Obelynas – trys viename
Trys kaimai tuo pačiu pavadinimu: Senasis, Naujasis ir Rusų Obelynai. Įdomiausia, kad nė viename nerasi jokio obelyno, kur galėtumei nusipirkti obelų sodinukų... Pasirodo, kaimo pavadinimas kilo iš dvarininko Obelinsko, gyvenusio čia devynioliktame amžiuje. Dabar to dvaro nė žymės nelikę, o vietiniai žmonės nelabai gali parodyti, kur jis stovėjo.
Pirmasis istorijos pojūtis
Tai, jog dvaras buvo, sužinome iš kaimo istorijos, kurią aprašė mokytoja Zuzana Kelpšienė. Dabar ši medžiaga saugoma Obelyno pagrindinės mokyklos muziejuje. Rašoma, kad istorinių žinių apie kaimą išlikę nedaug. Žinių nedaug, bet kaimas turi savo muziejų. O tuo pasigirti gali ne kiekvienas didesnis miestelis.
„Jeigu ne Z. Kelpšienė, nieko nebūtų buvę“, – sako mokyklos skautų būrelio vadovė Judita Armonienė.
Jos pažintis su gyvąja kaimo istorija prasidėjo nuo Vytautaičių būrelio, kuriam vadovavo mokytoja Z. Kelpšienė. Ir tai nebuvo sausas istorinių faktų kalimas, bet labai gyvas, betarpiškas kontaktas su realybe. Net priėmimas į būrelį būdavo labai iškilmingas kontaktas su praeitimi.
„Kai stojau aš, visas būrelis susirinko mokyklos fojė, mokytoja mane pristatė, o aš turėjau perskaityti vytautaitės priesaiką, paskui pereiti fojė medinėmis klumpėmis. O jos tokios sunkios ir dar bilda! Buvo toks įdomus pojūtis“, – prisimena Judita.
Žengę pirmuosius žingsnius medinėmis klumpėmis, vytautaičiai pamažu tapdavo tikrais savo krašto tyrinėtojais. Judita prisimena viešnagę pas Varsėdžių audėjas Stefą Novikienę, Oną Skalauskienę, Upynos muziejininką Klemensą Lovčiką, pas senuosius kaimo kepėjus, kur eidavo pasižiūrėti, kaip kepama naminė duona. Taip vaikai suprasdavo, jog paprasti buities daiktai, senų žmonių prisiminimai, vietovardžiai, amatai gali būti labai vertingi ir verti aprašymo, saugojimo. Būrelio susirinkimuose jie pasakodavo, ką įdomesnio išgirdę iš senesnių žmonių, kokių užrašę prisiminimų, kokių daiktų radę kur nors palėpėje. Taip radosi kaimo muziejus, kur mokytojos viskas kruopščiai užregistruota ir aprašyta.
„Ką sužinoję, turėdavome patys išbandyti: išmokę dainą, ją padainuoti, pamatę šokį – pašokti. Mokytoja rašydavo detalius etnografinių vakaronių scenarijus, o mes pagal juos dainavome senoviškas dainas, šokome, vaidinome istorinius personažus. Išmokome daug, ir tai buvo taip įdomu“, – prisimena Judita.
Jai pritaria ir Obelyno bibliotekininkė Silvijana Trijonaitienė.
„Vienu metu čia buvo dvi bibliotekos: mokyklos ir kaimo. Joje dirbau aš, mokyklos – Z. Kelpšienė. Kai bibliotekas sujungė, keletą metų dirbome kartu. Taip įgijau dar vieną Mokytoją“, – teigia Silvijana.
Anot moters, ramus Z. Kelpšienės būdas ir geranoriškas nusiteikimas ją, jauną bibliotekininkę, labai drąsino.
„Ypač lengva su ja organizuoti renginius. Būdavo, pasvarstom ką nors, ji pagalvoja ir sako: gerai, turiu medžiagos, atnešiu. Atrodė, kad viską įmanoma su ja padaryti“, – kalba Silvijana.
Ji prisimena, kaip 2005 metais jos rengė pirmąjį obuolienės vakarą. Jeigu kaimas tokiu pavadinimu, tai ir Obelyno įvaizdis turi būti susijęs su obelimis, obuoliais, obuoliene.
