Varsėdžių paradoksai
Varsėdžiai, kaip ir daugelis Lietuvos kaimų, pamažu nyksta. Nyksta, bet ir gražėja kartu. Deja, atrodo, tuo patenkinti ne visi. Štai tokie Varsėdžių paradoksai.
Kaimas keičiasi
Dabar Varsėdžiai pagražėję. Kai atvažiuoji po poros metų, labai aiškiai matai, kad daug kas čia pasikeitę. Ypač - centras, teritorija prie bažnyčios. Redakcijos archyve yra išlikusių senesnių nuotraukų, todėl galime lyginti. Pirmiausia užmeskime akį į darytas 2014-ųjų pavasarį. Štai dvi moterys knisa žemę prie parduotuvės. Tai šiaulietė Irena Šniukienė su drauge, taip pat šiauliške, Atėne Gedminiene. Atėnė kilusi iš Šilalės, bet su Varsėdžiais susijusi tik per savo draugus. Irena - apželdinimo specialistė. Visą gyvenimą dirbo finansininke, o prieš devynerius metus baigė Šiaulių universiteto dekoratyvinės želdininkystės studijas, turi individualią įmonę, kuri užsiima želdiniais. Šiauliuose už tokią veiklą ji gautų atlyginimą, bet čia dirba dykai ir dar išleidžia savo pinigų.
Kam tas gėlynas prie svetimos krautuvės?
- Kelias į bažnyčią turi būti gražus, - atsakė tada Irena.
Šiemet jis jau tikrai gražus. O prie bažnyčios nebėra į krūvas suverstų akmenų. Prieš porą metų čia riogsojo valgyklos pamatų griuvenos. Irena pasamdė buldozerį, padarė dailią aikštelę, akį džiugina žalia veja. Ji čia pat, už trijų angelų, kurie saugo varsėdiškio tautodailininko Zigmo Rimgailos atminimą.
Irenos paslaptis
Šis tas naujo atsirado ir atokiau nuo centro. Atvažiuojant nuo Upynos, ties Varsėdžių riboženkliu, pakelėje, matyti spalvotais akmenukais nuklotas plotas ir išdėliotas užrašas „Varsėdžiai 595“. Šalia - mūrinis namas. Tai gal ši pakrantė priklauso sodybai? Kol fotografuoju, prisistato ir šeimininkė.
- Ne, tai ne mano darbas, - paaiškina ji. - Aš tik žoles paraviu.
Kas visa tai padarė?
- Tokia Irena iš Šiaulių. Ji tik paklausė manęs, ar leisčiau. Kaip neleisi! Argi blogai padaryta?
Ji atvažiuoja ir tvarko Varsėdžius. Ar daug surasi žmonių, kurie dykai tvarkytų kaimą?
Tai ir yra keisčiausia. O gal vis tik turi kokios naudos.
Elena kažkaip keistai pažiūri.
- Kodėl šito klausiate? Ką turite galvoje?
Taip gerai prasidėjęs pokalbis ima strigti. Na, bet jei žmogus atvažiuoja ir dirba dykai, juk turi būti kažkoks motyvas!
- Ji - dūšios žmogus! - paaiškina Elena. - Mūsų Zigmo gyvenimo draugė. Jis mirė, o ji saugo jo atminimą.
Gal čia ta pati verslininkė, kuri Varsėdžiuose įsteigė bendruomenę?
- Ir gerai, kad įsteigė! Atsirado žmogus, kuris apsiėmė tą popierinį vargą, - tvirtina Elena. - O kodėl klausinėjate?
Laikas atidengti kortas - „Šilalės artojas“ neseniai gavo laišką, kuriame išdėstytus faktus reikia patikrinti. Remiantis tuo, kas tame laiške surašyta, atrodo, Varsėdžiuose yra žmonių, nepatenkintų I.Šniukienės darbais ir jos įkurta bendruomene.
- Gal kam ir nepatinka, - patraukia pečiais varsėdiškė. - Visokių yra, visokių reikia. O kas negerai?
Tiesą sakant, daug kas. Laiške teigiama, jog neva Stasys Skalauskas savo namuose įsteigė kaimo bendruomenę, tačiau perleido ją šiauliškei verslininkei, tokiu būdu nuvildamas kaimo žmones. Labiausiai neramu, kaip teigiama laiške, esą dėl to, kad bendruomenė neva įregistruota ne Šilalėje, bet kažkur Šakiuose. Ir svarbiausia, pasak laiško autorių, iš bendruomenės narių reikalaujama asmens kodų.
