Derkintai. Svarbesnieji raidos aspektai
Besikapstydamas po gimtojo kaimo istoriją, supratau vieną dalyką: kuo mažesnis tyrinėjimo vienetas, tuo sunkiau jo raida atkuriama, jei nėra ar labai mažai bėra išlikę to objekto egzistavimo artefaktų ir aprašymų skirtingais laikotarpiais. Lengviausia atkurti žmonijos istoriją: nereikia gilintis į smulkias atskirų žmonių gyvenimo detales, informacijos galima rasti ne viename šaltinyje. Sunkiausia rašyti išsamią ir objektyvią atskiro žmogaus gyvenimo istoriją, jeigu jis nepaliko archyvuotų savo veiklos pėdsakų ar nėra bendraamžių liudininkų. Na, vieną kitą detalę galima ištraukti iš bažnytinių knygų įrašų.
Kaimo istorijos atkūrimas – keblus užsiėmimas
Pirma, baltų (o ir lietuvių) gentys labai vėlavo žengti civilizacijos keliu: vėlai pradėta kurti vieninga valstybė, vėlai apsikrikštyta, ilgai lietuvių kalba buvo ne valstybinė (prastuomenės, baudžiauninkų ir valstiečių), vėlai įdiegtas raštas bei pan. Visa tai neleido užfiksuoti daugybės įvykių, skatino nutautėjimą ir t. t. Vėlyvas valstybinės kalbos įvedimas leidžia net iškraipyti istoriją – pavyzdžiui, gudams kurti litvinizmo teoriją, pagal kurią „tikraisiais lietuviais“ (LDK litvinais) buvo gudai. Aukštaičiai ir kiti lietuviškai kalbantys gyventojai yra žemaičių nutautinti gudai. Litvinizmo šalininkai autentiška baltų gentimi pripažįsta tik žemaičius.
Antra, neturėjome tikros tautinės aristokratijos: dvarus, kaimus ar miestus valdė svetimšaliai ar vienas kitas nutautėjęs ponas. Pavyzdžiui, lyg ir lietuviškos (netgi žemaitiškos) kilmės dvarponiai Pilsudskiai (kildinami nuo Pilsūdžių kaimo) porą šimtų metų valdė Šilalės dvarą, kuriam priklausė ir Derkintai. XIX a. pabaigoje jį pardavę, išsikraustė į Lenkiją, kartu išsiveždami ir visą dvaro archyvą.
Dar pokariu Derkintų ir Zobėlijos paribyje gyveno dvi Astrauskų šeimos. Kad būtų galima atskirti, apie kurį kalbama, buvo pridedamas žodelis „kumetinis“. Įtariu, kad šio Astrausko šeima gyveno buvusiame Šilalės dvaro kumetyne. Beje, tik šios sodybos trobos kamaroje stovėjo rankomis sukamos girnos. Beveik pusė kaimo žmonių čia susimaldavo rupių miltų ar kruopų. Didesnius kiekius grūdų derkintiškai veždavo į Šilalės arba Balsių malūną. Daug teko bendrauti su pokariu garsėjusiais malūnininkais – Balsevičiumi (Balsiai) ir Bauža (Šilalė).
Trečia, kaimo istorijos atkūrimą palengvintų didesnio administracinio vieneto išsami istorija (tarkime, Šilalės valsčiaus). Toks istorinis kontekstas padėtų daryti objektyvesnes prielaidas apie mažesnio administracinio vieneto istoriją. Bet tas kontekstas taip pat yra skurdokas, nors Šilalės kraštiečių draugijos bei Šilalės savivaldybės pastangomis padaryta daug: ačiū Edvardui Vidmantui, Kaziui Misiui, Antanui Lingiui, Virginijui Jociui, Benediktui Šetkui bei kitiems už tokią gausią rašytinę rajono istoriją.
Pagaliau kad būtų galima tuo istoriniu kontekstu pasinaudoti, reikia būti istoriku. Šių eilučių autorius – ne istorikas. Tūlas derkintiškis turi teisę paklausti: ta kam kiši snapa tin, kur naišmanā.
Atsakau: tai mano gimtasis kaimas ir man yra svarbus, nes čia gyveno, gyvena ir gyvens šimtai mano kraujo giminaičių, bičiulių bei jų palikuonių; daugiau nei 80 metų tuo kaimu domiuosi, jį stebiu, atmintyje saugau jau mirusių kaimynų liudijimus ir šį tą galiu pasakyti; noriu paskatinti ir kitų 426 Šilalės rajono kaimų gyventojus ar išeivius atkurti savo kaimų istorijas. Didesnioji tos istorinės informacijos dalis būtų žmonių liudijimai. Juk kuo toliau, tuo labiau buvusios beraštės tautos istorija nugrims į užmarštį. Tokiu kaimų istorijos atkūrimu būtų lyg ir užbaigta šilaliada – Šilalės rajono visapusiškas rašytinis pristatymas (turiu omenyje jau per 10 tomų parašytų knygų apie Šilalės rajoną).
Derkintų kraštovaizdis
Pagal Naujojo testamento prielaidą, kad be Dievo neatsirado nieko, kas tik yra atsiradę, ir Derkintai yra Dievo kūrybinio plano dalelytė. Derkintų kraštovaizdis susiformavo po paskutiniojo ledynmečio – maždaug prieš 10 tūkst. metų. Šiaurrytinė Šilalės rajono dalis (ten ir Medvėgalis bei Bilionys) priklauso Vidurio žemaičių kalnynui (jis baigiasi ties Gūbriais), o pietvakarinė rajono dalis (taipogi ir pati Šilalė su artimiausiais kaimais) priklauso Vakarų žemaičių plynaukštei. Tai reiškia, kad aprašomo kaimo gamtinį reljefą formavo tirpstančio ledyno marios. Keleiviui, judančiam per Derkintus tiek Palokysčio, tiek Traukšlio gatvėmis, gali pasirodyti, jog kaimas yra slinkusio ledyno nuskriaustas (vandeningumo prasme). Vieninteliai vandens šaltiniai – paribiu tarp Derkintų ir Šerikų tekanti Lokysta bei jos intakas Traukšlys, paverstas vos pastebimu melioracijos kanalu.
Jeigu tas keleivis per kaimą būtų keliavęs, tarkime, kad ir 1950-ųjų kovo-balandžio mėn., būtų matęs kitokį vaizdą: patvinusį ir iš krantų išsiliejusį Traukšlį, porą ištvinusių upeliūkščių – Traukšlio intakų, pažliugusias ir neperbrendamas didžiąsias Derkintų pelkes (Lankas, Varutines, Žeberinę). Susisiekimas tarp dviejų pagrindinių kelių (dabar Traukšlio ir Palokysčio gatvių) polaidžio metu buvo įmanomas tik per Šilalę arba Nevočius. Šiltuoju laiku vežimais buvo galima keliauti per dvi Traukšlio brastas (derkintiškai kažkodėl tardavo brastvas).
Albinas BAGDONAS
Vilnius
Algimanto AMBROZOS nuotr.
(Bus daugiau)