„Mokytoja parinko įdomios medžiagos apie Obelyną, parašė scenarijų, jam įgyvendinti dar pritraukėme Varsėdžių bendruomenę. Puiki buvo vakaronė „Obuolėli, obuoly, pasakyk, kur tu riedi“. Po metų jau vakarojome Obelyno rojuje... Šiemet, spalio mėnesį, jau nebeturėdami Z. Kelpšienės, su kaimo bendruomene surengėme obuolienės vakarą ir tikimės padaryti jį tradiciniu. Mokytojos nebėra, tačiau yra jos palikimas. Ne tik muziejus mokykloje, bet ir žmonių dėmesys savo istorijai“, – tvirtina S. Trijonaitienė.
Beieškant pradžios
Kur galėjo stovėti kaimo pradžią davęs Obelinsko dvaras? Z. Kelpšienės surinktoje istorijoje rašoma, kad jis buvęs per kilometrą į vakarus nuo dabartinės mokyklos. Išeitų, Senajame Obelyne, o gal net Pakoplytyje, kur tebesaugoma kažkada stovėjusio dvaro koplyčios vieta? Dabar čia stovi Marijos koplytėlė, šalia gyvena Virginija Kvietkienė, buvusi Obelyno bibliotekininkė. Dabar dirbanti Vokietijoje...
Pasisekė – Virginija kaip tik trumpam grįžusi į namus.
Senosios koplyčios griuvėsiai baigti ardyti seniai, 1853 m., niekas to jau neprisimena. Bet vieta aiški, ji pažymėta cementiniais stulpeliais, o saugoma dar nuo anų laikų. Ant stulpelių išlikę kūjai ir pjautuvai – anos epochos simbolika. Jeigu stulpeliai rodo teisingai, čia buvo didelė koplyčia, vos ne bažnyčia. O gal stulpeliai žymi tik buvusio šventoriaus vietą?
„Atseit saugoma teritorija. Mes su tėvais iškirtome krūmus, ir visas saugojimas. Dabar čia toks nedidelis parkas“, – kalba Virginija.
Nuo koplyčios kilęs ir Pakoplyčio pavadinimas. Jis visai šalia Obelyno. Keli žingsniai nuo koplyčios – jau Senasis Obelynas.
Rašytiniai šaltiniai liudija, kad per metus čia būdavo švenčiamos keturios šventės: švento Vincento, Didžiosios savaitės, švento Florijono ir švento Pranciškaus. Dabar šalimais stovi nauja koplytėlė, prie kurios pavasarį giedamos gegužinės giesmės.
„Anksčiau susirinkdavome po 30–40 giedotojų, bet jų vis mažiau ir mažiau. Senieji miršta, jauni prie tos tradicijos nelinkę prisidėti“, – apgailestauja Virginija.
Naujoji koplytėlė statyta 1990-aisiais. Iniciatyvos ėmėsi Petronelė Gestautienė, Stefanija ir Stasys Gestautai, Antanas ir Barbora Rabizai, Virginijos tėvai Stanislava ir Antanas Turauskai, pamatus jai mūrijo vietinis mūrininkas Vytautas Armonas. Netgi Obelyno tarybinis ūkis savo paskutinėmis gyvavimo dienomis prie statybos prisidėjo. Tačiau, laikui bėgant, kai nebeliko entuziastų ją prižiūrėti, to ėmėsi Virginija su vaikais. Virginijai ta vieta kelia daug prisiminimų. Ji čia gimė ir augo, o jos gimtasis namas – dalis kaimo istorijos. Jos seneliai Juozapas ir Ona Turauskai į Pakoplytį atsikėlė 1941 m., o šioje sodyboje įsikūrė pačioje antrojo pasaulinio karo pabaigoje, kai išsikraustė ir emigravo vietiniai vokiečiai, bėgdami nuo artėjančio fronto. Virginija iš savo tėvų yra girdėjusi, kad Pakoplytyje gyvenusios trys vokiečių šeimos: Jokšai, Vidriai ir Šleiteriai. Emigravo visi. Name, kur įsikūrė Turauskai, buvusi krautuvė. Perėmęs ją, Virginijos senelis dar kurį laiką dirbo pardavėju.
„Senelis Juozapas buvo kraučius ir pardavėjas. Kaip pasakojo tėvelis, nedidelėje jo krautuvėje galėjai nusipirkti žibalo, druskos, cukraus, degtukų, medžiagų ir kitų būtiniausių dalykų. Prekiauti degtine nebuvo galima, bet senelis jos turėdavo – tam reikalui buvo įsirengęs slėptuvę lubose. Vėliau krautuvė buvo iškelta į Senąjį Obelyną, į valdžios konfiskuotą Gestautų sodybą. Ten įsikūrė ir apylinkės valdžia, ir kolūkio kontora“, – pasakoja V. Kvietkienė.