- Šakiuose? - stebisi Elena. - Pirmą sykį girdžiu!
Išsiaiškiname, jog bendruomenė iš tiesų įregistruota Plaušiniškės kaime, esančiame prie Varsėdžių. Tai labai lengvai galima patikrinti. Todėl pradeda kilti įtarimų, kad laišką redakcijai rašė arba nieko nenutuokiantis žmogus, arba manantis, jog redakcija laiškus skelbia, nepatikrinusi faktų.
Kalbėjome ir su S.Skalausku. Šis sakė nesąs didelis aktyvistas, tik padėjęs įsteigti bendruomenę ir leidęs ją registruoti iš tėvų paveldėtoje sodyboje. Kiekviena bendruomenė privalo turėti adresą, net jei neturi nuosavo kampo. Tai negi gaila?
- Jeigu žmogus kažką daro, būtų nuodėmė atsisakyti, - tvirtina S.Skalauskas. - Aš taip ir žmonėms sakiau.
Tad vis dėlto kodėl galėjo gimti toks laiškas?
- Jaučiu, kas tai galėtų būti, bet geriau į tai nesikiškime, - išmintingai pataria Elena. - Kam tie konfliktai? Yra žmogus, kuris moka ir gali daugiau. Yra kitas žmogus, kuris nieko nesugeba. Štai ir atsiranda pavydas. Aš taip sakyčiau. O jeigu atrodo, kad Irena, sutvarkydama aplinką, kažką sugadino, tai kodėl visi po atlaidų bėga fotografuotis prie to sugadinto paveldo? Juk daugelis fotografuojasi prie jos angelų! Dabar tai yra gražiausia vieta. Ir pro mūsų namus važiuodami žmonės pristabdo mašinas, žiūri, kas čia išdėliota. Tie skaičiai - Varsėdžių jubiliejui. Eime, parodysiu, kokį miške radome akmenį.
Elenos kieme akmuo tikrai gražus. Šeimininkė paaiškina, kad jame yra tokia tarsi speciali vieta gėlei padėti. Tačiau akmuo visiškai natūralus, prie jo nagų nekišta - jis tik iš miško partemptas. Tikrai įdomu, bet dar įdomiau - bendruomenės pirmininkės paslaptis. Jeigu žmogus važiuoja iš Šiaulių į Varsėdžius, tvarko kaimą, sodina gėles, stato angelus, rūpinasi jubiliejumi ir steigia bendruomenę, turi juk būti koks nors motyvas!
- Galiu pasakyti, - sako Elena. - Menininkas Z.Rimgaila buvo varsėdiškis, Irena - jo draugė. Matyt, Zigmas svajodavo, ką jis norėtų padaryti Varsėdžiams. Arba jie abu svajodavo. Tačiau Zigmas mirė, tad Irena užsibrėžė tai, ką jis planavo, įgyvendinti. Štai ir visa paslaptis. Ji man pati prasitarė. Juk sakiau - dūšios žmogus. Bet ne visi gali suprasti.
Kaimas nėra suskilęs
Netoli bažnyčios sutinkame ir pačią bendruomenės pirmininkę. Iš Šiaulių į Varsėdžius ji atvažiuoja kiekvieną savaitę.
- Vėl kas nors negerai? - šypsosi.
Irena prisimena, jog prieš porą metų panašiu reikalu šmirinėjau po Varsėdžius ir uždavinėjau nelabai malonius klausimus. Tada I.Šniukienės veikloje savivalę įžiūrėjo Varsėdžių bažnyčios zakristijonas Arūnas Smirinenka: girdi, angelai pastatyti per daug garbingoje vietoje, per arti bažnyčios, valstybės saugomoje teritorijoje ir dar be parapijos tarybos sutikimo. Tačiau Upynos parapijos klebonas kun. Eduardas Steponavičius, kuris ir vadovauja Varsėdžių parapijos tarybai, tuomet nemat? jo?kios savival?s ir nieko anė jokios savivalės ir nieko antikrikščioniško. Pasirodo, buvęs ir parapijos tarybos sutikimas, o klausimas, dalyvaujant Šilalės dekanui, svarstytas kelis kartus. Jokių priekaištų neturėjo nei aplinkosaugininkai, nei Upynos seniūnė Stefa Kažukauskienė.
- Būna, žmogus pajudina pirštą, bet po to eina ir reikalauja kokios malonės. O I.Šniukienė nieko neprašo, tik leiskime jai dirbti, - sakė tada seniūnė.
