai gauti iš Automobilių kelių direkcijos.
Pagreitinti kelių asfaltavimą, mero nuomone, būtų galima, penkis naujai parengtus kelių ir gatvių rekonstrukcijos projektus patikint įgyvendinti privačioms įmonėms. Jei tam skirtos lėšos nebūtų įtrauktos į skolinimosi limitus, pasak J. Gudausko, savivaldybė su rangovais galėtų atsiskaityti per penkerius metus. Tačiau kol kas tai tėra pasvarstymai, nes sprendimui priimti reikėtų politinio sutarimo.
Dėmesio sulauks gyvenvietės
Du tarybos sprendimus politikai priėmė reikalaujant Lietuvos automobilių kelių direkcijai, panorusiai suderinti savo planus su savivaldybėmis. Taip neva siekiama išvengti politikų įtakos.
Savivaldybei pateiktame rašte Automobilių kelių direkcija informuoja, jog asfaltuojamų kelių sąrašai sudaromi, atsižvelgiant į gyventojų skaičių, eismo intensyvumą, visuomenės prašymų skaičių bei projektų ekonominius rodiklius, tačiau savivaldybės gali tuos sąrašus pakoreguoti savo nuožiūra.
Direkcijos akiratyje yra septyni kelių ruožai per Rūtelių, Juodainių, Bokštų, Bijotų, Beržės, Palaukuvio, Dainiškės ir Tautvilų gyvenvietes. Tarybos nariai apsisprendė daugiausiai balų skirti 739 m keliui per Rūtelių kaimą asfaltuoti. Antras prioritetas atiteko keliui per Palaukuvį bei Dainiškę - Automobilių kelių direkcija čia suplanavo nutiesti 1,135 km asfalto. Trečioje vietoje liko Tautvilų gyvenvietė, per kurią bus tiesiama 1,4 km asfalto.
Ar ras Automobilių kelių direkcija lėšų neprioritetinėms gyvenvietėms išasfaltuoti, niekas negali pasakyti, tačiau panašu, kad Juodainių, Bokštų, Bijotų ir Beržės kaimų gyventojams teks palaukti kito planavimo etapo.
Savivaldybės Investicijų ir statybos skyriaus vedėjas Faustas Sragauskas teigia, jog prioritetai keliams per gyvenvietes asfaltuoti parinkti pagal numatytų rekonstruoti ruožų ilgį bei jais važinėjančių gyventojų skaičių.
Naikins žvyruotus „zebrus“
Gegužės 25 d. savivaldybės taryba prioritetus paskirstė Automobilių kelių direkcijos pateiktiems „zebrams“ - žvyrkelių ruožams tarp skirtingų kelio dangų. Kelių direkcija pateikė penkis kelių ruožus, tačiau daugiausiai balų savivaldybės taryba pridėjo beveik 7,5 km keliui Šilalė - Didkiemis.
Antru patvirtintas 5,7 km kelio ruožas Upyna - Pagrybis - Kaltinėnai, trečioje vietoje liko beveik 9 km žvyrkelio Žemaičių Naumiestis - Teneniai - Pajūralis. Ketvirtuoju prioritetų sąraše įrašytas 1 km kelio ruožas Skaudvilė - Bijotai - Kaltinėnai - Kražiai, penktoje vietoje liko 3,2 km žvyrkelio ruožas kelyje Upyna - Varsėdžiai - Naujasis Obelynas.
Kuriems į prioritetų sąrašą įtrauktiems kelių ruožams iki 2020 m. išasfaltuoti lėšų skirs Automobilių kelių direkcija, irgi priklausys tik nuo finansavimo. Deja, jau kelinti metai iš eilės dalį Kelių fondo lėšų Seimas atima bendriesiems šalies poreikiams.
Šilalėje yra 270 km žvyrkelių, todėl, mero nuomone, žmonės negali norėti, kad visi jie per metus būtų išasfaltuoti. Jeigu šiemet pasiseks baigti abiejų kelių į Žadeikius asfaltavimą, savivaldybė per keletą pastarųjų metų bus praturtėjusi 30 km asfaltuotų kelių.
Daiva BARTKIENĖ
Algimanto AMBROZOS nuotr.