Padėka už regėjimą
Dalį gyvenimo Virginija matė labai prastai, bet dabar viskas gerai. Už tai ji dėkinga savo kaimui ir visiems Lietuvos žmonėms.
Virginijos mama labai anksti pamatė, kad su dukra kažkas ne taip: žaisliukus ji apžiūrinėdavo, prisikišusi prie pat nosies. Prasidėjo kelionės per daktarus.
„Trejų metukų aš jau nešiojau akinius. Kokie sunkūs man jie atrodė. Bet ir su akiniais mačiau prastai“, – sako Virginija.
Ir štai mokytoja Donata Daukilienė, kurią Virginija tvirtina visada prisiminsianti su didžiausiu dėkingumu, pasiūlė išeitį: kreiptis į televiziją ir per „Bėdų turgų“ prašyti pagalbos.
„Kalbėti viešai apie savo bėdas nėra taip paprasta. Bet aš neturėjau kitos išeities. Atstatyti regėjimą galėjo kelios sudėtingos operacijos, o jos brangiai kainuoja. Iš invalidumo ir našlės pensijų augindama tris vaikus, negalėjau leisti sau tokios prabangos. O buvusi mokytoja drąsino, ragino parašyti į „Bėdų turgų“. Ryžausi. Atvažiavo žurnalistų komanda, kalbėjo ir su mano mokytoja, ir su kitais kaimo žmonėmis, klausė, kas aš per viena. Juk būna – nuvažiuoja pas besiguodžiantį žmogų, o kalbėtis nėra su kuo, visi girti kritę kaip lapai... Patys žurnalistai pasakojo.
Mane ir mokytoja, ir kiti obelyniškiai labai užtarė. Kai kreipimasis nuskambėjo per televiziją, žmonės surinko reikiamą sumą. Ir aš už tai jiems visiems be galo dėkinga“, – dar ir šiandien jaudulio neslepia moteris.
Operacijos buvo sėkmingos. Nuo kūdikystės vaikščiojusi su akinukais, dabar Virginija puikiausiai mato be jų.
Pasaulis ne toks didelis
Viešvilėje gyvenanti Virginijos giminaitė Laura sykį miestelyje pamatė automobilį vokiškais numeriais. Keletas žmonių prie informacinės lentos apžiūrinėjo miestelio žemėlapį.
Kadangi Laura kuo puikiausia kalba vokiškai, paklausė, gal reikia pagalbos.
Keletas atvykėlių atsakė vokiškai, o vienas lazdelėmis pasirėmęs dėdulė prakalbo gryna lietuvių kalba. Pasirodo, tai Endrius Kliumbys, kilęs nuo Pagėgių, dirbęs ten geležinkelininku, į Vokietiją išvykęs 1959 m. Jis prisipažino, jog serga sunkia reumato forma ir išsikalbėjus po kurio laiko ėmė Lauros prašyti, kad ta atvyktų į Hamburgą jo slaugyti. Laura negalėjo, todėl pasiūlė darbą Virginijai.
Ši, aišku, bijojo – juk nė žodžio nemoka vokiškai. Be to, buvo sau prisižadėjusi iš Lietuvos nekelti kojos.
Tačiau, įkalbinėjama giminaičių, ryžosi. Ir ten, svetimame krašte, ji sutiko daugiau lietuvių. Nuo Pagėgių, iš Kavolių kaimo kilęs Oskaras Helmut Domik lietuviškai mokėjo menkai, kelias dainuškas, tokias kaip „sena boba be dantų neįkando riešutų“ ir panašias. Tėvai jį į Vokietiją išsivežė vienuolikos metų, lietuvių kalba pamažu išdilo iš atminties. Bet išgirdęs ką nors lietuviškai, prisimindavo kai kuriuos žodžius, suprasdavo, kas sakoma.
Hamburge gyvena ir E. Kliumbio žmonos sesuo Liucija Jonaitienė, buvusi šilališkė, kuri į Vokietiją emigravo 1977 m. 1963–1973 m. ji dirbo Šilalės spaustuvėje, taigi yra prisidėjusi ir prie „Artojo“ laikraščio leidybos. Sykį jos su Virginija įsikalbėjo apie Lietuvą, ir Liucija paklausė: „Iš kur tu kilusi, bene irgi šilališkė“?
„Aš iš kaimo netoli Šilalės, iš Obelyno“, – atsakiusi Virginija, manydama, kad jos Pakoplyčio Vokietijos lietuvė tikrai nežinos.