Kas rašė skundą dabar, neaišku. Mat laiškas - anoniminis.
- Jaučiu, kas tai galėtų būti, bet nesigilinkime, - pasiūlo I.Šniukienė. - Mes jau turime bendruomenę, žmonės susirenka, puošia Varsėdžius. Per Roko atlaidus pasidarome kaimo šventę - be alkoholio, vaišinamės ledais, gira. Šiemet rajono savivaldybė davė šiek tiek lėšų muzikantams pasisamdyti, pasikviesime „Bijotaičius“. Artėja 600 metų jubiliejus, laikas apie jį galvoti. Onutė Stanytė dovanojo du ąžuolus - iš jų padarysime stogastulpius jubiliejaus garbei ir pastatysime ties Varsėdžių riboženkliais. Štai čia reikėtų iškirsti krūmus, išvalyti daubą bei iškasti gražų tvenkinį. Esame bendruomenė ir jau galime gauti Žemės ūkio ministerijos paramą, kuri remia tokius projektus.
O kaip su tais asmens kodais? Kodėl jų reikalaujama?
- Nereikalaujame! - sako pirmininkė. - Kas norėjo - sakė, kas nenorėjo - nesakė. Norint gauti projektui finansinę paramą, reikia turėti realią bendruomenę ir gerai sutvarkyti dokumentus. Aš maniau, jog bendruomenės narių sąraše reikalingi ir asmens kodai. Pasirodo, ne. Bet nieko blogo, kad sužinojome. Iš jų galima išskaityti gimtadienius, pasisveikiname vienas kitą.
Atrodytų, iš nieko pučiamas burbulas. Tačiau yra ir šis tas rimtesnio. Keletas „Šilalės artojo“ kalbintų varsėdiškių nenoromis užsiminė apie bendruomenei kišamus pagalius. Pavyzdžiui, S.Skalauskas sakė nesuprantąs, kam bendruomenei statytis savo pastatą, jeigu yra puikiausi parapijos namai. Juk tie patys žmonės priklauso parapijai, tie patys - bendruomenei. Išeitų, jog dirbtinai kuriamos dvi bendruomenės. Kaime žmonių vis mažiau, ir tie patys dirbtinai priešinami.
Tačiau bendruomenės pirmininkė nemano, kad kaimas yra suskilęs. Žmonės, anot jos, geranoriškai sutiko iniciatyvą, savo darbais bei aukomis prisideda prie bendro reikalo. Jeigu yra nepatenkintų, tai - ne tragedija.
- Labas, Irena! - prie parduotuvės pasveikina kažkoks varsėdiškis. - Aš jau sugalvojau, ką daryti su elektra! Skydinė bus.
- Gal atvežti kokio metalo? - klausia Irena.
- Neimkit į galvą, viskas bus padaryta, - užtikrina vyriškis ir nueina.
Irena paaiškina, jog tai - Vytautas Patlaba. Kaimo centre žmonės pasisodino eglutę, kurią pasipuošia Kalėdoms. Tiesą sakant, ją puošia Laimutė Patlabienė. Apšvietimui nuo Patlabų sodybos atvesta elektra, ji irgi dovanai. Reikėtų elektrai kažko pastovesnio, patikimesnio - kokios nors skydinės. Taigi V.Patlaba padarys.
Prie mūsų prieina dar vienas vyras, ima dėkoti Irenai už kažkokią dovanotą striukę ir piršti jai vyrą.
- Esate puiki moteris, Jums reikia gero vyro, - pradeda įtikinėti.
Taip mėgstama kalbėtis, kai būrin susirenka giminės. Klausausi, galvoju: ar gali būti, jog kaimo žmonės šitos moters nepažįsta ir apie ją nieko nežino? Tačiau paskaitykime kelias eilutes iš anoniminio laiško: „Dabartinės pirmininkės mes nei pažįstame, nei žinome, kas ji ir iš kur. Tas pasakymas, kad ji yra verslininkė iš Šiaulių, mums nieko dar nesako“.
Ar gali būti, jog šitaip parašė žmogus, gyvenantis Varsėdžiuose? Bet, atrodo, jis iš tiesų čia gyvena! Gyvena, mato ir nieko nežino?
Ir vis dėlto kaimas gražėja. Žmonės susirenka, mokosi dirbti ir švęsti kartu. O tai jau šis tas.
Petras DARGIS
Autoriaus nuotr.
- Skiltis: Socialinės realijos