„Obelynas! Aš ten kelis metus esu tarnavusi pas ūkininkus Gerkius“, – apsidžiaugė Liucija.
Taip jos toli nuo Lietuvos surado bendrų pažįstamų. Virginija prisimena, kad Obelyne tikrai yra gyvenę Gerkiai. Dabar jau visi mirę, bet troba išlikusi, joje įsikūrę kiti žmonės. Toje troboje kažkada buvo evangelikų liuteronų bažnyčia.
„Evangelikų liuteronų bažnyčia Obelyne veikė iki naujųjų laikų, kai jiems buvo grąžinta senoji bažnyčia Šilalėje“, – prisimena Virginija.
Katalikų bažnyčios Obelynas niekada neturėjo. Tačiau yra buvusi žydų sinagoga, ji stovėjo Senajame Obelyne, dabar ten nedidelė katalikų koplytėlė.
O kur buvo dvaras?
„Galiu pasakyti, kur buvę kaimo kapeliai. Jie ten, giliau į Pakoplytį, buvusiame Martinavičių ūkyje. Dabar ten Gerdauskų sodyba. Keli paminklai yra išlikę... O kur dvaras, gal papasakotų Vytautas Motuzas, Stanislovas Gestautas? Bene jie ką nors bus girdėję iš savo tėvų ir senelių“, – svarsto V. Kvietkienė.
Naujasis Obelynas turėjo augti daugiau
V. Motuzas tvirtina, jog Obelinsko dvaras buvęs Naujajame Obelyne. Būtent šis kaimas atsirado iš dvaro.
„Tai jau seniai buvo didelis kaimas, trobos stovėjo žemiau, pelkyne, jose gyveno dvaro kumečiai, visokie kampininkai, neturtingi žmonės. Jie teturėjo po kelis hektarus žemės. Bet dvaro nelikę nė žymės. Dabar toje vietoje gyvena Remigijus Patlaba ir Vaclovas Viliušis. Ten dar yra buvęs dvaro prūdas, aš jį gerai prisimenu, nes išsilaikė iki kolūkio laikų, jį išleido tuometinis ūkio direktorius Žemaitaitis“, – pasakoja Vytautas.
Obelyno senbuvis puikiausiai prisimena visus ūkio direktorius, pamiršo tiktai vardus. Kai buvo sujungti Obelyno, Kiaukų ir Varsėdžių kolūkiai, atsirado Obelyno tarybinis ūkis. Kiaukai – anapus Akmenos, Varsėdžiai – priešingoje pusėje. Obelynas atsidūrė pačiame viduryje. Todėl ir toks pavadinimas. Po kurio laiko Naujajame Obelyne imta statyti ūkio kontorą, mokyklą, kultūros namus.
„Pirmasis ūkio direktorius buvo Malakauskas, po jo direktoriavo Dobrovolskis, bet neilgai, gal trejus matus. Ilgiausiai buvo Žemaitaitis, prie jo labiausiai išaugo Naujojo Obelyno gyvenvietė“, – tvirtina Vytautas.
Spartų gyvenvietės augimą jis vertina gana skeptiškai. Mat ūkio direktorius labiau vertinęs svetimus, o ne savus, svetimiems ūkio lėšomis statęs alytnamius, o savi turėję statytis patys. Atseit, reikia prisivilioti specialistų... Ir dar Vytautui nepatiko, kad į gyvenvietę buvo varomi vienkiemių žmonės. Varė ir jį, bet jis atsilaikė. Kaip ir artimiausi Vytauto kaimynai Jonas Bernotas ir Kazimiera Petkienė. Abiejų nebėra.
O iš kur Rusų Obelynas?
Obelyno istorijoje rašoma, jog kaimas atsiradęs pirmojo pasaulinio karo metais, kai čia buvo atkelta rusų tautybės žmonių. Vytautas tvirtina iš savo tėvo girdėjęs kitokią istoriją, o tėvas girdėjęs iš senelio.
„Rusų Obelynas atsirado gerokai anksčiau, po 1863 m. sukilimo. Caras atkėlė 12 rusų šeimų, jiems davė žemės arčiau Gaidėnų ežero, skyrė miško, kad turėtų iš ko pasistatyti trobas. Jie visi buvo stačiatikiai. Dvarininkas Obelinskas tuo metu pabėgo į Prancūziją. Nežinau, ar jis buvo prikišęs nagus prie sukilimo, tačiau senieji žmonės pasakojo, kad jis po sukilimo išsikėlė į Paryžių. Dabar Rusų Obelyne liko tik trys sodybos: Juozo Vitkaus, Algio Mikučio ir Galinos Klimentovaitės. Galina gyvena Kaltinėnų senelių namuose, taigi gyvos tėra dvi trobos“, – teigia V. Motuzas.
O kur dingo atkeltųjų rusų palikuoniai? Vytautas sako, kad jie arba išmirė, arba išsikėlė, arba sulietuvėjo. Jeigu Varsėdžiuose ar Obelyne pasitaiko rusiškų pavardžių, tai jau lietuviai rusiškomis pavardėmis.
Poterius reikėjo mokėti
V. Motuzas gerai atsimena ir datas. Tarkime, 1951 m. kovo 4-ąją jis pradėjo dirbti Obelyno apylinkės sekretoriumi. Apylinkės pirmininku buvo Kazimieras Gudauskas. Vytautui siūlė pistoletą, bet jis neėmęs – kam įsitaisyti bėdą.
Kišti nagus prie valdiškų reikalų tada buvo labai pavojinga, tačiau Vytautas surizikavo. Ir tai jam galėjo brangiai kainuoti.
„Sykį einu į Obelyną nuo Vaitimėnų, nešinas savo portfeliuku. Dabar Vaitimėnai priskirti Tauragės rajonui, o tada priklausė Obelyno apylinkei. Prie Bremenos tilto žiūriu – ginkluoti vyrai. Bėgsiu – tikrai šaus. Reikia eiti“, – pasakoja buvęs apylinkės sekretorius.
Vyrai sustabdo: kas, iš kur? Vytautas atsako. Vadą jisai pažino, tai buvo Sugintas nuo Vytogalos. Tarnavo Lietuvos karininku, o tėvai prie Vytogalos turėjo nemažą ūkį, kur jis atvažiuodavo per atostogas. Vytautas jį buvo matęs ne sykį, bet negali žinoti, ar karininkas pažino jį, jauną vyruką.
Netikėtai vadui paklausus, ar Vytautas moka poterius, šis nedvejodamas atsakė, kad moka.
„Tada pradėk kalbėti“, – paragino.
„Nieko nepadarysi – aptirpsti visas. Jeigu viskas, tai viskas... Bet jie nieko nedarė, liepė su žmonėmis dirbti taikiai ir nepamiršti poterių“, – šiandien prisimena Vytautas.
Jis tvirtina, jog tada niekas nieko neskubėjo šauti be reikalo. Jeigu nušovė ką, tai jau buvo kas nors įskundęs arba apšmeižęs. Sykį Vytauto tėvas nuėjo pas kaimynus Arlauskus kviesti jų į mėšlavežio talką, o ten užgriuvo Kaltinėnų stribai. Pasirodo, jaunesnysis Arlauskiukas, Simas, buvo partizanų ryšininkas, stribai suuodė ir atvyko suimti. Pamatęs juos, Simas pradėjo bėgti, stribai – šaudyti, tačiau Simas vis tiek pabėgo. Suėmė tik jo tėvą, bet paskui paleido. O Vytauto tėvą stribai paleido iškart, tik davė į ausį, kad jis nesipainiotų po akimis.
Vytautas tai apylinkės pirmininku, tai sekretoriumi išdirbo 23 metus, kol atėjo laikas stoti į partiją.
„Išsikvietė mane į rajoną, klausia, kodėl nestoju į partiją. Aš visai nenorėjau. Atsakiau, kad mano senelis yra buvęs Amerikoje, o jo brolis ten liko, gyvena kažkur... Kadangi turiu giminių Amerikoje, netinku nei partijai, nei apylinkės valdžiai“, – pasakoja, kaip išsisuko nuo partijos Vytautas.
Dėl senelio jis nė kiek nemelavo – jo senelis Antanas Motuzas tikrai buvo išvažiavęs į Ameriką. Obelyne paliko žmoną ir du vaikus, o pats penkerius metus dirbo akmens anglies kasyklose, susitaupė dolerių, sugrįžo atgal ir 1908 m. iš Naujojo Obelyno išsikėlė į vienkiemį.
„Iki tol jie visi gyveno Naujajame Obelyne ir dirbo bendruomeninę žemę, kuri buvo padalyta rėžiais. Rėžis čia, rėžis ten – ūkininkauti labai nepatogu. Senelis jau turėjo pinigų, tad galėjo keltis į vienkiemį ir pasistatyti sodybą. Dabar joje aš ir gyvenu. Kartu su juo išsikėlė Jonas Auryla, Adomas Gestautas, Antanas Rabiza, Simas Arlauskas, Kazimieras Juškys. Tai nuo jų prasidėjo vienkiemių ūkiai. O paskui tarybinio ūkio direktorius Žemaitaitis ėmė tempti visus atgal į vieną gyvenvietę. Nieko gero iš to neišėjo“, – tvirtina Vytautas.
Nuo Obelyno į visas puses
Stanislovas Gestautas savo akimis matė, kaip kūrėsi Obelyno kolūkis. Visa tai vyko jų troboje, didžiajame kambaryje.
„Stribai, būdavo, apvažiuoja kaimą, pasako vyrams rinktis pas Gestautus. Ką darys žmonės, susirenka. Tada jiems nurodo rašytis į kolūkį. Niekas, aišku, nenori. O lauke pradeda lyti. Stribai išvaro visus į kiemą, sako, pastovėkit ir pagalvokit. Stovi po lašais žmonės, galvoja, bet rašytis vis tiek nenori. Galiausiai juos įveikė mokesčiais. Uždėjo tokias pyliavas, kad nebegalėjai išgyventi. Nebeištvėrė žmonės, nusileido. Neįtikino šaltas lietus – įtikino mokesčiai“, – pasakoja Stanislovas.
Iš pradžių iš Gestautų buvo atimta tik dalis trobos, bet vieną gražią 1947 m. pavasario dieną atvykę keturi stribai pareiškė, jog visas jų, buožių, turtas yra konfiskuojamas. Ne tik 45 hektarai žemės, 10 karvių, keturi arkliai, didelis tvartas, svirnas, pirtis, bet ir namas.
„Mums nė duonos ir lašinių nedavė pasiimti į kelią. Tėvas su mano broliu Vladu išsikėlė į Bilionius, mama su kitais vaikais – pas gimines Laukuvoje. Taip mūsų šeima išsklido“, – prisimena Stanislovas.
Jis pasileido per žmones. Kaip sako dabar, per gerus žmones. Tai Obelyne pas Raudonius, pas Laurinaitę, tai Kiaukuose pas Norvaišas... Padaro kokį darbą, gauna pavalgyti ir nakvynę.
Kai Šilalės mašinų ir traktorių stočiai prireikė traktorininkų, Stanislovas nedelsdamas stojo į kursus.
Traktorininkui duona tapo sotesnė. Stanislovą siuntinėjo po visą rajoną, tačiau benamiui tai nebuvo labai svarbu. Svarbu, kad ne tik dirbi, bet jau ir uždirbi.
Vieną rudens dieną jis sėjo rugius Spraudaičiuose, netoli Žvingių. Į lauką atvažiuoja „palūtarka“, toks anų laikų sunkvežimis. Iš kabinos išlipa du stribai, krapšto Stanislovą iš traktoriaus: „grūdus pragėrei“!
Surišo rankas už nugaros, įmetė traktorininką į sunkvežimio kėbulą. Nuvežė į Pajūrį, palaikė ten visą dieną.
„Kai nuvežė paskui į Šilalę, į kleboniją, kur buvo įrengtas kalėjimas, atsidūriau vos ne kurorte. Paguldė mane ant vienų gultų kartu su tokiu Bambalu iš Kliūkių kaimo. Žmogus buvo apkūnus, šiltas kaip pečius. Prigludau prie jo ir taip maloniai sušilau“, – šiandien pasakoja Stanislovas apie pirmuosius tremtinio „malonumus“.
Tiesa, jis tada dar nežinojo, kad jau tremtinys. Užtat Tauragės geležinkelio stotyje laukė susitikimas su motina, broliu Antanu ir sese Elyte.
Pasirodo, jiems buvo paruošta nemokama kelionė į rytų pusę. Tačiau tėvas ir brolis Vladas gyveno atskirai, jų neužkabino. Brolis Juozas tuo metu tarnavo kariuomenėje. Jis prie jų prisidėjo vėliau, jau Krasnojarsko krašte, Lijenko kaime.
„Sykį žiūrim – Juozas ateina! Atitarnavo kareivėlis valdžiai trejus metus ir atvažiavo pas mus. Irgi nemokamai. Kai sužinojo, kad mes ištremti į Sibirą, sugalvojo mus užtarti, parašė vyresnybei prašymą, jog mus paleistų namo. Ne mus paleido, bet patį ištrėmė“, – dėsto Stanislovas savo šiurpoką istoriją.
Taip susirinko visi, išskyrus tėvą ir brolį Vladą, kurie liko Bilioniuose. Vėliau Vladas išsikėlė į Kaltinėnus, pramoko veterinaro amato. O jie Sibire ėjo savas akademijas.
„Esu girdėjęs, kad caro laikais į tremtį varu varydavo. O mus tai jau traukiniais vežė, ir dar nemokamai“, – dėsto Stanislovas sarkastiškai.
„Nė savo didžiausiam priešui to nelinkėčiau“, – pritaria jam žmona Stefanija.
Laimingoji tremties dalis
Pirmoji jų santuoka buvo ten, Sibire, prie žvakių šviesos. Stefanija ir dabar viską smulkiai prisimena. Altorių jie pasidarė iš siuvamosios mašinos „Zinger“ stalo. Uždengė balta drobule, padėjo kryželį, du šventus paveikslėlius, uždegė dvi žvakes. Apeigoms vadovavo Izidorius Žičkus ir Stanislovo brolis Juozas. Abu – jokie kunigai, tokie pat tremtiniai, kaip ir visi kiti.
„Jie mums liepė klauptis, melstis ir Dievo akivaizdoje prisiekti, kad mylėsime vienas kitą iki mirties. Mes klaupėmės, meldėmės, o ašaros tekėjo upeliais – kaip mums, dievotiems žmonėms, pradėti gyvenimą be tikro šliūbo bažnyčioje“, – gyvenimo pradžią prisimena Stefanija.
Taip pat baisu, kaip ir tremties pradžia bei nežinomybė. Svetimas, šaltas kraštas ir dar vietinių neapykanta.
„Jie mūsų kitaip nevadino, tik fašistais, vokiečiais ir banditais. Ypač aršūs buvo jaunesnieji, ir akmenimis, sušalusiais mėšlo gabalais apmėtydavo. Į darbą bijojome eiti. Gerai, kad I. Žičkus buvo šviesesnis žmogus, nuėjo pas komendantą: „Kodėl mus vadina fašistais, banditais? Juk mes – lietuviai, ne vokiečiai“. Valdžia sušaukė susirinkimą, paaiškino, kad mes jokie nusikaltėliai, bet normalūs, tvarkingi žmonės, tokie pat kolūkiečiai, atvežti čia tam, kad išmokytume kitus dirbti, tvarkytis lietuviškai. Ir dar pagrasino, kad tiems, kurie užgaulios, skirs kalėjimo. Nuo to sykio apsiramino, bent viena kančia tapo mažiau“, – dalijasi prisiminimais Stefanija.
Tiesa, senieji rusai į juos žiūrėjo kitaip. Jie patys buvo atitremti iš kitur gerokai seniau, dar Lenino laikais. Kažkada jie gyveno visai gerai, bet štai atėjo Leninas ir užkūrė visiems pragarą.
„Jie mus atjautė, bet padėti niekuo negalėjo, nes buvo tokie pat vargšai. Per tiek vergiško darbo metų jau buvo atpratę normaliai dirbti. Koks gali būti darbas, jei visą uždarbį gali parsinešti terbikėje ant kupros? Net savo karvės, kiaulės neapsimokėjo laikyti – vis tiek pieną ir mėsą atims nežmoniškais mokesčiais! Ir tik po Stalino mirties, kai atsileido jungas, kai galima buvo nusipirkti sau gyvulių, pradėjome atsigauti“, – prisiminimais į skaudžią praeitį grįžta buvę tremtiniai.
Po Stalino mirties pasidarė šiek tiek lengviau. Stanislovas dirbo kolūkio traktorininku, Stefanija, jau Gestautienė, buvo prikabinėtoja. Bet ar ji teisėta Gestautienė?
Ta mintis juos kamavo iki pat Lietuvos. Į Lietuvą jie sugrįžo, jau turėdami pirmąją dukra. Bet ar teisėta ir jų dukra?
„Išgirdome, kad Žygaičiuose yra toks geras kunigas Antanas Vaičius. Vėliau jis tapo Telšių vyskupu. Pažįstami patarė važiuoti pas jį. Taip ir padarėme“, – pasakoja Stefanija.
Kunigas išklausė jų istoriją, kaip jie prisiekinėjo prie žvakių, kaip gyveno, ir nuramino: „Dievas palaimino jūsų santuoką, o aš tik užtvirtinsiu ją“...
Vėliau jiems gimė dar dvi dukros, Stanislovui pavyko atpirkti iš kolūkio apleistus savo namus, kur po visų remontų, prižiūrimi anūko Romo Zeiderio ir jo žmonos, gyvena ir dabar. Rytą Stanislovas užkuria pečių, Stefanija eina palesinti vištų. Tai ir visas jų darbas. Kai 90-metis ant nosies, labai nepašokinėsi. Užtat jaučiasi, kaip sako patys, tarytum tikri ponai.
„Iš tos baisiosios mano tremties buvo vienas labai geras dalykas. Aš ten sutikau Stanislovą“, – prisipažįsta Stefanija, o Stanislovas tyli ir santūriai šypsosi.
Atgal į kaimą
„Obelyne labai darbštūs vaikai. O jeigu darbštūs vaikai, darbštūs ir jų tėvai“, – tvirtina Ona Sungailienė.
Vaikai į Sungailų ūkį kiekvieną vasarą per atostogas ateina skinti šilauogių. Ne tik iš Obelyno, bet ir iš Varsėdžių, Kiaukų, kartais ir iš Šilalės.
Sungailai iš miesto patraukė į kaimą ir dar tik ketvirti metai gyvena Obelyne. Nors šilauoges pradėjo auginti anksčiau, dar gyvendami Kaune.
„Gedeminas tarnavo karo aviacijos inžinieriumi, ėmė artėti pensija. Tuo metu užėjo pensijų fondų mada, visi buvo agituojami investuoti į tuos fondus. O mes investavome į kaimą. Manau, nepralošėme“, – neabejoja Ona.
Ji, kaip pati sako, gimė ir augo ant asfalto Šilalės viduryje. Obelynas – jos tėvų Aurylų tėviškė. O ir jie į senelių ūkį grįžo, kai mieste nebeliko darbo. Tikras kaimietis tik Gedeminas, jis – nuo Vytogalos, bet ir Kaune dirbdamas, per atostogas parvažiuodavo į gimtinę, kaimynams kombainu kuldavo javus. Žemės ūkis jam nebuvo jokia naujiena. Naujiena tik augalai, kurių ėmėsi.
Dabar Sungailai augina ne tik šilauoges, bet ir braškes, smidrus, kuriuos dar vadina šparagais, pas juos galima nusipirkti ruginių, kvietinių, speltos miltų ir net speltos makaronų.
„Viskas radosi žingsnis po žingsnio. Gyvendami Kaune ir važinėdami į Obelyną, gyvulių laikyti negalėjome. Ėmėmės šilauogių. O kai pradėjome auginti braškes, prireikė šiaudų joms dangstyti. Vadinasi, reikia auginti javus“, – pradžią prisimena G. Sungaila.
O kodėl būtent speltą?
„Spelta nėra derlingas, užtat brangesnis augalas. Iš tiesų tai laukiniai kviečiai, vieni seniausių grūdinių augalų. Speltų grūdai yra padengti žiedažvyniais, kurie natūraliai apsaugo grūdus nuo ligų ir kenkėjų, todėl jų apsaugai nereikalingi pesticidai, jų net neverta tręšti, nes tręšiamų derlingumas nelabai padidės. Tai jau sveikuolių maistas“, – paaiškina Ona ir patikslina, jog spelta labai tinka alergiškiems žmonėms, tiems, kurie netoleruoja paprastų miltų.
Atrodė, kad su 30 hektarų žemės vien grūdais Sungailai neišgyvens. Bet jie išgyvena!
„Parduodami grūdus, būtume taip pat diskriminuojami, kaip ir visi smulkieji ūkininkai. Todėl mums prireikė savo malūno ir makaronų mašinos. Pardavę miltus, grūdų kainą pakeliame tris kartus, o pagaminę makaronus – jau keturis“, – atskleidžia Gedeminas verslo paslaptis.
Ir niekada nesigailėjo, palikę Kauną? Nekyla minties vėl traukti į miestą?
Pasirodo, namą Kaune jau pardavė.
Ona vedasi į makaronų cechą, kur ji svarbiausia šeimininkė.
Kodėl speltos makaronai pilki? Juk esame įpratę pirkti baltus?
„Kartais to klausia ir pirkėjai. Jei plikytume miltus, balintume vandenilio peroksidu, ir mūsų makaronai būtų balti. Tačiau jie nebūtų sveiki“, – juokiasi siuvimo technologė O. Sungailienė, Obelyne tapusi ūkininke ir makaronų gamintoja.
Petras DARGIS
AUTORIAUS nuotr.